Σε κεραυνό οφείλεται το  δεύτερο “μπλακ άουτ” της ΔΕΗ στη Ρόδο

Σε κανονική λειτουργία βρίσκεται το νέο εργοστάσιο της ΔΕΗ στην Καταβιά και το μόνο που παρουσιάζεται είναι…παιδικές ασθένειες που σε συνδυασμό με την παλαιότητα των μηχανών στον ΑΗΣ Σορωνής, δεν μπορούν να αποφύγουν κάποια προβλήματα, σύμφωνα με τον Διευθυντή του κλιμακίου επίβλεψης έργων για τη Νότια Ρόδο της ΔΕΗ, κ. Πλατή.

Ερωτηθείς χθες ο ίδιος, καταρχήν ανέφερε ότι από τη Σορωνή πρόκειται να μετακινηθούν κάποιες μηχανές στην Κρήτη, οι οποίες περισσεύουν και θύμισε ότι αυτός ήταν σχεδιασμός της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.  Πέραν αυτού, όμως, οι μηχανές που βρίσκονται εκεί έχουν τα προβλήματά τους. Μάλιστα, η μηχανή που είχε πάρει φωτιά το καλοκαίρι, ακόμα δεν έχει ξαναμπεί σε λειτουργία, γίνονται προσπάθειες επιδιόρθωσης και ευελπιστούν ότι αμέσως μετά τα Χριστούγεννα θα είναι έτοιμη.

Αυτή την εποχή, σύμφωνα με τον κ. Πλατή, έχουμε ενεργειακή επάρκεια γιατί είναι συνολικά δεκατέσσερις μηχανές διαθέσιμες συν τέσσερις ακόμα, οπότε είναι υπεραρκετές. Το νέο εργοστάσιο είναι αυτή τη στιγμή σε λειτουργία κανονικά και το μόνο που παρουσιάζεται, όπως σε όλα τα καινούργια έργα, είναι…οι παιδικές ασθένειες. Δηλαδή, κάποια προβλήματα που δεν μπορούν να βγουν με τις δοκιμές και εμφανίζονται αναπάντεχα.

Ερωτηθείς, στη συνέχεια, αν αυτό ήταν η αιτία των μπλακ άουτ στο νησί, ο Διευθυντής της ΔΕΗ είπε ότι δεν θα ήθελε να μπει ακόμα σε αυτό το θέμα γιατί έχει συσταθεί η Επιτροπή από τη ΔΕΗ και τον ΔΕΔΔΗΕ, η οποία εξετάζει το πρόβλημα που δεν είναι τόσο απλό όσο ίσως νομίζουμε.

Στο δεύτερο μπλακ άουτ, όμως, ήταν πιο ξεκάθαρα τα πράγματα διότι έπεσε ένας κεραυνός πάνω στη γραμμή μεταφοράς και απομονώθηκε το καινούργιο εργοστάσιο. Οπότε, λόγω της μικρής ανάγκης σε ισχύ ουσιαστικά το φορτίο έπεσε όλο πάνω στη Σορωνή με αποτέλεσμα να μην αντέξει και να προκληθεί το μπλακ άουτ.

Σχετικά με τις μηχανές που θα φύγουν από τον ΑΗΣ Σορωνής, είπε ότι ο σχεδιασμός είναι για έναν αεριοστρόβιλο και άλλες δεκαοκτώ μικρές μηχανές και τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη που είναι ουσιαστικά οι φορητές  μηχανές που έχουν εκεί. Αυτός ήταν πάντα ο σχεδιασμός, δηλαδή όταν θα έμπαινε το καινούργιο εργοστάσιο σε λειτουργία να φύγουν αυτές και να μοιραστούν σε άλλα νησιά τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη ενώ ο αεριοστρόβιλος επειδή είναι μεγάλη μηχανή μόνο στην Κρήτη ή τη Μυτιλήνη θα μπορούσε να πάει.

Ερωτηθείς εάν μ’ αυτό θα αποδυναμωθεί ο ΑΗΣ Σορωνής σε μία περίοδο που χρειάζεται επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας το νησί, είπε ότι η Νότια Ρόδος μπορεί να αντέξει το βάρος και είναι το μισό από όλη την ισχύ. Δηλαδή είναι 115 MW σε σύνολο 210MW.

Η Σορωνή μέχρι τώρα ήταν μόνη της, άρα έχουμε μεγάλο περίσσευμα ισχύος. Βέβαια, έχουμε το μειονέκτημα ότι στη Σορωνή έχει και αρκετές παλιές μηχανές και αυτές είναι που έχουν πρόβλημα, όμως θα υπάρχει ο χρόνος να γίνονται καλύτερες συντηρήσεις, τόνισε ακόμη ο ίδιος.

Για τη δυνατότητά παραγωγής ενέργειας μετά τη μεταφορά των μηχανών, είπε ότι θα έχουμε περίπου στα 150 MW και ο σχεδιασμός της ΔΕΗ είναι το καινούργιο εργοστάσιο να σηκώνει περισσότερο το βάρος της ηλεκτροδότησης αφού πρόκειται για μηχανές με μεγαλύτερο βαθμό απόδοσης και περιβαλλοντικά πιο φιλικές. Από πλευράς ισχύος δεν μπορούμε να καλύψουμε όλη την ισχύ, άρα μοιράζεται ουσιαστικά ολόκληρο εκείνο και συμπληρώνει η Σορωνή.

Ερωτηθείς, πάντως, ο κ. Πλατής είπε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί νέο μπλακ άουτ καθώς αυτά συμβαίνουν αυτή την εποχή αφού μια μηχανή των 10MW όταν φύγει από τα 200 MW είναι το 5% επομένως η διαταραχή που δημιουργεί είναι μικρή σε σχέση με το σύνολο οπότε όλες οι υπόλοιπες μηχανές που μένουν σε λειτουργία, λίγο να δώσουν παραπάνω το πήραμε το φορτίο.

Όταν όμως έχουμε 50MW στο δίκτυο και μείνουν τα 10MW είναι 20% και είναι μία τεράστια διαταραχή του δικτύου. Οι άλλες μηχανές προσπαθούν ν’ ανταπεξέλθουν αλλά δεν είναι πάντα εφικτό αυτό.