Aγ. Ξάνθης: Ο σύγχρονος τουρισμός στα θεμέλια των έξι (6) -Π-

Aγ. Ξάνθης: Ο σύγχρονος τουρισμός  στα θεμέλια των έξι (6) -Π-

Aγ. Ξάνθης: Ο σύγχρονος τουρισμός στα θεμέλια των έξι (6) -Π-

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 620 ΦΟΡΕΣ

Γράφει o Αγαπητός Ξάνθης*
Αρχιτέκτονας και τ. Δ/ντης του ΕΟΤ

Σε παλαιότερο δημοσίευμα του Φεβρουαρίου του 2019 έγραφα για τον τουρισμό των -5Π- και παρουσίαζα ενδεικτικά το περιεχόμενο των -Π- και πώς αυτό εκφράζει το σύγχρονο τουριστικό τοπίο. Ουσιαστικά ο χρόνος που αποτελεί συντελεστή βαρύτητας προσέθεσε ακόμη ένα σημαντικό -Π- που προκλήθηκε μετά την περιπέτεια της πανδημίας του 2020, Covid -19, που έπληξε όλο το παγκόσμιο φάσμα δραστηριοτήτων ακόμη και τον τουρισμό. Και αυτό είναι: η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Τα πέντε (5) αρχικά -Π- στο δρόμο του αειφόρου τουριστικού φωτισμού.

1. Περιβάλλον
2. Πολιτισμός
3. Παιδεία
4. Ποιότητα
5. Πολιτική

Πέντε λέξεις για το κάθε θέμα:

- Το Περιβάλλον αποτελεί για τον τόπο μας, το συγκριτικό πλεονέκτημα. Η φύση ήταν και είναι (ευτυχώς ακόμη και σήμερα) γενναιόδωρη προς εμάς, ασχέτως εάν εμείς πολλές φορές συμπεριφερόμαστε επιθετικά προς αυτήν. Ένας τόπος γεμάτος ήλιο και νερό, λάμψη και πράσινο. Το φυσικό και το δομημένο περιβάλλον αποτελούν το παράγωγο της ανθρωπινής παρέμβασης στην προσπάθεια του να κτίσει το δικού του στίγμα. Αυτό το στίγμα για το νησί λέγεται «φως». Ας μην το ξεθωριάζουμε με τις δράσεις μας.

-Πολιτισμός εκφράζει το προηγούμενο στίγμα το όποιο θα παραδώσουμε στην επόμενη γενιά αλλά (ευτυχώς) και αυτό που παραλάβαμε. Είναι η κληρονομία που μας προίκισαν οι σοφοί της αρχαιότητας και αποτελούν και μέχρι σήμερα κεφάλαιο αξιών και κανόνων της ανθρωπιστικής συμπεριφοράς και ευθύνης. Αυτό είναι ένα στοιχείο αναλλοίωτο στο χρόνο ελκυστικό, γνήσιο και μοναδικό (brand name).

- Η Παιδεία περιλαμβάνει την κουλτούρα που διαμορφώνεται από τα άτομα στην πρόκληση του τουριστικού προϊόντος. Ξεκινάει από το ανθρώπινο δυναμικό, την καλλιέργεια της τουριστικής συνείδησης, την εκπαίδευση ως υποκατηγορία της γενικότερης παιδείας, την αισθητική και τη φόρμα , αλλά και στη στάση ζωής απέναντι στο σήμερα με ματιά ανοιχτή για το αύριο.

- Ποιότητα παντού για όλα. Είναι το συγκριτικό μερίδιο ανταγωνισμού στην τουριστική αγορά. Η υπεροχή της ποιότητας στηρίζεται σε πέντε (5) πυλώνες: 1. Στον πελάτη, 2.Στη συμμετοχική διαδικασία, 3.Στους δείκτες απόδοσης, 4. Στην αλληλοτροφοδοσία προϊόντος, δράσης και τιμών (value for money), και 5. Στη συνεχή βελτίωση και καινοτομία.

- Η Πολιτική ενέχει τη θέση των αποφάσεων, των επιλογών και της αποτελεσματικότητας. Είναι ο κορυφαίος παράγοντας στις προκλήσεις των καιρών και της τεχνολογίας. Πάνω σ΄ ένα πολιτικό σχέδιο και στρατηγική δομείται η διαδικασία που καθορίζει την κατεύθυνση και το όνειρο…για την επιτυχία του τουρισμού για όλους.

Ο τουρισμός είχε γίνει αριθμός στηριζόμενος στα γνωστά 3S (Sea, Sun, Sand) + 1S (Sex). Θεμελιώνεται ως καθαρό ψυχαγωγικό, μαζικό προϊόν σχεδόν απόμακρο από τον πολιτισμό, το περιβάλλον και την ποιότητα.

Μόνο τα τελευταία χρόνια γίνεται μια μεγάλη στροφή από το μαζικό στον ποιοτικό. Και αυτό προβάλλεται μέσα από την ανακάλυψη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, από τη διαδικτυακή τεχνολογική συνακολουθία εξερεύνησης, από την εξειδικευμένη ανάδειξη του πολιτιστικού κεφαλαίου και του περιβαλλοντικού αποθέματος.

Η ελκυστικότητα των νησιών μας παραμένει ως γνήσιο μέτρο σε συνδυασμό με τους κανόνες της αγοράς στην μορφοποίηση της τουριστικής ζήτησης. Όμως το ισοζύγιο προσφορά/ζήτηση γίνεται όλο και περισσότερο αντιληπτό, ότι δεν πρέπει να είναι ανισοβαρές υπέρ της προσφοράς.

Οφείλουμε να το εξισορροπήσουμε.
Εκεί έγκειται και η ιδέα των “smart islands”, των νησιών που στηρίζουν τη βιωσιμότητα σε αναπτυξιακούς τομείς βέλτιστης λειτουργίας στην επίθεση του μαζικού (χθεσινού) τουριστικού ρεύματος.

Τα απόβλητα, τα απορρίμματα, η ύδρευση, η προσβασιμότητα, η ηλεκτροκίνηση, η διαχείριση των ακτών και του περιβάλλοντος, η ενεργεία, η συμμετοχή των πολιτών/τουριστών, η κουλτούρα αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια της διαδρομής για αειφορία, δηλαδή των νησιών που διεκδικούν τη δική τους διαγενεακή χωρική ισότητα.

Το νησιά μας δεν είναι ξερά τοπία, άμορφοι βράχοι, σύνολα και αριθμοί αφίξεων τουριστών αλλά είναι ευλογημένοι τόποι φυσικής ομορφιάς και φιλοξενίας.
-Και κάποιες σκέψεις για το 6ο -Π-,για την: ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ,

► Το 6ο -Π- προστίθεται στο υπάρχον πλέγμα της σύνθεσης του σύγχρονου μοντέλου του τουρισμού. Η προστασία μπαίνει πλέον στην πρώτη σελίδα του ταξιδιού σε συνδυασμό με την ασφάλεια. Η θανατηφόρος πρόσφατη πανδημία αναδιαμόρφωσε την ουσία της ψυχαγωγίας προσθέτοντας και άλλες παραμέτρους στη βάση της υγείας και της ατομικής φροντίδας. Ακόμη και η όποια μορφή στρατηγικής χάραξης στο τουριστικό τομέα οφείλει να λάβει υπόψη της πλέον τα νέα δεδομένα.

Η διασφάλιση ενός υγιούς ευρύτερου περιβάλλοντος σήμερα, προσθέτει αξία και φήμη στο τουριστικό ρεύμα ικανό να προσθέσει και οικονομικό κεφάλαιο. Όλα κινούνται στην επίκληση του πράσινου τουρισμού και της κυκλικής οικονομίας. Μπορεί ο πόλεμος στην Ουκρανία να επανέφερε στο διάλογο τα ορυκτά καύσιμα, όπως η τάση για ένα καθαρό περιβάλλον, χωρίς ρύπανση με μηδενικό αποτύπωμα του ρυπογόνου άνθρακα δεν έχει ξεθωριάσει καθόλου. Οι κραδασμοί από την πανδημία του ’20 ακόμη δεν έχουν κοπάσει στον τουριστικό χώρο, η κλιματική αλλαγή επηρεάζει δυσμενώς τον τουρισμό αλλά και άλλες σύγχρονες απειλές ταλανίζουν τον τουρισμό ευρύτερα. Γι’ αυτό, ο συντελεστής «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ» αποδίδει εκείνο τον παράγοντα που η ανθρώπινη φύση τον έχει ανάγκη για την ποιοτική ψυχαγωγία αλλά και αισθητική διαμονή σ΄ένα τόπο διαμονής και φιλοξενίας.

Όλα αλλάζουν, ακόμη και ο Tουρισμός!

Καλά Χριστούγεννα.

Διαβάστε ακόμη

Ηλίας Καραβόλιας: Το μέλλον που δεν βλέπουμε

Γιάννης Παρασκευάς: Μία βόλτα στη Λίνδο

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες