Θα επανασυσταθεί η δημοτική αστυνομία στο νησί μας

Η επανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας στον Δήμο της Ρόδου, έρχεται για έγκριση με την εισήγηση για την τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Λειτουργίας (ΟΕΥ) του, στην επικείμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου που έχει προγραμματιστεί για την ερχόμενη Πέμπτη, 7 Φεβρουαρίου.

Καταρχήν, σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα του Δήμου, κ. Ευγένιο Κορναρόπουλο, ενώ στο παρελθόν είχαν επεξεργαστεί μία μεγάλη τροποποίηση για τον Οργανισμό η οποία θ’ άλλαζε εκ βάθρων την οργάνωση του Δήμου, επειδή έχουμε φθάσει πολύ κοντά πλέον στη λήξη της θητείας, επέλεξαν να  αφήσουν αυτό το μεγάλο κομμάτι για την επόμενη και θα τακτοποιήσουν κάποιες νομικές εκκρεμότητες, ως οφείλουν, πριν από την απαγόρευση δημοσίευσης νέου Οργανισμού στις 28 Φεβρουαρίου.

Όπως εξήγησε, λοιπόν, με την τροποποίηση αυτή λύνουν κάποια θέματα, ενώ επανασυστήνεται η Δημοτική Αστυνομία στον Δήμο Ρόδου. Πιο συγκεκριμένα, αυτό θα γίνει σε επίπεδο Διεύθυνσης, με 45 νέους υπαλλήλους ειδικοτήτων ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ.

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, οι υπάλληλοι αυτοί δεν υπάρχουν, ωστόσο στο άμεσο μέλλον θα δοθεί η δυνατότητα, είτε μέσω του συστήματος κινητικότητας, μετατάξεων, είτε μέσω νέων προσλήψεων -αν ποτέ το Υπουργείο τις επιτρέψει-να στελεχώσουν τη Δημοτική Αστυνομία όπως πρέπει.

Όταν αυτή στελεχωθεί με το κατάλληλο προσωπικό, τότε θα εκδοθεί και η Υπουργική απόφαση η οποία ορίζει τις εκ του νόμου αρμοδιότητες που θα ασκεί η Δημοτική Αστυνομία και οι οποίες, σήμερα, λίγο-πολύ ασκούνται κατά μέρος από άλλες υπηρεσίες του Δήμου.

Υπενθυμίζεται ότι, το 2015, το δ.σ. πήρε μία απόφαση μη επανασύστασης της Δημοτικής Αστυνομίας και με αυτήν, πέραν του ότι καταργήθηκε στην ουσία η δομή της υπηρεσίας της Δημοτικής Αστυνομίας, καταργήθηκαν και όλες οι θέσεις δημοτικών αστυνόμων, με συνέπεια όσοι έμειναν στον Δήμο να γίνουν διοικητικοί υπάλληλοι ενώ η πλειοψηφία των υπαλλήλων μεταφέρθηκε σε άλλες υπηρεσίες (σ.σ. στα Κέντρα Κράτησης, την ΕΛ.ΑΣ. κτλ.).

Ο Δήμος, λοιπόν, επανασυστήνει τη Δημοτική Αστυνομία ως υπηρεσία αλλά δεν έχει τη νομική δυνατότητα να επαναφέρει όλο το προσωπικό πίσω. Έτσι, θα συστήσει τη δομή της υπηρεσίας και μετά είτε μέσω κινητικότητας ή με εσωτερικές μετατάξεις από προσωπικό που είναι ήδη στον Δήμο, θα προσπαθήσουν να τη στελεχώσουν.

Βέβαια, δεν θεωρείται ρεαλιστικό να μπορέσει να λειτουργήσει η υπηρεσία την τρέχουσα θητεία, όμως, όπως είπε ο Γενικός, με την επανασύστασή της γίνεται το απαραίτητο πρώτο βήμα. Μόλις, λοιπόν, δημοσιευθεί σε ΦΕΚ ο Οργανισμός, ο Δήμος θα έχει τη δυνατότητα να ξεκινήσει τις προσπάθειες στελέχωσής της.

Όσο για τις αρμοδιότητές της, είναι ξεκαθαρισμένες. Συγκεκριμένα, όταν μία Υπηρεσία Δημοτικής Αστυνομίας είναι στελεχωμένη με λιγότερα από 50 άτομα, που αυτή είναι και η περίπτωση του Δήμου Ρόδου, δεν ασκεί αρμοδιότητες όπως έλεγχος της κυκλοφορίας, η λειτουργία παιδότοπων, το ωράριο λειτουργίας καταστημάτων, ο οικοδομικός κανονισμός και η αυθαίρετη δόμηση, το ωράριο λειτουργίας των κέντρων διασκέδασης και ηχορρύπανση.

