Εννιά συμβουλές για γερό πεπτικό

Τα πεπτικά προβλήματα είναι εξαιρετικά συνηθισμένα και η διατροφή και γενικότερα ο τρόπος ζωής παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη αλλά και στην προστασία από αυτά.

Ο κλινικός διαιτολόγος-βιολόγος Χάρης Δημοσθενόπουλος, προϊστάμενος στο Τμήμα Διατροφής του Λαϊκού Νοσοκομείου της Αθήνας, εξηγεί τι πρέπει να κάνετε για να διατηρείτε υγιές το πεπτικό σας σύστημα.

Προσέξτε τι τρώτε. Η ακολούθηση μιας διατροφής πλούσιας σε φυτικής προελεύσεως τρόφιμα και υγιεινά ζωικά προϊόντα είναι η καλύτερη για το πεπτικό. Να τρώτε φρούτα, λαχανικά, όσπρια, δημητριακά ολικής αλέσεως (ολικής αλέσεως ψωμί, φρυγανιές και δημητριακά, καφέ ζυμαρικά και ρύζι), ψάρι, πουλερικά, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς και άπαχα ή λίγων λιπαρών γαλακτοκομικά.
Σε γενικές γραμμές τα καρυκεύματα, όπως το πιπέρι, διεγείρουν την παραγωγή οξέος (γαστρικό οξύ) στο στομάχι και μπορεί να προκαλέσουν ερεθισμό.

Τα τρόφιμα που περιέχουν σοκολάτα, όσα είναι πικάντικα (ακόμα και το σκόρδο ή το κρεμμύδι), όσα είναι όξινα (λ.χ. πορτοκάλι, γκρέιπ φρουτ, λεμόνι) και όσα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος (π.χ. τηγανητά, λουκάνικα, σαλάμι, πλήρη γαλακτοκομικά, κρέμες γάλακτος) επίσης μπορεί να ερεθίσουν το στομάχι. Το ίδιο και τα οινοπνευματώδη ποτά, ο καφές και το τσάι με ή χωρίς καφεΐνη, τα ροφήματα με μέντα ή δυόσμο, αλλά και τα προϊόντα τομάτας.
Εντούτοις, δεν επηρεάζουν τα τρόφιμα όλους τους ανθρώπους με τον ίδιο τρόπο, επομένως πρέπει να παρατηρήσετε ποια προκαλούν σε εσάς πεπτικά ενοχλήματα.

Υιοθετήστε σωστές διατροφικές συνήθειες. Ο τρόπος με τον οποίο τρώτε είναι εξίσου σημαντικός με το τι τρώτε. Φροντίστε να τρώτε σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέτριες ποσότητες φαγητού και χωρίς να βιάζεστε.

Διατηρήστε υγιές σωματικό βάρος. Αν και τα πεπτικά προβλήματα μπορούν να εκδηλωθούν ανεξαρτήτως σωματικού βάρους, γεγονός παραμένει ότι ορισμένα (λ.χ. γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, φούσκωμα, δυσκοιλιότητα) είναι πιο συχνά σε ανθρώπους με περιττά κιλά και η απώλειά τους μπορεί να τα αμβλύνει.

Να γυμνάζεστε συστηματικά. Η αερόβια γυμναστική που αυξάνει την αναπνοή και τον καρδιακό ρυθμό τονώνει επίσης την δραστηριότητα των μυών του εντέρου, καταπολεμώντας τη δυσκοιλιότητα. Θέστε ως ελάχιστο στόχο τα 30 λεπτά αερόβιας δραστηριότητας (π.χ. περπάτημα με γρήγορο βήμα ή ελαφρύ τρέξιμο) τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας. Πριν αρχίσετε να γυμνάζεστε, συμβουλευθείτε τον γιατρό σας.

Θέστε υπό έλεγχο το στρες. Η έκφραση «σφίχτηκε το στομάχι μου από την αγωνία» δεν είναι τυχαία. Το πεπτικό είναι πολύ ευαίσθητο στο στρες, το οποίο αυξάνει την παραγωγή γαστρικών οξέων και επιβραδύνει την πέψη. Αναζητήστε λοιπόν τρόπους (π.χ. διάβασμα, απαλή μουσική, περπάτημα, διαλογισμός, γιόγκα κ.λπ.) για να διατηρείτε το στρες σας υπό έλεγχο.

Μην καπνίζετε. Το κάπνισμα επηρεάζει την προστατευτική επένδυση (βλεννογόνος) του στομάχου, καθιστώντας το πιο επιρρεπές στη φλεγμονή (γαστρίτιδα) και στο πεπτικό έλκος. Το κάπνισμα διεγείρει επίσης την παραγωγή γαστρικού οξέος, καθυστερεί την επούλωση του έλκους και αποτελεί τον κύριο παράγοντα κινδύνου για καρκίνο του στομάχου. Επομένως, συζητήστε με τον γιατρό σας ποιες μέθοδοι μπορεί να σας βοηθήσουν να απαλλαγείτε από αυτό.

Προσοχή στα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη. Τα παυσίπονα αντιφλεγμονώδη φάρμακα (λ.χ. ακετυλοσαλικυλικό οξύ, δικλοφαινάκη, ιβουπροφαίνη, μεφαιναμικό οξύ, ινδομεθακίνη, μελοξικάμη κ.λπ.) ενδέχεται να προκαλέσουν φλεγμονή του στομάχου ή να επιδεινώσουν έναν προϋπάρχοντα ερεθισμό.
Να μην τα λαμβάνετε δίχως ιατρική συμβουλή και να μην υπερβαίνετε τη δοσολογία που έχει συστήσει ο γιατρός.

Μην τρώτε πριν από τον ύπνο. Φροντίστε το τελευταίο σας γεύμα να γίνεται τουλάχιστον δύο ώρες πριν πάτε στο κρεβάτι.

Μην αμελείτε τα πεπτικά ενοχλήματα. Αν έχετε οποιοδήποτε πεπτικό ενόχλημα ή σύμπτωμα που επιμένει επί περισσότερο από μερικές μέρες, συμβουλευθείτε τον γιατρό σας.

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