Μ. Σφακιανάκης:Τα παιδιά πρέπει να μπουν στα κοινωνικά δίκτυα ζωής

Η Ρόδος και τα Χανιά «έχουν ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου» όπως ο ίδιος λέει, για αυτό και κάθε φορά που θα κληθεί να έρθει στο νησί μας, δηλώνει παρών.
Ο λόγος για τον στρατηγό Μανώλη Σφακιανάκη ιδιοκτήτη του Ινστιτούτου «Cyber Security International» (CSI), ο οποίος προχθές το πρωί μίλησε στην ημερίδα που διοργανώθηκε από τη Διεύθυνση του Κολλεγίου σε συνεργασία με το τμήμα Πληροφορικής και του Συλλόγου Γονέων του Κολλεγίου, στο πλαίσιο διαθεματικής εβδομάδας Γυμνασίων που έχει οριστεί από το Υπουργείο Παιδείας.
Σκοπός της Ημερίδας ήταν η ενημέρωση εκπαιδευτικών και παιδιών για τα όσα συναντάμε καθημερινά κατά την πλοήγησή μας στο διαδίκτυο, η παρουσίαση και η συζήτηση των κινδύνων του, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να παραμείνουμε ασφαλείς κατά τη χρήση του, και σημείωσε μεγάλη επιτυχία.
Στο πλαίσιο της εδώ επίσκεψής του, προσκεκλημένος από τον πρώην συνάδελφό του και διευθυντή του Κολλεγίου Ρόδου κ. Ναπολέοντα Βλάσση, ο κ. Σφακιανάκης μίλησε στη «Ροδιακή» για το τι είναι τελικά το διαδίκτυο και τι αλλαγές έχει επιφέρει στη ζωή μας, αλλά και για τις γνώσεις που πρέπει να έχουν οι γονείς ώστε να καθοδηγήσουν και να «θωρακίσουν» τα παιδιά τους να το χρησιμοποιούν σωστά.  

 

Ποιος ο σκοπός της σημερινής σας παρουσίας στο νησί μας;
Εδώ με το φίλο μου το Ναπολέων Βλάσση είμαστε μαζί «μαχητές» έξω πια από την αστυνομία και πάμε στον επόμενο κύκλο όπου και οι δύο ταυτιζόμαστε μέσα από τη γραμμή των σχολείων και της εκπαίδευσης.
Άμεσα λοιπόν αποδέχτηκα την πρόσκληση, αν και ο χρόνος μου είναι περιορισμένος, όμως ό,τι χτυπήσει Ρόδο και Χανιά είναι καμπανάκι για μένα και ήλθα με αγάπη να δώσω στα παιδιά αυτά που πρέπει να γνωρίζουν για το διαδίκτυο. Γιατί εμείς μέσα από το ινστιτούτο μας έχουμε φρέσκια γνώση, είμαστε οι άνθρωποι οι ειδικοί, οι οποίοι ασχολούμαστε με το διαδίκτυο.
Γιατί το διαδίκτυο όπως θα πούμε στα παιδιά και θα μάθετε όλοι σας είναι το «φως» εκείνο το οποίο αν δεν το γνωρίζουν τα παιδιά μας, έχουν χάσει τα πάντα.
Άρα το διαδίκτυο πρέπει να το γνωρίζουνε, διότι αν δεν το γνωρίζουν και μπουν σε λάθος μονοπάτια ίσως να χάσουν και τη ζωή τους.
Είναι ένα μαχαίρι που σου «ανοίγει» δρόμους, κόβεις προχωράς μπροστά, όμως αν δεν πάρεις το σωστό το δρόμο δυστυχώς χάνεις τη περπατησιά σου και μπορείς να βρεθείς σε δύσκολα μονοπάτια και πολύς κόσμος έχει χάσει  -δυστυχώς - ακόμη και τη ζωή του. 

Δεν κάνουμε μπέιμπι σίτινγκ με κινητό ή με το τάμπλετ και τα παιδιά μας δεν πρέπει να έχουν κοινωνικά δίκτυα 6,7,8, και 12 ετών.

Ποιες είναι οι κρίσιμες και επικίνδυνες ηλικίες για τα παιδιά που μπορούν να πέσουν στις παγίδες του διαδικτύου;
Έρχομαι από το Δουβλίνο όπου στις 18 και 19 Απριλίου πραγματοποιήθηκε το διεθνές συνέδριο του facebook και της Google, των μεγάλων «δυνάμεων» του internet στον κόσμο, όπου το ινστιτούτο μας ήταν καλεσμένο. 
Το μήνυμα είναι ένα: «Τα παιδιά πρέπει να θωρακίζονται από 4 ετών»!
Μέχρι τα οχτώ να έχουν μάθει τα βασικά βήματα του ίντερνετ και να μπορούν μετά να πάνε στο «στίβο». Εδώ στη χώρα μας δεν γίνεται καν μάθημα διαδικτύου στα σχολεία. Έχουν μάθημα πληροφορικής. Θα πρέπει λοιπόν οι κ.κ. του Υπουργείου και των διευθύνσεων και των σχολείων να καταλάβουν ότι είναι άλλο η πληροφορική και άλλο το διαδίκτυο. Επειδή όμως έχουμε και καλούς καθηγητές ορισμένοι μετατρέπουν από μόνοι τους το μάθημα της πληροφορικής – από ό,τι πληροφορούμαι- σε μάθημα διαδικτύου.
Όμως είναι άλλη ύλη, άλλο το γνωστικό αντικείμενο και άλλα τα δεδομένα που πρέπει να μάθουν οι μαθητές. Για αυτό εξειδικεύουμε το σύστημα που λέγεται «διαδίκτυο και πληροφορική».


