Κώστας Σκανδαλίδης: «Ο χώρος μας πλήρωσε ακριβά την εθνική του  υπευθυνότητα και το πατριωτικό του χρέος»

Για όλους και για όλα μίλησε σε συνέντευξή του στη “ΡΟΔΙΑΚΗ”  ο Κώστας Σκανδαλίδης. Για την κρίση στα Ελληνοτουρκικά και  την επιθετικότητα των γειτόνων, για τα θεσμικά ζητήματα και τη στάση που τήρησε το κόμμα του, για τη νησιωτικότητα και τα προβλήματα που παρουσιάζονται διατηρώντας την προσπάθεια για τη συνταγματική της κατοχύρωση πάντα επίκαιρη.

Μίλησε και για τις... μέρες τις παλιές! Την παντοδυναμία του ΠΑΣΟΚ στα Δωδεκάνησα για πολλές δεκαετίες και το σήμερα όπου τα ποσοστά του ΚΙΝΑΛ συρρικνώθηκαν αφού δεν κατάφερε να εκλέξει ούτε έναν βουλευτή.

Ο Κώστας Σκανδαλίδης, αποτύπωσε με σαφήνεια στις απαντήσεις του, τον προβληματισμό αλλά και την αισιοδοξία του για τις πολιτικές εξελίξεις αλλά και για το ίδιο του το κόμμα το οποίο, όπως σημείωσε, διατηρεί πλειάδα ικανών στελεχών στις τοπικές κοινωνίες.

Κύριε Σκανδαλίδη, 
Η χώρα μας βρίσκεται σε μια κρίσιμη χρονική συγκυρία, σε ό,τι αφορά και τα ανοιχτά μέτωπα στην εξωτερική μας πολιτική, αλλά και την επιθετικότητα των γειτόνων μας που βλέπουμε να κλιμακώνεται μέρα με τη μέρα. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση; Πρόκειται για τις συνήθεις προκλήσεις των Τούρκων; Ή μπήκαμε πλέον σε μια διαδικασία απρόβλεπτης αντιπαράθεσης με απρόβλεπτα αποτελέσματα;

Δεν πρόκειται για τις συνήθεις προκλήσεις. Ο Ερντογάν νιώθοντας ο ίδιος να ισχυροποιείται κάνει ένα βήμα πιο πέρα στη στρατηγική του επεκτατικού αναθεωρητισμού της Άγκυρας. Στο επιχειρούμενο νέο status  στην ευρύτερη περιοχή εντάσσεται η βίαιη αναβάθμιση της Τουρκίας ως του κύριου «παίκτη». Το μνημόνιο Τουρκίας – Λιβύης προσπαθεί να επικυρώσει τη νέα πραγματικότητα. Η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να αναβαθμίσει το γεωστρατηγικό της ρόλο και να αντιμετωπίσει ήρεμα αλλά και αποφασιστικά την επιθετικότητα της Τουρκίας. 

Έχει όμως, η Ελλάδα τέτοια δυνατότητα σήμερα;   
Γιατί όχι; Είναι ευρωπαϊκή χώρα, υπερασπίζεται ευρωπαϊκά σύνορα, διαθέτει δυνατότητες πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής, είναι και για τη Δύση απαραίτητος σύμμαχος με το δικό της γεωστρατηγικό πλεονέκτημα.
Θέλω απλώς να θυμίσω ότι μετά τη Μεταπολίτευση εξαιτίας αυτής της δυναμικής στάσης σε κρίσιμες στιγμές όπως τα ΜΟΠ, ο Μάρτης του ’87, η συμφωνία του Ελσίνκι  η χώρα υπό την ηγεσία του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κώστα Σημίτη πέτυχε κρίσιμες και οριακές στιγμές να τις μετατρέψει σε επιτυχημένους εθνικούς στόχους. Έτσι για να θυμόμαστε…   

Φοβάστε ότι μπορεί να υπάρξει και θερμό επεισόδιο;
Δεν το αποκλείω αλλά το θεωρώ ιδιαίτερα δύσκολο και παρακινδυνευμένο. Το να ανάψει φωτιά σε μια τέτοια περιοχή μπορεί να τη μεταβάλει σε εστία ανεξέλεγκτης σύγκρουσης. Η αποτροπή ενός τέτοιου ενδεχόμενου απαιτεί από την πλευρά μας μια πολιτική επιθετικής διπλωματίας στη βάση των αρχών του Διεθνούς Δικαίου, διεύρυνσης και ισχυροποίησης ευρύτερων συμμαχιών, πολιτικής απομόνωσης της Τουρκίας, ενίσχυσης της αποτρεπτικής δύναμης των ενόπλων δυνάμεων. Και, βέβαια, με την απαρέγκλιτη προϋπόθεση ότι υπάρχει ισχυρό εσωτερικό μέτωπο σε μια ενιαία εθνική στρατηγική και με τις κόκκινες γραμμές τις διαπιστευμένες  με τη μέγιστη δυνατή πολιτική καθαρότητα. 

Το θέμα των μεταναστευτικών ροών; Αποτελεί και για σας ένα από τα πιο σοβαρά και κρίσιμα ζητήματα που η χώρα μας και ειδικά τα νησιά μας, καλούνται  να αντιμετωπίσουν τα τελευταία χρόνια; Πώς βλέπετε τις πρόσφατες αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες;
Οι τοπικές κοινωνίες ιδιαίτερα αυτές των νησιών μας που ζουν κάτω από το βάρος της “ετσιθελικής” υποδοχής των ροών έχουν κάθε δικαίωμα να απαιτούν να μην καταντήσουν χώρος αποθήκευσης ψυχών που ανατρέπουν κυριολεκτικά κάθε δημογραφική και αναπτυξιακή ισορροπία. Από την άλλη μεριά, όμως, η χώρα πρέπει και τα νησιά να τα αποσυμφορήσει και από την Ευρώπη να διεκδικήσει αλλαγή στάσης, και από την υπόλοιπη χώρα να δημιουργηθούν συνθήκες ισόρροπης κατανομής. Και παράλληλα να ενδυναμώσει τις δομές αντιμετώπισης με ταχύτατες διαδικασίες τον έλεγχο και την επαναπροώθηση. Το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται με απλή αναδιάταξη εξουσιών ανάμεσα σε Υπουργεία για να σχολιάσω την τελευταία αλλαγή και την επανασυγκρότηση του Υπουργείου. Χρειάζεται πιο δυναμική πολιτική διεκδίκηση και πιο αποτελεσματική πρακτική. 

Με τα θεσμικά ζητήματα τι γίνεται; Με τον εκλογικό νόμο ποια θα είναι η στάση του κόμματός σας;
Προφανώς αρνητική. Ο Πρωθυπουργός με την επιλογή του επιχειρεί να διαμορφώσει το τοπίο μιας διπλής εκλογής που ενισχύει την αυτοδυναμία του. Ο ΣΥΡΙΖΑ με την απλή αναλογική του επιχειρεί να ανατρέψει αυτή τη στρατηγική βάζοντας τη χώρα σε κίνδυνο ακυβερνησίας και ανασφάλειας. 
Εμείς επιμένουμε στη δική μας  πρόταση, που και την κυβερνησιμότητα ενισχύει από τη στιγμή που ένα εν δυνάμει πλειοψηφικό ρεύμα (πάνω από το 41%) μπορεί να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση και τη μέγιστη δυνατή αναλογικότητα (πάνω από 95%)  ψήφων και εδρών διασφαλίζει. Έτσι  διευκολύνεται η δυνατότητα κυβέρνησης συνεργασίας. Με άλλα λόγια Δημοκρατία και Αποτελεσματικότητα.  

Για  Πρόεδρο  της Δημοκρατίας, όμως βλέπουμε μια ευρύτερη συναίνεση στην πρόταση του Πρωθυπουργού, δεν σηματοδοτεί αυτό μια στροφή;
Όχι, βέβαια. Αντίθετα, η δική μας επιμονή να περιγράψουμε τα ουσιώδη χαρακτηριστικά της υποψηφιότητας παράλληλα με την ανάγκη του Πρωθυπουργού να διασφαλίσει την ευρύτερη  δυνατή  συναίνεση, συνέβαλε ώστε η πρόταση να κινηθεί στη βάση αυτών των κριτηρίων που θέσαμε. Η κα Σακελλαροπούλου  σε ολόκληρη  τη διαδρομή της ανέδειξε το κύρος της Δικαιοσύνης. Στα χρόνια της κρίσης υπεράσπισε με σθένος τη συνταγματική νομιμότητα της πολιτικής που εφαρμόσαμε. Πολιτικά τοποθετήθηκε πάντοτε στον ευρύτερο χώρο της Δημοκρατικής Παράταξης. Η επιστημονική της κατάρτιση, η διεθνής της αναγνώριση, συμπληρώνουν τα θετικά κριτήρια της πρότασης.  

