Είναι σήμερα περισσότεροι οι βλάκες ή απλώς βρήκαν βήμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Είναι σήμερα περισσότεροι οι βλάκες ή απλώς βρήκαν βήμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Είναι σήμερα περισσότεροι οι βλάκες ή απλώς βρήκαν βήμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 949 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο Κώστας Ε. Σκανδαλίδης

«Λένε ότι δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από τον βλάκα.
Κι όμως θα το καταλάβετε
όταν έρθει στην παρέα
ο βλάκας με άποψη».

Κάρολος Κουν

Βρε, πώς άλλαξαν οι εποχές! Είπα να ξεκινήσω τον λόγο μου με το ότι για όλα όσα σήμερα συμβαίνουν και προπαντός με την έντονη παρουσία των ηλιθίων (ή βλακών αλλιώς), φταίει η καινούρια εποχή στην οποίαν έχουμε μπει. Είναι όμως έτσι; Για να δούμε.

Προκαταβολικά, θέλω να πιστεύω πως η απάντηση είναι σχετικά εύκολη.
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι στο σήμερα που ζούμε, δεν υπήρχε, όπως και πριν, η εύκολη και αστραπιαία κυκλοφορία της πληροφορίας μέσα από τα λεγόμενα κοινωνικά δίκτυα (βλέπε facebook, twitter, instagram, linkedin, google, youtube, pinterest, tumblr, vine, snapchat).

Φαντάζεστε πως ο καθένας μας θα μπορούσε να έχει συνεχώς τη γλώσσα έξω (εννοώ τη γραφίδα του) και να κυκλοφορεί αδαπάνως τα τσιτάτα του; Όχι βέβαια, αφού βήμα εκφοράς του λόγου τους, πριν από τα κοινωνικά δίκτυα δεν υπήρχε. Επομένως, τα όσα πιθανώς να θέλαμε να κοινολογήσουμε για να τα πληροφορηθούν και οι υπόλοιποι, απλώς θα τα «καταπίναμε» και δεν θα «έβλεπαν» ποτέ το φως της δημοσιότητας. Το πολύ-πολύ, αν είχες τα κότσια, θα μπορούσες να αρθρογραφήσεις σε κάποια τοπική εφημερίδα της πόλης σου και επομένως να γίνει κοινωνός ένας περιορισμένος περίγυρος και μόνον. Και βέβαια, βασική προϋπόθεση, να ξέρεις πέντε κολλυβογράμματα για να αρθρώσεις τον λόγο σου.

Ενώ τώρα, βλέπετε, δεν χρειάζεται ούτε καν γράμματα και γραφή να γνωρίζεις. Μπαίνεις στη σελίδα σου ή αλλιώς πως στον «τοίχο» σου (όπως λέμε «κι αν δεν γυρίσεις να με δεις σου κατουρώ τον τοίχο») κι αρχίζεις σε άπταιστα ελληνογαλλικά και πολυβολείς σαν άλλος Τεξανός πιστολέρος προς παντού:
-Βραι μ...α αισί θα πις εμαίνα γυα τι μάσκα, να τι φωρό γυα να παιθάνο!!! Άντε βραι π...ου ξερώλα. Ξέρις πιώς οίμε γο!!! Ο κωρονογιός ίνε γυα να μας παιθάνεται ώλους! Άντε βραι μ...α, ε μ...α!

Με την ευκαιρία αυτής της πανσπερμίας των «διαφορετικών» απόψεων που τώρα πλέον κυκλοφορούν με άνεση και περισσή ευκολία στα κοινωνικά δίκτυα και μάλιστα χωρίς καμιά συνέπεια ποινική, πολιτική ή κοινωνική, ήρθαν στον νου μου οι πρώτες συνεδριάσεις του Δημοτικού μας Συμβουλίου, όταν πρωτομπήκε στον Δήμο η τοπική τηλεόραση και ξεκίνησε να τις μεταδίδει στα τηλεοπτικά κανάλια της πόλης και του νησιού μας. Εκεί να δεις ζήλος, ματαιοδοξία, αυταρέσκεια και αλαζονεία. Κάποιοι μόλις αντίκρισαν την κάμερα, άρχισαν να βρίσκονται σε οίστρο και να φλυαρούν ακατάσχετα επί παντός του επιστητού, εξαντλώντας μάλιστα όλους τους επιτρεπόμενους χρόνους από τον κανονισμό του Δ.Σ. (πρωτολογία, δευτερολογία, τριτολογία επί όλων των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης).

