Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 814 ΦΟΡΕΣ

Τον είχαν ανελκύσει Συμιακοί ψαράδες • Ομιλίες της ομάδας μελέτης του μηχανισμού Ειδική εκδήλωση για το μηχανισμό των Αντικυθήρων που ανέλκυσαν από αρχαίο ναυάγιο Συμιακοί σφουγγαράδες θα πραγματοποιηθεί στις 31 Αυγούστου στη Σύμη. Η εκδήλωση είναι ενταγμένη στο Φεστιβάλ Σύμης και στη διάρκειά της θα γίνουν ομιλίες από τα μέλη της Ομάδας Μελέτης του Μηχανισμού των Αντικυθήρων και συγκεκριμένα από: την κα Μαίρη Ζαφειροπούλου (Αρχαιολόγο Ε.Α.Μ.) τον κ. Ιωάννη Σειραδάκη (Καθηγητή Αστρονομίας στο Α.Π.Θ.) τον κ. Τony Freeth, (Μαθηματικό Πανεπιστ. του Κάρντιφ). τον κ. Αγαμέμνονα Τσελίκα, (Φιλόλογο, Παλαιογράφο ΜΙΕΤ). τον κ. Γιάννη Μπιτσάκη, (Φυσικό ΜΙΕΤ & Πανεπιστήμιο Αθηνών). τον κ. Ξενοφώντα Μουσά, (αν. Καθηγητή Φυσικής Διαστήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών). Για το χρονικό της διάσωσης των θησαυρών και τους Συμιακούς σφουγγαράδες θα μιλήσει η κα Ελένη Κλαδάκη Βρατσάνου (από τη Σύμη). Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ Η συλλογική προσπάθεια των ερευνητών υποδεικνύει ότι ο Μηχανισμός αποτελεί τη μηχανιστική υλοποίηση της θεωρίας του Ιππάρχου (190120 π.Χ. κατά προσέγγιση), του μαθηματικού, αστρονόμου και γεωγράφου ο οποίος με την εν λόγω θεωρία εξηγούσε τις περιοδικές ανωμαλίες στην κίνηση της Σελήνης με βάση την ελλειπτική τροχιά της. Το γεγονός ότι ο Ιππαρχος έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στη Ρόδο, η οποία φημιζόταν για την τεχνολογική υπεροχή της, ενισχύει την άποψη ότι εκεί ο Ιππαρχος (ή κάποιος άλλος υπό την καθοδήγησή του) μπόρεσε να δημιουργήσει ένα μηχάνημα εξαιρετικής πολυπλοκότητας. Σύμφωνα δε με όλες τις ενδείξεις, ο Ιππαρχος θα πρέπει να μετείχε των αστρονομικών γνώσεων των Βαβυλωνίων, αφού αυτές απετέλεσαν τη βάση για τη δημιουργία του Μηχανισμού. Το ισχυρό ιερατείο των Βαβυλωνίων κρατούσε τα αρχεία των πλανητικών μετακινήσεων για αιώνες και η δυνατότητα πρόβλεψης φαινομένων όπως οι εκλείψεις (οι οποίες εθεωρούντο οιωνοί) ενίσχυε τη θέση του. Ποιες ήταν όμως οι ενδείξεις αυτές; Η ανάγνωση από τους Γιάννη Μπιτσάκη και Αγαμέμνονα Τσελίκα της πρότασης « η σπείρα έχει 235 υποδιαιρέσεις» σε μία από τις εικόνες θραυσμάτων που είχαν ληφθεί κατά τη συλλογή στοιχείων υπήρξε εξαιρετικά διαφωτιστική: κατέδειξε αφενός ότι τα καντράν δεν έφεραν ομόκεντρους κύκλους αλλά σπείρες και αφετέρου ότι το πάνω καντράν στην οπίσθια όψη του Μηχανισμού (στο οποίο αναφερόταν η πρόταση) σχετιζόταν με τον Μετωνικό κύκλο των Βαβυλωνίων. Ο Μετωνικός κύκλος προκύπτει από τη στενή ισοτιμία 19 ετών με 235 σεληνιακούς μήνες (ένας σεληνιακός ή συνοδικός μήνας είναι το διάστημα μεταξύ δύο ομοίων φάσεων της Σελήνης, π.