Σωστή συμπεριφορά στο γραφείο

Σωστή συμπεριφορά στο γραφείο

Σωστή συμπεριφορά στο γραφείο

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 451 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο Δημήτρης Προκοπίου

Η εργασία σε γραφείο επιβάλλει το μοίρασμα του χώρου με άλλους. Η συμπεριφορά της σίτισης έχει εξέχουσα σημασία. Πολλά γραφεία έχουν κοινή τραπεζαρία αλλά και κοινή κουζίνα ή τουλάχιστον κοινόχρηστο ψυγείο για γρήγορο γεύμα και ροφήματα. Δεν τρωμε στο γραφείο. Στην εστίαση του γραφείου να υπάρχει σεβασμός. Σε κάποιες εταιρείες υπάρχουν και κανόνες.

Δε μεταφέρουμε την προσωπική ζωή στον εργασιακό χώρο. Δεν μοιραζόμαστε τη ζωή μας με όλους. Δεν εκτιθέμεθα περισσότερο. Τα προσωπικά μας είναι για τους φίλους. Δεν χρειάζεται να δίνουμε δικαίωμα προσβολής μας με σκοπό να ανοίξουν οι σχέσεις. Οι άνθρωποι θέλουν να ξέρουν λίγα πράγματα για εμάς.

Σε γενικές γραμμές, πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι δύο θέματα ακατάλληλα σε κάθε εργασιακό περιβάλλον. Τα εργασιακά δικαιώματα δεν είναι. Αν προκύψει προσωπικό ή ιατρικό θέμα που θα επηρεάσει τη δουλειά, το συζητάμε με τον προϊστάμενο ή τον εργοδότη. Γενικότερα δεν ευτελίζουμε το βίο μας.

Σε κάποιους αρέσει να εργάζονται με υπερβολικά δυνατή μουσική. Άλλοι όμως χρειάζονται απόλυτη ησυχία για να συγκεντρωθούν. Άρα Χρειάζεται ισορροπία. Ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός. Σεβόμαστε τη διαφορετικότητα. Βλέπουμε πως δουλεύουν οι συνάδελφοι. Κατανοούμε και είμαστε ευαίσθητοι.

Υπάρχει και μη λεκτική συμπεριφορά που επηρεάζει τα άτομα. Την λαμβάνουμε αλλά είμαστε και πομποί. Πολλές φορές η μη λεκτική συμπεριφορά μένει ως εικόνα μόνιμα στο μυαλό μας. Είμαστε ευγενείς, επίσης ο άνθρωπος αποθηκεύει τα δυσάρεστα συνεπώς πρέπει παλέψουμε για να κρατάμε τα ευχάριστα.

Πολύ μεγάλη σημασία έχει η πρώτη εντύπωση, ουσιαστικά μεταδίδεται στο μυαλό μας και χρειάζεται προσπάθεια να την αλλάξουμε. Η μνήμη είναι ισχυρή έχει μεγάλη σημασία, ιδιαίτερα όσον αφορά στα πρόσωπα, ενώ πολλές φορές θεωρείται ισχυρότερη σε ό, τι έχει να κάνει με τις συμπεριφορές. Εχθρός μας είναι η αναξιοπιστία, η αγένεια, ο αρνητισμός, η απαισιοδοξία.

Όταν τα χαρακτηριστικά προέρχονται από τη διοίκηση πρέπει να βάζουμε όρια. Υπάρχει η επιθεώρηση εργασίας αλλά αυτή ασχολείται με αποδοχές και συμβάσεις. Όταν υπάρχει ανάγωγος συνάδελφος η λύση είναι να κάνουμε καλά τη δουλειά μας, μέχρι που θα διεκδικήσουμε ανθρώπινες ψυχολογικές συνθήκες εργασίας.

Στην Ελλάδα δεν καλύπτεται από φορέα η συμπεριφορά στο γραφείο, σε επίπεδο ψυχικής βίας. Τα πάντα είναι θέμα ορίων και στους άλλους προς εμάς από εμάς προς τον εαυτό μας. Η ευγένεια βοηθά και κάνει ατμόσφαιρα. Η επικοινωνία πρέπει να είναι ξεκάθαρη και σαφής. Επίσης πρέπει να διώχνουμε τα προσωπικά από τη δουλειά και τα εργασιακά από το σπίτι. Πρέπει ενδιαφέρον για τα αισθήματα του διπλανού μας, χωρίς όμως να εμπλακούμε.

Η επικοινωνία πρέπει να είναι ανοιχτή, ξεκάθαρη και σαφής. Προσοχή χρειάζεται και σε email. Η ευγένεια είναι ο σεβασμός στον κάθε ανθρωπο, που φυσικά είναι διαφορετικός η εκτίμηση στους τρόπους καλής συμπεριφοράς, αλλά πρωταρχικά είναι ο σεβασμός προς τον ίδιο τον εαυτό μας με ελευθερία στην έκφραση διαφορετικών σκέψεων, ιδεών και απόψεων.

Διακριτικότητα ειναι να υπάρχουμε και να αποπνέουμε σεβασμό, χωρίς να γινόμαστε αδιάκριτοι. Αποφεύγουμε προσωπικές ερωτήσεις αλλά και ερωτήσεις χρηματικές ή προσωπικές. Τι μισθό παίρνεις; Πώς πέρασες χθες το βράδυ με τον Νίκο; Έμαθες τι έπαθε η Γεωργία στην παρουσίαση; Πόσα κιλά είσαι; Είσαι μαζί με τη Μαρία;/Χωρίσατε; Πόσο κάνει το ρολόι που αγόρασες Και ναι από αυτές υπάρχουν πολλές ακατάλληλες ερωτήσεις όπως αυτές που έχουν σχέση με τα χρήματα ή αυτές με την ερωτική ζωή πρέπει αμφότερες να αποφεύγονται. Μπορούμε να αγνοήσουμε και την ερώτηση.

