Α. Ελευθεριάδης: Αν η πίστα δεν φτιαχτεί, το αεροδρόμιο της Ρόδου δεν θα λειτουργήσει ποτέ κανονικά

Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας είναι οι άνθρωποι που στηρίζουν το τουριστικό προϊόν της Ρόδου παρά τις ελλείψεις στις υποδομές και το μειωμένο προσωπικό, χάρη στον επαγγελματισμό τους και στο υψηλό αίσθημα καθήκοντος, και επόμενο είναι να θεωρούν άδικη την επίθεση που δέχτηκαν προ ημερών από τον περιφερειάρχη όσον αφορά τις καθυστερήσεις στις πτήσεις και τα παράπονα των επιβατών.

Σήμερα λοιπόν ο πρόεδρος του τοπικού συλλόγου Εργαζομένων Αεροναυτιλίας, μιλά στη «Ροδιακή», εξηγεί γιατί δημιουργούνται καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των αεροπλάνων και αναφέρεται στο αντικείμενο των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, παρουσιάζοντας άγνωστες πτυχές της δουλειάς τους.

-Κε Ελευθεριάδη, πριν από μερικές μέρες είχατε εκδόσει μία ανακοίνωση ως απάντηση στα όσα είχε δηλώσει ο περιφερειάρχης σε συνέντευξή του για τις καθυστερήσεις στο αεροδρόμιο. Μάλιστα είχατε πει ότι δεν ήταν ενημερωμένος για όσα είπε και ότι είχε άγνοια των θεμάτων που σας αφορούν. Όλο αυτό το διάστημα που πέρασε έχει ζητήσει να ενημερωθεί για τα ζητήματα αυτά;
Όχι, δεν υπήρξε καμία επικοινωνία και καμία προσπάθεια συνάντησης εκ μέρους του για να ενημερωθεί και για να ξεκαθαρίσουμε κάποιες καταστάσεις. Κάποια πράγματα μπορεί να μην τα γνωρίζουν ακόμα και αυτοί που δουλεύουν μέσα στο αεροδορομιακό αντικείμενο. Οπότε μπορούμε να καταλάβουμε ότι η ενημέρωση του κ. Χατζημάρκου μπορεί να γίνεται και από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν. Εμείς τον έχουμε καλέσει και άλλες φορές και προσπαθούμε να ενημερώνουμε όσους βγάζουν ανακοινώσεις ότι καλό θα είναι να κρατάμε χαμηλούς τόνους σε κάποιες περιπτώσεις όταν δε γνωρίζουμε την πραγματικότητα.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο κ. Χατζημάρκος προσέβαλε τον επαγγελματισμό μας γι’αυτό και του απαντήσαμε καθώς θεωρήσαμε ότι ήταν λόγω άγνοιας γιατί αν έγινε ηθελημένα, συζητάμε για κάτι άλλο… Τον έχουμε ενημερώσει μέσω των συνεργατών του πολλές φορές αλλά ζητήσαμε συνάντηση και με τον ίδιο για να του εξηγήσουμε τι συμβαίνει, γιατί η εναέρια κυκλοφορία είναι ένα κομμάτι, το σημαντικότερο ενός αεροδρομίου. Το δεύτερο κομμάτι είναι οι κτηριακές εγκαταστάσεις και το πώς έχει δημιουργηθεί ένα αεροδρόμιο. Από αυτά τα δύο μέρη βγαίνουν οι περιορισμοί, δηλαδή πόσες αφίξεις και πόσες αναχωρήσεις πρέπει να έχει ένα αεροδρόμιο σε μία ώρα μέσα. 

-Άρα λοιπόν η επίθεση αυτή του περιφερειάρχη εναντίον των ελεγκτών ήταν άδικη;
Ήταν εντελώς άδικη… Δεν νοείται να επιτίθεται σε έναν από τους πιο παραγωγικούς κλάδους της Ελλάδας. Εμείς κρινόμαστε συνεχώς για το έργο μας. Τα τρία τελευταία χρόνια αεροπορικές εταιρείες όπως η TUI και οργανισμοί όπως το Euro control έχουν στείλει συγχαρητήριες επιστολές στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας για το έργο τους παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με την έλλειψη προσωπικού...
Προσπαθούμε ως επαγγελματίες να αντικαταστήσουμε την έλλειψη των υποδομών και να βγάλουμε την κυκλοφορία με το λιγότερο δυνατό κόστος. Κάθε αεροδρόμιο είναι διαφορετικό. Η Ρόδος φέτος, αν ήταν ενήμερος ο κ. Χατζημάρκος, θα ήξερε ότι ενώ θα έπρεπε να είμαστε 32 άτομα προσωπικό είμαστε 17 προς 18 με συνάδελφο που έχει προβλήματα υγείας.

