Αθάνατες ιστορίες του Μεσοπολέμου: Το «Πεπρωμένο» πάνω από την πόλη της Ρόδου!..

Παρουσίαση Κώστας Τσαλαχούρης

Β΄μέρος

Η εφημερίδα «Ελεύθερος Άνθρωπος»  συνέχιζε:
«Και πρέπει να ομολογήσουμε πως το τέλος αυτό, δεν μπορεί να προοιωνίζεται παρά μόνον ως ζοφερό και αβέβαιο..

Όχι, ότι θέλουμε να κάνουμε καμιά πρόβλεψη ως προς την εξέλιξη αυτού του έρωτα, αν και πολλοί παρόμοιοι έρωτες, αφού άρχισαν μέσα στο θόρυβο, τη φήμη και τη χαρά, τέλειωσαν άδοξα με μια αμοιβαία εγκατάλειψη, με αποτέλεσμα να καταστραφούν ανεπανόρθωτα δυό ζωές, που δεν ήταν πλασμένες για να σμίξουν.

Αλλά πέραν από το απλό ζήτημα της ενώσεως δύο ατόμων, ενός άνδρα και μιάς γυναίκας, ο προχθεσινός γάμος στο παρεκκλήσι του Ελληνικού(1), θέτει το ζήτημα της συγκρούσεως δύο κόσμων, δύο εποχών, δύο κοσμοθεωριών.

»Η ιρακινή πριγκίπισσα σαν πάτησε το πόδι της στην ελληνική γη, παρουσιάστηκε σαν μια γυναίκα, όπως όλες οι άλλες, που βλέπουμε κάθε μέρα.  Το εμπριμέ φουστάνι της, το μεγάλο ψάθινο καπέλο της, τα κραγιοναρισμένα χείλη, παρουσίαζαν μια γυναίκα του εικοστού αιώνα. Κι αν λάβουμε υπόψη μας τον αυθεντικό πριγκιπικό τίτλο της, που έδωσε την κυριότερη αφορμή στη δημιουργία του σκανδάλου, θα διαπιστώσουμε πώς σ’ αυτό το σημείο η Αζζά-Ιζαντέ δεν ξεχώριζε από τη χορεία των μεσευρωπαϊκών εκείνων πριγκιπισσών που προπολεμικώς(2) είχαν  καταληφθεί από το πάθος της αποδράσεως· η μια ακολούθησε κάποιο ρομαντικό μουσικοδιδάσκαλο, η άλλη τον κομψό αξιωματικό με την στενή τάγια(3) και τη στολή των ουσάρων, η τρίτη τον κομπορρήμονα και μεγαλοπρεπή τσαρλατάνο.       

Η Αζζά, μοντερνοποιηθείσα, αλλά με καθυστέρηση τριάντα τουλάχιστον χρόνων, ακολούθησε ένα γκαρσόνι. Ως εδώ τίποτε το εξαιρετικό-τουλάχιστον για μας τους ανθρώπους της Δύσεως, που είδαν και είδαν τα μάτια μας.

Αλλά εκεί κάτω, στις όχθες του Ευφράτη, όπου το δαιμόνιο ενός Λώρενς(4) και η αδάμαστη θέληση ενός Φεϋζάλ, κατόρθωσαν να αναδημιουργήσουν ένα αραβικό Βασίλειο, στον τόπο ακριβώς, όπου πριν δέκα αιώνες άνθιζε το μεγαλοπρεπές Χαλιφάτο των Αββασιδών(5), το διάβημα της πριγκίπισσας  που το όνομά της «Ιζαντέ», σημαίνει «πεπρωμένο», αποτελεί το τρομερότερο έγκλημα, που θα μπορούσε κανείς να φαντασθεί.
 

Η τελευταία σελίδα της απόφασης για το διαζύγιο του Δικαστηρίου της Ρόδου
Η τελευταία σελίδα της απόφασης για το διαζύγιο του Δικαστηρίου της Ρόδου


»Το  Ιράκ, ίσως να αποτελεί σήμερα έναν από τους ζωτικότερους κόμβους της Γης. Από εκεί περνά ο καινούριος επίγειος δρόμος των Ινδιών που η προνοητική Αγγλία δημιούργησε, για να αντικαταστήσει σε στιγμή ανάγκης το δρόμο του Σουέζ· εκεί βρίσκονται τα περίφημα πετρέλαια της Μοσούλης  κι από εκεί εξαπλώνεται η αγγλική προπαγάνδα, στα ανεξάρτητα αραβικά Βασίλεια της Χετζάζης και της Υεμένης. Η Βαγδάτη είναι ο ομφαλός των μεγάλων αεροπορικών γραμμών που συνδέουν την Ανατολή, την Ευρώπη με την Άπω Ανατολή. 

Οι κολοσσοί της Imperial Airways, της KLM, της Air France, εκεί προσγειώνονται και απογειώνονται.
»Οι ψαράδες, όμως, που βγαίνουν στον Ευφράτη για να ψαρέψουν τους οξύρυγχους και τα σαζάνια(6) χρησιμοποιούν ακόμη και σήμερα τις στρογγυλές βάρκες από ψάθα, όμοιες και απαράλλακτες μ’ αυτές που βλέπουμε πάνω στα πανάρχαια ανάγλυφα της Βαβυλώνας, της Νινευή και του Ασσούρ. Στις ερημικές εκτάσεις, οι νομάδες ζουν όπως ζούσαν προ τεσσάρων χιλιάδων ετών.

Και μέσα στη Βαγδάτη, την παραμυθένια πόλη με τους χίλιους μιναρέδες, ξαναζεί, πλάι στους κομψούς Βρετανούς αξιωματικούς και τους φρακοφορεμένους κατασκόπους της Ιντέλλιτζενς Σέρβις(7), μια κοινωνία κλειστή, περιορισμένη, προσκολλημένη στις παραδόσεις της, μια κοινωνία όμοια κι απαράλλακτη μ’ αυτήν που γνωρίσαμε από την Ιστορία του Μεσαιωνικού Αραβικού Πολιτισμού.
 

Ο θυρεός του Βασιλείου του Ιράκ
Ο θυρεός του Βασιλείου του Ιράκ


 »Ενώ οι πολυθόρυβοι γίγαντες του αέρος, υπερίπτανται πάνω από την πόλη του Χαρούν-Αλ-Ρασίντ(8), ένας γέρος ουλεμάς, βυθίζεται σε στοχασμούς, έχοντας ανοιγμένο μπροστά του το κιτάμπ. Το βιβλίο. Το κατ’ εξοχήν βιβλίο. Έτσι ο Προφήτης είχε ονομάσει τη διδαχή που συγκεντρωμένη εδάφιο με εδάφιο, κατά διαταγήν του τρίτου Καλίφου Οθμάν(9) αποτέλεσε το Αλ Κοράν, το Κοράνι. Κοράν αραβικά σημαίνει Βίβλος.

Ο αραβικός όρος αντιστοιχεί απολύτως στον ελληνικό, που χρησιμοποίησαν οι 70 Εβραίοι σοφοί, όταν καθόρισαν το κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης. Κι όπως στην Παλαιά Διαθήκη βρίσκουμε το Μωσαϊκό νόμο(10) που εφαρμόστηκε και εφαρμόζεται ακόμη από το λαό του Γιαχβέ(11), έτσι στο ιερό βιβλίο των Μωαμεθανών, στην καινούρια αυτή αποκάλυψη, που αποτελεί το «Πιστεύω» τριακοσίων εκατομμυρίων ανθρώπων, βρίσκουν όλη την αστική και ποινική νομοθεσία, που στήριξε και εξάπλωσε στην υφήλιο το Ισλάμ(12)…
 

Ο βασιλιάς του Ιράκ Γαζή και η αδελφή του πριγκίπισσα Αζζά  σε νεαρή ηλικία
Ο βασιλιάς του Ιράκ Γαζή και η αδελφή του πριγκίπισσα Αζζά σε νεαρή ηλικία


»…Υπάρχει, όμως, και η χαλιφική νομοθεσία εκπηγάζουσα από την κορανική, αλλά προσαρμοσμένη με περισσότερη πολιτικότητα στην εξέλιξη του ισλαμικού κόσμου. Και η χαλιφική αυτή νομοθεσία προβλέπει την περίπτωση της πριγκίπισσας Αζζά ή Ιζαντέ του Ιράκ, την  οποία βαρύνει τριπλό έγκλημα, αυτό του γάμου της με ένα άπιστο, το έγκλημα ότι αλλαξοπίστησε και το έγκλημα της βεβηλώσεως της σεριφικής  ιδιότητας…».

Ταυτόχρονα με τη σχετική ειδησεογραφία τα  άρθρα αυτά, βλέπουν καθημερινά το φως, προκαλώντας το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού, που με ιδιαίτερη προσοχή, παρακολουθεί τα συμβαίνοντα. Λίγο πριν την αναχώρησή  του ζεύγους για τη Ρόδο, δέχθηκε τον Ιταλό υποπρόξενο και το γραμματέα της Πρεσβείας που τους παρέδωσαν τα διαβατήριά τους, με τη βίζα αναχωρήσεως.
 

Ο βασιλιάς και ιδρυτής του Βασιλείου του Ιράκ Χουσεΐν, πατέρας της πριγκίπισσας Αζζά
Ο βασιλιάς και ιδρυτής του Βασιλείου του Ιράκ Χουσεΐν, πατέρας της πριγκίπισσας Αζζά


Δεν δέχτηκαν κανένα άλλο-πολλοί εμφανίζονταν ως συγγενείς του Χαραλάμπη, ούτε την προσφορά της ασφαλιστικής εταιρείας Εθνικόν Ίδρυμα Ασφαλειών Τεργέστης, όταν αντιπρόσωπός της τους επισκέφθηκε και τους ζήτησε να ασφαλισθούν σ’ αυτήν. Επίσης απέρριψε προτάσεις ξενοδόχων των λουτροπόλεων Λουτρακίου, Σπετσών και Μεθάνων, να φιλοξενηθούν εντελώς δωρεάν.

Αρνήθηκε επίσης να δεχθεί την πρόταση του κομμωτή Ουίλλιαμ (13), να επιμεληθεί την κόμμωση της πριγκίπισσας.

Την προηγούμενη, μεσημέρι, με αυτοκίνητο μετέβησαν  στο Ελληνικό και προσευχήθηκαν στην εκκλησία όπου βαπτίστηκε χριστιανή η Αζζά και στη συνέχεια επισκέφθηκαν την ιταλική Πρεσβεία, το ιταλικό προξενείο και την ιταλική Αρχαιολογική Σχολή.

Μετά την αναχώρησή τους ζητήθηκε προς ενοικίαση από πολλούς πελάτες του ξενοδοχείου, το διαμέρισμα όπου διέμενε το ζεύγος-τελικά δόθηκε σε μιαν Αμερικανίδα.  Οι ανθοδέσμες που στάλθηκαν στους νεόνυμφους ήταν δεκάδες. Μάλιστα το σημείωμα μιας ανέγραφε: «Έρως ανίκατε μάχαν», υπογραφή Θαυμαστής σας. Σε άλλο σημείωμα ένας άλλος Θαυμαστής, έγραφε: «Υψηλοτάτη σας εύχομαι βίον ευδαίμονα και ευτυχή(14)»…          

Ο Λάζαρος Πηνιάτογλου, συνεχίζει στον «Ελεύθερο Άνθρωπο», με το τι προβλέπει η χαλιφική νομοθεσία για την πριγκίπισσα Αζζά, γυρνά πίσω στο χρόνο και αναφέρεται στο ειδύλλιο της κόρης του σεΐχη Αμντ-Ουλάχ-Μουσαφέρ με τον ιππότη Ρομουάλδο, και φτάνει στην τιμωρία μιας συζύγου του σουλτάνου Σαλαδίν, που ακολούθησε κατά τις σταυροφορίες τον Ριχάρδο τον Λεοντόκαρδο!..

