366 παγίδες στους δρόμους των νησιών του Νοτίου Αιγαίου

Συνολικά 366 σημεία του οδικού δικτύου στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου έχουν καταγραφεί ως επικίνδυνα για την οδική ασφάλεια!

Τα περισσότερα εξ αυτών βρίσκονται στο νησί της Ρόδου, αλλά και στα άλλα νησιά της περιφέρειας η κατάσταση δεν είναι καλύτερη.
Συνολικά, στο οδικό δίκτυο όλης της χώρας έχουν καταγραφεί 7.000 σημεία που θεωρούνται επικίνδυνα, στα περισσότερα εκ των οποίων έχουν σημειωθεί σοβαρά τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας “Έθνος” επεμβάσεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σε 7.000 σημεία του Εθνικού και Επαρχιακού οδικού δικτύου, τα οποία βρίσκονται στο «κόκκινο» από πλευράς τροχαίων και επικινδυνότητας, ξεμπλοκάρει η χρηματοδότηση, η οποία αναμένεται να εγκριθεί το προσεχές διάστημα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ).

Πρόκειται για έργα σε οδικούς άξονες που εκτείνονται σε όλες τις περιφέρειες της χώρας και προτείνονται από 60 μελέτες που έγιναν στο πλαίσιο του προγράμματος δράσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας που διαχειρίζεται η Εγνατία Οδός ΑΕ και ξεκίνησε το 2011.

Η Κεντρική Μακεδονία, λόγω και της μεγάλης γεωγραφικής της έκτασης, είναι η περιφέρεια η οποία συγκεντρώνει 1.008 επικίνδυνα σημεία στο οδικό της δίκτυο, καθώς μόνο στη Χαλκιδική εντοπίστηκαν 400.

Ακολουθούν η Αττική με 673, η Πελοπόννησος με 619 και υψηλότερη συγκέντρωση στην περιφερειακή ενότητα Μεσσηνίας (146), και η Ανατολική Μακεδονία – Θράκη με 607, εκ των οποίων τα περισσότερα στον Έβρο (144).

Από τη νησιωτική χώρα, στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εντοπίστηκαν 471 επικίνδυνα σημεία, στην Κρήτη 457 και στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 366.

Το πρόγραμμα των επεμβάσεων στο σύνολο των 7.000 σημείων εγκρίθηκε πριν από λίγες ημέρες από τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, ενώ αναμένεται η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Οικονομίας και Υποδομών με την οποία θα ανατεθεί στην Εγνατία η αρμοδιότητα διοίκησης και εκτέλεσής του και η δυνατότητα να είναι φορέας κατασκευής ή υλοποίησης του έργου.

Το μοντέλο που θα ακολουθήσει θα είναι η υλοποίηση των επεμβάσεων από την ίδια την Εγνατία στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, ενώ για τις υπόλοιπες περιοχές θα υπογραφούν προγραμματικές συμβάσεις με τις κατά τόπους περιφέρειες.

Να σημειωθεί ότι οι επαρχιακές οδοί είναι τα τμήματα του οδικού δικτύου στα οποία συμβαίνουν τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Βάσει των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μόνο 8% των ατυχημάτων συμβαίνουν σε αυτοκινητόδρομους, με το 55% να καταγράφονται στο επαρχιακό δίκτυο και το 37% σε αστικές περιοχές.

Στο πλαίσιο του προγράμματος μελετήθηκαν 80 οδικοί άξονες συνολικού μήκους 15.000 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 4.500 στο εθνικό οδικό δίκτυο και τα 10.500 στο επαρχιακό, με στόχο να εντοπιστούν οι θέσεις μειωμένης οδικής ασφάλειας.

Λίγες καταγραφές
Όπως εξηγεί η Μαρια Ατζέμη, υποδιευθύντρια έργων οδικής ασφάλειας στην Εγνατία Οδό, η διαπίστωση των πλέον επικίνδυνων σημείων του οδικού δικτύου -πλην των αυτοκινητοδρόμων- προήλθε από τον συνδυασμό τροχαίων ατυχημάτων και χαρακτηριστικών των δρόμων:

«Από τα καταγραφέντα ατυχήματα, τα 400 προέρχονται από στατιστική ανάλυση δελτίων οδικών τροχαίων ατυχημάτων, 3.000 σημεία προέκυψαν από την καταγραφή και επεξεργασία στοιχείων από τις κατά τόπους αστυνομικές διευθύνσεις και τοπικούς φορείς, ενώ τα υπόλοιπα καταγράφηκαν με αναλύσεις γεωμετρίας και επικινδυνότητας οδών».

Ωστόσο, οι καταγραφές που εμφανίζονται στα επίσημα Δελτία Οδικών Τροχαίων Ατυχημάτων είναι λίγες σε σχέση με το σύνολο των ατυχημάτων. Γι’ αυτό και σε πολλές περιπτώσεις χρειάστηκε να μελετηθούν τοπικά οι αναφορές της Τροχαίας ώστε να μπορέσουν οι περιγραφές να αποτυπωθούν σε χάρτη και να προκύψουν τα σημεία που χρήζουν επεμβάσεων.

Όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου Υποδομών, οι επεμβάσεις στο δίκτυο θα παρακολουθούνται από ένα ολοκληρωμένο Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS), ενώ θα λειτουργεί και σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης των αποτελεσμάτων του προγράμματος.

Οι περιφέρειες της Κρήτης και της Αττικής, βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης για το σύνολο των βραχυπρόθεσμων επεμβάσεων που τις αφορούν και υπολογίζονται σε 40 εκατ. ευρώ. Οι επεμβάσεις είναι μικρής και μεσαίας κλίμακας και μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, καθώς δεν απαιτούνται απαλλοτριώσεις.

Θεωρούνται όμως ιδιαίτερα κρίσιμες για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων και αφορούν κυρίως σε αναβάθμιση και αντικατάσταση του εξοπλισμού της οδού (επαναδιαγράμμιση, πινακίδες σήμανσης, ανακλαστήρες οδοστρώματος, στηθαία ασφαλείας κ.λπ.). Σε άλλα σημεία απαιτείται ανακατασκευή της υποδομής, όπως επισκευή φθορών του οδοστρώματος κ.ά.

(Πηγή: “Έθνος”)