Σε αναμόρφωση του παραλιακού μετώπου προχωρά ο δήμος

Τα έργα που έχει δρομολογήσει η Δημοτική Αρχή και το δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου(Λ.Τ.), όπως και τα σχέδια για τη ριζική αναμόρφωση του παραλιακού μετώπου της πόλης και τη λειτουργική αναβάθμισή της, μονοπώλησαν την, κατά τ’ άλλα «υποτονική», συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου χθες το μεσημέρι.

Καταρχήν, η χθεσινή συνεδρίαση είχε ένα…ρεκόρ, αυτό των θεμάτων εκτός ημερησίας διάταξης που κατατέθηκαν στο Προεδρείο, τα οποία ήταν πάνω από σαράντα και μάλιστα αναγκάστηκε να απολογηθεί ο Πρόεδρος του δ.σ. κ. Βαγγέλης Μανδρακός λέγοντας ότι αφορούν κυρίως έργα που έρχονται με τη μορφή του κατεπείγοντος επειδή καθυστέρησε η έγκριση από τα Υπουργεία.

Ένα άλλο θέμα για το οποίο έγινε αναφορά είναι η ψήφιση του νομοσχεδίου για την Αυτοδιοίκηση, του «Κλεισθένη 1» που προβλέπονται σημαντικές αλλαγές ωστόσο η συζήτηση μετατέθηκε στο άμεσο μέλλον αφού δεν υπάρχει ακόμη περαιτέρω ενημέρωση.

Στην αρχική τοποθέτησή του ο Δήμαρχος, κ. Φώτης Χατζηδιάκος, έκανε γνωστό ότι έχει ζητήσει από τους συνεργάτες του, Αντιδημάρχους, εντεταλμένους, Προέδρους Νομικών Προσώπων κτλ., πριν από κάθε συνεδρίαση του δ.σ. να κάνουν ενημέρωση του Σώματος για σημαντικά έργα. Χθες, λοιπόν, η αρχή έγινε με το Λ.Τ. από τον Πρόεδρό του κ. Μιχάλη Χριστοδούλου, μια και ως γνωστόν έχουν ξεκινήσει οι ενέργειες για την ανάπλαση ολόκληρου του παραλιακού μετώπου της πόλης.

Ανέφερε, ακόμη, ο Δήμαρχος ότι είχε ζητήσει από το μέλος της Διοίκησης της ΔΕΥΑΡ, Αντιδήμαρχο, Αγαπητό Πάλλα, καθώς και τον Αντιπρόεδρό της, Δημήτρη Καρατζιά, ενημέρωση για το γνωστό θέμα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν διάφορες περιοχές με το νερό, ωστόσο απουσίαζαν και οι δύο (σ.σ. ο κ. Καρατζιάς ήρθε λίγο αργότερα). Συγκεκριμένα, ο κ. Πάλλας μετέβη τόσο στη Λάρδο όσο και στον Αρχάγγελο για την εγκατάσταση της αντλίας ώστε να λυθεί το πρόβλημα.

Στη συνέχεια, επρόκειτο να πραγματοποιήσουν αυτοψία στις τρεις γεωτρήσεις της Καλάθου για τις οποίες, ως γνωστόν, έχει υποβληθεί αίτημα στην Περιφέρεια να μπουν στο δίκτυο για να ενισχυθεί η υδροδότηση της Λίνδου και των Πεύκων.

Εικόνες ενός  άμεσου (;) μέλλοντος
Στη συνέχεια, υπήρξε αναλυτική ενημέρωση από τον κ. Χριστοδούλου με φόντο τα σχέδια των έργων που προβάλλονταν σε προτζέκτορα που είχε στηθεί στην αίθουσα του δ.σ.

Ο Πρόεδρος, βέβαια, ξεκίνησε από το έργο της συνέχισης του ξυλοπεζόδρομου, κόστους 2 εκατομμυρίων 250 χιλιάδων ευρώ τα οποία προέρχονται από δύο πηγές χρηματοδοτήσεων: Από το ΣΒΑΑ και το υπόλοιπο (για την α’ φάση) από το Λ.Τ.