-Οι βάρδιες βγαίνουν με αυτά τα άτομα;
Δεν παίρνει κανένας συνάδελφος άδεια από 1 Μαΐου έως και 30 Σεπτεμβρίου και δουλεύουμε με λιγότερα ρεπό από τα προβλεπόμενα. Εμείς όλα αυτά τα βάλαμε στην άκρη προκειμένου να βοηθήσουμε το τουριστικό προϊόν της Ρόδου να μειώσουμε τις καθυστερήσεις κατά το δυνατόν και έρχεται ο κ. Χατζημάρκος να μας κάνει επίθεση. Το κομμάτι του προσωπικού είναι το μικρότερο μέρος και προσπαθούμε μόνοι μας να το καλύψουμε. Έχουμε ζητήσει από τη διαχειρίστρια εταιρεία να αντιληφθεί ότι με μία νέα πίστα που ήταν από την αρχή λάθος κατά το σχεδιασμό της θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα διαχείρισης πτήσεων στο έδαφος από την προηγούμενη κατάσταση. Προσπαθήσαμε να τους εξηγήσαμε με επιχειρήματα, ότι αυτό που έκαναν «φορτώνει» καθυστερήσεις στο έδαφος των αεροπλάνων.
Τους είπαμε ότι πρέπει να μειώσουν τις αφίξεις και τις αναχωρήσεις λόγω της πίστας, αρνήθηκαν να το κάνουν. Εμείς για λόγους ασφάλειας των πτήσεων έπρεπε να κάνουμε κάτι. Βάλαμε περιορισμούς κάποιες ώρες της μέρας όταν η ζήτηση είναι μεγάλη. Η διαχειρίστρια εταιρεία βλέπει ότι δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν τόσα πολλά αεροπλάνα, αλλά δεν το παραδέχεται.

Έχουμε μάλιστα καταγράψει πόσες φορές τα αεροπλάνα δεν είναι έτοιμα ή πόσες φορές ένα αεροπλάνο δεν μπορεί να μπει στην πίστα επειδή κάποια άλλα αεροπλάνα κάνουν push back για να ξεκινήσουν. Κάποια άλλα περιμένουν το προσωπικό εδάφους να τους πάει τα μηχανήματα καθώς υπάρχουν ελλείψεις και σε αυτό το κομμάτι. Όλα αυτά είναι μία αλυσίδα. Λόγω λοιπόν όλων αυτών το αεροπλάνο θα χάσει την ώρα αναχώρησης από το euro control, θα πρέπει να στείλει μήνυμα καθυστέρησης αναχώρησης να πάρει καινούρια ώρα, μπορεί και μετά από 3 ώρες, κάτι το οποίο εμείς θα κληθούμε να διαχειριστούμε με διάφορους τρόπους. Αυτά δεν τα γνωρίζουν όλοι, και ίσως ούτε και ο κ. Χατζημάρκος και γι’ αυτό τα χρέωσε σε εμάς.  Ας έρθει μία Κυριακή στο αεροδρόμιο, τον έχουμε καλέσει και άλλες φορές, να δει τι ακριβώς διαχειριζόμαστε, τι συμβαίνει, χωρίς να ενημερώσει προηγουμένως τη διαχειρίστρια εταιρεία για ευνόητους λόγους. Η διαχειρίστρια εταιρεία δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ για όποιες επισημάνσεις τους κάναμε. Αντί λοιπόν να μας πουν ευχαριστώ τόσο η εταιρεία όσο και ο κ. Χατζημάρκος που 18 άνθρωποι είναι πρωί-βράδυ στο αεροδρόμιο και δουλεύουν για να μη δημιουργηθεί πρόβλημα στο τουριστικό προϊόν της Ρόδου, έρχεται και μας ρίχνει και το ανάθεμα… Δεν το δεχόμαστε φυσικά, εμείς μιλάμε με επιχειρήματα.

