"Ενήλικοι στο δωμάτιο",  στο «Μετροπόλ» Σινεμά

O μεγάλος σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς, είναι στην Αθήνα για την προώθηση της νέας ταινίας του, «Ενήλικοι στο δωμάτιο», που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη.

Τον Γιάνη Βαρουφάκη θα περίμενε κανείς να σηκώσει τους τόνους, άλλωστε το συνηθίζει. Δεν το έκανε. «Άφησα έξω από την αίθουσα την κομματική και πολιτική μου ιδιότητα, και είμαι εδώ μόνο ως συγγραφέας», εξήγησε.

Ο Κώστας Γαβράς, αντίθετα, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου στο Γαλλικό Ινστιτούτο, εξέφρασε ένα πολιτικό πάθος που δεν το συνηθίζει, αφού δηλώνει άνθρωπος της συναίνεσης και οι ταινίες του, όσο στρατευμένες κι αν είναι, έχουν πάντα μια έγνοια για τον «εχθρό», τον «αντίπαλο».

Αυτή τη φορά, όμως, ο μεγάλος μας σκηνοθέτης πρέπει να έχει συνειδητοποιήσει ότι η νέα ταινία του, που, ένα απλό παράδειγμα, δείχνει τον Αλέξη Τσιπρα σχεδόν ερασιτέχνη, να πιάνεται σαν «ξιφίας» στο αγκίστρι και να οδηγείται από τους Ευρωπαίους στην υποταγή στα μνημόνια σαν πρόβατο επί σφαγή, θα προκαλέσει.

Ακόμα και μερίδα των πιο συνεπών και ταγμένων θαυμαστών της τέχνης του. Που, άλλο ένα απλό παράδειγμα, ίσως να κατέβαιναν στις ελληνικές πλατείες φωνάζοντας «Ναι» στην Ευρώπη και έφταναν στα όρια του εμφράγματος από τον «αγώνα» του Βαρουφάκη στους ευρωπαϊκούς διαδρόμους. Φανταστείτε, λοιπόν, τις αντιδράσεις των ακραιφνών υποστηρικτών του Τσίπρα.

«Ενήλικοι στο δωμάτιο», βασισμένη σχεδόν απόλυτα στο ομότιτλο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη. Ένα χρονικό των έξι πρώτων μηνών του ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία και των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Ενωση, που μας έφεραν σε απόσταση αναπνοής από το Grexit και το δημοψήφισμα, ιδωμένο μέσα από τη ματιά του βασικού πρωταγωνιστή του (καθώς και ηχογραφημένων συνεδριάσεων του Eurogroup!).

Του υπουργού Οικονομικών, που μέχρι και ο πρωθυπουργός αναγκάστηκε κάποια στιγμή να τον αποσύρει από το παιχνίδι.

 

 

Ο σκηνοθέτης ήταν σαφής, «H ταινία είναι η προσωπική μου άποψη. Γιατί έχω προσωπική άποψη για τον κακό ρόλο της Ευρώπης, που έβαλε τα μνημόνια και τις τράπεζες πάνω από τα προβλήματα του λαού. Το δράμα της Ελλάδας ήταν η ευκαιρία που πάντα ζητούσα να ξανακάνω εδώ μια ταινία.

«Στο βιβλίο του Βαρουφάκη βρήκα το σχήμα, την αρχιτεκτονική που χρειαζόμουν για να διηγηθώ την ιστορία. Γιατί ήταν μάρτυρας των γεγονότων. Όλοι ακούμε ή υποπτευόμαστε τι γίνεται, πώς λειτουργούν στο Eurogroup. Αλλά για πρώτη φορά μπορούσα να έχω στα χέρια μου στοιχεία από τα μέσα. Και, μάλιστα, για το πόσο σκληρά αντιμετωπίζονται τα μικρά κράτη, ιδίως όταν αλλάζουν κυβέρνηση και αποκτούν, όπως συνέβη με την Ελλάδα, μια καινούργια, που έχει άλλη άποψη από την κυρίαρχη στην Ευρώπη».

Το θέμα μήπως η έλλειψη απόστασης από τα ιστορικά αυτά γεγονότα δεν βοηθάει την ταινία του, ο Κώστας Γαβράς φυσικά και το έχει σκεφτεί. Αλλά το απορρίπτει. «Το “Ζ” γυρίστηκε πέντε μόλις χρόνια μετά τη δολοφονία του Λαμπράκη», μας θύμισε. «Ο κινηματογράφος έχει τη δύναμη να παίζει ακόμα και με πρόσφατα γεγονότα, δίνοντας ένα καλό μάθημα στους θεατές».

Μια διαφορετική και ενδιαφέρουσα άποψη είχε για το ίδιο θέμα ο Χρήστος Λούλης, που κυριαρχεί στην ταινία παίζοντας έναν Βαρουφάκη σχεδόν άγγελο, τέτοιον που θα τον λάτρευε, λέμε τώρα, και ο Σόιμπλε. «Καμιά φορά η έλλειψη απόστασης από τα γεγονότα λειτουργεί αντίθετα.

Σε βοηθάει, δηλαδή, να αποστασιοποιηθείς από πράγματα που ακόμα σε πονάνε και δεν αντέχεις, γιατί θυμάσαι πού ήσουν και τι έκανες όταν συνέβαιναν, πόσους φίλους έχασες και δεν μιλάς πια μαζί τους, και να συγκεντρωθείς στην ουσία τους. Να καταλάβεις καλύτερα τι έγινε και πώς δεν θα ξαναπεράσουμε ποτέ πια τα ίδια».
Από την πλευρά του ο συγγραφέας Γιάνης Βαρουφάκης επέμεινε στην αλήθεια όσων έχει γράψει, αναφερόμενος προσεχτικά, αλλά και με μια μπηχτή, στο βιβλίο «Η τελευταία μπλόφα» των δημοσιογράφων Ελένης Βαρβιτσιώτη και Βικτωρίας Δενδρινού, που αναφέρεται στην ίδια με το δικό του βιβλίο περίοδο, αλλά δεν εξυμνεί την προσφορά του. «Αρεσε στον Ντάισελμπλουμ», είπε.

Ο Γερούν είναι άλλωστε ο μόνος από τους επιφανείς Ευρωπαίους που, όπως ομολόγησε, δεν κατάφερε να τον πλησιάσει στο βιβλίο του με συμπάθεια. Γιατί όλους τους άλλους –είπε– προσπάθησε να τους καταλάβει, «να μπει στη θέση τους, να μην υπάρχουν καλοί και κακοί, αλλά μια ομάδα ανθρώπων που όλοι μαζί συνέβαλαν σε μια τραγωδία». Περίεργο, αλλά, έτσι είναι η ελευθερία του σκηνοθέτη και της τέχνης: στην ταινία του Γαβρά, οι Ευρωπαίοι όλοι (εκτός, ίσως, του Μακρόν) είναι αντιπαθέστατα καρτούν.

Πηγή: https://www.efsyn.gr

“Ενήλικοι στο δωμάτιο”
Σινεμά «Μετροπόλ»
Αίθουσα 1
Ώρες έναρξης: κάθε
μέρα: 19:30 και 22:30
Εκτάκτως το Σάββατο
5 Οκτωβρίου 20:00, 22:30