Πρόκειται για 464 μέτρα περίπου και είναι το κομμάτι που ξεκινάει από του Κόβα μέχρι την Ακαντιά. Τώρα, έχει κατατεθεί στη Διαχειριστική Αρχή και περιμένουν να εγκριθούν τα συμβατικά τεύχη για να προχωρήσουν στη δημοπράτηση.

Το τμήμα από το τουριστικό λιμάνι μέχρι του Κόβα, χρηματοδοτείται με 1,7 εκατ. ευρώ και βρίσκονται στη φάση της σύνταξης των τευχών ενώ η πρόταση θα κατατεθεί μέσα στις επόμενες ημέρες. Όπως είπε ο κ. Χριστοδούλου, ευελπιστούν ότι μέχρι τον Οκτώβριο θα έχει βγει ο ανάδοχος ενώ έκανε λόγο για ένα έργο πνοής. 

Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι, η βασική αρχή της πρότασης, είναι να ενσωματώσει και να υλοποιήσει τα παλιά και τα νέα στοιχεία της πόλης. Η ουσιαστική διαφορά σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση είναι ο συνολικός σχεδιασμός και, βέβαια, ο συσχετισμός του υδάτινου στοιχείου με τα τείχη είναι κάτι μοναδικό και αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα.

Στην όλη αισθητική που θα αποκτήσει το θαλασσινό μέτωπο της πόλης, θα έρθουν να προστεθούν και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα γίνουν, με αποκορύφωμα την ανάπλαση μπροστά από τη Θαλασσινή πύλη όπου θα μπορούν να πραγματοποιούνται και εκδηλώσεις.

Είπε, ακόμη, ο Πρόεδρος του Λ.Τ., ότι η κλίμακα του έργου είναι τέτοια που η υλοποίησή του απαιτεί ισχυρή πολιτική βούληση και σύμπνοια μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων. Προβλέπεται, εκτός από τον ξυλοπεζόδρομο, η ανάπλαση της Θαλασσινής πύλης σε μία περιοχή 4500 τ.μ. και διαμόρφωση χώρων πρασίνου συνολικά 3500 τ.μ.

Ο ίδιος, αναφέρθηκε ακόμη και στην έγκριση από το ΚΑΣ τις προηγούμενες ημέρες της κατασκευής του μόλου στου Κόβα, στην πύλη των Αγγέλων, όπου είναι γνωστό ότι η Δημοτική Αρχή και το Λ.Τ. θέλουν να μεταφέρουν εκεί τα ημερόπλοια για να μπορέσει να αποσυμφορηθεί το κέντρο. Όπως είπε, είναι αναγκαία η κατασκευή του μόλου, ήδη το ΚΑΣ έχει πάρει την απόφαση και απομένει η περιβαλλοντική μελέτη.

Ένα άλλο έργο που θα υποβάλλουν στο Συμβούλιο της Αρχιτεκτονικής είναι ένα διώροφο κτίριο για πάρκινγκ χωρητικότητας 450 αυτοκίνητων, προϋπολογισμού 2 εκατ. ευρώ περίπου, και το οποίο έχει χωροθετηθεί στην είσοδο της Ακαντιάς.

Παράλληλα, ήδη έχουν διαμορφώσει το τμήμα αριστερά όπως μπαίνουμε στην Ακαντιά για πάρκινγκ 330 αυτοκίνητων, 30 πούλμαν, 15 πράκτορες, θέσεις ταξί και μοτοποδήλατα. Το κόστος ανέρχεται στα 580 χιλιάδες ευρώ και έγινε σύμβαση με ανάδοχο.

Επίσης, έτοιμο είναι το κτίριο των επιβατών στην Ακαντιά, κόστους 420 χιλιάδων ευρώ, και απομένουν τα εκδοτήρια ενώ ήδη έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτη.

Αυτό το διάστημα, προχωρούν στη διαμόρφωση του χώρου δεξιά όπως μπαίνουμε στην Ακαντιά, όπου μετά από συνεννόηση με τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα θα παραχωρηθεί ως χώρος πάρκινγκ γι’ αυτά ώστε να ελαφρυνθεί το κέντρο.

Πάντως, στο σημείο αυτό, ο κ. Χριστοδούλου δεν παρέλειψε να πει ότι προϋπόθεση για να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα παραπάνω είναι η ύπαρξη καλύτερης δημοτικής συγκοινωνίας. 

