Το σχέδιο ΔΕΗ για κάλυψη των αναγκών στα νησιά έως το 2030

Το σχέδιο ΔΕΗ για κάλυψη  των αναγκών στα νησιά έως το 2030

Το σχέδιο ΔΕΗ για κάλυψη των αναγκών στα νησιά έως το 2030

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 969 ΦΟΡΕΣ

Τα οφέλη για σύστημα και καταναλωτές από το τέλος ενός πανάκριβου μοντέλου 600 εκατ. ευρώ

Του Γιώργου Φιντικάκη στο energypress.gr

Το πρόβλημα διασφάλισης της τροφοδοσίας της χώρας κάθε καλοκαίρι είναι ένας μόνιμος πονοκέφαλος, χωρίς πάντοτε η λύση του, δηλαδή η αγωνιώδης αναζήτηση στο παρά πέντε από τη ΔΕΗ ηλεκτροπαραγωγών ζευγών για να αντιμετωπιστεί η αυξανόμενη κάθε χρόνο ζήτηση στα νησιά, να φέρνει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, την αποφυγή των μπλακ άουτ. Όσο συνεχίζεται η αδιέξοδη αυτή τακτική, υπολογίζεται ότι μέχρι να διασυνδεθεί και το τελευταίο μικρό νησί της χώρας, θα έχουμε ξοδέψει κοντά στα 600 εκατ ευρώ, τα οποία ναι μεν εισπράττει πίσω η ΔΕΗ μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), ωστόσο τα πληρώνουμε όλοι εμείς οι καταναλωτές.

Το πρόβλημα ανάγκασε την επιχείρηση να καταλήξει σε ένα ριζοσπαστικό σκεπτικό. Έχοντας τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου, των Διαχειριστών και της ΡΑΕΕΥ, προχώρησε προ μηνών σε μια μελέτη τόσο για τις ανάγκες των νησιών σε ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι τουλάχιστον και το 2030, δηλαδή έως ότου να έχουν όλα διασυνδεθεί, όσο και της πραγματικής κατάστασης στην οποία βρίσκονται οι δεκάδες πεπαλαιωμένες της μονάδες σε αυτά.

Συμπέρασμα; Εκτός του γεγονότος ότι 41 εξ αυτών έπρεπε να έχουν κλείσει εδώ και καιρό για λόγους ασφάλειας, ακόμη και αν συνέχιζαν να λειτουργούν, και πάλι τα νησιά θα χρειάζονταν κατά 80% (!) περισσότερη ισχύ για ν’ ανταπεξέλθουν στις σταθερά υψηλότερες κάθε χρόνο ανάγκες λόγω της αυξανόμενης τουριστικής ζήτησης.

Μόνο στην Κρήτη για το 2024 θα χρειαστούν επιπλέον 190 MW, όσο μία ολόκληρη μονάδα. Και μπορεί από το 2025 να εκτιμάται ότι θα λειτουργεί η μεγάλη διασύνδεση με την Αττική, ωστόσο ποιός μπορεί να αποκλείσει ότι κάτι δεν θα πάει στραβά; Είτε λοιπόν η ΔΕΗ θα πρέπει κάθε Φεβρουάριο, όπως παραδοσιακά γίνεται μέχρι σήμερα, να ξεκινά να ψάχνει για ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη στην αγορά, είτε πρέπει να σχεδιάσει μία ολοκληρωμένη λύση που να εξασφαλίζει την τροφοδοσία στα νησιά τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις.

Και πού καταλήγει η μελέτη; Ότι μία λύση έξω από τα συνηθισμένα, που θα βασίζεται σε ένα έξυπνο μείγμα κάλυψης της κατανάλωσης, από ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη και αεριοστροβίλους έως μπαταρίες, μαζί φυσικά με λουκέτο στις πολύ παλιές μονάδες, οι οποίες όταν παθαίνουν ζημιά δεν συμφέρει να διορθωθούν, θα κόστιζε μέχρι το τέλος της δεκαετίας κοντά στα 400 εκατ ευρώ.

Δηλαδή θα εξοικονομούσαμε ένα ποσό της τάξης των 200 εκατ. Το άγχος των μπλακ άουτ κάθε καλοκαίρι θα μειωνόταν, οι ΥΚΩ θα ήταν χαμηλότερες, η επιχείρηση θα πετύχαινε οικονομίες κλίμακας και η χώρα θα είχε στα χέρια της έναν σαφή προγραμματισμό μέχρι τα τέλη της δεκαετίας.

Το σχέδιο αυτό με τις παραμέτρους του, τα κόστη του, μαζί με την απόφαση να κλείσουν σταδιακά 41 μονάδες από τα τέλη του 2023 μέχρι και το 2028 - οι 9 στην Κρήτη και οι 32 στα μη διασυνδεδεμένα - παρουσίασε η ΔΕΗ στην ηγεσία του ΥΠΕΝ, όπου συγκλήθηκε στις 26 Νοεμβρίου μια ευρεία σύσκεψη με αντικείμενο την διασφάλιση της επάρκειας των νησιών κατά τους θερινούς μήνες, όπου κάθε χρόνο η ζήτηση λόγω τουρισμού αυξάνεται.

Στην σύσκεψη συμμετείχαν όλη η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, ο υπουργός Θοδωρής Σκυλακάκης, η υφυπουργός Αλεξάνδρα Σδούκου, ο γεν. γρ. Αριστοτέλης Αιβαλιώτης με τις διοικήσεις ΡΑΑΕΥ, ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Ζητούμενο της συνάντησης, το πώς θα διασφαλιστεί η επάρκεια κυρίως των μη διασυνδεδεμένων νησιών τους θερινούς μήνες, οπότε η ζήτηση αυξάνεται λόγω τουριστικών ροών, όταν του χρόνου θα υπάρχει έλλειψη θερμικής ισχύος.

Το υπουργείο φαίνεται ν’ ακούει θετικά το σχέδιο της ΔΕΗ, διάρκειας τουλάχιστον μέχρι το 2030 και δεν ανησυχεί από την απόφασή της ν’ αποσύρει τις πεπαλαιωμένες της μονάδες, η πιο νέα από τις οποίες έχει ηλικία τα... 25 έτη. Οι συγκεκριμένες αποτελούν το 5% του συνόλου όσων μονάδων διαθέτει πανελλαδικά η ΔΕΗ, οι οποίες ανέρχονται σε 750 (μικρές, μεσαίες, μεγαλύτερες) και είναι τόσο παλαιάς τεχνολογίας ώστε όταν παθαίνουν βλάβη, δεν είναι εύκολο να βρεθούν διαθέσιμα ανταλλακτικά.

Όσο για το σύστημα, δουλεύει απολογιστικά, δηλαδή όταν οι εν λόγω σταθμοί υφίστανται ζημιά, έρχεται ο επισκευαστής, τις διορθώνει, στέλνει τον λογαριασμό στην ΡΑΕ και αποζημιώνεται από τις ΥΚΩ.

Και οι υπόλοιπες μονάδες της επιχείρησης; Το σχέδιο προβλέπει γι’ αυτές που θα παραμείνουν σε λειτουργία στα νησιά γενναία συντήρηση.

Διαβάστε ακόμη

Επτά πλωτά ραντάρ «κλειδώνουν» το Αιγαίο

Εκδήλωση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τις Ευρωεκλογές με Κ. Αρβανίτη, Ζ. Τσιριγώτη, Κ. Γιαννακά

Συνέδριο με θέμα «Ο ρόλος της δημοσιογραφίας στην τοπική ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος στην περιφέρεια»

Γ. Χατζημάρκος: «Αυτοί οι «ευαίσθητοι» δεν είναι φίλοι του περιβάλλοντος. Φίλοι του... μαζούτ είναι.»

Λήγει η προθεσμία για τις εγκαταστάσεις αδέσποτων ζώων

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η άσκηση «Δια Πυρός 2024» στη Ρόδο

Ριζικές παρεμβάσεις για το κέντρο υπόσχεται ο δήμαρχος

Ανοικτός για το κοινό ο ξενώνας της Αγίας Αικατερίνης στη Μεσαιωνική Πόλη