Το Σάββατο το εικαστικό έργο  “Σκακιστικό συνεχές, το Αέναο τώρα”

Με μία σειρά εκδηλώσεων, με γνώμονα τον εμπλουτισμό των εμπειριών των επισκεπτών μας, αντλώντας έμπνευση από την ιστορία και από την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά μας, το ξενοδοχείο Rodos Palace, γιορτάζει τα 45 χρόνια λειτουργίας του.

Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και το εικαστικό έργο «Σκακιστικό Συνεχές, Το Αέναο Τώρα» της Αιμιλίας Παπαφιλίππου που θα παρουσιαστεί στα Θαλασσινά Τείχη της Πύλης του Αγίου Παύλου, το προσεχές Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου από τις 21:00 έως τις 23:30 και θα είναι ανοικτή στο κοινό.

Όπως τονίστηκε χθες σε συνέντευξη Τύπου που παραχωρήθηκε για την εκδήλωση αυτή από τον κ. Μάρκο Τσιμέττα μέλος του γραφείου marketing του ξενοδοχείου, πρόκειται «για ένα πολιτιστικό γεγονός που παράγεται στην πόλη της Ρόδου, ανοικτό προς όλους, με στόχο να επισημάνει πως η ενεργή αλλά και σε διαρκή εξέλιξη πολιτιστική κληρονομιά, δύναται να κάνει τη Ρόδο προορισμό ακόμα μεγαλύτερης σημασίας».

Το «Σκακιστικό Συνεχές» σύμφωνα με την καλλιτέχνιδα, είναι «ένα ιδεόγραμμα όπου σχεδιάζεται καθ’ ολοκληρίαν η σκακιέρα και επανασυστήνεται ως δίκτυο.
Όλα ρευστά και συμπαγή συνάμα, κύμα μα και σωματίδιο παράλληλα πληροφορεί η κβαντική φυσική, τίποτα δεν είναι οριστικό και όλα συνυπάρχουν αλληλοσυγκρουόμενα, διαφέρουν μα πάντα συμφωνούν, συνερίζονται και συνορίζονται συστηματικά και μας σαγηνεύουν αδιάκοπα σ’ αυτό το παιχνίδι της ροής, που παίζει κανείς και παίζεται και ο ίδιος, ποιεί και ποιείται το Είναι εν των Γίγνεσθαι.

Στις μέρες μας που διαταράσσεται η οικολογική ισορροπία πλανητικά, εγείρεται μέσω διαδικτύου δικτυακή συνείδηση, και το διφυές του φωτός διδάσκει το αλληλένδετο συμπληρωματικών αντιθέτων, το Σκακιστικό Συνεχές βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη».

Το «Σκακιστικό Συνεχές: Το Αέναο Τώρα του Χρόνου» τελεί υπό την αιγίδα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, με την ευγενική υποστήριξη του Προξενείου της Γαλλίας στη Ρόδο και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου.

Σύντομο βιογραφικό
H Aιμιλία Παπαφιλίππου (www.aemiliapapaphilippou.com) γεννήθηκε το 1961 στην Ασμάρα της Ερυθραίας, στην Ανατολική Αφρική και ζει στην Αθήνα.
Αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας το 1985 και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές (Masters of Art), στο βίντεο και στα Νέα Μέσα, στο New York University στη Νέα Υόρκη.

Σπούδασε με διδακτική υποτροφία απαλλαγής διδάκτρων (Teaching Fellowship) από το New York University και με υποτροφία από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ωνάση.
Εκπροσώπησε την Ελλάδα, το 1991 στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο με επιμέλεια της Μαρίας Μαραγκού, το 2000 στην έκθεση “Europe Exists” όπου επιλέχθηκαν 2 καλλιτέχνες από κάθε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τους επιμελητές Harald Szeemann και Rosa Martinez, και το 2002, στην έκθεση “Open” με επιμέλεια της Λίνας Τσίκουτα.
Σχεδίασε, επιμελήθηκε και υλοποίησε, το 2010, τη χωροτροπική και χρηστική εγκατάσταση/μπαρ, “Liquid Sky”, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

Το 2014 συμμετείχε στην έκθεση “Ναυτίλος: Tαξιδεύοντας στην Ελλάδα”, που οργανώθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού ως κεντρική πολιτιστική εκδήλωση της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην Bozar, στις Βρυξέλλες, όπου και της ανατέθηκε να δημιουργήσει την πρώτη και τελευταία εντύπωση της έκθεσης με το έργο “Διαθήκη Αλός”.