-Λέτε λοιπόν ότι επί της ουσίας εσείς είστε οι άνθρωποι που βάζετε πλάτη για το τουριστικό θαύμα και τελικά τα… «ακούτε» κιόλας!
Εμείς όντως βάζουμε πλάτη αλλά και γενικά η αεροναυτιλία όπου όλοι οι συνάδελφοι προσπαθούν να λειτουργούν όλα καλά με τα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις. Δεν υπάρχει λεπτό εφησυχασμού στο αεροδρόμιο.
Να λέει λοιπόν ευχαριστώ ο κ. περιφερειάρχης που λειτουργεί στη Ρόδο ένα αεροδρόμιο όπως λειτουργεί, και δεν έχουμε μείωση με αυτές τις καταστάσεις. Έχει τύχει να φύγει αεροσκάφος χωρίς τις βαλίτσες επειδή ο πιλότος δεν μπορούσε να περιμένει, ενώ έχουμε καταγράψει την τελευταία εβδομάδα εκατοντάδες αναφορές από πιλότους ότι δεν είναι ικανοποιημένοι! Επίσης υπάρχουν αεροδρόμια στην Ευρώπη που κλείνουν το βράδυ όπως κάποια στη Γερμανία, οπότε αν το αεροπλάνο χάσει το χρόνο για να φύγει και κλείσει το αεροδρόμιο μένει στη Ρόδο μέχρι το επόμενο πρωί. 

-Όλα αυτά θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί και πώς;
Θα μπορούσαν με πολύ εύκολους τρόπους με πολύ λίγο κόστος για το κράτος. Όλες οι επενδύσεις στην εναέρια κυκλοφορία είναι ανταποδοτικές. Τα συστήματά μας είναι πεπαλαιωμένα. Έχουμε ζητήσει την αλλαγή τους ώστε να διπλασιαστεί η χωρητικότητα της εναέριας κυκλοφορίας. Δεν είδα τον κ. Χατζημάρκο να πιέσει προς αυτή την κατεύθυνση, αφού δε θέλει καθυστερήσεις. Καμία πολιτική ηγεσία δεν έχει κάνει τίποτα παρά τις συνεχείς εξαγγελίες που έγιναν. Αφού λοιπόν η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου λέει ότι της αντιστοιχεί το 40% της τουριστικής κίνησης της χώρας, δεν θα έπρεπε να έχει… τα καλύτερα αεροδρόμια; Τα κτηριακά είναι άλλο ζήτημα. Το να έρθουν τα αεροπλάνα στην ώρα τους και να φύγουν είναι θέμα εναέριας κυκλοφορίας.

-Η Fraport τι μερίδιο ευθύνης έχει σε όλη αυτή την κατάσταση;
Για εμένα το μερίδιο ευθύνης έγκειται στο ότι δεν ακούει τους επαγγελματίες του είδους. Εμάς δε μας ενδιαφέρει τι καταστήματα θα γίνουν και πόσα τετραγωνικά, μας ενδιαφέρει η πίστα, οι τροχόδρομοι και οι διάδρομοι προσγείωσης και απογείωσης. Η πίστα άλλαξε σε σχέση με πέρυσι ως προς τον αριθμό που δέχεται ως χώρος και στο πώς παρκάρουν τα αεροπλάνα. Στην ίδια πίστα που είχαμε πέρυσι και χωρούσανε 15 αεροπλάνα, φέτος μπαίνουν 20 αεροπλάνα. Έτσι έχουμε πρόβλημα στο να δεχτούμε τύπους αεροσκαφών που μέχρι πέρυσι τους δεχόμασταν π.χ. το Jumbo δεν έρχεται πλέον χωρίς ενημέρωση της εταιρείας. Πέρυσι δεχόμασταν περισσότερα βαρέα αεροπλάνα. Ενώ πέρυσι με μία πτήση φέρναμε περισσότερους τουρίστες φέτος φέρνουμε λιγότερους. Όλα αυτά τα είχαμε πει εξαρχής και δε μας άκουσε κανείς. Οι απαντήσεις όταν κάναμε συναντήσει ήταν «ας καθυστερήσουν και λίγο τα αεροπλάνα, δεν πειράζει». Για εμάς επαγγελματισμός είναι το αεροπλάνο να έρχεται και να φεύγει στην ώρα του. Υπάρχουν επίσης τα C-130, τα νοσοκομειακά της Πολεμικής Αεροπορίας, που εξαιρούνται από τους περιορισμούς… Όλα αυτά στο έδαφος δεν μπορούν να τα διαχειριστούν καθώς δεν τα… προλαβαίνουν. 