Όλοι έχουμε προσκολληθεί στα κινητά, στα tablets και τους υπολογιστές μας και ναι είναι πολύ δύσκολο να αποσυνδεθούμε. «Όμως, υπάρχουν στιγμές όπου το να ασχολείται με το κινητό του κάποιος είναι προσβλητικό, αλλά και μη λειτουργικό. Η ενασχόληση με το κινητό κατά τη διάρκεια μια επιχειρηματικής συνάντησης δείχνει ξεκάθαρα αγένεια.

Η παρακολούθηση των κοινωνικών δικτύων, μπροστά σε έναν πελάτη δείχνει κακή εικόνα για την εταιρεία και πιθανότατα ο εργαζόμενος απειλείται. Τα πρόβλημα με τα ανωτέρω είναι ότι χάνουμε την προσοχή μας. Αν εκτελούμε χειρωνακτική εργασία, μπορεί να τραυματιστούμε να χάσουμε τη ζωή μας.

Τα παράπονα σίγουρα όταν είναι επαναλαμβανόμενα είναι βαρετά, πληκτικά και κουραστικά. Σε κανέναν δεν αρέσει ένας αρνητικός άνθρωπος, με τη γκρίνια δεν κερδίζουμε κάτι, αντιθέτως χάνουμε. Επίσης αν ταξιδεύουμε, πρέπει να γνωρίζουμε την κουλτούρα του κάθε έθνους.

Μη λεκτικοί και άγραφοι κανόνες συμπεριφοράς παρατηρούνται ακόμα και στις πιο ήπιες εργασιακές κουλτούρες. Μπορεί και να προσβάλουμε κάποιον χωρίς να το καταλάβουμε. Είναι αναμενόμενο να κάνουμε ερωτήσεις. Το «γιατί;» είναι μία εντελώς έγκυρη ερώτηση, καθώς δείχνει ότι έχεις περιέργεια να μάθεις ολόκληρη τη διαδικασία και όχι μόνο ό, τι σε αφορά. Μπορεί η ερώτηση αυτή να γίνει ανοιχτοτερη.

Η επικοινωνία που είναι λεκτική χρειάζεται να ξεκινά με προσφώνηση. Η μη λεκτική μέσω επιστολών και άλλων μηνυμάτων, απαιτεί την ίδια συμπεριφορά.
Η αποτελεσματική επικοινωνία είναι η σωστή συμπεριφορά που βασίζεται σε κανόνες και δεξιότητες. Ως ενσυναίσθηση είναι η συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου προσώπου και η κατανόηση της συμπεριφοράς και των κινήτρων του για τις πράξεις του.

Όλοι αυτοί οι κανόνες συμπεριφοράς είναι στην πραγματικότητα μια μόνιμη και διαρκή διαδικασία «επιβίωσης» οριζόμενη σε κανόνες αποτελεσματικής επικοινωνίας, με δεξιότητες που υποστηρίζουν, την προσωπική μας ανάπτυξη, επίγνωσή μας, την ευημερία μας, την αυτοεκτίμησή μας, την αυτεπίγνωση μας και σε τελική ανάλυση την επιτυχία μας.

Ο χαιρετισμός δεν είναι μόνο ευγένεια αλλά φτιάχνει υγιείς σχέσεις. Οι χειραψίες είναι ο παγκόσμιος επαγγελματικός χαιρετισμός. Μια σταθερή χειραψία είναι πάντα θετική. Αντιθέτως μια αδύναμη, χαρακτηρίζεται είναι αρνητική. Ο ανώτερος δίνει το χέρι του. Δεν κοιτάμε αλλού έχοντας αυτοπεποίθηση.

Συστήνουμε τους άλλους συνεργάτες σε μια συνάντηση. Είμαστε ακροατές ακούμε τον άλλο και δεν διακόπτουμε. Πολλές φορές έχει σημασία να ακούμε κάτι ξέρουμε ότι ίσως είναι περιορισμένης σημασίας. Η ακρόαση σημαίνει σεβασμό και επικοινωνία. Πρέπει να είμαστε τυπικού με το ωράριό μας. Να είμαστε σαφείς στην προσέλευση. Όταν αργούμε, δείχνουμε έλλειψη σεβασμού και ενδιαφέροντος για την εργασία μας και τους συναδέλφους. Υπάρχουν κυρώσεις. Το ντύσιμο πρέπει να είναι ανάλογο. Όταν καλούμε σε γεύμα πρέπει να κεράσουμε.

Όλα τα ανωτέρω είναι συνοπτικά οι αρχές συμπεριφοράς στην επιχειρηση, στον χωρο που δουλευουν εργασιακές ομάδες. Επίσης είναι χρησιμες συμβουλές προς όλους μας για να γίνουμε καλύτεροι όχι μονο στη δουλειά αλλά και στην οικογένεια και γενικοτερα στον κοινωνικό ιστό.

Διαβάστε ακόμη

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες

Δημήτρης Κατσαούνης: Αυτές οι Eυρωεκλογές χτίζουν γέφυρα με τον Ελληνισμό της Διασποράς

Γιάννης Σαμαρτζής: Τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογουμένων και η δυνατότητα αποφυγής τους