Σύλλογος Περιβάλλοντος Ρόδου: Οφείλουμε τώρα να κοιτάξουμε σοβαρά τα τροχαία και το κυκλοφοριακό

Σύλλογος Περιβάλλοντος Ρόδου: Οφείλουμε τώρα να κοιτάξουμε σοβαρά τα τροχαία και το κυκλοφοριακό

Σύλλογος Περιβάλλοντος Ρόδου: Οφείλουμε τώρα να κοιτάξουμε σοβαρά τα τροχαία και το κυκλοφοριακό

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 470 ΦΟΡΕΣ

Τεκμηριωμένες επισημάνσεις αλλά και συγκεκριμένες προτάσεις, διατυπώνει με ειδική πολυσέλιδη αναφορά (ανοιχτή επιστολή) την οποία κοινοποίησε στον αντιπεριφερειάρχη Δωδεκανήσου, ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος του νησιού μας, με αφορμή τη μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων καθώς επίσης και το κυκλοφοριακό, τα οποία εδώ και χρόνια παραμένουν στην κορυφή των προβλημάτων της περιοχής μας.

Στην επιστολή (το πρώτο μέρος δημοσιεύεται σήμερα και θα ακολουθήσει το δεύτερο αύριο) σημειώνεται συγκεκριμένα:
«Φωνή πολίτη... Φωνή βοώντος εν τη ερήμω... Ο αρχαίος Έλληνας ποιητής Μένανδρος είχε πει τη φράση «Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού». Όταν όμως τα λάθη επαναλαμβάνονται επί σειρά ετών, και μάλιστα σε ευαίσθητο τομέα της δημόσιας ασφάλειας, όπως το κυκλοφοριακό, τότε οι καθ’ ύλην αρμόδιοι είναι είτε ανόητοι, είτε «ζαμανφουτίστες», είτε ανεπαρκείς.

Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου σε συνεργασία με την ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου, τον Αύγουστο του 2018, επεσήμανε, με επιστολή του προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Ρόδου, αρκετά λάθη στην οριζόντια και κάθετη σήμανση του οδικού δικτύου, με ιδιαίτερη έμφαση στις διαβάσεις πεζών. Δυστυχώς φέτος, προς έκπληξή μας, επαναλαμβάνονται τα ίδια λάθη, ενώ η κατάσταση είχε βελτιωθεί ελάχιστα το 2019. Οι κατά καιρούς προτάσεις βελτίωσης χάνονται στη δαιδαλώδη δομή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι αρμόδιοι υπάλληλοι δείχνουν, συνήθως, κατανόηση και με ανεκπλήρωτες υποσχέσεις καθησυχάζουν και αποπροσανατολίζουν τους πολίτες.

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, το 2018, ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους στο σύνολο της χώρας ήταν 999,6. Η Περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 1.469,2. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν δεύτερη με 1.361,2 και στην τρίτη θέση ήταν η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με 1.070,4. Ως προς τους νεκρούς, ανά 1.000.000 κατοίκους ο δείκτης στο σύνολο της χώρας ήταν 65,2. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 161,4, δεύτερη η Περιφέρεια Πελοποννήσου με 107,5 και τρίτη η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με 97,0. Εντυπωσιακό είναι το ποσοστό 21% των πεζών επί του συνόλου των θυμάτων της ασφάλτου.

Σε έρευνα γνώμης οι επισκέπτες μας τοποθετούν την οδική ασφάλεια στις πρώτες θέσεις δυσαρέσκειας (Δρ. Μιχαήλ Νικολαράκης, Νικόλαος Γιανναράκης, 2015). Την ίδια επισήμανση επαναλαμβάνουν κάθε χρόνο οι διευθυντές ξενοδοχείων Ρόδου διά στόματος του κ. Ματσίγκου. Διερωτόμαστε, τι άλλο πρέπει να ακούσουν οι ιθύνοντες για να αντιδράσουν λογικά;

Παρακάτω καταγράφονται πάλι οι προτάσεις του Συλλόγου για την αναβάθμιση της ασφάλειας στην οριζόντια και κάθετη σήμανση του οδικού δικτύου στη Ρόδο.