Το 2014, πραγματοποίησε την πρώτη εικαστική παρέμβαση σύγχρονης τέχνης στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών, με πρόσκληση της υπεύθυνης της Αγοράς αρχαιολόγου Νικολέττας Σαραγά και υποστήριξη του πολιτιστικού οργανισμού ΝΕΟΝ. Ως πρώτη ανάθεση του προγράμματός του, “έργο στην πόλη”, υλοποιήθηκε το έργο “Παλμικά Πεδία” με βιντεοπροβολή επί της στοάς του Αττάλου ορατή από την οδό Αδριανού, μαρμάρινη διαδραστική πλατφόρμα μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, και σειρά περφόρμανς.
(ηλεκτρονικός κατάλογος: http://www.aemiliapapaphilippou.com/site/iPad/).

To 2016 συμμετείχε στην έκθεση “South to Southeast-A Futher Surface?”, που επιμελήθηκαν οι Patrick D. Flores και Anca Verona-Mihulet, στο Guandong Times Museum, στην Κίνα.

Το 2017, στα πλαίσια της Documenta14, στο Κάσσελ, συμμετείχε στην έκθεση “Αντίδωρον: Η Συλλογή του ΕΜΣΤ” σε επιμέλεια της διευθύντριας του ΕΜΣΤ Κατερίνας Κοσκινά.

Η παρουσίαση του έργου “FIXed in Flux” προκάλεσε το ενδιαφέρον του Γερμανού επιμελητή και διευθύνοντος συμβούλου Ulrich Wegenast.
Την κάλεσε, αφενός, να παρουσιάσει τη δουλειά της και να μιλήσει ως κεντρική ομιλήτρια (keynote speaker) στα πλαίσια του συνεδρίου Raumwelten Αρχιτεκτονικής, Σχεδιασμού Δημόσιου Χώρου και Νέων Μέσων, για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη σχέση “τάξης-χάους__”.Αφετέρου, να πραγματοποιήσει ένα έργο στο μπαρόκ Παλάτι/Μουσείο του Ludwigsburg στη Στουτγάρδη.

Παρουσίασε, στην εσωτερική αυλή του παλατιού και ως προβολή στο επίπεδο του εδάφους, τη βίντεο-εγκατάσταση “Χάοσμος: Φούγκα Ludwigsburg” ή “Σκακιστικό Συνεχές: Χάος Τάξη Χορός” ενεργοποιώντας και περφόρμανς με τη συμβολή εθελοντών.

Το 2018, ο “Χάοσμος”, με επιμέλεια Σωζήτας Γκουντούνα, παρουσιάστηκε ως απλή προβολή σε σκοτεινό δωμάτιο, στα πλαίσια της έκθεσης “Θεωρήματα” που πραγματοποιήθηκε στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και οργανώθηκε από την AICA Ελλάς σε μια ιδέα του Μανώλη Μαυρομμάτη.

Η Αιμιλία Παπαφιλίππου έχει δώσει εκτεταμένα διαλέξεις για τη δουλειά της, έχει διδάξει στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Εικαστικών Σπουδών (M.F.A.) της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, στην Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία, και ιδιωτικά.

Διακρίνεται για τις εγκαταστάσεις και τα περιβάλλοντα που δημιουργεί, όπου ο χρόνος, ως βίντεο, έχει συχνά κυρίαρχο ρόλο.
Η δουλειά της είναι εννοιολογική αλλά παράλληλα και σωματαισθητηριακή, με τον θεατή να γίνεται μέλος των δρώμενων του έργου.
Χαρακτηριστικό της δουλειάς της είναι το “Σκακιστικό Συνεχές”: ένα ιδεόγραμμα, όπου με μια μονοκονδυλιά ορίζονται τα αντίθετα ως συμπληρωματικά και η σκακιέρα επανασυστήνεται ως δίκτυο.