Ελένη Λεφάκη - Στάτη: Ποιον ενοχλούν οι λέξεις «αγνότητα» και «εγκράτεια»;

Ελένη Λεφάκη - Στάτη: Ποιον ενοχλούν οι λέξεις «αγνότητα» και «εγκράτεια»;

Ελένη Λεφάκη - Στάτη: Ποιον ενοχλούν οι λέξεις «αγνότητα» και «εγκράτεια»;

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1014 ΦΟΡΕΣ

Γράφει η
Ελένη Λεφάκη - Στάτη

Βιασμοί, παιδική πορνογραφία (μόνο για το 2021 αναφέρθηκαν 85 εκατομμύρια εικόνες και βίντεο που απεικονίζουν σεξουαλική κακοποίηση παιδιών), σεξουαλικές παρενοχλήσεις, ομαδικοί βιασμοί και σεξουαλικά βασανιστήρια μαθητή από συμμαθητές του, δολοφονίες με σεξουαλικό, ερωτικό υπόβαθρο και κίνητρο, εκπόρνευση ανηλίκων (δωδεκάχρονο κοριτσάκι), εμπορία ανθρώπινης σάρκας, καταγραφή της μαστροπείας με όλες τις λεπτομέρειες κατακλύζουν την κοινωνία μας!

Ενημερωνόμαστε από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, τα βλέπουμε γύρω μας στο διαδίκτυο, σε ταινίες, σε διάσημα σήριαλ, ενώ βραβεύονται ταινίες οι οποίες προβάλλουν την ελευθερία στο σεξ με οποιαδήποτε δυνατή μορφή. Και μέσα σε όλη αυτή την ατμόσφαιρα, ένα μέρος της κοινής γνώμης ενοχλήθηκε με τις λέξεις «εγκράτεια» και «αγνότητα», οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν σε βιβλίο της Βιολογίας της Γ’ τάξης Γυμνασίου, στην Κύπρο, προκειμένου να προστατευτούν οι νέοι από τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα.

Παρότι η λέξη «εγκράτεια» χρησιμοποιείται και απ’ τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, παρότι πολύ πρόσφατη έρευνα (2021) στις ΗΠΑ έδειξε αύξηση των κρουσμάτων ΣΜΝ (Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενο Νόσημα) στις ηλικίες 14-24 ετών, κάποιοι συνάνθρωποί μας θεώρησαν ότι αυτές οι λέξεις επιστρέφουν την κοινωνία μας στον Μεσαίωνα. Ας σκεφτούν όμως λίγο όσοι θεωρούν τους εαυτούς τους «πολύ μπροστά» και πολύ «προχώ», μήπως οι ίδιοι τοποθετούν τους εαυτούς τους στον Μεσαίωνα και στις εποχές όπου η Ιερά εξέταση έριχνε στην πυρά όσους θεωρούσαν ότι προσέβαλλαν τα «ιερά και τα όσια»; Γιατί αναμφίβολα στην εποχή μας «ιερό και όσιο» πλέον θεωρείται η απόλυτη ελευθερία σε ότι έχει να κάνει με τον σεξουαλικό προσανατολισμό, τις ορέξεις και τα ένστικτα του καθένα μας.

Η ελευθερία αναμφίβολα είναι το «ιερό και όσιο» για κάθε άνθρωπο και φυσικά οφείλουμε να την σεβόμαστε, αλλά αυτό πρέπει να γίνεται κι από τις δυο πλευρές. Γιατί τελικά παρατηρούμε να ρίχνονται στην πυρά της λογοκρισίας, της λοιδορίας και της κοροϊδίας όσοι τολμούν να εκφέρουν και μια διαφορετική άποψη απ’ αυτήν της ανεξέλεγκτης ικανοποίησης του σεξουαλικού ενστίκτου. Ελεύθερος είναι ο καθένας μας, αρκεί όμως να μην χρησιμοποιεί τον άλλο άνθρωπο ως αντικείμενο, ως όργανο ηδονής και ικανοποιήσεως μέχρι διαλύσεώς του, ακόμα και δολοφονίας του, όταν το ερωτικό «αντικείμενο» δεν ανταποκρίνεται στα «θέλω» του. (Πολύ πρόσφατη δολοφονία κοριτσιού από την ερωμένη της).

Πώς φτάνει ένας άνθρωπος και μάλιστα νέος ως εκεί; Η «εγκράτεια» ενός ανθρώπου, δεν είναι στέρηση, αλλά σοφία και ωριμότητα. Αυτή δείχνει τον σεβασμό και την αληθινή αγάπη που ξέρει να περιμένει. Εγκρατείς για παράδειγμα μπορούν να θεωρηθούν οι σύγχρονοι vegan και vegetarian που υποβάλλουν τον εαυτό τους σε στέρηση τροφών, επειδή σύμφωνα με τις ιδέες τους έτσι προστατεύουν τα ζώα. Δεν διαμαρτυρήθηκε κανείς γι’ αυτήν την απόλυτη εγκράτειά τους, ακόμα κι αν υπήρξαν υπερβολές, που οδήγησαν σε κίνδυνο της υγείας των ίδιων και των παιδιών τους. Εγκρατεύομαι (όχι στερούμαι), γιατί σέβομαι τον άνθρωπο που έχω απέναντί μου και δεν βιάζομαι να τον χρησιμοποιήσω.