-Ο παράλληλος τροχόδρομος που προτείνατε ήταν εφικτό να γίνει;
Μπορούσε να γίνει άλλα ήθελαν να φτιάξουν 20 θέσεις μέσα στο αεροδρόμιο και δεν σκέφτηκαν ότι αν άφηναν μόνο τα 15 με τον παράλληλο τροχόδρομο θα είχαμε πολύ λιγότερες καθυστερήσεις. Το 20 ήταν αδιαπραγμάτευτο γιατί ήταν μέσα στους όρους, όπως μας είπαν που κέρδισαν το διαγωνισμό. Εμείς δεν θέτουμε σε καμία περίπτωση την ασφάλεια των πτήσεων σε κίνδυνο και παίρνουμε πάνω μας πολλά πράγματα, όπως για παράδειγμα το ότι λειτουργήσαμε τη νέα πίστα σε μόλις 15 μέρες… Αν η πίστα δεν φτιαχτεί, το αεροδρόμιο δεν πρόκειται να λειτουργήσει ποτέ κανονικά.

-Ένα σημείο στο οποίο θα πρέπει να σταθούμε καθώς το επισημάνατε στην ανακοίνωσή σας είναι η αύξηση των παραβάσεων και παραβιάσεων από τα μαχητικά αεροσκάφη των γειτόνων αλλά και στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Εννοούμε τα drowns των Τούρκων;
Σωστά! Είναι καθημερινές παραβιάσεις δυο τρεις φορές την ημέρα, τα καταγράφουμε κανονικά. Υπάρχουν συνέχεια αναχαιτίσεις από τα δικά μας αεροσκάφη, έρχονται πολύ κοντά στο αεροδρόμιο. Αυτά ο κόσμος δεν τα ξέρει αλλά εμείς εκείνη την ώρα πρέπει να καθυστερήσουμε κάποιο αεροπλάνο για να μην εμπλακεί με την αερομαχία…

-Γι’ αυτό έχουμε πολλές φορές πτήσεις πολεμικών πάνω από το αεροδρόμιο;
Πολύ συχνά… και μέρα με τη μέρα αυξάνονται… Πριν λίγες μέρες μάλιστα απέναντι από το αεροδρόμιο είδαμε και το “Γιαβούζ”… Αυτό το διαχειριζομαστε ως «ειδικές καταστάσεις». Σε μία αερομαχία δε γνωρίζουμε πώς θα κινηθεί ο πιλότος που θα πάει… μπορούν να ανέβουν και να κατέβουν τα πολεμικά με αφάνταστη ταχύτητα, προσπαθούμε να διαχειριστούμε τα αεροπλάνα με ιδιαίτερο τρόπο. Ή θα τα αφήσουμε στο έδαφος μέχρι να τελειώσει η αερομαχία δημιουργώντας καθυστερήσεις είτε θα τα απογειώσουμε αλλά θα τα πάμε από… άλλο δρόμο για να μην εμπλακούν εκείνη τη στιγμή. Πολλές φορές μάλιστα οι Τούρκοι «κλείνουν» τη γραμμή ανάμεσα σε εμάς και το Καστελόριζο… Εμείς τη δουλειά μας την κάνουμε άλλοι δεν την κάνουν. 

-Επίσης υπογραμμίσατε ότι καταγράφονται ειρωνικά και χλευαστικά σχόλια από τα πληρώματα των αεροσκαφών για την οργάνωση και την κατάσταση στην πίστα του αεροδρομίου της Ρόδου. Τι ακριβώς λένε;
Έχουν γίνει και γραπτές αναφορές προς τη διαχειρίστρια εταιρεία καθημερινά και μάλιστα σε κάθε βάρδια υπάρχουν αεροπλάνα που ταλαιπωρούνται με τους χρόνους προετοιμασίας τους. Την Τετάρτη για παράδειγμα ήταν όλα τα αεροσκάφη της TUI παραπονούμενα επειδή δεν υπήρχε προσωπικό να τα εξυπηρετήσει. Όμως όταν είχαμε κάνει συζητήσεις με τη Fraport για τη νέα πίστα, τους ρωτήσαμε τι θα γίνει με την επάρκεια του εξοπλισμού και του προσωπικού στο έδαφος. Η εταιρεία μας είπε «αυτό δεν είναι δική σας δουλειά, είναι δική μας να επιβλέπουμε και να ελέγχουμε την κατάσταση». Την τελευταία εβδομάδα, έχουν καταγραφεί στη συχνότητα τα σχόλια και ο χλευασμός των πιλότων που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν. 

-Ποιος πρέπει να απαντήσει σε αυτά τα σχόλια;
Εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε, μάλιστα εγώ προσωπικά αντιμετώπισα το παράπονο πιλότου της TUI ο οποίος απειλούσε να κάνει αναφορά, γιατί δεν ήταν έτοιμο το αεροπλάνο του και του είπα «θέλετε να κατέβω να σας σπρώξω;»  Αυτά δημιουργούν καθυστερήσεις και φόρτο εργασίας στον ελεγκτή. Εμείς ούτε διάλειμμα κάνουμε ούτε πηγαίνουμε να διαβάσουμε την εφημερίδα μας, ούτε κάνουμε κοινωνικούς σχολιασμούς. Δουλεύουμε για να καλύψουμε τα κενά αυτών που τα έχουν δημιουργήσει. Και είναι σοβαρά τα κενά. Καλούμε την ηγεσία της  Fraport και τον κ. Χατζημάρκο να έρθουν να δουν πώς δουλεύουμε και μετά να πουν ποιος κάνει σωστά τη δουλειά του, εμείς ή αυτοί.

-Όλα αυτά τα προβλήματα, τα παράπονα και οι αναφορές όσον αφορά την επίδοση του αεροδρομίου υπάρχει περίπτωση να μας κοστίσουν κάτι, να μας επιβληθούν κυρώσεις για παράδειγμα; Μπορεί να συμβεί κάτι δυσάρεστο για το «Διαγόρας»;

Εάν δεν πιάνονται οι στόχοι που βάζει το euro control, υπάρχει ποινή στην Ελλάδα. Εμείς σαν εναέρια κυκλοφορία προσπαθούμε να μην βρεθούμε σε αυτή τη θέση. Από εκεί και πέρα όμως δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τα αδύνατα. Κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Στο euro control γνωρίζουν για την κατάσταση που υπάρχει στην Ελλάδα. Μάλιστα αρμόδιοι έχουν έρθει πολλές φορές στη χώρα μας, έχουν συναντηθεί με τους υπεύθυνους των κυβερνήσεων. Οι αεροπορικές εταιρείες μάλιστα μας είπαν να μας αγοράσουν εκείνες το σύγχρονο σύστημα που χρειάζεται η χώρα για να αποφύγουν τις καθυστερήσεις που τους στοιχίζουν πολλαπλάσια χρήματα αλλά εμείς τους είπαμε «όχι». 
Εγώ θα ήθελα να επαναλάβω προς κάθε κατεύθυνση ότι πριν μιλήσουμε, καλό είναι να είμαστε ενημερωμένοι. Μιλάμε για έναν από τους πλέον παραγωγικούς κλάδους που κρίνεται κάθε χρόνο για τις επιδόσεις του, από την… ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Όποιος θέλει έρχεται, βλέπει και κρίνει ο ίδιος. Εμείς κριτική από ανθρώπους που δεν ασχολούνται, ή όταν τους έχουμε καλέσει δεν κάνουν τον κόπο να μας επισκεφτούν και να συζητήσουν μαζί μας, δε δεχόμαστε. Καλοπροαίρετη κριτική είναι καλή,  την κακοπροαίρετη κριτική την πετάμε στα σκουπίδια.