Αγαπητός Ξάνθης: "Το «καλάθι της νοικοκυράς» έχει γυναίκειο άρωμα και χρώμα"

Αγαπητός Ξάνθης: "Το «καλάθι της νοικοκυράς» έχει γυναίκειο άρωμα και χρώμα"

Αγαπητός Ξάνθης: "Το «καλάθι της νοικοκυράς» έχει γυναίκειο άρωμα και χρώμα"

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 887 ΦΟΡΕΣ

Γράφει o Αγαπητός Ξάνθης*
Αρχιτέκτονας και τ. Δ/ντης του ΕΟΤ

Αυτές τις ημέρες γίνεται μεγάλη κουβέντα για το «καλάθι του νοικοκυριού» μετατρέποντας έστω και σε επίπεδο τίτλου το παλιό «καλάθι της νοικοκυράς». Η επιχειρηματολογία είναι ότι με το πρώτο περιλαμβάνονται όλοι ανεξαρτήτου φύλου και διάκρισης, ενώ με το δεύτερο στιγματίζονται οι γυναίκες.

Το ερώτημα που μπαίνει είναι γιατί να μη λέγεται το «καλάθι του νοικοκύρη»;
Την εποχή που τα πάντα παρουσιάζονται ισοδύναμα και ο νοικοκύρης έχει και αυτός το χώρο για τη συμμετοχή του στα ψώνια της καθημερινότητας. Δεν μπορεί να βρίσκεται «αυτός» στην παράλληλη δραστηριότητα της φροντίδας ή ακόμη και υποδεέστερα.

Όμως η πραγματικότητα είναι καθαρή ότι το «καλάθι της νοικοκυράς» είναι ο κατάλληλος, αντιπροσωπευτικός όρος για την παρουσίαση των αγορών. Εκφράζει τη μέγιστη εικόνα των ατόμων-θηλυκών που εισέρχονται στα σούπερ μάρκετ, τουλάχιστον στη χώρα μας.

Είμαι από αυτούς που δεν αποφεύγει το πολυκατάστημα για να αγοράσει κάποιο προϊόν και έτσι έχοντας προσωπική εμπειρία εύκολα αναγνωρίζεις τις γυναίκες να κινούνται με άνεση ενώ οι περισσότεροι άνδρες κρατούν ένα χαρτάκι-σημείωμα για την καθοδήγησή τους. Οι γυναίκες είναι οι αυτές που κατακτούν το σούπερ μάρκετ με τη συμπεριφορά τους, το εκτόπισμά τους, την ισχύ του φαίρεσθαι.

Ο άνδρας «εκτελεί εντολές» για τα ψώνια της ημέρας επί το πλείστον από τη σύζυγο, με τις οδηγίες καταγραμμένες από θηλυκό χέρι, γιατί αυτό το θηλυκό χέρι γνωρίζει τα μυστικά και τα φανερά της κουζίνας, χωρίς αυτό να είναι και το θέσφατο.

Αυτό το πρόσωπο του ουδέτερου για το «καλάθι του νοικοκυριού» που σήμερα κυκλοφορεί στα σπίτια για την ενίσχυση της αγοράς και του πορτοφολιού, δεν είναι ο πρέπων νεολογισμός γιατί δεν αντιστοιχεί στην αληθινή εικόνα του εσωτερικού ενός σούπερ μάρκετ.

Η συνήθεια του ουδέτερου, του άχρωμου, περνάει εύκολα στην επικοινωνία, στην τηλεόραση, στο σύνθημα παρά τον απόλυτο προσδιορισμό της γυναικείας χάριτος, της γυναικείας ήπιας δύναμης του χεριού.

Είναι βέβαια ασήμαντο αυτό που επισημαίνεται προηγουμένως μέσα στον κυκεώνα της οικονομικής κρίσης και δυσπραγίας αλλά όπως και να έχει, το «καλάθι της νοικοκυράς» έχει γυναικείο χρώμα και μυρωδιά.

Γράφει ο μεγάλος Φινλανδός αρχιτέκτονας Juhani Pallasmaa στο βιβλίο του «τα μάτια του δέρματος» πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης (2022), ότι «τα χέρια έχουν ιστορίες, κάθε κίνηση του χεριού σε κάθε έργο επιτελείται μέσω του στοιχείου της σκέψης».

Και αυτή η συγκεκριμένη σκέψη για το σούπερ μάρκετ είναι γένους θηλυκού, που κατευθύνει το ουδέτερο-το χέρι- για να προκύψει η αίσθηση της γλυκιάς αφής σε περιορισμό της κυριαρχίας της απλής όρασης.
Καταλήγουμε ότι περισσότερο δόκιμο, ελκυστικό είναι το «καλάθι της νοικοκυράς» από το ουδέτερο σημερινό «καλάθι του νοικοκυριού».

Διαβάστε ακόμη

Ηλίας Καραβόλιας: Το μέλλον που δεν βλέπουμε

Γιάννης Παρασκευάς: Μία βόλτα στη Λίνδο

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες