“Χτίζοντας” ένα φεστιβάλ-θεσμό στην άκρη της Ελλάδας: Φεστιβάλ Γρίφων Καστελλορίζου

Το να επιχειρήσει να διοργανώσει κανείς με ελάχιστους πόρους ένα φεστιβάλ, είναι μία περίπλοκη υπόθεση. Το να διοργανώσεις όμως ένα φεστιβάλ με ελάχιστους πόρους, στην άκρη της Ελλάδας και πόσο μάλλον της νησιωτικής… είναι σκέτος γρίφος.

Συνέντευξη στη Βιβή Τριανταφύλλου

vivi@rodiaki.gr

Είναι κάποιοι άνθρωποι που τους αγαπούν τους γρίφους τόσο πολύ που έφτιαξαν ολόκληρο Φεστιβάλ γι’ αυτούς, τόσο μοναδικό όσο και το ακριτικό μας Καστελλόριζο που επέλεξαν για σπίτι του. Κάθε χρόνο, μέσα στο φθινόπωρο, ακαδημαϊκοί καθηγητές, ερευνητές και εκπαιδευτικοί σχεδιάζουν ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις γεμάτες γρίφους, και παιχνίδια για λάτρεις τις επιστήμης ανεξαρτήτως ηλικίας, ειδικά προσαρμοσμένες για τις απαιτήσεις του φεστιβάλ.

Για το Φεστιβάλ Γρίφων Καστελλορίζου οι βασικές δράσεις του οποίου ξεκινούν αύριο Παρασκευή 20 Οκτωβρίου, μίλησε στη “Ροδιακή” η συνδιοργανώτρια του φεστιβάλ κ. Ελένη Γραμματικοπούλου, υπεύθυνη της ομάδας Science reactors,που έχει αφιερώσει τη ζωή της στην επικοινωνία της επιστήμης και την καταπολέμηση του επιστημονικού αναλφαβητισμού, για να μας δώσει μια "γεύση" από όλα αυτά που θα πραγματοποιηθούν τις επόμενες μέρες και που κάνουν τη διοργάνωση ετούτη τόσο μοναδική σε ολόκληρο τον κόσμο.

“Γιατί στο Καστελλόριζο;”

“Γιατί Ελλάδα δεν είναι μόνο Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, δεν είναι μόνο οι μεγάλες πόλεις”, μας λέει με νόημα. Όπως εξήγησε η κ. Γραμματικοπούλου, η ιδέα ήρθε ύστερα από τη συνεργασία της στην Αθήνα με τον Καστελλοριζιό μαθηματικό κ. Πανταζή Χούλη, ο οποίος πριν λίγα χρόνια, επιστρέφοντας στο Καστελλόριζο από την Αυστραλία όπου δίδασκε ως καθηγητής Πανεπιστημίου, ίδρυσε στο νησί το Μουσείο Γρίφων Μεγίστης, μια συλλογή 4.000 γρίφων, εκ των οποίων οι 700 είναι δικής του επινόησης.

“Αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι για τα παιδιά εκεί”, συνέχισε. Το 2021 όταν και πραγματοποιήθηκε το 1ο Φεστιβάλ Γρίφων Καστελλόριζου, στον απόηχο, πλέον, της πανδημίας του κορωνοϊού, η ανάγκη γεφύρωσης του χάσματος μεταξύ επιστημονικής γνώσης και πολιτών ήταν πιο επιτακτική από ποτέ. Φυσικά και η εκπαίδευση των μικρών κατοίκων του Καστελλορίζου με τη χρήση σύγχρονων εκπαιδευτικών μεθόδων και ειδικά της μεθόδου της παιχνιδοποίησης ήταν ο πρωταρχικός στόχος, όμως το ενδιαφέρον από γονείς και εκπαιδευτικούς ήταν μία ευχάριστη έκπληξη και μάλιστα ακμάζει χρόνο με το χρόνο.

Μία ιδέα -φαινομενικά απλή- όπως το Φεστιβάλ Γρίφων που μάλιστα πέρυσι ταξίδεψε στην Αθήνα και την Πάτρα, παρά τις πολλές και συνεχείς δυσκολίες με τις οποίες βρέθηκαν αντιμέτωποι οι διοργανωτές, πλέον μετατρέπεται σε θεσμό για το μικρό ακριτικό νησί, ως μία επάξια συνέχεια του πολιτισμικού πλούτου που εδώ και αιώνες “εξάγει” το Καστελλόριζο και οι άνθρωποι που γεννήθηκαν σ’ αυτό.

