Δριμύ κατηγορώ εναντίον του υπουργού Ναυτιλίας από τον επιχειρηματία Γιώργο Σπανό

Την έντονη δυσαρέσκειά του για την πολιτική που ασκεί ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θεοδ. Δρίτσας, εκφράζει ο πρόεδρος της Dodekanisos Seaways κ. Γιώργος Σπανός.

Ο γνωστός επιχειρηματίας διαμαρτύρεται εντόνως για το επιχειρηματικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, αναφερόμενος σε συγκεκριμένες αποφάσεις.
Επισημαίνει συγκεκριμένα ότι η Σύμη κινδυνεύει να μείνει χωρίς συγκοινωνίες τον χειμώνα, ενώ παράλληλα κατηγορεί τον υπουργό για σκανδαλώδη υποστήριξη στην ναυτιλιακή εταιρεία του δήμου Τήλου.

Για τα ζητήματα αυτά, ο κ. Σπανός σε επιστολή που έστειλε στον κ. Δρίτσα αναφέρει τα εξής:
“Κύριε υπουργέ, εκφράζω, καταρχήν τη λύπη μου, διότι με τον πρόσφατο νόμο σας για τα πλοία που έχουν συμπληρώσει 30 χρόνια λειτουργίας μας αιφνιδιάσατε δυσάρεστα δημιουργώντας στην εταιρεία μας σοβαρά προβλήματα.

Δεν μας αφήσατε, δυστυχώς, κανένα χρονικό περιθώριο προσαρμογής στις απαιτήσεις του νόμου για το πλοίο μας Ε/Γ-Ο/Γ “ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ” και έτσι από την 1η Νοεμβρίου δεν θα έχει δυνατότητα εκτέλεσης των συγκεκριμένων τακτικών δρομολογίων του.

Γνωρίζατε ότι σε διάστημα πέντε ημερών, δηλαδή από τις 12 Οκτωβρίου που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ το Π.Δ. 104 μέχρι τις 20 Οκτωβρίου που ορίζει ως καταληκτική ημερομηνία, είναι αντικειμενικά αδύνατον ένα πλοίο να μεταβεί στον Πειραιά, από τη Ρόδο, να γίνει δεξαμενισμός του σε ναυπηγείο, να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες εργασίες προσαρμογής και, τέλος, να γίνει έλεγχος από την Επιθεώρηση προκειμένου να λάβει το, εκ του νόμου, Πιστοποιητικό Ασφαλείας.

Σ’ αυτόν τον πρωτοφανή αιφνιδιασμό αντέδρασε ο ΣΕΕΝ ζητώντας σας να δοθεί μια εύλογη παράταση, αλλά αρνηθήκατε.
Όπως αρνηθήκατε και στο αίτημα της εταιρείας μας, μολονότι στα Χανιά υποσχεθήκατε σε στελέχη μας ότι θα εξετάσετε το δίκαιο αίτημά μας με θετικό πνεύμα.

Έτσι, όμως, δεν τιμωρείτε την εταιρεία μας αλλά το νησί και τον λαό της Σύμης, που θα μείνουν χωρίς πλοία κατά τη χειμερινή περίοδο, καθώς και το πλοίο Ε/Γ-Ο/Γ -”Σύμη” Ν.Ρ. 45, που εμπίπτει στην ίδια κατηγορία, από την 1η Νοεμβρίου θα περιέλθει υποχρεωτικά σε κατάσταση ακινησίας.

Τιμωρείτε, ακόμη, τους χιλιάδες πιστούς προσκυνητές της Ιεράς Μονής Πανορμίτη, οι οποίοι, για πρώτη φορά στις τελευταίες δεκαετίες κινδυνεύουν να αποκλειστούν του προσκυνήματός τους στην εορτή του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, ελλείψει πλοίων.
Εκτός πια και αν έχετε κατά νουν να βρείτε άλλα πλοία για να άρετε τη διαφαινόμενη απομόνωση της Σύμης.

Κύριε υπουργέ,
προσωπικά μου είστε ιδαιτέρως συμπαθής ως ένας ευγενικός και χαμηλών τόνων άνθρωπος, αλλά εκτιμώ ότι η πολιτική που εφαρμόζετε, προκαλεί παρά επιλύει τα προβλήματα που υπάρχουν στις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ των νησιών, ειδικότερα στα Δωδεκάνησα, ένα ιδιόμορφο και δύσκολο νησιωτικό σύμπλεγμα που, όμως, φυλάει Θερμοπύλες, και γι αυτόν τον λόγο θα έπρεπε να τύχει μιας ενισχυμένης πολιτικής αναβάθμισης των παρεχόμενων θαλασσίων υπηρεσιών.