Κι αφού είμαστε όλοι λάτρεις της φύσης και σύμφωνα με τους αιώνιους νόμους της φύσης μια σεξουαλική επαφή άνδρα και γυναίκας είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει στη δημιουργία μιας νέας ανθρώπινης ύπαρξης, ποιος δεν θα ήθελε το παιδί του να είναι καρπός ώριμης σχέσης και αγάπης; Ποιος δεν θα ήθελε το παιδί του να γεννηθεί σε περιβάλλον που πραγματικά το επιθυμεί κι όχι σε περιβάλλον που το «φορτώθηκε» «κατά λάθος» ύστερα από μια παρορμητική ενστικτώδη επαφή; Ε, λοιπόν ναι! Υπάρχει και η λέξη «εγκράτεια» στο ανθρώπινο λεξιλόγιο και είναι πολύ σημαντικό να τη μάθουν τα παιδιά μας. Τι να πούμε τώρα για τη λέξη «αγνότητα»; Η λέξη τείνει να γίνει άγνωστη, να πάρει τη μορφή προσβολής ακόμα και βρισιάς. Ένα βρέφος δεν είναι αγνό; Ένα παιδί δεν είναι αγνό; Δεν αγαπάμε τους αγνούς ανθρώπους; Γιατί τόση ενόχληση στο άκουσμα των λέξεων αγνότητα, γάμος, μονογαμία; Δεν επιβάλλει κανείς τον γάμο. Ποιος όμως αγαπάει αληθινά κάποιον και φοβάται να τον παντρευτεί; Τι σημαίνει τελικά γάμος; Δεν βρίσκεται όμως εκεί η ουσία του προβλήματος.

Πολύ θα θέλαμε να τρώμε από όλα τα φαγητά σε όλες τις ποσότητες και να διατηρούμε συγχρόνως τη σιλουέτα και τη χοληστερίνη μας χαμηλή. Αλλά δεν έχουμε πολλές πιθανότητες επιτυχίας αν ακολουθήσουμε αυτές τις συνήθειες. Κατά αναλογία, το να έχεις εναλλαγές πολλών συντρόφων, αυξάνεις προφανώς τις πιθανότητες να κολλήσεις κάποιο ΣΜΝ. Ακόμα κι αν λάβεις όλα τα δυνατά μέτρα προφύλαξης. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την επιστημονική κοινότητα, αλλά υπαγορεύεται και από την κοινή λογική. Δυσμενή σχόλια επίσης έγιναν για τη φωτογραφία στο συγκεκριμένο βιβλίο της Βιολογίας, όπου απεικονίζεται μια γυναίκα, θεωρώντας πως έτσι υποδηλώνεται ότι η αγνότητα αφορά μόνο τις γυναίκες.

Φυσικά η αγνότητα αφορά όλους. Όμως γιατί δεν έχουν προκαλέσει καμιά ουσιαστική διαμαρτυρία όλες εκείνες οι φωτογραφίες που κυκλοφορούν παντού, με τη γυναίκα “sex symbol”, στην οποία πολλά κοριτσάκια ονειρεύονται να μοιάσουν; «Βομβαρδιζόμαστε» από τέτοιες φωτογραφίες και πρότυπα. Έχουμε αναλογιστεί τις ψυχοσωματικές επιπτώσεις στους εφήβους που πασχίζουν να τα μιμηθούν; Είμαστε στο έτος 2023. Και λοιπόν τι σημαίνει; Ότι είμαστε υπεράνω ανθρώπινων αξιών; Ότι οι άνθρωποι δεν χρειάζεται να είναι εγκρατείς και αγνοί; Η εγκράτεια και η αγνότητα ευθύνονται για τα δεινά του κόσμου; Στα παλάτια του Μεσαίωνα, στις πόλεις της Αρχαιότητας, στην ιστορία και τη λογοτεχνία όλων των αιώνων, είναι ολοφάνερη η σεξουαλική εκμετάλλευση, η υποκρισία κι ο εμπαιγμός τέτοιων αξιών. Ούτε τότε η εγκράτεια και η αγνότητα είχαν την τιμητική τους.

Τι φοβόμαστε λοιπόν; Μήπως οι νέοι μας ζημιωθούν; Αλλού πρέπει να αναζητηθεί η ζημία και όχι στις λέξεις που εκφράζουν αρετές. Όμως, συγγνώμη, μήπως μόλις τώρα κι εγώ χρησιμοποίησα λέξη του Μεσαίωνα: «Αρετή»;...

Διαβάστε ακόμη

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες

Δημήτρης Κατσαούνης: Αυτές οι Eυρωεκλογές χτίζουν γέφυρα με τον Ελληνισμό της Διασποράς

Γιάννης Σαμαρτζής: Τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογουμένων και η δυνατότητα αποφυγής τους