Κυκλοφοριακό:  Αλλάζουμε τελικά κατεύθυνση;

Του αρχιτέκτονα
Γεωργίου Σάββενα

Όσοι ρομαντικοί ισχυρίζονται ότι θα λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης μας, αλλάζοντας απλώς μερικές κατευθύνσεις δρόμων, μάλλον δεν γνωρίζουν τι πραγματικά συμβαίνει.

Το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα της πόλης, με όξυνση κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο.
Τα αυτοκίνητα συνεχώς αυξάνονται με συνέπειες τόσο στην ποιότητα όσο και την ασφάλεια της ζωή μας.

Όσο προσπαθούμε να τα διευκολύνουμε  ανοίγοντάς τους χώρο, τόσο αυτά πληθαίνουν  και μας ζητάνε ακόμα περισσότερο.

Η οργάνωση της κυκλοφορίας στην πόλη μας, πρέπει να έχει στόχο τον περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου και ταυτόχρονα την προώθηση της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς, του ποδηλάτου και της πεζής μετακίνησης.

Η οργάνωση αυτή δεν γίνεται μόνο με μεμονωμένες παρεμβάσεις, αλλά  λαμβάνοντας υπ’ όψιν  τη συνολική διαχείριση της κυκλοφορίας των παραπάνω μέσων μετακίνησης.

Η αντιμετώπιση του  κυκλοφοριακού προβλήματος είναι αλληλένδετη με τη στάθμευση των αυτοκινήτων, την ποιότητα των υποδομών  και  την ασφάλεια μετακίνησης.  

Για παράδειγμα, η κατηγοριοποίηση των θέσεων στάθμευσης στις διάφορες οδούς, η δημιουργία περιφερειακών χώρων στάθμευσης και η διασύνδεσή τους με μέσα μαζικής μεταφοράς, είναι πλέον επιτακτική.
Εξίσου σημαντικό θέμα, είναι η ποιότητα και η ασφάλεια μετακίνησης μέσα στην πόλη μας.

Κατηγορούμε για όλα τα αυτοκίνητα, αλλά εθελοτυφλούμε για το περιβάλλον μέσα στο οποίο κινούνται.
Για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα των κατοίκων, που είναι και οι ίδιοι οδηγοί,  θα πρέπει να ενδιαφερθούμε  και για τις υποδομές του οδικού μας δικτύου.

Δρόμοι με επαρκή φωτισμό, σωστή σήμανση, αντιολισθητικό τάπητα.

Διασταυρώσεις με κυκλικούς κόμβους, έξυπνους σηματοδότες.

Ηλεκτρονικά μέσα διαχείρισης της κυκλοφορίας  και έλεγχου τήρησης του κώδικα οδικής κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Όλα αυτά είναι ζητήματα που συμβάλουν στην ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος και βελτιώνουν την οδηγική παιδεία.

Για να θωρακίσουμε  όμως τις οποιεσδήποτε προτάσεις, σε σχέση με τις συνεχόμενες λειτουργικές αλλαγές  στην πόλη μας, πρέπει να υπάρχει εκτός του διαρκή ελέγχου και η θεσμοθέτηση ενός νέου φορέα.

Ο φορέας αυτός διαρκώς θα τροφοδοτείται με τα νέα δεδομένα χρήσεων γης κατά μήκος των δρόμων και τα αιτήματα των κατοίκων σχετικά με ειδικευμένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της κάθε περιοχής.
Αφού μελετώνται, θα προτείνονται λύσεις πάντα ενταγμένες στη φιλοσοφία του συνολικού  κυκλοφοριακού σχεδιασμού.
Πριν λοιπόν από οποιαδήποτε παρέμβασή μας σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να διαμορφωθεί ένα πλάνο προτεραιοτήτων που να προσδιορίζει όλες  τις ενέργειες εκείνες για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό της πόλης μας σε βάθος χρόνου.

Οι προτάσεις μας καλό θα ήταν να στοχεύουν σε μια παράλληλη εκτέλεση έργων, γνωρίζοντας ότι ορισμένα από αυτά θα απαιτήσουν πολλές δεκαετίες για να ολοκληρωθούν.
Είναι ανάγκη  λοιπόν τώρα να αναπτύξουμε λύσεις, όχι μόνο για τους τρόπους καλυτέρευσης της κυκλοφορίας  και στάθμευσης των οχημάτων, αλλά και για τους τρόπους λειτουργικής και ποιοτικής αναβάθμισης της πόλης μας.
Σε μια πόλη με σύγχρονες υποδομές και οδηγική παιδεία, όχι μόνο θα έχουμε καλύτερες μετακινήσεις αλλά θα μειώσουμε και δραστικά τα ατυχήματα.

Αυτή την άλλη λογική, σε συνδυασμό με την αλλαγή νοοτροπίας, θα πρέπει  να την προσεγγίσουμε, πριν εφαρμόσουμε ακόμα μία τμηματική κυκλοφοριακή αλλαγή.

Θα αλλάξουμε τελικά κατεύθυνση;