Δωδεκάνησος: Επίσημον Δελτίον Των Εν Δωδεκανήσω Επαρχιών Του Οικουμενικού Πατριαρχείου

Γράφει η Μαίρη Παπανδρέου

Τρεις σημαντικοί τόμοι, τουλάχιστον 500 σελίδων ο καθένας, «ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ: Επίσημον Δελτίων Των Εν Δωδεκανήσω Επαρχιών Του Οικουμενικού Πατριαρχείου», 2015 και 2016, συγκινούν και ενθουσιάζουν, παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες και πολυεπίπεδες γνώσεις.

Διευθυντής Σύνταξης: ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ρόδου κ.κ. Κύριλλος και μέλη: Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Πίτσης (Ι.Μητρόπολις Κώου & Νισύρου), Πρωτοπρεσβύτερος Αμφιλόχιος Σακαλλέρος (Ι.Μητρόπολις Λέρου, Καλύμνου & Αστυπάλεας), Αρχιμανδρίτης Καλλίνικος Μαυρολέων (Ι.Μητρόπολις Καρπάθου & Κάσου), Γεώργιος Πετρόπουλος (Ι.Μητρόπολις Σύμης), Αρχιμανδρίτης Πολύκαρπος Γρύλλης (Πατριαρχική Εξαρχία Πάτμου).

Ο Παναγιότατος Οικουμενικός μας Πατριάρχης Βαρθολομαίος Α΄, προλογίζει τον κάθε τόμο, άμεσο και συγκινητικό λόγο, φανερώνοντας την Αγιοσύνη του, όπως: «Η αγιότης είναι ιδιότης του Κυρίου, ο Οποίος είναι ο ‘προσφέρων και προσφερόμενος και προσδεχόμενος και διαδιδόμενος’». «Ημείς, οι έχοντες την ελπίδα μας εις Αυτόν, πιστεύομεν ότι το δικαίωμα της ζωής ανήκει σε όλους τους ανθρώπους».

Τα κείμενα των τριών μεγαλόσχημων τόμων, εξαιρετικά και ιδιαίτερα διαφωτιστικά, όπως:  «Ταφικά έθιμα και πρακτικές των περί την Ανατολική Μεσόγειο λαών κατά τους τέσσερεις πρώτους χριστιανικούς αιώνες» του Ιωάννη Βολανάκη, «Η διδασκαλία του Μ. Φωτίου κα η ιεραποστολική του δράση μέσα από τις επιστολές του» του Βασ. Νάτσιου, «Περιβαλλοντικές προσεγγίσεις σε σχέση με την αειρόφο ανάπτυξη στο Ευχολόγιο» της Ορθόδοξης Εκκλησίας» των Βασ. Παπαβασιλείου-Θωμά Σολδάτου, «Ο καθηγητής Μ.Γ.Βαρβούνης και η προσφορά του στην έρευνα της θρησκευτικής λαογραφίας» του Μηνά Αλλεξιάδη, «Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας» Κρήτη, 2016, «3ο Διεθνές Συνέδριο του Δικτύου του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την Ποιμαντική διακονία στο Χώρο της Υγείας», «Η λανθασμένη Θρησκευτική Αγωγή που τραυματίζει: παιδιά και οικογένειες στον βωμό της πίστης» του Αλέξιου Λάππα, «Η έννοια του ψυχολογικού τραύματος» της Αθηνάς Μαρούδα-Βασιλειάδη, «Κακοποίηση Γυναίκας» της Ιωάννας-Δέσποινας Μπεργιαννάκη-Δερμιτζάκη, «Το τραύμα του έρωτα ή η συμπλοκή των σωμάτων και η ερωτική συγκρότηση του βίου» του Χρυσοστόμου Σταμούλη, «Το σύνδρομο του τραύματος απώλειας της γενέτειρας γης και η αντιμετώπισή του μέχρι και τις επόμενες γενιές» της Χριστίνας Γιαννακάκη, «Ο Ναός του Τιμίου Σταυρού στην Ερυθρά κοιλάδα στα Κόραμα της Καππαδοκίας» του Ι. Βολονάκη, «Η Ισάγγελος Μοναστική πολιτεία και το Μοναστικό Ιδεώδες κατά τον όσιο Χριστόδουλο τον εν Πάτμω» του Ζησίμου Βιρβίλλη, «Νίκαια Βιθυνίας: Η πόλη δύο Οικουμενικών Συνόδων, πρωτεύουσα τριών βασιλείων και μιας αυτοκρατορίας» του Ι. Βολονάκη, «Ιστορία, αρχαιότητες και μνημεία της Αδριανουπόλεως της Θράκης» του Ι.Βολονάκη, «Οι Σχέσεις Εκκλησίας-Πολιτείας και Φορολογικό Καθεστώς» του Μιχαήλ  Παπαγεωργίου, «Γνώσεις, στάσεις και αντιλήψεις των κληρικών της Δωδεκανήσου σε περιβαλλοντικά θέματα. Ανάγκη για μια δια βίου επιμόρφωση» της Καθηγήτριας Πανεπιστημίου Μαρίας Καΐλα και του Αιδεσιμολογιότατου π. Εμμανουήλ Ν. Σκλιβάκη, «Εκκλησιαστικά Χρονικά» και «Ακολουθία του εν Αγίοις Πατρός ημών Λεάνδρου, Επισκόπου Σεβίλλης» είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον επειδή μας πληροφορεί ότι η «ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΕΒΙΛΛΗΣ, Ού η Μνήμη τη κζ’ Φεβρουαρίου, Ποιηθείσα υπό του ελαχίστου εν Επίσκοπος Κυρίλλου, τουπίκλην Κογεράκη, Μητροπολίτου της αγιωτάτης Μητροπόλεως Ρόδου» είναι η συγκινητική «Σύνθεση» του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτη κ.κ. Κύριλλου και σε υποσημείωση, η διευκρίνιση:

