«Έξυπνη στάθμευση Α.Ε.» στη Ρόδο

Γράφει ο Γιάννης Βογιατζής
MSc, PhD, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών, Μέλος DiEM25 - ΜέΡΑ25 Πρώην υποψ.βουλευτής Δωδεκανήσου


Όταν κάποιος θέλει να ανακαινίσει το σπίτι του, γιατί είναι ερείπιο και αποφασίζει επιτέλους να ζήσει κάτω από ανθρώπινες συνθήκες, το πρώτο πράγμα που κάνει είναι να το αδειάσει, ώστε να μπορέσουν να δουλέψουν απρόσκοπτα τα συνεργεία ανακαίνισης.

Κάπως έτσι πάει και με τους δρόμους, τους ποδηλατόδρομους και τα πεζοδρόμια. Αν θέλουμε να φτιάξουμε τέτοιες υποδομές εφάμιλλες με αυτές μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης, όπως έχω αναφέρει σε προηγούμενα άρθρα εδώ:
https://www.rodiaki.gr/article/408371/ayta-tha-prepei-na-exoyme-ws-metro-sygkrishs-sth-rodo?fbclid=IwAR39gGC0-Jc3DsSF7xjewzVXSBJxpORvf2nxH01hlKKKJnFTh8EjJ_Wa0Vo
και εδώ:
https://www.rodiaki.gr/article/420550/oi-prwtes-100-meres?fbclid=IwAR34btg1xACOjYvmEvI8U2MTQRRD2C_C9GZ9_8ta_EwnwBFVdoKlJkTxPbg
θα πρέπει πρώτα να απαλλάξουμε τους δρόμους από τα τροχοφόρα οχήματα και κατόπιν να προχωρήσουμε σε μία εκ θεμελίων ανακατασκευή όλων των συναφών υποδομών.

Κατά το παρελθόν έχουν υπάρξει προτάσεις και από πολίτες και από τη δημοτική Αρχή για το πώς θα μπορούσε να γίνει το συμμάζεμα των οχημάτων αλλά οι προτάσεις αποδείχτηκαν αρκετά δαπανηρές και μη πραγματοποιήσιμες, όπως για παράδειγμα τα υπόγεια πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης, σε μια περιοχή όπου είναι μαθηματικά αποδεδειγμένο ότι αν σκάψεις, θα βρεις νερό.

Επιπλέον, η πόλη της Ρόδου δεν έχει πολλές μεγάλες ελεύθερες εκτάσεις, τουλάχιστον κοντά στο κέντρο, ώστε να δικαιολογείται ο προσανατολισμός σε μεγάλης έκτασης πάρκινγκ με βασικό υλικό κατασκευής το οπλισμένο σκυρόδεμα.

Κατά την άποψή μου, το μόνο σενάριο που είναι ρεαλιστικό στην περίπτωση της Ρόδου και έχει εφαρμοστεί εκτεταμένα στο εξωτερικό είναι υπέργειες μεταλλικές κατασκευές πάρκινγκ (εικόνα 1). Αυτές μπορεί να είναι 6, 8, 10, 12, 14 και 16 θέσεων για αυτοκίνητα τύπου σεντάν (L series, εικόνα 2) και 8, 9, 10, 11 και 12 θέσεων για αυτοκίνητα τύπου SUV (SU series, εικόνα 3).
 


Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα χαρακτηριστικά τους;
1. Μικρή δεσμευόμενη επιφάνεια
Ο συγκεκριμένος τύπος πάρκινγκ δεσμεύει τόση επιφάνεια όση είναι η επιφάνεια δύο θέσεων στάθμευσης.

2. Οκταπλασιασμός της χωρητικότητας πάρκινγκ
Σε επιφάνεια 2 χώρων στάθμευσης μπορούν να σταθμεύσουν μέχρι και 16 οχήματα.

3. Εύκολη λειτουργία
Πιέζοντας την οθόνη αφής ή χρησιμοποιώντας RFID κάρτα επαφής.

4. Ποικιλία χωρητικοτήτων
Ο συγκεκριμένος τύπος πάρκινγκ είναι διαθέσιμος σε διάφορα μεγέθη για τη στάθμευση 4 μέχρι 16 οχημάτων.

5. Αντοχή
Πάνω από 15 έτη διάρκεια ζωής και λειτουργία σ’ ένα εύρος θερμοκρασιών που κυμαίνονται από -40C° σε +45C°.

6. Χαμηλός θόρυβος και πολύ χαμηλή δόνηση
Χαμηλό επίπεδο θορύβου (65~75 dB). Αθόρυβη και ομαλή λειτουργία.