 Εκτός από τα αθηναϊκά φύλλα, γίνονται ανάρπαστες και  οι ευρωπαϊκές εφημερίδες που φθάνουν με το ταχυδρομείο και διαβάζονται  από το κοινό και φυσικά από τους συντάκτες του ρεπορτάζ, που αντλούν από τις στήλες τους, νέες πληροφορίες. Το ειδύλλιο εξακολουθεί πάντοτε να συγκινεί όχι μόνο την ελληνική αλλά και την παγκόσμια κοινή γνώμη, που όπως σημειώνουν, η περιπέτεια του ζεύγους των ερωτευμένων, δεν έληξε ακόμη.

Η νέα πληροφορία είναι ότι ο βασιλιάς του Ιράκ Γαζή Α΄ αδελφός της Αζζά, όπως και η αυλή της Βαγδάτης δεν δείχνουν διαθέσεις να θεωρήσουν την υπόθεση ότι έληξε, εξακολουθούν δε να καταβάλλουν νέες προσπάθειες για να προκαλέσουν τη μετάνοια της αποστάτιδας. Πρέπει να μετανοήσει γι’ αυτό που έκανε.

Μια από τις προσπάθειες της βασιλικής Αυλής, είναι η άφιξη στην Αθήνα του Μεγάλου Αυλάρχη, ο οποίος, όμως, έμεινε κατά πρώτον, στην Αλεξάνδρεια και από εκεί άρχισε τις επαφές του, χωρίς όμως, αποτέλεσμα.
Δεν μπόρεσε να θεωρήσει το διαβατήριό του από τις ιταλικές Αρχές, γιατί απαγορεύουν σε ξένους να επισκεφθούν τα Νησιά του Αιγαίου(15), λόγω των οχυρωματικών έργων που εκτελούνται εκεί. Ειδικά απαγορεύουν σε Άγγλους υπηκόους και σε άτομα που βρίσκονται υπό αγγλική προστασία.  

Τελικά ο Μέγας Αυλάρχης φτάνει στον Πειραιά, τη Δευτέρα 1η Ιουνίου 1936,  με το ατμόπλοιο «Ιωνία» και  καταλύει στο ξενοδοχείο «Ακροπόλ» των Αθηνών, ακριβώς δίπλα από τα διαμερίσματα της πριγκίπισσας Ρατζιχά(16)-αδελφής της Αζζά- και των Κυριών της τιμής που τη συνοδεύουν. Είναι ο Ταχσίν-Καδρή πασάς, ηλικίας περίπου σαράντα χρόνων, άψογος στην εμφάνιση.

Αμέσως δηλώνει ότι η «υπόθεση της αλλαξοπιστίας και του γάμου της αδελφής του βασιλέως μου, όχι μόνο δεν πρέπει να θεωρείται ως λήξασα, αλλά αντίθετα μάλλον βρίσκεται στην αρχή της».  

Διευκρίνιση: Διευκρινίζεται ότι στη δίκη, ενώπιον ακροατηρίου, το 1943, για τη λύση του γάμου της πριγκίπισσας Αζζά και του Τάσου Χαραλάμπη, ο δικηγόρος Γαβριήλ Χαρίτος παρίστατο, ως συνήγορος του Χαραλάμπη

ΑΥΡΙΟ: Προσπάθειες εξαγοράς του Χαραλάμπη
 

Ο Τάσος Χαραλάμπης και η πριγκίπισσα Αζζά στη Ρόδο
Ο Τάσος Χαραλάμπης και η πριγκίπισσα Αζζά στη Ρόδο