Και θυμάμαι ένα βράδυ, σε μια συνεδρίαση, όταν ένας συνάδελφος είχε καταφέρει να σπάσει τα νεύρα όλων μας, αναγκάστηκα να πω ένα λόγο παραπάνω, ζητώντας την άδεια από το προεδρείο. Ανέφερα στον συνάδελφο μια θυμόσοφη κουβέντα που είχε εκστομίσει σ’ ένα καφενείο της Αντιμάχειας στην Κω ένας λεβέντης γέροντας 90 ετών σε κάποιον που ασταμάτητα έλεγε αρλούμπες εις επήκοον των παρισταμένων:
-’εν εξέρεις να μιλάς, ’εν εξέρεις να μη μιλάς!

Aκριβώς αυτή την πολύ φιλοσοφημένη φράση του γέροντα Αντιμαχείτη, έχω κρατήσει σαν φυλαχτό στη ζωή μου.
Και είναι, θαρρώ, επιτυχημένη μετάφραση της αρχαιοελληνικής παροιμίας «κρείττον του λαλείν το σιγάν».
Πολύ φοβάμαι, λοιπόν, πως η σημερινή εποχή με τις τεχνολογικές της εξελίξεις, περνά μια περίοδο κατά την οποία ένα νέο «προϊόν», όπως είναι τα κοινωνικά δίκτυα -για τα οποία ειρήσθω εν παρόδω δεν έχει θεσπισθεί αντίστοιχο δίκαιο ακόμα- δοκιμάζεται ως ξέφραγο αμπέλι, στο οποίο δεν υπάρχουν μόνον αμπελουργοί και τρυγητές, αλλά και ένας ολόκληρος εσμός τυχάρπαστων, οι οποίοι κακοποιώντας ακόμα και την ανάδελφη γλώσσα μας, εκφέρουν χυδαιότητες και εμετικά σχόλια επί παντός επιστητού, όχι μόνον άκομψα και ανοίκεια, αλλά με άκρατη επιθετικότητα, λες κι ήμασταν παλιά παιδικά φιλαράκια ή φανταράκια στον ελληνικό Στρατό.

Καταλήγοντας, η ταπεινή μου άποψη είναι πως εν ολίγοις και εν πολλοίς, έχουν μεγάλη ευθύνη τα κοινωνικά δίκτυα, τα οποία επιτρέπουν όχι την ελευθεροστομία, αλλά αυτή την ιδιότυπη ασχημονούσα λογοδιάρροια, την χωρίς ειρμό και περιεχόμενο, έναν ορμαθό ανοησιών και δήθεν επιχειρημάτων χωρίς διά ταύτα και λογική.
Και εν τέλει, έχει απόλυτο δίκιο ο αείμνηστος Κάρολος Κουν όταν διατύπωνε την άποψη εκείνη πως χειρότεροι από τους βλάκες είναι οι βλάκες με άποψη. Γιατί περί τέτοιων πρόκειται και ως τέτοιους πρέπει να τους αντιμετωπίζουμε. Προσοχή επομένως στους βλάκες του σήμερα, οι οποίοι δεν είναι περισσότεροι από τους βλάκες του χθες. Απλώς σήμερα τους δώσαμε βήμα. Και έχουμε όλοι τις ευθύνες μας. Και προπαντός τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Διαβάστε ακόμη

Θάνος Ζέλκας: Μέτρα. Όχι ημίμετρα

Αγαπητός Ξάνθης: Ο κος Ζαχαριάδης, ένας ακάματος εργάτης της Δημοσιογραφίας και εκπομπής ήθους

Ηλίας Καραβόλιας: Το μέλλον που δεν βλέπουμε

Γιάννης Παρασκευάς: Μία βόλτα στη Λίνδο

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;