«Η Ακολουθία του εν Αγίοις Πατρός ημών Λεονάρδου, Επισκόπου Σεβίλλης, συνετάχθη παρελκύσει του Αιδεσιμωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου Λεάνδρου Σταματάκη, Ερημερίου της Ενορίας Κάτω Ζαρού Καινουργίου Κρήτης και δημοσιεύεται το πρώτον ενταύθα». Μέσο αυτής της «Ακολουθίας», έχομε την ευκαιρία να γνωρίσομε όσοι από εμάς αγνοούσαμε, τον Άγιο Λέανδρο, ο οποίος υπήρξε Επίσκοπος Σεβίλλης, «τιμώμενος ως διδάσκαλος της Εκκλησίας και φωτιστής της Ισπανίας, υπήρξε εξέχουσα εκκλησιαστική προσωπικότητα κατά τον 6ον αιώνα και κατόρθωσε με την ευαγγελική  ζωή του και την υγιαίνουσα διδασκαλία του να στερεώσει την Ορθοδοξία στους λαούς των Βησιγότθων και των Σουέβων και να τους απαλλάξει από την κακοδιδασκαλίκα της αιρέσεων του Αρείου».

Κείμενα σημαντικότατα, έγκυρα, ιστορικά, θεολογικά, φιλοσοφικά. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η εμπεριστατωμένη μελέτη της Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου Μαρίας Καΐλα και  του Αιδεσιμολογιότατου Εμμανουήλ Σκλιβάκη Απόφοιτου Π.Μ.Σ. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πανεπιστημίου Αιγαίου, «Γνώσεις, Στάσεις και αντιλήψεις των κληρικών της Δωδεκανήσου σε περιβαλλοντικά θέματα.

Ανάγκη για μια δια βίου επιμόρφωση», καθώς αναφέρεται: «Οι ραγδαίες αλλαγές που επιφέρει η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας στο περιβάλλον, τον πολιτισμό και τις κοινωνικές σχέσεις, αναδεικνύουν την αναγκαιότητα συμμετοχικών δράσεων που προωθούν την αειφόρο ανάπτυξη, την ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά ζητήματα καθώς και τη διατήρηση και προβολή της πολιτιστικής ταυτότητας μιας περιοχής». 

«Πατριαρχικά Μηνύματα, Οικολογικά Σεμινάρια και Οικολογικά Συμπόσια με διεθνή προβολή και συμβολή», και υπογραμμίζεται η προσωνυμία που εδώ και τρεις δεκαετίες δόθηκε στον Παναγιότατο Οικουμενικό μας Πατριάρχη Βαρθολομαίο Α’ , ως «Πράσινο Πατριάρχη».

Η εμπεριστατωμένη εργασία, κάνει εκτενή διαφορά για τη Ρόδο, ενώ διευκρινίζει: «Η Ενορία συνιστά ένα ζωντανό κύτταρο μέσα στην εκάστοτε κοινωνία, που το ίδιο το κράτος, αλλά και η λαϊκή συνείδηση έχει τοποθετήσει σε περίοπτη κοινωνική θέση, αναμένοντας από αυτήν βοήθεια και στήριξη της κοινωνίας και του λαού», με ιδιαίτερη εκτενή αναφορά για τη Ρόδο.