Επίσης, εγκρίθηκαν από τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας τα συμβατικά τεύχη για το μεγάλο έργο της αναβάθμισης της ασφάλειας και των τριών λιμανιών, το οποίο έχει ενταχθεί στο ειδικό πρόγραμμα με προϋπολογισμό 3,6 εκατ. ευρώ. Όπως είπε, περιμένουν την αναμόρφωση του προϋπολογισμού για να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού που είναι διεθνής και θα χρειαστούν δεκαπέντε μέρες.

Ο κ. Χριστοδούλου, δεν παρέλειψε να κάνει λόγο για ένα έργο που αναβαθμίζει κατά πολύ τα λιμάνια μας και προπαντός την ασφάλεια των πλοίων, των κρουαζιεροπλοίων και των επισκεπτών, κάτι που αποτελεί τη νούμερο ένα προϋπόθεση για τις Εταιρείες.

Σχετικά με το καρνάγιο που το διαχειρίζεται η Εταιρεία στην οποία έχει παραχωρηθεί ως ταρσανάς, ετοιμάζει το φάκελο για να το αξιοποιήσει σαν καρνάγιο. Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Λ.Τ., ο χώρος είναι ασφαλέστατος και ετοιμάζουν το φάκελο για να προχωρησουν στη διακήρυξη για την αξιοποίησή του. Εκτός από παρέμβαση στον υδάτινο χώρο, προβλέπονται και χερσαίες παρεμβάσεις.

Το συνολικό έργο, μάλιστα, αναμένεται να κοστίσει στον ανάδοχο περί τα 4.5-5 εκατ. ευρώ και μέσα στο Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμος ο φάκελος. Τέλος, για τη μαρίνα του Μανδρακίου ο κ. Χριστοδούλου αναφέρθηκε στην κατασκευή της πυροπροστασίας που δεν υπήρχε και λειτουργεί αυτή τη στιγμή, κόστους 220 χιλιάδων ευρώ.

Η συζήτηση
Μετά το πέρας της παρουσίασης, από πλευράς μειοψηφίας, πρώτος το λόγο πήρε ο Αντιπρόεδρος του δ.σ. κ. Στέργος Στάγκας εκπροσωπώντας την παράταξη «Ροδίων Όραμα» λόγω απουσίας του επικεφαλής της κ. Στράτου Καρίκη.

Έκανε λόγο, λοιπόν, για σημαντικά και μεγαλόπνοα έργα, που ευχήθηκε να υλοποιηθούν, και τόνισε ότι χρηματοδότηση μπορούμε να βρούμε. Δεν παρέλειψε, όμως, να σημειώσει ότι έχουμε αργήσει ως νησί όλα αυτά τα χρόνια και ότι θα πρέπει να εστιάσουμε στο θέμα της αισθητικής στο παραλιακό μέτωπο.

Στη συνέχεια, τοποθετήθηκε ο Δήμαρχος ο οποίος αναφέρθηκε στα έργα που εκτελούνται ή έχουν δρομολογηθεί, λέγοντας ότι μέσα σε τρεις μήνες έχουν περάσει 12 εκατ. ευρώ εγκρίσεις μελετών.

Ακολούθως, αναφέρθηκε στις τελευταίες εξελίξεις με τα ακίνητα του Δημοσίου λέγοντας ότι ενημερώθηκε από τον συμπατριώτη μας Υφυπουργό Ναυτιλίας κ. Νεκτάριο Σαντορινιό και τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Πάνο Σκουρλέτη για την καταγραφή ακινήτων που φαίνονται εγγεγραμμένα στο δημόσιο. 

Ενδεικτικά ανέφερε ο κ. Χατζηδιάκος ότι, πριν από ένα χρόνο κατέθεσε αίτημα στην ΕΤΑΔ για να παραχωρήσει στο Δήμο το Στρατολογικό Γραφείο που, ως γνωστόν, θέλει να το χρησιμοποιήσει ως ΚΕΠ τον ένα όροφο και τον άλλο για γραφεία της δημοτικής κοινότητας, ώστε να μεταφερθεί το ΚΕΠ που αυτή τη στιγμή στεγάζεται στο Μέγαρο της Περιφέρειας. Η ΕΤΑΔ, λοιπόν, παραχωρεί τα ακίνητά της είτε για πώληση είτε για μίσθωση.