Αντίθετα, από τη Δημοτική Αστυνομία θα ασκούνται οι εξής αρμοδιότητες: Ο έλεγχος της άρδευσης, της ύδρευσης,  η εφαρμογή κανονιστικών αποφάσεων του Δήμου, η λειτουργία εμποροπανήγυρων, λαϊκών αγορών, χριστουγεννιάτικων αγορών, ο έλεγχος της υπαίθριας διαφήμισης, οι κοινόχρηστοι και υπαίθριοι χώροι, η πρόληψη πυρκαγιών σε κοινόχρηστους χώρους, η κυκλοφορία των πεζών και η στάθμευση των οχημάτων, τα εγκαταλελειμμένα οχήματα, άδειες λειτουργίας καταστημάτων, άδειες οικοδομής, πολιτική προστασία, βεβαίωση παραβάσεων για θέματα ΕΟΤ, έλεγχος των ζώων συντροφιάς, προστασία της δημοτικής περιουσίας κτλ.

Το δεύτερο κομμάτι 
Όσον αφορά το δεύτερο μεγάλο κομμάτι της εισήγησης που έρχεται στο δ.σ., είναι η συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ΣτΕ και τις εγκυκλίους των Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και αφορά το προβάδισμα των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ για τις κρίσεις προϊσταμένων στις Διευθύνσεις και στα Τμήματα των Δήμων και των Περιφερειών.

Ειδικότερα, ο υφιστάμενος ΟΕΥ του Δήμου έχει μία διαζευκτική διατύπωση, δηλαδή δεν έχει προβάδισμα κατηγοριών (ΠΕ, ΤΕ ή ΔΕ) σχεδόν σε όλα τα τμήματα. Ωστόσο, υπάρχει σαφής διατύπωση τόσο από το ΣτΕ όσο και από το Υπουργείο ότι οι Δήμοι οφείλουν να έχουν μία διατύπωση μη διαζευκτική, δηλαδή να έχουν το ελλείψει (σ.σ. ότι προηγείται ο ΠΕ του ΤΕ και ακολούθως του ΔΕ) σε όλα τα τμήματα, εκτός αν υπάρχει σχετική τεκμηρίωση.

Η εισήγηση αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει ένα ποσοστό της τάξεως 2 εκ των 20 Διευθύνσεων χωρίς προβάδισμα, δηλαδή με διαζευκτική διατύπωση. Στις υπόλοιπες Διευθύνσεις δηλαδή μπαίνει το ελλείψει.

Ενώ αντίθετα σε επίπεδο τμήματος, κρίνοντας από το προσωπικό που υπηρετεί αυτή τη στιγμή στο Δήμο, που έχει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, ειδικά στην κατηγορία ΔΕ, με μεγάλη εμπειρία σε ανάληψη θέσεων ευθύνης, με χρόνια προϋπηρεσίας στο Δήμο και με χρόνια μπροστά του να προσφέρει, έκριναν ότι στο επίπεδο τμήματος δεν θα πρέπει να μπει το ελλείψει αλλά να μπει μία διαζευκτική διατύπωση.

Στην πλειονότητα των τμημάτων και σ’ αυτή την περίπτωση το 20% των τμημάτων μόνο με το ελλείψει ενώ το 80% των τμημάτων είναι με μία διαζευκτική διατύπωση. Σύμφωνα με τον Γενικό, κάτι τέτοιο είναι και στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας διότι το ποσοστό με το οποίο μπαίνει  η εξαίρεση διαζευκτικής διατύπωσης είναι στην κρίση του κάθε φορέα ξεχωριστά αφού κάνει μία ανασκόπηση και αξιολόγηση των δομών του και θεωρεί ότι είναι και δίκαιο απέναντι στην πλειονότητα των υπαλλήλων που, τόσα χρόνια, έχουν κρατήσει όρθιο τον Δήμο προσφέροντας χωρίς να είναι ΠΕ και θα μπορέσουν και στις επικείμενες κρίσεις που θα έρθουν να κριθούν σαν προϊστάμενοι, κάτι το οποίο είναι μία ηθική επιβράβευση αλλά και μία διευκόλυνση στη λειτουργία του Δήμου.