Όλα είναι έτοιμα για τη δημοπράτηση του Εθνικού Θεάτρου (βίντεο)

Όλα είναι έτοιμα για τη δημοπράτηση του Εθνικού Θεάτρου (βίντεο)

Όλα είναι έτοιμα για τη δημοπράτηση του Εθνικού Θεάτρου (βίντεο)

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1342 ΦΟΡΕΣ

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η δημοπράτηση εντός του Ιανουαρίου του Εθνικού Θεάτρου της Ρόδου, ενός εμβληματικού μνημείου του τόπου μας την αποκατάσταση και επαναλειτουργία του οποίου αναλαμβάνει στο μεγαλύτερο μέρος του η ελληνική Πολιτεία μέσα από το Πρόγραμμα Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Όλα είναι έτοιμα για τη δημοπράτησή του με αρχικό εκτιμώμενο προϋπολογισμό 17.235.000 ευρώ μετά και τη συνεδρίαση της Οικονομικής επιτροπής αύριο Δευτέρα, ένα έργο που θα ολοκληρωθεί σε περίπου τρία χρόνια, μετά από προσπάθειες και ενέργειες πολλών ετών. Μάλιστα θα είναι το πρώτο έργο της περιφέρειας που δημοπρατείται μέσα στο 2023!

Το θέατρο έχει μία σημαντική και μεγάλη ιστορία. Το καθεστώς της ιταλοκρατίας από πολύ νωρίς επιθυμούσε τη δημιουργία ενός πολιτιστικού κέντρου κατάλληλου να φιλοξενήσει θεατρικές και λυρικές παραστάσεις.

Αρχικά λοιπόν ανατέθηκε το 1927 σχετική εντολή στον αρχιτέκτονα Φλορεστάνο Ντι Φάουστο ώστε να εκπονήσει τη μελέτη ενός τέτοιου κέντρου το οποίο μάλιστα θα ονομαζόταν… «Απόλλων».

Τελικά το έργο δεν υλοποιήθηκε, εξαιτίας του μεγάλου κόστους της κατασκευής, αλλά και των δυσανάλογων τότε πολιτιστικών αναγκών της πόλης και του νησιού της Ρόδου. Στη συνέχεια δόθηκε εντολή στον αρχιτέκτονα Πετράκκο, αλλά τελικά μετά την παρέλευση αρκετών ετών, αναλαμβάνει το 1934 ο Αρμάντο Μπερναμπίτι την ανέγερση ενός κλειστού θεάτρου, σε χώρο ιδιοκτησίας της οικογένειας του Μίνωα και της Μαρουλίτσας Βενετοκλή στο κέντρο της πόλης, απέναντι από το ήδη υπάρχον Διοικητήριο.

Tο κτήριο είναι ένα τυπικό δείγμα ορθολογιστικής αρχιτεκτονικής της Δωδεκανήσου, με τη χαρακτηριστική χρησιμοποίηση του εξωτερικού σοβά με τρόπο που να προσομοιάζει με ισόδομη κατασκευή πέτρας , τυπική εκείνων των χρόνων που στόχευε να εναρμονίσει τα νέα κτήρια με τα κτήρια της Μεσαιωνικής Πόλης.

Το Θέατρο ονομάστηκε Teatro Giacomo Puccini και εγκαινιάστηκε τον Μάιο του 1937, με την παράσταση του μελοδράματος του Puccini, Madame Butterfly και πρωταγωνίστρια στον κεντρικό ρόλο της Cio-Cio-San, την τότε επιφανή υψίφωνο της ιταλικής λυρικής σκηνής, Rosetta Pampanini

Το θέατρο μπορούσε να φιλοξενήσει περίπου 1.100 θεατές, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να καθίσουν στις θέσεις της πλατείας που χωριζόταν σε δύο ισομερή διαζώματα, ή στις θέσεις του εξώστη και των θεωρείων.

Το κτήριο διέθετε επαρκές σύστημα κυκλοφορίας και ασφάλειας του κοινού και των εργαζομένων του, αφού υπήρχαν γρήγορες έξοδοι εκκένωσης, εκτός της κεντρικής ανατολικής κύριας εισόδου, αλλά και το φουαγιέ του ορόφου και ο εξώστης εξυπηρετούνταν από δύο ευρύχωρα κλιμακοστάσια στο βάθος της πλατείας, για τους ίδιους ακριβώς λόγους. Αξιοσημείωτος είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του φυσικού κλιματισμού του Θεάτρου, ο οποίος αποτελούνταν από ένα σύστημα αγωγών, που διέρχονται από αδιόρατα σημεία της συνολικής κατασκευής, έως και της οροφής της.

