Αγαπητός Ξάνθης: Κάποιες ιδέες για την ενδυνάμωση του θεσμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την αρωγή των δύο βαθμών της Τ.Α.

Αγαπητός Ξάνθης: Κάποιες ιδέες για την ενδυνάμωση  του θεσμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την αρωγή των δύο βαθμών της Τ.Α.

Αγαπητός Ξάνθης: Κάποιες ιδέες για την ενδυνάμωση του θεσμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την αρωγή των δύο βαθμών της Τ.Α.

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 984 ΦΟΡΕΣ

Γράφει o
Αγαπητός Ξάνθης
Αρχιτέκτονας στο Παν. Αιγαίου

Μικρό Ιστορικό
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου είναι ένα δημόσιο πολυεδρικό Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα.

Ιδρύθηκε το 1984 και αποτελείται από 5 Σχολές και συνολικά 17 Τμήματα, με πανεπιστημιακές μονάδες στη Μυτιλήνη, τη Χίο, τη Σάμο, τη Ρόδο, τη Σύρο και τη Λήμνο, συγκροτώντας ένα εκπαιδευτικό δίκτυο που καλύπτει όλους τους νομούς του Αιγαίου Πελάγους.

Το πρώτο τμήμα που λειτούργησε, το ακαδημαϊκό έτος 1984-1985, ήταν το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, στη Χίο. Ακολούθησε το Τμήμα Περιβάλλοντος, στη Μυτιλήνη, που δέχθηκε μεταπτυχιακούς φοιτητές το 1986 και προπτυχιακούς φοιτητές το 1987.

Στα πέντε πρώτα χρόνια της λειτουργίας του το Πανεπιστήμιο αποτελούνταν από επτά ακαδημαϊκά τμήματα αλλά μετά το 1994 τριπλασίασε το μέγεθός του και το 2000 λειτουργούσαν δεκαεπτά τμήματα. Το νεότερο τμήμα, το Τμήμα Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού στη Χίο, ιδρύθηκε το 2017.

Βάσει της έκθεσης αξιολόγησης του 2005 από την Ένωση Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων (EUA), «το Πανεπιστήμιο Αιγαίου είναι μοναδικό Ίδρυμα, στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη» σε ό,τι αφορά την κάλυψη εκτενούς γεωγραφικού χώρου.
Το ακριτικό Πανεπιστήμιο του Αιγαίου κατατάσσεται στις θέσεις 251-300 ανάμεσα σε 605 Πανεπιστήμια από 78 κράτη παγκόσμια και στην 3η θέση μεταξύ των 11 ελληνικών Πανεπιστήμιων.


Από τα πρώτα στην Ελλάδα που εφάρμοσε την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση με την παροχή συνοδευτικού εκπαιδευτικού υλικού για σύγχρονη και ασύγχρονη μεθοδολογία.


Διαθέτει το Κέντρο δια Βίου Μάθησης, διαθέτοντας επίσης ειδικές αίθουσες τηλεκπαίδευσης και τηλεδιδασκαλίας σε όλα τα νησιά που αναπτύσσεται.
Στα (6) νησιά που αναπτύσσεται έχουμε: πάνω από 20.000 φοιτητές, 18.500 προπτυχιακοί, 2.100 μεταπτυχιακοί και σχεδόν 1.000 διδάκτορες.


**Στη Μονάδα της Ρόδου φοιτούν περί των 5.000 φοιτητών, στη δε της Σύρου λιγότεροι των 1.000 (σύνολο της περιφέρεια νοτίου Αιγαίου).

Όραμα
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ως έγκυρο και υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό – ερευνητικό Ίδρυμα, που δραστηριοποιείται σε σύγχρονα και δυναμικά γνωστικά αντικείμενα, φιλοδοξεί να εμπεδώσει και να ισχυροποιήσει περαιτέρω τη θέση του στο ελληνικό και διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον και να αυξήσει την ελκυστικότητά του - μέσα σε συνθήκες διεθνούς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης - επιδρώντας παράλληλα δυναμικότερα, για την ενίσχυση της θεσμικής, αναπτυξιακής και κοινωνικής συνοχής της πολυνησιωτικής περιοχής, της Ανατολικής Μεσογείου.