7. Χαμηλό κόστος λειτουργίας
Εξαιτίας της απλής σχεδίασης και λόγω μόνο της περιστροφικής κίνησης, οι κατασκευές αυτές σπάνια παρουσιάζουν βλάβες. Η διαδικασία περιοδικής συντήρησης είναι πολύ απλή. Επίσης, η κατανάλωση ισχύος είναι χαμηλή.

8. Γρήγορη εγκατάσταση
Συνήθως, η εγκατάσταση του εξοπλισμού ολοκληρώνεται μέσα σε 3 με 5 ημέρες.

9. Δεν υπάρχουν καθόλου εκσκαφές ούτε κατασκευές από οπλισμένο σκυρόδεμα οι οποίες αυξάνουν κατακόρυφα το κόστος αλλά και την πολυπλοκότητα

10. Δεν απαιτείται η παρουσία προσωπικού
Ύπαρξη εύχρηστου πίνακα λειτουργίας οπότε και δεν απαιτείται η παρουσία προσωπικού.

11. Φορητότητα των εγκαταστάσεων
Οι εγκαταστάσεις μπορούν να επανεγκατασταθούν σε νέα θέση. Ίσως αυτό είναι και το σημαντικότερο πλεονέκτημα μαζί με την απουσία εκσκαφών και κατασκευών οπλισμένου σκυροδέματος μιας και οι εγκαταστάσεις αυτές μπορούν να τοποθετηθούν μέσα σε ιδιωτικά ακίνητα μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης χωρίς να υπάρχει η αβεβαιότητα τι θα απογίνουν μετά τη λήξη και μη ανανέωση του συμβολαίου με τον ιδιώτη. Αν ανανεωθεί το συμβόλαιο παραμένουν στη θέση τους, αν όχι μεταφέρονται σε νέα κατάλληλη θέση. Αν δεν βρεθεί τέτοια θέση, πακετάρονται στα κοντέινερ με τα οποία ήρθαν για μελλοντική χρήση.

12. Ενημέρωση οδηγών σε πραγματικό χρόνο για διαθεσιμότητα θέσεων στάθμευσης – φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων

Αν και δεν αναφέρονται στα επίσημα τεχνικά χαρακτηριστικά της κατασκευάστριας εταιρείας, θα μπορούσε να εγκατασταθεί κατάλληλος εξοπλισμός και να αναπτυχθεί εφαρμογή για “έξυπνα” κινητά, ώστε κάθε οδηγός να έχει τη δυνατότητα να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης, ανά τύπο οχήματος, και πώς αυτές κατανέμονται στα διάφορα σημεία της πόλης όπου είναι εγκατεστημένες τέτοιες κατασκευές. Αυτό θα γλίτωνε από τεράστια ταλαιπωρία τους οδηγούς.

Επιπλέον, θα μπορούσε να προβλεφθεί η εγκατάσταση ηλεκτρικών φορτιστών στο δικτύωμα των εγκαταστάσεων για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων όσο αυτά θα είναι σταθμευμένα.  Εξαιτίας όλων των παραπάνω λοιπόν, βγήκα πάλι στους δρόμους, όπως έκανα και με τους κυκλικούς κόμβους, για να δω πιθανά σημεία εγκατάστασης τέτοιων πάρκινγκ.

Ούτε λίγο ούτε πολύ βρήκα 31 στον αριθμό που σίγουρα αξίζουν διερεύνησης αν και κατά πόσο μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εγκατάσταση τέτοιων κατασκευών. Και για να έχετε μια πιο άμεση εικόνα των θέσεων αυτών, μπορείτε να κατεβάσετε από τον παρακάτω σύνδεσμο το αρχείο με τα δορυφορικά στίγματα και να το φορτώσετε στο Google Earth, είτε σε κινητό τηλέφωνο είτε σε υπολογιστή.

https://www.dropbox.com/s/tynl39al99u58an/Smart_Parking_Sites.kmz?dl=0

Και επειδή καλή η θεωρία αλλά καλύτερη η πράξη, ας εξετάσουμε δύο πιθανές θέσης εγκατάστασης για να δούμε τον αριθμό οχημάτων που μπορούν να απορροφήσουν.

Ας πάμε για παράδειγμα στο ακίνητο που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Καναδά και Κωνσταντινίδη (εικόνα 4). Αυτό έχει μια έκταση γύρω στα 3.500 τ.μ. Κάνοντας έναν πολύ μετριοπαθή υπολογισμό και αφαιρώντας το 40% της έκτασης για να λάβουμε υπόψη πιθανά συνοδά έργα, όπως στάση λεωφορείων, κόμβο ποδηλατόδρομων και στάθμευσης ποδηλάτων, διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, η έκταση που απομένει είναι 2.100 τ.μ.