Α. Διαβάσεις πεζών
1) Χρήση θερμοπλαστικών και ψυχροπλαστικών υλικών. Σοβαρό μειονέκτημα των βαφών που τώρα χρησιμοποιούνται είναι ο περιορισμένος χρόνος ζωής (λιγότερο από 3-4 μήνες κάτω από βαριά κυκλοφορία). Συνιστώνται, επομένως, μόνο για διαγράμμιση οδών χαμηλής κυκλοφορίας, και για οριογραμμές.
2) Το πλάτος κάθε λωρίδας διάβασης πεζών πρέπει να είναι 0,5m και το διάστημα μεταξύ τους επίσης 0,5m. Στην Ευρώπη δεν επιτρέπεται χάραξη διάβασης πεζών σε οδούς με όριο ταχύτητας μεγαλύτερο των 50 Km/h. Το πλάτος διάβασης πεζών ορίζεται στα 4 m και το ελάχιστο στα 3m. Η ελληνική νομοθεσία στο θέμα αυτό είναι ελαστική, σίγουρα, όμως, δεν παραβιάζεται εφαρμόζοντας τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
3) Η διαγράμμιση διάβασης πεζών απαιτεί την έγκαιρη αναγνώρισή της από τον οδηγό και επαρκή οπτική σχέση μεταξύ πεζού και οδηγού.
Όταν σταματημένα οχήματα, δέντρα και άλλα εμπόδια στο δρόμο περιορίζουν την ορατότητα, λαμβάνονται μέτρα, όπως διεύρυνση του πλάτους διάβασης (> 3m), ειδικός φωτισμός, επιλογή χρωμάτων (κόκκινο, κίτρινο) μεταξύ των λωρίδων, και άλλα ώστε να διασφαλίζονται οι πεζοί.
Όπου το όριο ταχύτητας είναι 50Km/h η διάβαση πρέπει να είναι αναγνωρίσιμη στον οδηγό σε απόσταση 100m.
4) Δεν συνιστάται χάραξη διαβάσεων πεζών σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων μεταξύ τους, ιδιαίτερα εκτός του αστικού ιστού της πόλης.
5) Όταν το πλάτος του οδοστρώματος είναι μεγαλύτερο από 12m (8,5m στη Γερμανία) ή το είδος της κυκλοφορίας το επιβάλλει θα κατασκευάζονται νησίδες με πλάτος τουλάχιστον 1.50m. Νησίδες με πλάτος μικρότερο των 3 μέτρων στα σημεία των διαβάσεων θα διακόπτονται, για πλάτος ίσο με το πλάτος των διαβάσεων και οπωσδήποτε όχι μικρότερο από 2.5m, ώστε η διάβαση από το ένα πεζοδρόμιο στο άλλο να γίνεται ισόπεδα.
6) Δεν σχεδιάζονται διαβάσεις πεζών μπροστά σε στάσεις λεωφορείων. Σε διαβάσεις μπροστά σε στάσεις, οι οδηγοί δεν γνωρίζουν αν οι πεζοί περιμένουν το λεωφορείο ή επιθυμούν να διασταυρώσουν το οδόστρωμα.
Οι διαβάσεις πρέπει να τοποθετούνται αρκετά πριν τις στάσεις, ώστε να μην εμποδίζεται η ορατότητα του οδηγού από τυχόν σταματημένο λεωφορείο. Τοποθέτηση διάβασης μετά τη στάση επιτρέπεται μόνο αν διαχωριστική νησίδα ή άλλο εμπόδιο δεν επιτρέπει την προσπέραση λεωφορείου από όχημα.

7) Πλησίον της περιοχής διάβασης, εκτός της σήμανσης για ύπαρξη διάβασης, πρέπει να τοποθετείται σε απόσταση μεταξύ 30 και 50m σήμανση απαγόρευσης προσπέρασης οχήματος


8) Οι διαβάσεις πρέπει να φωτίζονται ώστε οι πεζοί να είναι ορατοί και από τις δύο κατευθύνσεις. Επίσης, πρέπει να εξασφαλίζεται η ορατότητα της σήμανσης διαβάσεων τη νύχτα. Ο φωτισμός των διαβάσεων πραγματοποιείται σύμφωνα με DIN 50445 και DIN 67 5236.
9) Αξιοποίηση των υπόγειων διαβάσεων στην οδό Ακτή Κανάρη και στη λεωφόρο Ηρακλειδών.
Οι επιχειρηματίες ξενοδόχοι της περιοχής, θα πρέπει να θέσουν στη διάθεση των πεζών τις 5 υπόγειες διαβάσεις που υπάρχουν κατά μήκος της διαδρομής και να φροντίσουν για τη σωστή σήμανσή τους.


