Ο ποδηλατικός τουρισμός

Γράφει ο Δημήτρης Προκοπίου

Η ποδηλασία συνιστά αναπόσπαστο μέρος της τουριστικής εμπειρίας καθως παρέχει πλουσιότερες εμπειρίες επαφής με τη φύση, τη χλωρίδα, την πανίδα και στιγμές χαλάρωσης και γνωριμίας με το φυσικό τοπίο και μάλιστα με τις μικρότερες περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις.

Η τουριστική  περιοδος στην Ελλάδα είναι 6 μήνες στους γνωστούς  προορισμούς που διαθέτουν αεροδρόμιο. Όμως και σε αυτές τις τοποθεσίες είναι απαραίτητο ο τουρίστας να έχει ένα επιπλέον κίνητρο για το χρόνο του.   

Ο ποδηλατικός τουρισμός είναι η πιο σημαντική  επιλογή για την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Από τα πολλά προϊόντα που προτείνονται  για την επέκταση της τουριστικής περιόδου, τα περισσότερα, είτε απαιτούν μεγάλες και χρονοβόρες επενδύσεις, είτε μια σειρά άλλων λόγων δεν επιτρέπει την ανάπτυξή τους.

Το ποδήλατο είναι μια δραστηριότητα που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και σε όλα τα εισοδήματα και ταιριάζει σε πολλές περιοχές. Είναι φιλικό προς το περιβάλλον και ταυτόχρονα γυμνάζει. Η ερασιτεχνική ποδηλασία είναι πολύ ανεπτυγμένη στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, όπου υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες clubs με εκατομμύρια μέλη. Οι ποδηλάτες προτιμούν τους ανοιξιάτικους και φθινοπωρινούς μήνες, όχι το κατακαλόκαιρο και είναι άτομα  που διαθέτουν  συνείδηση  περιβαλλοντική. 

Μελέτες που κατά διαστήματα δημοσιεύονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες δείχνουν ότι το ποδήλατο δεν είναι μόνο ένα οικολογικό μέσο μετακίνησης μέσα στις μεγάλες πόλεις, αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι του τουρισμού. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με μια μελέτη που παράγγειλε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 2012, υπολογίζεται  ότι πραγματοποιούνται 2.295 εκατομμύρια τουριστικά ταξίδια με ποδήλατο στην Ευρώπη και η αξία τους υπερβαίνει τα 44 δισ. ευρώ το έτος. Αυτό είναι το υπολογισμένο  σύνολο των εγχώριων και των διεθνών τουριστικών ταξιδιών με ποδήλατο. Επίσης, ο αριθμός των τουριστών με ποδήλατο που διαμένουν σε ξενοδοχεία είναι 20,4 εκατομμύρια, ενώ ετησίως ξοδεύουν περίπου 9 δισ. ευρώ.

Τα νούμερα αυτά δείχνουν ότι έχουν ωριμάσει αρκετά οι συνθήκες που θα μπορούσαν να ωθήσουν και την Ελλάδα να ξεφύγει από το μαζικό τουριστικό μοντέλο «ήλιος-θάλασσα» και να αναδείξει επιτέλους τον θεματικό τουρισμό ως βιώσιμο προϊόν που μπορεί να τονώσει τη ζήτηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη του τουρισμού με ποδήλατα, τόσο από την άποψη της προσφοράς όσο και της ζήτησης, δεν είναι ομοιόμορφη  στην Ευρώπη.

Σε χώρες όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελβετία και οι Κάτω Χώρες ο τουρισμός με ποδήλάτο είναι διαδεδομένος. 

Υπάρχουν πολλοί προορισμοί οπου διαθέτουν τα ανάλογα χαρακτηριστικά γεωμορφολογίας στο αστικό περιβάλλον για βόλτες με ποδήλατο. Το επόμενο βήμα είναι η δημιουργία ποδηλατόδρομων. Πολλοί δήμοι εχουν υλοποιήσει τα έργα χάραξης και κατασκευής ποδηλατόδρομων. Υπάρχουν πολλά τουριστικά γραφεία εναλλακτικού τουρισμού που προωθούν εναλλακτικό τουρισμό και τουρισμό ποδηλάτου. Τα τελευταία χρόνια προσφέρονται πιστοποιήσεις ποδηλατικών προορισμών όπως το Bike Friendly.