Πιστεύω ακόμη ότι η εταιρεία μας, η οποία στα 16 χρόνια δραστηριοποίησης στην ενδοδωδεκανησιακή ακτοπλοΐα έχει συμβάλει τα μέγιστα στην τουριστική, οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη των νησιών μας, και έχει βραβευθεί από αρκετούς νησιωτικούς δήμους, από κοινωνικούς φορείς και από τους Lloyds’, ως η καλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρεία για το 2015, φαίνεται να έχει στοχοποιηθεί από την πολιτική σας και από πολιτικούς παράγοντες, μεταξύ των οποιών και οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος στο νομό, στον βωμό των διαπροσωπικών και πελατειακών σχέσεων.

Ενα παράδειγμα αποτελεί η προκήρυξη για την “αποκλειστική εξυπηρέτηση” αρχικά της γραμμής ΚΩΣ-ΚΑΛΥΜΝΟΣ-ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ-ΝΙΣΥΡΟΣ-ΤΗΛΟΣ-ΣΥΜΗ-ΡΟΔΟΣ και επιστροφή, με συμβατικό επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο, τουλάχιστον 75 μέτρων.

Επειδή δεν υπήρξε εκδήλωση ενδιαφέροντος από καμιά εταιρεία στον διαγωνισμό που ακολούθησε για την ανάθεση δημόσιας υπηρεσίας (επιδοτούμενη) περιέργως η ως άνω γραμμή “κόπηκε” μόνο στο τμήμα “ΤΗΛΟΣ-ΣΥΜΗ-ΡΟΔΟΣ” και επιστροφή.
Να σημειώσουμε τη σύνδεση των νησιών ΣΥΜΗΣ-ΤΗΛΟΥ-ΝΙΣΥΡΟΥ  και ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ με τη Ρόδο και Κω, και μεταξύ τους είχαν ζητήσει όλοι οι δήμαρχοι των μικρών νησιών.

Είναι προφανές ότι η “ατελής” επιδοτούμενη γραμμή αποφασίστηκε, με παρεμβάσεις της δημάρχου Τήλου και των βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος, για δύο λόγους.
Πρώτον, για να εξυπηρετηθεί αποκλειστικά το νησί της Τήλου και δεύτερον, και κυριότερο, για ν’ αποκλειστεί η Dodekanisos Seaways που διαθέτει πλοίο άνω των 75 μέτρων.

Στον αποκλεισμό της εταιρείας μας στόχευε ακόμη και ο όρος του διαγωνισμού και του πρόσφατου επαναληπτικού “το πλοίο να είναι τουλάχιστον 45 μέτρων” καθώς και τα ταχύπλοα καταμαράν μας έχουν μήκος 40 μ.

Το αποτέλεσμα, ωστόσο, αυτών των διαγωνισμών υπήρξε διπλά αρνητικό:
Πρώτον, επειδή αποκλείστηκαν τα νησιά Νίσυρος και Αστυπάλαια και δεύτερον, επειδή, παρά τις προσδοκίες των εμπνευστών της γραμμής, δεν υπήρξε κανένα αποτέλεσμα.

Κύριε Υπουργέ, κατανοούμε την πολιτική σας για την στήριξη της Τήλου και της ναυτιλιακής της εταιρείας. Άλλωστε, και εμείς προσφερθήκαμε να στηρίξουμε τον τουρισμό και την κοινωνία του νησιού στο πλαίσιο όμως μιας ειλικρινούς και αμοιβαίας συνεργασίας, αλλά η κ. δήμαρχος προφανώς είχε άλλα σχέδια κατά νουν, επιδεικνύοντας ανεξήγητη εχθρότητα προς την εταιρεία μας.

Κατανοούμε, επίσης, την αντίληψή σας περί του ναυτιλιακού “μοντέλου” της Τήλου, και γενικότερα των δημοτικών ναυτιλιακών εταιρειών, από την οποία και υπαγορεύτηκε η απόφασή σας για την καθιέρωση (με νόμο σας) των προγραμματικών συμβάσεων για δήμους κάτω των 5.000 κατοίκων.

Στα Δωδεκάνησα, και σε καιρούς πολύ καλύτερους από τους τωρινούς, είχαν αναπτύξει δραστηριότητα τρεις ναυτιλιακές εταιρείες λαϊκής βάσης με μεγαλομέτοχους τους δήμους και συγκεκριμένα η ΑΝΕ Σύμης, η ΑΝΕ Καλύμνου και η “Τήλος 21ος αιώνας”.

