Κάποιες συμπληρωματικές σκέψεις για τον «Οδικό χάρτη για τη μετάβαση στον τουρισμό του 2030»

Κάποιες συμπληρωματικές σκέψεις  για τον «Οδικό χάρτη για τη μετάβαση  στον τουρισμό του 2030»

Κάποιες συμπληρωματικές σκέψεις για τον «Οδικό χάρτη για τη μετάβαση στον τουρισμό του 2030»

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 155 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο Αγαπητός Ξάνθης
Αρχιτέκτονας

Στην έγκριτη εφημερίδα σας στις 2 Φεβρουαρίου του 2022 δημοσιεύτηκε ο «ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ 2030» της ενδιαφέρουσας ομάδας εργασίας της “ΕΠΟΤ-TOURISM THINK TANK”.

Μετά από σχετική ανάγνωση του περιεχόμενου επιθυμώ στο πλαίσιο των δυνατοτήτων ενός γόνιμου και δημιουργικού διάλογου να υπάρξουν συμπληρώσεις εφόσον αυτό είναι εφικτό.

► Η «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία» αφορά μια δέσμη μέτρων “fit for 55” επιδιώκοντας ένα συνολικό μετασχηματισμό της ευρωπαϊκής κοινωνίας και οικονομίας με βασικό στόχο τον υγιή ανταγωνισμό στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας που οφείλει να είναι δίκαιη και κοινωνικά ισορροπημένη. Η Ευρώπη της ευαισθησία και της κοινωνικής και εδαφικής συνοχής στοχεύει στον περιορισμό μέχρι το 2030 των εκπομπών αεριών κατά 50% και την πλήρη ουδετερότητά της μέχρι το 2050.
Οικολογική στόχοι που γεννιούνται από την αισθητικοί αλλά και την ιδιοσυγκρασία του Ευρωπαίου που ουσιαστικά είναι πολύ διαφορετικός από τον Αμερικανό καταναλωτή1.

Σ’ όλο αυτό πνεύμα η Ρόδος παλαιοτέρα έχει αναδειχθεί μέλος των “smart island” (28/03/2017) υπογράφοντας τη σχετική Διακήρυξη (www.euractiv/gr), μεταξύ 36 εκπροσώπων νησιωτικών Οργανισμών της Τ.Α. και σχετικών δικτύων και φορέων από όλη την Ευρώπη. Πριν από λίγες ημέρες η Ρόδος έχει καταστεί “Co-Lab” για τη μετατροπή του νισού σε υπόδειγμα πρασίνου και ψηφιακού μετασχηματισμού σε πολυεπίπεδη μορφή («Η ΡΟΔΙΑΚΗ», 10.01.2022, σ. 3.) ακολουθώντας του 17 στόχους της Α.Α του ΟΗΕ και της προαναφερόμενης «Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας».

Σε σημερινό άρθρο της «Η ΡΟΔΙΑΚΗ», σ.5, η Ρόδος επιδιώκει να γίνει μια από τις 100 πρώτες ευφυείς πόλεις στο πρόγραμμα της Ε.Ε. “Climate neutral and smart cities”, όπου εμπεριέχεται εκτός των άλλων πολιτικών και δράσεων και τον βιώσιμο τουρισμό, Συνεπώς:

Συνοπτική Πρόταση (συμπληρωματική):
1. Συντονισμός όλων των projects κάτω από ένα υπεύθυνο συντονιστικό Όργανο για λόγους αποτελεσματικότητας, απόδοσης και επιτυχούς έκβασης.

2. Το οικοσύστημα των νησιών αποτελεί μια ξεχωριστή ενότητα (π.χ. για την ενέργεια: οδηγία C 124 E/81) και έτσι οφείλει να διατυπωθεί2 και στον «Οδικό Χάρτη μετάβασης στον τουρισμό του 2030» που έχετε ευγενικά επεξεργαστεί.

3. Στην πράσινη μετάβαση (κεφάλαιο 2) οφείλεται να προστεθεί και η ποιότητα των νερών –ακτών [ως ιδιαιτερότητα του νησιωτικού χώρου-βασικός δείκτης μαζί με άλλους (π.χ. απόβλητα, απορρίμματα κ.α.) για την ενδεδειγμένη φέρουσα ικανότητα του νησιού].

4. Στην εκπαίδευση και κατάρτιση…(κεφάλαιο 5), οφείλεται να προστεθεί η έγερση-εκπαίδευση του κοινού, των πολιτών στο εγχείρημα (όχι μόνο το σχετικό δυναμικό-επαγγελματίες με τον Τουρισμό) ώστε να διαμορφωθεί ο υπεύθυνος και συμμετέχον τουριστικά αλλά και περιβαλλοντικά, πολίτης (με την ευρεία έννοια)3.

ΥΓ: Η προσπάθεια χαίρει ευχαριστίες από όλους μας και ελπίδες για κάτι που πρέπει να προκύψει εποικοδομητικό και να μην χαθεί στη γραφειοκρατία των «μεγάλων» οβάλ γραφείων. Το παρόν έχει κοινοποιηθεί στην ομάδα εργασία.

1. Βλ. σχετ. Σταΐνερ, Τζωρτζ,. (2004). «Η ιδέα της Ευρώπης». Μτφρ. Θ. Σαμαρτζής, Αθήνα: ΔΩΜΑ., σ.28.
2. Βλ. σχετ. Σπιλάνης, Γ. (2012). «Ευρωπαϊκά νησιά και πολιτική συνοχή». Αθήνα: Gutenberg, σσ. 123-124.
3. Βλ. σχετ. Σκαναβή –Τσαμπούκου, Κ., (2004). «Περιβάλλον και επικοινωνία». Αθήνα: Καλειδοσκόπιο, σ. 86.

Διαβάστε ακόμη

Ηλίας Καραβόλιας: Το μέλλον που δεν βλέπουμε

Γιάννης Παρασκευάς: Μία βόλτα στη Λίνδο

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες