Σχολική μελέτη και σχολική επίδοση: Ψυχολογική και παιδαγωγική προσέγγιση

Σχολική μελέτη και σχολική επίδοση: Ψυχολογική και παιδαγωγική προσέγγιση

Σχολική μελέτη και σχολική επίδοση: Ψυχολογική και παιδαγωγική προσέγγιση

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1797 ΦΟΡΕΣ

Υλοποιήθηκε την Παρασκευή 5 Απριλίου 2019, ημερίδα με θέμα «Σχολική Μελέτη και Σχολική Επίδοση: Ψυχολογική και Παιδαγωγική Προσέγγιση» στην κατάμεστη αίθουσα του πολιτιστικού χώρου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Υποτροφιών Εμμανουήλ και Μαίρης Σταματίου.

Η Πρόεδρος της Επιτροπής Νεολαίας κα Νικολάου, καλωσόρισε τους εκλεκτούς ομιλητές και συγκεκριμένα την Ψυχολόγο κα Ευαγγελία Μαμαλάκη και τον Ειδικό Παιδαγωγό - Εκπαιδευτικό κο Βησσαρίωνα Ζωίδη του ΚΕΣΥ Κω, τους καλεσμένους, τους γονείς, τους Εκπαιδευτικούς καθώς και μαθητές από το Γυμνάσιο της Χάλκης.


Στη συνέχεια έδωσε το λόγο στον Πρόεδρο του Ιδρύματος κο Μάνο Κόκκινο ο οποίος ευχαρίστησε τους ομιλητές και όλο το ακροατήριο και επισήμανε ότι: «είχαμε χρέος ως Ίδρυμα να αναπτύσσουμε τέτοιες δράσεις προκειμένου να υπάρξει στενή σχέση οικογένειας και Σχολείου και επιπλέον να δώσουμε τα απαραίτητα εφόδια στα παιδιά να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους» και υπογράμμισε: «Το παιδί είναι σαν τη ζύμη. Χτίζεται στην οικογένεια και στο Σχολείο».

Η κα Μαμαλάκη άρχισε την ομιλία της με θέμα «Χτίζοντας Σχέσεις που Ευνοούν τη Μάθηση: Γονείς και Εκπαιδευτικοί», με αναφορά στο ρόλο του εκπαιδευτικού, στο ρόλο του γονέα και στο ρόλο του παιδιού στη σχολική μελέτη, λέγοντας ότι το άγχος, οι ανησυχίες και η υπερεμπλοκή του γονέα, δεν βοηθούν και δεν του επιτρέπουν να ακούσει το παιδί του.

Οι γονείς έχουν πολλούς ρόλους, τους οποίους πρέπει να ισορροπούν. Άλλος ο ρόλος του γονέα, άλλος του παιδιού. Απεριόριστη βοήθεια, έτοιμες λύσεις και επικριτική στάση, δεν επιτρέπουν στο παιδί να μάθει από τα λάθη του και να αναπτύξει δεξιότητες αυτοδιόρθωσης, ενώ η τελειομανία δημιουργεί ψυχαναγκασμό.

Εκφράσεις τύπου "Αύριο έχουμε γλώσσα", δίνουν το μήνυμα στο παιδί ότι είναι ανίκανο και δεν μπορεί να κάνει κάτι μόνο του. Τα σχολικά καθήκοντα ΔΕΝ είναι για το γονέα, είπε χαρακτηριστικά. Ο γονέας υποστηρίζει, οριοθετεί και ταυτόχρονα αφήνει χώρο για πρωτοβουλίες, προσθέτοντας ότι ο ρόλος του γονέα δεν διδάσκεται.

Όσον αφορά στη εφηβεία η οποία χαρακτηρίζεται από συγκρούσεις, θυμό προς τους γονείς και άρνηση διαβάσματος, πρέπει να αντιμετωπιστεί με αγάπη και ανοχή προς τα λάθη. "Όσο πιο ελεύθεροι είμαστε, τόσο λιγότερα λάθη θα κάνουμε" είπε χαρακτηριστικά. "Σε αυτή τη φάση ΔΕΝ βοηθά ο καταιγισμός συμβουλών και ο διδακτισμός, αλλά τα όρια."

Τελειώνοντας μεταξύ άλλων τόνισε ότι τα κίνητρα για τη σχολική μελέτη είναι εσωτερικά και όχι υλικά. Η ενοχή, η τιμωρία και ο φόβος δεν οδηγούν το παιδί σε επιθυμητές συμπεριφορές. Αντίθετα τα όρια, ο σεβασμός, η συναισθηματική ασφάλεια και η διακριτικότητα, μπορούν να δημιουργήσουν το πλαίσιο και τα εσωτερικά κίνητρα για θετική στάση στη μάθηση.


Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο κος Βησσαρίων Ζωίδης, ειδικός παιδαγωγός, Προϊστάμενος του ΚΕΣΥ Κω. Ξεκίνησε αναφερόμενος στη σημασία του ποιοτικού χρόνου που περνά ο γονέας με το παιδί από μικρές ηλικίες. Χρόνος που θα του επιτρέψει να επικοινωνήσει, να χτίσει σχέσεις και ίσως να ανιχνεύσει κάποιες ανεπάρκειες, γλωσσικές, κοινωνικές, συναισθηματικές, νοητικές, ή μαθηματικές. Διότι όπως τόνισε χαρακτηριστικά, "Αν οι ανεπάρκειες διαγνωσθούν από τις ηλικίες των τεσσάρων πέντε ετών, μπορούν να προλάβουν μαθησιακές δυσκολίες αργότερα. Υπάρχουν πολλά τεστ και εργαλεία γι’ αυτό."

Έμφαση έδωσε στην αξιολόγηση της κοινωνικής, συναισθηματικής, γλωσσικής, νοητικής ετοιμότητας του μαθητή, πριν πάει στο Δημοτικό σχολείο, ώστε να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό για τη δημιουργία εξατομικευμένου προγράμματος.
Αναφέρθηκε δε στο ρόλο των ΚΕΣΥ, το οποίο υποστηρίζει και συνδέει τους τρεις πυλώνες της μάθησης, δηλαδή το σχολείο, την οικογένεια και τον μαθητή, με επίκεντρο πάντα τον μαθητή.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην πολυαισθητηριακή αγωγή και με γλαφυρό τρόπο πρότεινε εργαλεία, πρακτικές και τρόπους που βοηθούν τη μάθηση και το σχολικό διάβασμα, τόσο στην ειδική όσο και στην γενική αγωγή.


Η ομιλία του κου Ζωίδη τελείωσε με 12 συμβουλές που δίνει ΤΟ ΠΑΙΔΙ προς τους γονείς του και που αξίζει να παρατεθούν:
1. Μην μας δίνετε ό,τι σας ζητάμε.
2. Μην αλλάζετε γνώμη.
3. Όχι διαταγές, αλλά προτάσεις.
4. Μην μας συγκρίνετε με άλλα παιδιά.
5. Να κρατάτε τις υποσχέσεις σας, είτε πρόκειται για τιμωρία είτε για επιβράβευση.
6. Όχι ψέματα, όχι υποκρισία.
7. Μην ρωτάτε το γιατί, όταν κάνουμε κάτι κακό.
8. Μην μας διορθώνετε μπροστά σε άλλους.
9. Μη μας μαλώνετε, πείτε το με ηρεμία.
10. Να κάνετε πράγματα για τον εαυτό σας.
11. Να είστε ευγενείς μαζί μας.
12. Να παραδέχεστε και να ομολογείτε τα λάθη σας.

Στην εκδήλωση παρέστησαν η Αντιπεριφερειάρχης κα Γιασιράνη Χαρούλα, ο Συντονιστής Εκπαίδευσης κος Κώστας Καντάς, η Συντονίστρια κα Μάντα Φατσέα, ο Πρόεδρος των Εκπαιδευτηρίων “Ροδίων Παιδεία” Κυριάκος Κυριακούλης, ο Δ/ντης του Δημοτικού του Κολλεγίου Ρόδου κος Σπύρου Σπύρος και άλλοι Δ/ντες Δημοτικών Σχολείων όπως επίσης και ο πρώην Βουλευτής Δωδεκανήσου κος Ζωίδης, αδελφός του ομιλητή.

Διαβάστε ακόμη

Ολοκλήρωση της ημερίδας «Ταξίδι στον κόσμο των λέξεων και της μουσικής»

Διάκριση για 14χρονη μαθήτρια σε διαγωνισμό της Παιδικής Πινακοθήκης Ελλάδας

Παράκτιος καθαρισμός στην παραλία της Ψαροπούλας από το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Ρόδου και τον Υδροβιολογικό Σταθμό Ρόδου

Από την εφηβεία στην ενηλικίωση: Χτίζοντας γέφυρες

Σε πανελλήνιο συνέδριο μαθητές του 1ου Δημοτικού Κρεμαστής και 1ου Δημοτικού Αφάντου

Λαοί και θρησκείες συναντώνται στο νησί «της πεταλούδας» και του «ελαφιού»

Το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Ρόδου… ταξιδεύει!

Το 1ο ΓΕΛ Ρόδου (Βενετόκλειο) στο Cern