Κατανέμοντας τα 3/5 αυτής της έκτασης για οχήματα τύπου σεντάν και τα 2/5 για οχήματα τύπου SUV και λαμβάνοντας υπόψη ότι η συνολική επιφάνεια που καταλαμβάνει μία μεταλλική κατασκευή για οχήματα τύπου σεντάν είναι 32 τ.μ., ενώ για οχήματα τύπου SUV είναι 34 τ.μ., βρίσκουμε ότι στον συγκεκριμένο χώρο μπορούν να εγκατασταθούν 39 μεταλλικές κατασκευές για σεντάν και 24 για SUV.

Αν προσανατολιστούμε στη μέση λύση από θέμα ύψους 10 οχήματα σεντάν και 8 οχήματα SUV ανά μεταλλική κατασκευή, τότε ο συγκεκριμένος χώρος πάρκινγκ μπορεί να απορροφήσει 390 οχήματα τύπου σεντάν και 192 οχήματα τύπου SUV. Σύνολο 582 οχήματα. Εξετάζοντας τις δορυφορικές εικόνες της ευρύτερης περιοχής, αυτή η δυναμικότητα είναι ικανή να απορροφήσει όλα τα οχήματα επί της οδού Τσιγάντε, Καναδά και των κάθετων σ’ αυτές οδών σε βάθος ενός οικοδομικού τετραγώνου.
 


Ας πάμε τώρα στο 2ο παράδειγμα, το λιμάνι της Ακαντιάς (εικόνα 5). H κόκκινη επιφάνεια έχει μια έκταση 42.000 τ.μ. περίπου. Όμοια με το 1ο παράδειγμα, αφαιρώντας το 40% της έκτασης και ακολουθώντας την ίδια μεθοδολογία, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο συγκεκριμένος χώρος πάρκινγκ μπορεί να απορροφήσει 4.720 οχήματα τύπου σεντάν και 2.368 οχήματα τύπου SUV.

Σύνολο 7.088 οχήματα. Για φανταστείτε το λίγο. Το λιμάνι της Ακαντιάς το οποίο αποτελεί διαμετακομιστικό κέντρο ανθρώπων και αγαθών να αποτελέσει χώρο μαζικής στάθμευσης οχημάτων, χώρο αφετηρίας ηλεκτροκίνητων μίνι λεωφορείων προς το πεζοδρομημένο πλέον κέντρο της πόλης, κόμβο ποδηλατόδρομων και στάθμευσης ποδηλάτων. Καθόλου άσχημη ιδέα!
 


Επομένως, η πρόταση έχει ως εξής:

1. Διερεύνηση πιθανών θέσεων εγκατάστασης καθώς και του ιδιοκτησιακού τους καθεστώτος.

2. Επικοινωνία με την κατασκευάστρια εταιρεία για ανταλλαγή πληροφοριών.  Σ’ αυτό μπορώ να βοηθήσω προσωπικά, διότι στο πλαίσιο της συμμετοχής μου στις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές αντάλλαξα 2-3 email με την εταιρεία. Αν θέλει ο κ. δήμαρχος μπορώ να του προωθήσω τη σχετική αλληλογραφία.  

3. Αν τελικά η δημοτική Αρχή κρίνει τη συγκεκριμένη λύση ενδιαφέρουσα και άξια περαιτέρω διερεύνησης, θα πρότεινα κλιμάκιο του δήμου να επισκεφθεί εγκαταστάσεις που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, γιατί άλλο να βλέπεις σχέδια ζωγραφισμένα σε χαρτί και άλλο να βλέπεις πώς λειτουργεί η κατασκευή ιδίοις όμμασι.

4. Αν τελικά προκριθεί η συγκεκριμένη λύση για την επίλυση του προβλήματος της μαζικής στάθμευσης, θα πρότεινα την ίδρυση δημοτικής Α.Ε. με την επονομασία π.χ. «ΕΞΥΠΝΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ Α.Ε.» και στελέχωσή της με καταρτισμένο προσωπικό με σκοπό την εκπόνηση ενός master plan και την εξεύρεση πόρων. 

Ωστόσο, η αποστολή της δεν θα σταματά εδώ. Κύριο μέλημά της θα είναι η προμήθεια, εγκατάσταση, εμπορική διαχείριση, τεχνική υποστήριξη και περιοδική συντήρηση των εγκαταστάσεων.