Τα highlights του 3ου Φεστιβάλ Γρίφων Καστελλορίζου

Παρασκευή 20/10

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός ερευνητής της NASA κ. Σταμάτης Κριμιζής που το όνομά του είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις αποστολές Voyager 1 & 2, θα αποκαλύψει τα μυστικά της πλοήγησης στο διάστημα. Αμέσως μετά, η ομάδα Science Reactors θα αυτοσυστηθεί με… χιούμορ!

Σάββατο και Κυριακή 21 & 22/10

Πεζοπορία στα μονοπάτια του χωριού με τον Πανταζή Χούλη και ηλιοπαρατήρηση με φορητό ηλιακό τηλεσκόπιο και ηλιοσκόπιο έχει το πρωινό “μενού”, ενώ από τις 10 π.μ. έως τις 2 μ.μ. το 1ο κινητό εργαστήριο ενημέρωσης, εκπαίδευσης και τεχνολογίας “ΟΔΥΣΣΕΑΣ” θα βρεθεί εκεί για μια σειρά από δραστηριότητες με επίκεντρο το περιβάλλον, παιχνίδια γρίφων και escape rooms με θέμα την υγεία!

Και αν η ηλιοπαρατήρηση δεν είναι αρκετή, το βράδυ του Σαββάτου έχει αστροπαρατήρηση από Αστεροσκοπείο Αθηνών & το Ινστιτούτο Αστροφυσικής και αστροφωτογράφηση βαθέως ουρανού από την Αστρονομική Ένωση Σπάρτης "∆ιόσκουροι".

Το πιο επίκαιρο από ποτέ θέμα της κλιματικής αλλαγής, του περιβάλλοντος και τις επιπτώσεις που έχει στην υγεία, προσεγγίζεται μέσα από διαφορετικές δράσεις. Ο πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος καθ. Δημοσθένης Σαρηγιάννης θα ανοίξει έναν ζωντανό διάλογο για το Περιβάλλον και την Υγεία ενώ το Εργαστήριο Περιβαλλοντικών Χημικών Διεργασιών του Παν/μίου Κρήτης & ΕΛ.Ι.Δ.ΕΚ θα παρουσιάσει το πρόγραμμα «Μαθαίνοντας και διδάσκοντας για την Κλιματική Αλλαγή» (EDU4Clima) με απλά πειράματα επίδειξης.

Επιπρόσθετα και ο χημικός Δημήτρης Κονιδιτσιώτης “Science is Fun” – ΕΕΦ θα απαντήσει, μέσα από εντυπωσιακά πειράματα, σε ερωτήματα, όπως: Τί είναι καύση, τα καύσιμα και τα καυσαέρια είναι τα ίδια, και ποιες οι περιβαλλοντικές συνέπειες από την αλόγιστη χρήση των ορυκτών καυσίμων;

Τέλος η Δέσποινα Κοροντίνη (ΜENSA) με τα «S.T.E.A.M. Projects: Η επόμενη γενιά προβλημάτων για επίλυση λύση: Ανθρώπινη Φύση και Περιβαλλοντική Τεχνολογία» θα δώσει τη δική της επιστημονική αντιμετώπιση.

Μένοντας στον χώρο των εργαστηρίων ο Μανόλης Αγγελάκης, ερευνητής στο Ινστιτούτο Παστέρ και η ομάδα του θα αποκαλύψουν τα μυστικά αλλά και κάποιες δραστηριότητες ενός ερευνητικού εργαστηρίου. Παίζοντας λοιπόν θα «ανασύρουν» τον μικρό επιστήμονα που κρύβεται μέσα μας...

Η Εκπαιδευτική Ρομποτική από τον καθηγητή πληροφορικής Μάριο Χατζημιχάλη (Ροδίων Παιδεία) θα εξάψει για άλλη μία χρονιά τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη των παιδιών. Άλλη μία ενδιαφέρουσα δράση έρχεται από Ρόδο, η καθηγήτρια Χρυσάνθη Σκουμπουρδή/ΤΕΠΑΕΣ του Πανεπιστημίου Αιγαίου θα δείξει στα παιδιά του Δημοτικού πως «Μετράμε τα μήκη παίζοντας».

Και πολλά ακόμα…!