Πορεία προς την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα

Πορεία προς την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα

Πορεία προς την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 319 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο Χατζησταμάτης Σωτήρης
Φιλόλογος-Ιστορικός

Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα είναι η συμπόρευση του ανθρώπου μαζί με το Χριστό προς το ημέτερον Πάσχα.

Ο Ιερός Χρυσόστομος δίδει μια ωραιότατη περιγραφή περί του τι είναι η Μεγάλη Εβδομάδα για τον κάθε πιστό αλλά και γιατί καλείται Μεγάλη: «Μεγάλην δὲ καλοῦμεν τὴν ἑβδομάδα, οὐκ ἐπειδὴ πλέον ἔχει τὸ μῆκος τῶν ὡρῶν, καὶ γὰρ εἰσιν ἕτεραι πολλῷ μείζους ὥρας ἔχουσαι· οὐδὲ ἐπειδὴ πλείους ἡμέρας ἔχει,..

Ἐπειδὴ μεγάλα τινὰ καὶ ἀπόρρητα τυγχάνει τὰ ὑπάρξαντα ἡμῖν ἐν αὐτῇ ἀγαθά. Ἐν γὰρ ταύτῃ ὁ χρόνιος ἐλύθη πόλεμος, θάνατος ἐσβέσθη, κατάρα ἀνῃρέθη, τοῦ διαβόλου ἡ τυρρανίς κατελύθη, τὰ σκεύη αὐτοῦ διηρπάγη, Θεοῦ καταλλαγὴ πρὸς ἀνθρώπους γέγονεν, οὐρανὸς βάσιμος γέγονεν, ἄνθρωποι Ἀγγέλοις συνεμίγησαν, τὰ διεστῶτα συνήφθη, ὁ φραγμὸς περιῃρέθη, τὸ κλεῖθρον ἀνῃρέθη, ὁ τῆς εἰρήνης θεός εἰρηνοποίησε τὰ ἄνω καὶ τὰ ἐπὶ τῆς γῆς. Διὰ τοῦτο τοίνυν μεγάλην τὴν ἑβδομάδα καλοῦμεν, ἐπειδὴ τοσοῦτον πλῆθος δωρεῶν ἡμῖν ἐν αὐτῇ κεχάρισται ὁ Δεσπότης»1.

Κατ’ αυτήν λοιπόν την Μεγάλη Εβδομάδα, ο άνθρωπος ελευθερώνεται από την τυραννία του διαβόλου, συμφιλιώνεται με το Θεό και ενώνεται μαζί του και δια της οδού αυτής η ανθρώπινη φύση υπερβαίνει τον θάνατο.

Το χαρακτηριστικό της Μεγάλης Εβδομάδος είναι η κατάβαση. Ερχόμαστε να προϋπαντήσουμε τον Θεό ο οποίος, κατῆλθε, ἐν τοῖς κατωτάτοις τῆς γῆς2, για να αναζητήσει την ανθρώπινη πληγωμένη φύση μέσα στα σκοτεινά βασίλεια του Άδου και όταν την βρίσκει την παίρνει από το χέρι και την οδηγεί από το σκοτάδι στο φώς, από τον θάνατο στη ζωή. Εκ του μνήματος η ζωή ανατέλλει, μέσα στον τάφο η Ζωή που είναι ο Χριστός νικά τον θάνατο και χαρίζει την ζωή.

Το γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού δεν είναι απλά ένα συμβάν το οποίο καταγράφεται στην παγκόσμια ιστορία που επηρέασε την εξέλιξη της εγκόσμιας πραγματικότητας. Το γεγονός αυτό επηρεάζει την ίδια την οντολογική φύση του ανθρώπου. Η Ανάσταση ανατρέπει την θνησιγενή κατάσταση στην οποία η ανθρώπινη φύση περιήλθε μετά από την πτώση. Ο άνθρωπος πλέον δια της πίστεως στον Ιησού Χριστό καθίσταται φίλος του Θεού και η φιλία και η πιστότητα αυτή τον οδηγεί στην αποστροφή του θανάτου και στην βίωση της νέας εν Χριστώ πραγματικότητας.

1 Ιω. Xρυσοστόμου, Εις την Γένεσιν, PG 53, 273-274. 2 Ειρμός στ’ ωδής Κανόνα του Πάσχα.
Σε κατάβαση λοιπόν μας καλεί η Εκκλησία. Μας καλεί να κατέλθουμε από το άρμα του εγωισμού, εν τοις κατωτάτοις των καρδιών ημών και να καθαρισθούμε από κάθε ρύπο πνευματικό, από κάθε κηλίδα η οποία μας εμποδίζει να βιώσουμε το γεγονός της Αναστάσεως. «Τὸν νυμφῶνά σου βλέπω, Σωτήρ μου, κεκοσμημένον καὶ ἔνδυμα οὐκ ἔχω, ἵνα εἰσέλθω ἐν αὐτῷ λάμπρυνόν μου τὴν στολὴν τῆς ψυχῆς, φωτοδότα, καὶ σῶσόν με3». Μέσα στην πένθιμη και συνάμα κατανυκτική ατμόσφαιρα της Μ. Εβδομάδας ατενίζουμε την ένδοξη Βασιλεία του Θεού στην οποία η είσοδος είναι απαγορευτική ένεκα της αμαρτίας και του χωρισμού που αυτή έχει επιφέρει από τον Θεό.

Καθώς όμως συνειδητοποιούμε την ανθρώπινη αδυναμία, αδυνατώντας να επανέλθουμε στην πρότερη δόξα που ο Θεός χάρισε στον άνθρωπο, στρέφουμε το βλέμμα μας παρακλητικά στον γεμάτο αγάπη για το πλανηθέν Νυμφίο της Εκκλησίας, σ’ αυτόν που μας αγάπησε πραγματικά «καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι, καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ λύτρον ἀντὶ πολλῶν»4. Κατά τη Μ. Εβδομάδα ο Χριστός διακονεί το μυστήριο της δικής μας σωτηρίας. Εμείς καλούμεθα να αποκτήσουμε βίωμα της παρουσίας του Χριστού στη ζωή και στη καθημερινότητά μας δηλαδή, ν’ αποκτήσουμε βίωμα αναστάσεως.

Εορτάζοντας την Μ. Εβδομάδα και την λαμπροφόρο Ανάσταση του Σωτήρος μας Ιησού Χριστού όχι εθιμοτυπικά αλλά βιωματικά και ουσιαστικά ενώνουμε την φωνή μας με αυτή του ιερού ψαλμωδού «Σήμερον σωτηρία τῷ κόσμῳ, ὅτι ἀνέστη Χριστὸς ὡς παντοδύναμος»5.

Διαβάστε ακόμη

Θάνος Ζέλκας: Μέτρα. Όχι ημίμετρα

Αγαπητός Ξάνθης: Ο κος Ζαχαριάδης, ένας ακάματος εργάτης της Δημοσιογραφίας και εκπομπής ήθους

Ηλίας Καραβόλιας: Το μέλλον που δεν βλέπουμε

Γιάννης Παρασκευάς: Μία βόλτα στη Λίνδο

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;