Γνωρίζουν άραγε όλοι οι συνάδελφοί σας που νομοθετούν, τι σημαίνει να είναι κάποιος νησιώτης και με πόσα πολλαπλά προβλήματα βρίσκεται καθημερινά αντιμέτωπος, εξαιτίας αυτού του γεγονότος; 
Το ερώτημα το απευθύνετε σε έναν άνθρωπο που από την πρώτη στιγμή που βρέθηκε στη Βουλή αγωνίστηκε για τη νησιωτικότητα. Στην αρχή ως αντιπολίτευση εισηγήθηκε την ειδική πολιτική για το Αιγαίο, ως κυβέρνηση διαμόρφωσε τον ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την περιοχή και εν συνεχεία εισηγήθηκε και υπερασπίστηκε τη συνταγματική κατοχύρωση της νησιωτικότητας. Οφείλω να ομολογήσω ότι επί της ουσίας καμιά κυβέρνηση δεν ανταποκρίθηκε μετά το 2001 στην απαίτηση του Συντάγματος για ειδικές πολιτικές σε κάθε σημαντικό νομοθέτημα. Και η  λύση που η προηγούμενη κυβέρνηση νομοθέτησε γνωρίζετε καλά ότι καμιά σοβαρή απάντηση δεν έδωσε σε αυτή την ανάγκη. Έχω τη γνώμη ότι έστω και τώρα μια διακομματική κοινή διεκδίκηση βουλευτών, Δημάρχων, τοπικών φορέων, των νησιωτικών περιοχών μπορεί να το επιβάλλει ανεξάρτητα από το ποιο κόμμα κυβερνά και έχει συνηθίσει να ξεχνά.  

Για πρώτη φορά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, η περιοχή της Δωδεκανήσου, κατά παράδοση ισχυρό οχυρό του ΠΑΣΟΚ, δεν κατάφερε να αναδείξει βουλευτή; Αντίστοιχα η Νέα Δημοκρατία, κατάφερε να κερδίσει τις 4 από τις 5 έδρες. Τι έφταιξε άραγε; Πώς ερμηνεύετε εσείς την απόφαση αυτή που πήρε ο Δωδεκανησιακός λαός;
Οι συμπατριώτες μας, δυστυχώς για μας ακολούθησαν τη γενικότερη αντιμετώπιση του ΠΑΣΟΚ και πρόσφατα του Κινήματος Αλλαγής, πήγαν με τον συρμό της εποχής. Ο χώρος πλήρωσε ακριβά την εθνική του υπευθυνότητα και το πατριωτικό του χρέος. Όμως, η ιστορία ούτε ξεγράφεται, ούτε αντιγράφεται. Είναι παρούσα και τώρα που η χώρα βγήκε από την οξεία φάση της κρίσης. Ο χώρος, η ρίζα, η πλειάδα των στελεχών είναι παρόντες και δείχνουν αντοχή αξιομνημόνευτη. Συνεχίζουμε το δρόμο μας αυτόνομα και προτείνοντας πάντα προοδευτικές λύσεις και αλλαγές. 
Πιστεύω βαθιά ότι τώρα που τον ανεύθυνο τυχοδιωκτισμό και λαϊκισμό διαδέχθηκε μια βαθιά συντηρητική δύναμη θα ολοκληρωθεί ο κύκλος. Η ιστορία δεν θέλουμε να μας δικαιώσει ως παρελθόν, ούτε να μας αξιολογήσει  ως παρόν. Θέλουμε να μας εμπιστευτεί ως μέλλον. Τότε θα κριθούμε τελεσίδικα.