χ. από Πανσέληνο σε Πανσέληνο). Ο κύκλος αυτός αντιπροσωπεύει την επιστροφή της Σελήνης στην ίδια φάση και στην ίδια ημερομηνία του έτους. Με το κλείσιμο του κύκλου, ο Ηλιος, η Σελήνη και η Γη επιστρέφουν στους ίδιους περίπου σχετικούς προσανατολισμούς. ΠΩΣ ΒΡΕΘΗΚΕ Ήταν παραμονές Πάσχα του 1900. Δυο σφουγγαράδικα της Σύμης που έρχονταν από την Αφρική αναγκάζονται να καταφύγουν στην άμμο του ποταμού στα Αντικύθηρα. Το ένα από τα καίκια ξεμύτισε μέχρι τον διπλανό κάβο, τη Βλυχάδα και σε 25 μέτρα από την ακτή κατέβασε με σκάφανδρο δύτη στις 35 οργιές να βγάλει θαλασσινά για τη νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας. Σε λίγο ο δύτης έκανε σινιάλο να τον τραβήξουν επάνω. Κι αντί για πίνες και «γαϊδουρόποδα» ανέβασε στο καίκι ένα χάλκινο χέρι αγάλματος. Εντυπωσιασμένοι οι δυο καπετάνιοι των καικιών, ο Δημήτρης Ελευθερίου ή Κοντός και ο Ηλίας Σταδιώτης βουτούν οι ίδιοι και βλέπουν με τα μάτια τους αυτά που τους είχε περιγράψει ο δύτης. Ένα βουλιαγμένο πλοίο φορτωμένο αγάλματα, μαρμάρινα και χάλκινα και πλήθος άλλα αντικείμενα, διάσπαρτα σε μια έκταση 55 μέτρων, καλυμμένα από λάσπη. Τα καϊκια επέτρεψαν στη Σύμη και για καιρό δεν ξανάγινε λόγος για το συμβάν. Στο διάστημα αυτό ο καταγόμενος από τη Σύμη καθηγητής της Αρχαιολογίας Α. Οικονόμου που είχε πληροφορηθεί το περιστατικό προσπάθησε να πείσει τους καραβοκύρηδες να δηλώσουν τα ευρήματά τους στην κυβέρνηση. Επτά μήνες χρειάσθηκε για να τους πείσει. Οι δύο Συμιακοί ήρθαν σε επαφή με τον υπουργό Παιδείας Σπύρο Στάη, του έδειξαν το χάλκινο χέρι και συμφώνησαν να υπογράψουν συμβόλαιο με το οποίο θα αμείβονταν τόσο για τα δικαιώματα ανεύρεσης, ανάλογα με την αξία τους, όσο και για τις εργασίες ανέλκυσής τους από το βυθό. Μάλιστα τους διατέθηκε το οπλιταγωγό «Μυκάλη» με κυβερνήτη τον ύπαρχο Ανδρέα Σωτηριάδη που απέπλευσε για τα Αντικύθηρα ρυμουλκώντας τα δύο καίκια. Η συνεχής θαλασσοταραχή και οι ξέρες των βραχονησίδων «Θημωνιές» στα ανοιχτά του όρμου της Βλυχάδας δυσχέραιναν το έργο των δυτών, ενώ δεν ήταν δυνατόν να παραμένουν στο βυθό, σε βάθος 60 μέτρων, παραπάνω από πέντε λεπτά. Μετά από πολυήμερες προσπάθειες και τη συνδρομή ενός ακόμα βοηθητικού πλοίου, που εν τω μεταξύ είχε καταφθάσει από τον Πειραιά, οι σφουγγαράδες έφεραν στην επιφάνεια μαρμάρινα και χάλκινα αγάλματα, πολυάριθμα πήλινα αγγεία και μεταξύ άλλων μερικά περίεργα κομμάτια από οξειδωμένο μπρούντζο που έμοιαζαν με σπασμένα γρανάζια.

Διαβάστε ακόμη

Ομιλία της αρχαιολόγου Κωνσταντίας Κεφαλά στις 17 Μαΐου

Το Διεθνές Φεστιβάλ Τζαζ Ρόδου και Νοτίου Αιγαίου επιστρέφει δυναμικά | 1-4 Ιουνίου

Παν-Μεσογειακή εκδήλωση για την Ημέρα της Μεσογείου στη Ρόδο

Δωρεάν είσοδος στα αρχαιολογικά μνημεία της Δωδεκανήσου το Σάββατο

«Το Όνειρο ενός Γελοίου» σήμερα και αύριο στο Δημοτικό Θέατρο Ρόδου

Παρουσίαση του νέου βιβλίου του Νίκου Κωνσταντινίδη: «ΠΟΛΙΤΗΣ ΕΝΟΧΟΣ;»

Ηχοχρώματα, μια πανδαισία ήχων...

Διθυραμβικές κριτικές για τη Ροδίτισσα ηθοποιό Καλλιόπη Χάσκα ως Ιουλιέτα, σε μεγάλη διεθνή συμπαραγωγή Ελλάδας-Τουρκίας