Τα παιδιά πρέπει να «θωρακίζονται»  από 4 ετών

Στην ηλικία της εφηβείας που πολλοί γονείς φοβούνται ότι είναι αρκετά κρίσιμη περίοδος για τα παιδιά τους, ποια θα είναι αυτά που θα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς;
Θα πρέπει να έχει γίνει πολύ καλή δουλειά από την προεφηβική ηλικία για αυτό λέμε 4-8 είναι η θωράκιση του παιδιού στο διαδίκτυο. Ήδη το ινστιτούτο μας ετοιμάζει μία μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης 4 -8, θα την κάνουμε τώρα όπου θα πρέπει ο γονιός προτού αυτό μπει στην εφηβεία να του έχει δώσει όλες τις βάσεις εκείνες για να μπορέσει το παιδί να αντέξει τους κλυδωνισμούς και τις προκλήσεις. 
Θα πρέπει δηλαδή το παιδί να γνωρίζει ότι το διαδίκτυο δεν είναι παιχνίδι, άρα η μαμά θα πρέπει να του έχει μάθει στην ηλικία των 4-8  ότι το κινητό τηλέφωνο που όταν ο Γιωργάκης το κρατάει δεν μιλάει ούτε κλαίει, άρα η μαμά είναι μία χαρά, δεν είναι παιχνίδι. Θα του δώσει το κινητό τηλέφωνο 10-15 λεπτά την ημέρα να παίξει ένα παιχνιδάκι, όταν όμως δώσει το κινητό τηλέφωνο στο παιδί πάνω από 20 λεπτά τότε εκείνο θα μάθει ότι το κινητό τηλέφωνο είναι παιχνίδι, άρα αφού είναι παιχνίδι χάσαμε τη μπάλα. Θα πρέπει να του μάθουμε τους κανόνες, ότι αυτό δεν είναι παιχνίδι, είναι εργαλείο μέσα το εργαλείο έχει και ένα παιχνιδάκι που το παίζουμε 10-15 λεπτά την ημέρα όχι παραπάνω, ότι δεν κάνουμε μπέιμπι σίτιγκ με κινητό ή με το τάμπλετ, ότι τα παιδιά μας δεν πρέπει να έχουν κοινωνικά δίκτυα 6,7,8, και 12 ετών. Τα παιδιά πρέπει να μπουν στα κοινωνικά δίκτυα ζωής και όχι στα δίκτυα του ίντερνετ. Αν θέλουν να μάθουν για τα δίκτυα θα πρέπει οι γονείς τους να τους τα δείξουνε και όχι να τα ανοίγουν μόνα τους με ψεύτικα στοιχεία και άλλα πολλά που θωρακίζουν τα παιδιά μας και έτσι 16,17, 15 είναι έτοιμα και μπορούν να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες της εφηβείας μέσα από το διαδίκτυο.

Τελικά το διαδίκτυο είναι ένα «θηρίο»;
Βέβαια είναι ένα θηρίο! Το ίντερνετ είναι ένα μεγάλο θηρίο με γνώσεις τέτοιες, είναι για μένα η κορύφωση της καλύτερης πλευράς του ανθρώπου από το έτος που είμαστε στη ζωή ως άνθρωποι. Μας έχει «λύσει» τα χέρια, είμαστε όλη η γη (7 δις. άνθρωποι) είμαστε ενωμένοι σε ένα δίκτυο μπορούμε ανά πάσα στιγμή και δευτερόλεπτο να είμαστε κοντά ο ένας στον άλλο, να παίρνουμε γνώση, εικόνα, ελπίδα, χαρά, επικοινωνία, να κάνουμε τα πάντα! Είναι μία άλλη ζωή!

Το ίντερνετ είναι για μένα η κορύφωση της καλύτερης πλευράς του ανθρώπου από το έτος που είμαστε στη ζωή ως άνθρωποι. Αλλά θέλει ορθή χρήση, κανόνες.

Είναι μία ζωή που είμαστε όλοι μαζί! Τεσσεράμισι δισεκατομμύρια άνθρωποι είναι κάθε μέρα συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο. Αλλά θέλει ορθή χρήση, κανόνες.
Είναι σαν τον ηλεκτρικό ρεύμα. Για σκεφθείτε πώς θα ήμασταν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα. Αλλά και πόσοι άνθρωποι δεν έχουν σκοτωθεί από τη μη σωστή χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος. Πάρα πολύς κόσμος έχει πεθάνει από ηλεκτροπληξία.
Από το διαδίκτυο εξίσου έχουν πεθάνει εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι! 

Πώς μπορεί ένας γονιός να βελτιωθεί ώστε να προσφέρει όλα αυτά τα απαιτούμενα εφόδια στο παιδί του για να αποφύγει τους κινδύνους του διαδικτύου;
Ο γονιός θα πρέπει να «θωρακιστεί» πρώτα, δηλαδή να πάρει τη γνώση και μετά να την δώσει στο παιδί. Άρα ο γονιός θα πρέπει να συμμετέχει στην εκπαίδευση του παιδιού του, ο γονιός θα πρέπει να γνωρίζει για το διαδίκτυο.

Ο γονιός θα πρέπει να  «θωρακιστεί» πρώτα, δηλαδή  να πάρει τη γνώση και μετά να την δώσει στο παιδί.

Εμείς ιδρύσαμε την Ακαδημία γονέων για ποιο λόγο; Για να μπορέσει να μάθει ο γονιός για το διαδίκτυο. Ήδη τώρα θα εκδώσουμε βιβλία για να μπορέσουμε να δώσουμε στο γονιό τη γνώση που χρειάζεται τόση όση ώστε να μπορέσει να τη δώσει στο παιδί του. Και το παιδί μετά μέσα από το σχολείο και την εκπαίδευση παίρνει γνώση.