Ας μην λησμονούμε ότι η επίτευξη ικανοποιητικού επιπέδου ασφάλειας σε προσφερόμενες υπηρεσίες και υποδομές, αποτελεί την ύψιστη προτεραιότητα έναντι εμπορικών, περιβαλλοντικών ή κοινωνικών πιέσεων.
10) Τέλος, επιβάλλεται η ανάπτυξη οργανωμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Β. Κυκλικός Κόμβος Ψαροπούλας – Άγαλμα Διαγόρα
Σε όλη την Ευρώπη τα εντός κόμβου κινούμενα οχήματα έχουν προτεραιότητα, εκτός αν η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φανάρια. Στον ανωτέρω κόμβο επικρατούν ελληνικού τύπου προτεραιότητες, οι οποίες δημιουργούν σημαντικά προβλήματα ασφάλειας στους επισκέπτες του νησιού. Εκτός αυτού:
1ον Οι κατευθυντήριες νησίδες κυκλικής κυκλοφορίας είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να μην περιορίζουν την ταχύτητα εισόδου οχημάτων, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο πεζούς.
2ον Οι αποστάσεις των διαβάσεων πεζών από τα όρια κυκλικής κυκλοφορίας αντί 5-7m είναι σχεδόν μηδενικές, προσθέτοντας έτσι ένα ακόμα πρόβλημα στους οδηγούς που η προσοχή τους επικεντρώνεται σε προτεραιότητες και ταχύτητες
3ον Το οδόστρωμα στην Ακτή Κανάρη έχει και στις δύο κατευθύνσεις πλάτος (6m). Αυτό σε συνδυασμό με την ευθεία από το ξενοδοχείο “Rhodos Horizon Resort” μέχρι τον κόμβο Ψαροπούλας, ωθεί τους οδηγούς να αναπτύσσουν ταχύτητες πάνω από 60 Km/h. Ακολουθεί η προτεραιότητα εισόδου στον κόμβο με αποτέλεσμα να μην ελαττώνουν ταχύτητα, δημιουργώντας έτσι προϋποθέσεις ατυχημάτων είτε με οχήματα είτε με πεζούς. Υπενθυμίζουμε ότι στην Ευρώπη απαγορεύεται ο σχεδιασμός διαβάσεων πεζών σε οδούς όπου το όριο ταχύτητας είναι πάνω από 50 Km/h.
4ον Οχήματα κινούμενα από Ακτή Μιαούλη προς Ακτή Κανάρη ακολουθούν σχεδόν ευθεία στον κόμβο με αποτέλεσμα να αναπτύσσουν επικίνδυνα μεγάλη ταχύτητα
5ον Επί της Κανάρη κοντά στον κόμβο έχουν σχεδιαστεί δύο διαβάσεις πεζών σε απόσταση μικρότερη των 40 μέτρων.

Παρούσα κατάσταση
Παρούσα κατάσταση

Στοχεύοντας στην προσαρμογή της κυκλοφορίας σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, προτείνονται:
1. Σε όλες τις εισόδους να τοποθετηθούν ταμπέλες που υποδηλώνουν κυκλική κυκλοφορία και υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας (Ρ-53 και Ρ-1).

2. Σε κάθε έξοδο πρέπει να τοποθετούνται ταμπέλες κατεύθυνσης τοπωνυμιών μεγάλου τουριστικού ή αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και στις εισόδους ταμπέλες που υποδεικνύουν η κάθε έξοδος πού οδηγεί.

3. Νέα διαμόρφωση κατευθυντήριων νησίδων κυκλικής κυκλοφορίας με διαβάσεις πεζών σε απόσταση 5-7 μέτρων από τον κόμβο.

Σκαρίφημα Διαμόρφωσης κόμβου Ψαροπούλας
Σκαρίφημα Διαμόρφωσης κόμβου Ψαροπούλας


4. Επίσης, προτείνεται διαπλάτυνση του παραλιακού πεζοδρομίου κατά 1 μέτρο προς το οδόστρωμα και δημιουργία θέσεων πάρκινγκ στην κατεύθυνση προς το κέντρο, με στόχο τη μείωση της ταχύτητας και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας».


(αύριο το Β’ μέρος της ανοιχτής επιστολής που αφορά τη ΡΟΔΟΥ – ΚΑΜΕΙΡΟΥ).

Διαβάστε ακόμη

Απαγορεύεται η διέλευση και παραμονή στις δασικές περιοχές τις νυκτερινές ώρες

Επίθεση Γ. Νικητιάδη στη ΝΔ για το ακτοπλοϊκό Καρπάθου-Κάσου σε συζήτηση με τον Γ. Παππά στη Βουλή

Αύριο Σάββατο στις 12 το μεσημέρι το τελευταίο αντίο στον Αθανάσιο Κούτσια

Οδηγίες του Ιατρικού Συλλόγου για την προστασία από την αφρικανική σκόνη

Επτά πλωτά ραντάρ «κλειδώνουν» το Αιγαίο

Εκδήλωση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τις Ευρωεκλογές με Κ. Αρβανίτη, Ζ. Τσιριγώτη, Κ. Γιαννακά

Συνέδριο με θέμα «Ο ρόλος της δημοσιογραφίας στην τοπική ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος στην περιφέρεια»

Γ. Χατζημάρκος: «Αυτοί οι «ευαίσθητοι» δεν είναι φίλοι του περιβάλλοντος. Φίλοι του... μαζούτ είναι.»