Για την επίτευξη του οράματός του, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου επενδύει στην ποιότητα της ακαδημαϊκής του συγκρότησης, στην υπευθυνότητα του Επιστημονικού και Διοικητικού του Προσωπικού και οικοδομεί στην παράδοση της καινοτομίας, της διεπιστημονικότητας και του κοινωνικού του ρόλου.
Το Όραμα του επίσης είναι να δημιουργήσει ενεργούς πολίτες, άτομα με πνευματικό κύρος

Αποστολή
Η αποστολή του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ενός δημοσίου περιφερειακού Πανεπιστημίου στην Ελλάδα, προσδιορίζεται από τρεις βασικούς άξονες:

1. Εκπαίδευση:
Παρέχεται εκπαίδευση σε τρεις κύκλους:
1ος κύκλος σπουδών, βασικές σπουδές, Πτυχίο ή Δίπλωμα πενταετούς φοίτησης,
2ος κύκλος σπουδών, Μεταπτυχιακές Σπουδές, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα (MSc),
3ος κύκλος, Διδακτορικές Σπουδές, Διδακτορικό Δίπλωμα (Ph.D).
Πέραν από τους τρεις αυτούς θεσμικούς κύκλους εκπαίδευσης, παρέχονται επιπρόσθετα Προγράμματα επιστημονικής, διεπιστημονικής και επαγγελματικής εξειδίκευσης, όπως Προγράμματα που ενισχύουν την εκπαίδευση των νέων Ερευνητών (Διεθνή Θερινά Σχολεία), Προγράμματα Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης κ.ά., προκειμένου να καλύπτονται διαρκώς οι ανάγκες της επιστήμης και της κοινωνίας.

2. Έρευνα:
Διεξάγεται βασική και εφαρμοσμένη επιστημονική έρευνα, διεθνούς εμβέλειας, από όλα τα Τμήματα και το Επιστημονικό Προσωπικό του Πανεπιστημίου η οποία αξιοποιείται σε διεθνές, εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, μέσω ποικίλων δημοσιεύσεων, συνεδρίων και έργων (εφαρμοσμένης έρευνας, αναπτυξιακών παρεμβάσεων κ.λπ.).

3. Κοινωνική προσφορά:
Το σύνολο της Πανεπιστημιακής Κοινότητας διακατέχεται από αίσθηση ευθύνης για:
• συμβολή και παρεμβάσεις σε εθνικό επίπεδο,
• προσφορά και υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών και συμβολή στην ανάπτυξη των περιοχών όπου το Πανεπιστήμιο εδρεύει (περιφέρειες Νοτίου και Βορείου Αιγαίου και οι ανάλογοι δήμοι) σε εκπαιδευτικό, πολιτιστικό, υλικοτεχνικό και αναπτυξιακό επίπεδο.

Δυσκολίες:
1. Υποδομές: φοιτητικές εστίες, χώροι διδασκαλίας και έρευνας.
2. Απορρόφηση κονδυλίων για την ενίσχυση των κτηριακών αλλά και λειτουργικών δομών του Ιδρύματος (ο 2ος και ο 1ος βαθμός της Τ.Α. μπορεί να συνδράμουν δεόντως).
3. Υπο-χρηματοδότηση.
4. Γενναία στελέχωση με ΔΕΠ (Διδάσκον Εκπαιδευτικό Προσωπικό).Το Πανεπιστήμιο βρίσκεται σε δύσκολη θέση να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των καιρών.
5. Ειδικές πολιτικές για το Πανεπιστήμιο στο πλαίσιο της νησιωτικότητας (άρθρο 101 του Συντάγματος) ναύλα, αεροπορικά εισιτήρια, νέα Τμήματα κ.ά.
6. Μεθοδευμένη και ενισχυμένη από το υπουργείο παρουσία στον διεθνή χάρτη των Πανεπιστήμιων (ήδη συμμετέχει στο δίκτυο ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων –ERUA/ πρόσφατη βράβευση του Παν. Αιγαίου από το CLEC για το πρότυπο πρόγραμμα εκμάθησης Κινεζικής γλώσσας στη Μονάδα της Ρόδου από την αντιπρόεδρο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας).


Στην εποχής της διάχυσης της γνώσης και την έρευνας το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχει τα προσόντα να αποτελέσει το εκπαιδευτικό τόξο της γέφυρας της Ευρώπης με την Ανατολή, συμβάλλοντας έτσι σε μια γεωπολιτική δράση ασφάλειας της ενδιαφέρουσας περιοχής της Ν. Αν. Μεσογείου.


7. Στις αναπτυξιακές, χωροταξικές επιτροπές, στο κατατεθέν σχέδιο για την αντιμετώπισης κλαστικής αλλαγής στην Π.Ν.Α της περιφερείας Ν.Α, μπορεί και πρέπει το Πανεπιστήμιο Αιγαίου να διαθέτει μέλη που θα μπορούν να εκφράζουν την τεκμηριωμένη, επιστημονική πλευρά στον δρόμο της αειφορίας, της ανθεκτικότητας αλλά και της τεχνολογικής «επανάστασης» με ανθρώπινο όμως πρόσωπο.