Σήμερα η πρώτη έχει υπαχθεί, λόγω υπέρογκων οφειλών, στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, ως ύστατη προσπάθεια σωτηρίας της, η δεύτερη βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και η τρίτη, κοντά δύο χρόνια τώρα, βρίσκεται σε πλήρη αδράνεια, λόγω συσσωρευμένων χρεών.
Απομένει σ’ εσάς να αναλύσετε τα αίτια των αποτυχημένων αυτών “μοντέλων” και τους όποιους προβληματισμούς σας.

Έτσι έχουν τα πράγματα και δεν σας κρύβω ότι το γενικό ναυτιλιακό περιβάλλον της Δωδεκανήσου μας προβληματίζει ιδιαιτέρως, αν, σ’ αυτήν την κρίσιμη οικονομική συγκυρία, θα πρέπει να προχωρήσουμε στην ναυπήγηση ενός ακόμα σύγχρονου ταχύπλοου πλοίου, με σκοπό την περαιτέρω αναβάθμιση των θαλασσίων συγκοινωνιών του νομού μας ή όχι, καθώς οι διαπραγματεύσεις μας με το ναυπηγεία της Νορβηγίας έχουν ολοκληρωθεί και δεν απομένει παρά η υπογραφή της μεταξύ μας σύμβασης.

Με επένδυση ύψους 12 εκατ. ευρώ, με την προοπτική να δημιουργήσει 20 νέες θέσεις εργασίας ναυτικών, που βρίσκονται χθες στην ανεργία, να πυκνώσει τα δρομολόγια προς τα αγαπημένα μας νησιά, να προσαυξήσει τις αναπτυξιακές δυνατότητές τους ιδιαιτέρως στον τουρισμό, και φυσικά να αναβαθμίσει τις θαλάσσιες συγκοινωνίες με την επέκταση των δρομολογίων σε νέους προορισμούς, όπως είναι η Κάρπαθος, η οποία σήμερα δοκιμάζεται.

Έχει καταστεί προφανές πλέον ότι η ακολουθούμενη πολιτική σας στοχεύει στην αποκαλούμενη “κοινωνικοποίηση” των θαλασσίων μεταφορών την ίδια στιγμή που η κυβέρνησή σας προγραμματίζει την πλήρη ιδιωτικοποίηση των χερσαιών μεταφορών.

Με τους σχεδιασμούς σας, είναι βέβαιο, θα διαμορφωθούν συνθήκες ενός ιδιότυπου ανταγωνισμού, σε βάρος των ελάχιστον υγιών ναυτιλιακών επιχειρήσεων, κυρίως της περιφέρειας, οι οποίες καθημερινά δίνουν, κάτω από τις γενικότερες αντίξοες οικονομικοκοινωνικές συνθήκες, αγώνα επιβίωσής τους.

Να σας θυμίσουμε, στο σημείο αυτό, ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, ειδικότερα των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου έχουν χάσει τη “μάχη” από τα τουρκικά πλοία στις θαλάσσιες συνδέσεις με τις απέναντι ακτές, και σήμερα στις γραμμές αυτές αλωνίζουν οι Τούρκοι πλοιοκτήτες, (ένα ζήτημα με εθνικές προεκτάσεις) επειδή δεν υπήρξε καμιά πολιτική ενίσχυσής τους, και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και τη σημερινή.

Να επισημάνουμε, ακόμη, ότι και στο ζήτημα της απαλλαγής από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης καυσίμων για τα πλοία που μεταβαίνουν από τα νησιά του Αιγαίου, όπου δεν υπάρχουν ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες, προς τον Πειραιά, με σκοπό την ετήσια επιθεώρησή τους υπήρξε αρνητική η θέση των συναρμόδιων Υπουργείων, ενώ θα μπορούσε, στο πλαίσιο της πολυσυζητημένης (και αόρατης) νησιωτικότητας να εξευρεθεί λύση.

Κύριε υπουργέ,
γνωρίζουμε ότι σας στεναχωρούμε αλλά αυτή είναι η “πικρή αλήθεια”.
Κι εσείς γνωρίζετε ότι αυτή η μικρή εταιρεία που κτίσαμε με πολύ κόπο και  ιδρώτα πορεύεται πάντοτε με οδηγό την αλήθεια και τη νομιμότητα ανεξάρτητα από το ποιός βρίσκεται στο τιμόνι του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας.
Μετά τιμής
Γεώργιος Σπανός
Πρόεδρος
“Dodekanisos Seaways”