Μία εκπαιδευτική εμπειρία στο μοναδικό Καστελλόριζο

Μία εκπαιδευτική εμπειρία  στο μοναδικό Καστελλόριζο

Μία εκπαιδευτική εμπειρία στο μοναδικό Καστελλόριζο

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 698 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο
Αγαπητός Ξάνθης*
Αρχιτέκτονας

Η επίσκεψη στο σχολείο του Καστελλορίζου από στελέχη του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου αποτέλεσε μία ύψιστη εκπαιδευτική δράση υψηλού συμβολισμού.


Ο αν. καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης κ. Σωτήρης Ντάλης ανέπτυξε με επιχειρήματα την επιλογή της χώρας μας να βρεθεί στην αγκαλιά της τότε Ε.Ο.Κ. και σήμερα Ε.Ε., ενός Οργανισμού που αναδύθηκε μέσα από τα αποκαΐδια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στη βάση της συνεργασίας, της ειρήνης και της ενιαίας ευρωπαϊκής ανάπτυξης.
Σ’ αυτήν την οικογένεια βρέθηκε η Ελλάδα ως πλήρες μέλος την 1η Ιανουαρίου του 1981.


Η 9η Μαΐου γιορτάζεται ως «η ημέρα της Ευρώπης» γιατί το 1950 έγινε η ιστορική δήλωση του οραματιστή Σουμάν, όπου τα πρώτα έξι ευρωπαϊκά κράτη αποφάσισαν να συνεργαστούν ιδρύοντας την τότε Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα (ΕΚΑΧ), το πρωτόλειο κύτταρο της σημερινής Ένωσης. Αυτή η ημέρα ήταν και η αφορμή της επίσκεψης στον «ακρίτα του Αιγαίου» πάνω στη θεματολογία των ωφελειών της Ευρώπης στο τόξο του Αιγαίου και δη, στο «διαμάντι του Αρχιπελάγους»-Καστελλορίζο.


Σήμερα η Ε.Ε. των 27 μελών έχει να επιδείξει πολλά θετικά στον τομέα της οικονομίας, της υγείας, της παιδείας, της τεχνολογίας, του περιβάλλοντος, κ.α. Σίγουρα χρειάζονται περισσότερα ως ένας ζων οργανισμός που εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις νέες εξελίξεις.


Η διαρκής επαγρύπνηση της Ένωσης σε συνδυασμό με μία στρατηγικά αυτόνομη και κυρίαρχη Ε.Ε. είναι το ζητούμενο για τη διατήρηση των αξιών ίδρυσής της, απέναντι στον αναθεωρητισμό και τον επεκτατισμό της σημερινής εποχής.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία βρήκε την Ευρώπη απροετοίμαστη.


Όμως τα δημοκρατικά αντανακλαστικά της στη βάση της ελευθερίας και της αλληλεγγύης συσπείρωσαν τα κράτη-μέλη σε έναν κοινό αγώνα με σημαία την αυτοδιάθεση των λαών αλλά και την αναστολή των επεκτατικών απειλών και επιβολής ακραίων καθεστωτικών αντιλήψεων.


Η Ελλάδα πρωτοστατεί σ’ αυτό το πνεύμα δείχνοντας τον δρόμο της δημοκρατίας και της ελεύθερης βούλησης ως γεννήτορα χώρα αυτών των αξιών αλλά τοποθετώντας παράλληλα και την αλληλεγγύη σε πρώτο πλάνο δράσης.
Η διάλεξη που πραγματοποιήθηκε στο Καστελλόριζο (Δήμος Μεγίστης) με την ευγενική συμπαράσταση της Δ/ντρίας κας Μπέτυ Μούζακ και όλων των καθηγητών δήλωσε το ενδιαφέρον των παιδιών για το εκπαιδευτικό τους επόμενο βήμα.
Η εύστοχη απάντηση ήλθε από τον κ. Ντάλη μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα ERASMUS, ως ένα εργαλείο ανταλλαγής γνώσεων αλλά επιμόρφωσης, τα οποία θεωρούνται ως μια σπουδαία κατάκτηση της Ένωσης.