Ειδικά για τη Μονάδα της Ρόδου:
Στη Ρόδο, η Πανεπιστημιακή Μονάδα φιλοξενεί τρία (3) Τμήματα εντός της αναφερομένης Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών.

Για τη Ρόδο το Πανεπιστήμιο αποτελεί κιβωτό γνώσης και πνευματικής καλλιέργειας αλλά και σημείο αναφοράς για την εναλλακτικότητα δράσης σ’ έναν νομό που ασχολείται αποκλειστικά με τον τουρισμό και την επιχειρηματικότητα ευρέως.

• Η βούληση της Σχολής είναι η ενίσχυση του ρόλου της στην κοινωνία, η διερεύνηση του αναλόγου κτηριακού της αποθέματος, με την παράλληλη οργανωμένη σύσταση ικανής φοιτητικής εστίας αλλά και η ουσιαστική ενσωμάτωση της υπάρχουσας Ανωτέρας Τουριστικής Σχολής της Ρόδου (ΑΣΤΕΡ) σε μια τέταρτη πιθανή κατεύθυνση-Τμήμα και τέλος, ο διορισμός εκπαιδευτικού και γραμματειακού προσωπικού με την ανάλογη ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής.

Η Ρόδος δεν είναι μόνο η ναυαρχίδα του τουρισμού που αυτήν την περίοδο έχει πληγεί σκληρά από το δαίμονα της πυρκαγιάς αλλά είναι και ένας τόπος με ανήσυχους δημότες, αλληλέγγυους όποτε χρειαστεί, ευλογημένους στη φιλοξενία και κυρίως ανοιχτούς και ανθεκτικούς στις γνώσεις και στο πατριωτικό συναίσθημα.

Σ’ όλα αυτά το Πανεπιστήμιο, η Μονάδα της Ρόδου με όλο το στελεχιακό της δυναμικό, τα τροφοδοτεί γενναιόδωρα και τα καθιστά ζωτικά εφόδια για την πληρέστερη εκπαιδευτική αλλά και διεθνή εικόνα του νομού Δωδεκανήσου αλλά και ολόκληρου του τόξου του Αιγαίου.

Το Πανεπιστήμιο για τους Ρόδιους και όχι μόνο, είναι βαγόνι του ρυθμού της πόλης και τα στελέχη του Ιδρύματος, κομμάτια της μορφής του νησιού μας, του πολυνησιακού νομού μας. Και μαζί με το Τμήμα της Σύρου σηματοδοτεί τον ρυθμό ανάπτυξης, ποιότητας αλλά και πολιτισμού όλης της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

• Ο ευρύτερος ρόλος του Πανεπιστημίου:
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αποτελεί εθνικό φάρο και όποιος/όποια τον τροφοδοτεί με το ανάλογο υλικό βοηθάει στην πατριωτική εξωστρέφεια και τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας. Γιατί, τα νησιά μας είναι οι τροφοδότες της ελληνικής ψυχής, της ιστορίας μας, της ελληνικής φιλοξενίας.

Η εύρεση ισορροπίας βιώσιμης ανάπτυξης, τουριστικού προορισμού, παραγωγικής αλλά και αγροτικής διάστασης μέσα σ’ένα ευαίσθητο, οικολογικό περιβάλλον αποτελεί ένα στοίχημα για να εύρεση μιας ξεχωριστής τοπικής ταυτότητας από την Τ.Α για το σύμπλεγμα των νησιών του νότιου Αιγαίου.

Είναι νησιά γεμάτα χρώματα, είναι γεμάτα χαμόγελα, γεμάτα αισιοδοξία, γεμάτα πνευματικό πλούτο.

Αυτό «το μπλε που μυρίζει ανάσα πεταλούδας» όπως περιγράφει ο Οδυσσέας Ελύτης το βρίσκεις μόνο στο αρχιπέλαγος των γλάρων, του γαλάζιου του καθαρού ουρανού και του νησιωτικού σκληρού βράχου.


Αυτά είναι τα νησιά μας, η θάλασσας μας, η ξεχωριστή μοναδική αγάπη.
Σε αυτό το σύμπλεγμα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου μπορεί να «φωνάξει» ότι με τη συνεργασία και τη σύμπραξη της Τ.Α. και του Ιδρύματος μπορούν να γίνουν θαύματα... αλλά και η Τ.Α. να συνδράμει τα ανάλογα.

Διαβάστε ακόμη

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες

Δημήτρης Κατσαούνης: Αυτές οι Eυρωεκλογές χτίζουν γέφυρα με τον Ελληνισμό της Διασποράς

Γιάννης Σαμαρτζής: Τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογουμένων και η δυνατότητα αποφυγής τους

Φίλιππος Ζάχαρης: Εσωτερικός κόσμος, εικόνες και ορισμός του χρόνου