Επειδή απαιτούνται πάνω από 250 χιλιάδες ευρώ για επισκευές, ο Δήμος θα καταθέσει πρόταση για εικοσαετή μίσθωση, ζητώντας να συμψηφιστεί και το κόστος των επισκευών. Ταυτόχρονα, ενημέρωσε ο Δήμαρχος, έρχονται έγγραφα που ζητούν αιτιολόγηση της χρήσης  όλων των ακινήτων του Δημοσίου!

Ο εκπρόσωπος της παράταξης «ΡΟ.ΔΗ.», κ. Γιάννης Γιαννακάκης αναφέρθηκε στην υποβάθμιση της ανατολικής πλευράς της πόλης ενώ εξέφρασε την ανησυχία του σχετικά με το «Ακταίον», λέγοντας ότι θα πρέπει να αποφευχθεί εξέλιξη τύπου «Θέρμαι» και να αποφύγει ο Δήμος «διασυρμό και απώλειες».

Ο επικεφαλής της παράταξης ΡΟΠΟΑΝ, κ. Γιώργος Υψηλάντης, ξεκίνησε την τοποθέτησή του λέγοντας ότι αναμφίβολα το νησί και η πόλη έχουν ανάγκη από λιμενικές υποδομές.

Στη συνέχεια, όμως, επεσήμανε ότι οι παρεμβάσεις του Λ.Τ. δεν είναι μόνο για τη λιμενική ζώνη αλλά έχουν να κάνουν και με τη λειτουργία της πόλης εν γένει, όπως το πάρκινγκ για τα ενοικιαζόμενα.

Έτσι, όπως είπε, θα έπρεπε να γίνει μια συζήτηση ουσίας στο δ.σ. από πριν όμως αφού δεν έχει νόημα και αξία να γίνεται όταν πια έχουν δρομολογηθεί τα έργα. Επίσης, θύμισε ότι η μειοψηφία δεν μετέχει στο Λ.Τ. ώστε να έχει εικόνα. Είπε, ακόμη, ότι παρεμβάσεις όπως για τη διάβρωση των ακτών δεν θα έπρεπε να γίνονται αποσπασματικά.

Αναφέρθηκε, ακόμη, στις λαϊκές αγορές λέγοντας ότι η εικόνα δεν βοηθάει και δεν εξυπηρετεί σε τίποτα τους πολίτες ενώ βλάπτει τους παραγωγούς. Αναφέρθηκε ειδικότερα στη λαϊκή του Σαββάτου λέγοντας ότι οι πολίτες που την επισκέπτονται δεν βρίσκουν να παρκάρουν αφού οι θέσεις έχουν καταληφθεί από τους παραγωγούς και τους εμπόρους.

Απαντώντας ο Δήμαρχος, είπε ότι υπάρχει μια αλάνα ανάμεσα στο Ζέφυρο και την περιμετρική η οποία μπορεί να φιλοξενήσει 40 αυτοκίνητα και έχουν ζητήσει να γίνει σύνδεση. Μάλιστα, εξετάζουν αν μπορεί να γίνει υπόγεια διάβαση που θα ενώσει το πάρκινγκ με τα ουζερί. 

Τέλος, όπως ενημέρωσε ο κ. Μανδρακός, την ερχόμενη Παρασκευή 20 του μηνός, που είναι η θλιβερή επέτειος της εισβολής των Τούρκων στην Κύπρο, η Λέσχη Συνταξιούχων του ΟΤΕ, θα απονείμει τιμητική διάκριση σε έναν συμπολίτη μας συμμετείχε στους καταδρομείς. Πρόκειται για τον κ. Γιώργο Γιαννιού από τ’ Αφάντου. Η εκδήλωση θα λάβει χώρα στην αίθουσα του δ.σ.

Σημειώνεται ότι από τη χθεσινή συνεδρίαση απουσίαζε και ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» κ. Τάκης Πότσος. Η επόμενη συνεδρίαση του δ.σ. θα πραγματοποιηθεί τέλη Ιουλίου, το αργότερο αρχές Αυγούστου.