Τι είναι όμως «Erasmus;»1
Το Erasmus+ είναι το πρόγραμμα της Ε.Ε. για τη στήριξη της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της νεολαίας και του αθλητισμού στην Ευρώπη.

Το Erasmus+ προσφέρει ευκαιρίες κινητικότητας και συνεργασίας όσον αφορά τα εξής:
• τριτοβάθμια εκπαίδευση
• επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
• σχολική εκπαίδευση (συμπεριλαμβανομένης της προσχολικής αγωγής και μέριμνας)
• εκπαίδευση ενηλίκων
• νεολαία
• και αθλητισμό

Ο διάλογος δεν περιορίστηκε μόνο από τους μαθητές, αλλά επεκτάθηκε και με τη συμμετοχή των καθηγητών σ’ ένα δημιουργικό αλλά και επεξηγηματικό τρόπο.
Τα οφέλη πολλαπλά αλλά και ουσιώδη σ’ έναν τόπο που χρειάζεται τέτοιες εκπαιδευτικός τονώσεις. Ο χώρος που έγινε η συνάντηση ευλογημένος και γεμάτος μνήμες και όσμωση πολτισμού.


Η -άλλοτε- φημισμένη, Σαντραπεία Αστική Σχολή, δωρεάν του ευεργέτη Λουκά Σαντραπέ στο Καστελλορίζο που κάποτε στις αρχές του 1900 είχε δυναμικό 8 άριστους εκπαιδευτικούς και που την παρακολουθούσαν 480 περίπου μαθητές2, σήμερα φιλοξενεί όλες τις σχολικές τάξεις με περίπου 60 μαθητές και 18 εκπαιδευτικούς.


Η εμπειρία με την επόμενη γενιά του Erasmus από το ευρωπαϊκό Καστελλόριζο ήταν μοναδική με σημείωση ότι πραγματοποιήθηκε μέσα σ’ ένα διεθνές πλαίσιο ανησυχίας για τη σταθερότητα αλλά και την επίτευξη της ειρήνης στο σώμα της Ευρώπης λόγω του εξελισσόμενου πολέμου στην Ουκρανία.


Μπορεί το Καστελλορίζο να βρίσκεται 2 ν.μ. από το Κας (Αντίφελλος) της Τουρκίας, όμως λαμπιρίζει από ελληνική φιλοξενία, από αίσθημα ευθύνης και από πατριωτική εξωστρέφεια
Αυτήν τη λάμψη εισπράξαμε και εμείς από τα μέλη του Δήμου, από τους εκπαιδευτικούς αλλά και από κάθε απλό κάτοικο του μοναδικού νησιού.
Η προετοιμασία για το επόμενο εκπαιδευτικό ταξίδι θεωρείται δεδομένη.

1 Βλ. σχετ.
https://erasmus-plus.ec.europa.eu/el/liga-logia-gia-to-erasmus/ti-einai-to-erasmus
2 Βλ. σχετ. Χονδρός Κ., (2000). «Καστελλόριζο, κόσμημα του Αιγαίου». Ρόδος: Φωνή του Καστελλορίζου, σ. 28.

• Ο Αγαπητός Ξάνθης είναι μεταδικατορικός υπότροφος του πανεπιστημίου Αιγαίου, σε θέματα διεθνών σχέσεων, γεωοικονομίας, περιβάλλοντος και αειφόρου ανάπτυξης των νησιών και μέλος του Εργαστηρίου Μεσογειακής Πολιτικής του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών.

Διαβάστε ακόμη

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες

Δημήτρης Κατσαούνης: Αυτές οι Eυρωεκλογές χτίζουν γέφυρα με τον Ελληνισμό της Διασποράς

Γιάννης Σαμαρτζής: Τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογουμένων και η δυνατότητα αποφυγής τους