Μάλιστα το καλοκαίρι το Θέατρο, γινόταν… κυριολεκτικά καλοκαιρινό λόγω των τεσσάρων αφαιρούμενων, μεγάλων σε επιφάνεια, φωταγωγών της οροφής .

Το έργο διακρινόταν για την άρτια διαρρύθμιση αλλά και την εξαιρετική ακουστική του, διέθετε μεγάλη σκηνή με διαστάσεις 12μ X 12μ και βάθους 16μ, ενώ διέθετε και, άρτια, εξοπλισμένο σύστημα χειροκίνητης εναλλαγής σκηνικών και αυλαίας, γεγονός που εξυπηρετούσε ακόμα και τις πιο απαιτητικές παραστάσεις του Λυρικού Θεάτρου Η καλλιτεχνική δράση του νέου Θεάτρου συνεχίζεται, από το 1937 έως και την απελευθέρωση των Δωδεκανήσων, φιλοξενώντας για παράδειγμα, τις παραστάσεις «Ριγγολέτος» του Βέρντι, «Μποέμ», «Λουκία Λαμερμούρ» . το 1939 πραγματοποιήθηκαν και δύο παραστάσεις με πρωταγωνίστρια την κόρη του κυβερνήτη Ντε Βέκκι. την Pia η οποία μάλιστα δέχτηκε στην τελευταία παράσταση και πρόταση γάμου επί σκηνής, από τον μέλλοντα σύζυγό της, Ray Ventura, που έπαιζε και εκείνος στην ίδια παράσταση,.

Επίσης, το Θέατρο λειτουργεί και ως κινηματογράφος, με έργα που συμβάλουν στη μετάδοση της φασιστικής προπαγάνδας, ενώ οι κινηματογραφικές προβολές συνεχίζονται και μετά την απελευθέρωση.

Κάτω από αυτές τις νέες συνθήκες, παρουσιάζεται ως πρώτη παράσταση μετά την απελευθέρωση η «Μαρία η Πενταγιώτισσα» από περιοδεύοντα θίασο των Αθηνών ενώ τον Ιούνιο 1947, ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου παρουσίασε σειρά παραστάσεων όπως: «Παπαφλέσσας» του Σπύρου Μελά, «Πολύ κακό για το τίποτα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, «Βαβυλωνία» του Δημητρίου Βυζάντιου, «Πέρσες» του Αισχύλου, «Άνθρωπος και Υπεράνθρωπος» του Μπέρναρντ Σω και ακολούθησαν και πολλές άλλες σπουδαίες παραστάσεις.

Στο Θέατρο πραγματοποιούνται πλέον διάφορα είδη εκδηλώσεων που του δίνουν ζωή, αλλά κατά την περίοδο 1972-1980 έγιναν σοβαρές και ατυχείς τεχνικές παρεμβάσεις που αλλοίωσαν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του χώρου, και συνέβαλαν στο να χάσει τα πλεονεκτήματά του, παρά το ότι μέχρι και το κλείσιμό του, το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρόδου ανέβασε αρκετές παραστάσεις και οι διάφορες εκδηλώσεις ήταν πολλές.

Η τελευταία μουσική παράσταση δόθηκε το 2005 και έκτοτε το μνημείο έκλεισε, με τα γνωστά αποτελέσματα που βλέπουμε όλοι σήμερα.

Διαβάστε ακόμη

45χρονος συνελήφθη στη Ρόδο για κλοπή τραπεζικής κάρτας

Επίτιμος διδάκτορας ο Μητροπολίτης Ρόδου

Ενθαρρυντικά ξεκινάει η σεζόν για τη ΔΕΡΜΑΕ

Συνέδριο για τον ρόλο της δημοσιογραφίας στην τοπική ανάπτυξη διεξάγεται στη Ρόδο

Ιακ. Γρύλλης: «Επιχειρείται η ηθική και οικονομική εξόντωσή μου»

54 προσλήψεις από τον δήμο Ρόδου για την προστασία των δασών

Απαγορεύεται η διέλευση και παραμονή στις δασικές περιοχές τις νυκτερινές ώρες

Επίθεση Γ. Νικητιάδη στη ΝΔ για το ακτοπλοϊκό Καρπάθου-Κάσου σε συζήτηση με τον Γ. Παππά στη Βουλή