Προβλήματα στις συναλλαγές των ξενοδοχείων από την οδηγία για τις υπηρεσίες πληρωμών

Επιστολή για τα προβλήματα που προκύπτουν στις συναλλαγές των ξενοδοχείων από την εφαρμογή της οδηγίας για τις υπηρεσίες πληρωμών (PSD2), έστειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, προς τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γιάννη Στουρνάρα και τον Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών κ. Γεώργιο Χαντζηνικολάου, που κοινοποιείται στον Υπουργό Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη.

“Αναλυτικά, στην επιστολή αναφέρονται τα εξής:
Στις 14-9-2019 τέθηκε σε εφαρμογή η οδηγία για τις υπηρεσίες πληρωμών (PSD2), με βάση την οποία οι χρεώσεις πιστωτικών καρτών που γίνονται ηλεκτρονικά θα απαιτούν ταυτοποίηση (Pin) για την ολοκλήρωσή τους, δηλαδή τη φυσική παρουσία του πελάτη. Θα απαιτείται έλεγχος ταυτότητας δύο παραγόντων για τις πληρωμές με πιστωτική κάρτα και οι καταναλωτές θα πρέπει να παρέχουν δύο από τα εξής στοιχεία:
• Κάποιο στοιχείο που γνωρίζουν (κωδικό πρόσβασης ή PIN)
• Κάποιο στοιχείο που τους ανήκει (π.χ., πιστωτική κάρτα)
• Κάποιο προσωπικό στοιχείο (βιομετρικά δεδομένα, π.χ. δακτυλικό αποτύπωμα)

Όπως γνωρίζετε πολλές από τις συναλλαγές των ξενοδοχείων γίνονται με απομακρυσμένη χρέωση, χωρίς την παρουσία του πελάτη και δεν είναι δυνατόν το ξενοδοχείο να έχει κάποιο από τα παραπάνω στοιχεία. Είναι σύνηθες επίσης να δηλώνονται κατά την άφιξη εταιρικές κάρτες, το pin των οποίων δεν κατέχει ο πελάτης που διαμένει στο ξενοδοχείο, καθώς είναι υπάλληλος της εταιρείας. Λόγω των παραπάνω ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζουν οι πραγματοποιούμενες στην καθημερινότητα μιας ξενοδοχειακής επιχείρησης συναλλαγές προκύπτουν προβλήματα:

1. Στις περιπτώσεις on line κρατήσεων με μη επιστρέψιμη (non refundable) τιμή, στις οποίες χρεώνεται η πιστωτική κάρτα με την λήψη της κράτησης.

2. Στις περιπτώσεις on line κρατήσεων με ευέλικτη (flexible) τιμή, στις οποίες το ξενοδοχείο πρέπει να πάρει προέγκριση αφενός ως εγγύηση και αφετέρου για την επιβεβαίωση εγκυρότητας της κάρτας.

3. Στις περιπτώσεις on line κρατήσεων, σε περίπτωση μη εμφάνισης (non show) ή ακύρωσης μετά το επιτρεπόμενο χρονικό όριο, όπου απαιτείται χρέωση ακυρωτικών.

4. Στις περιπτώσεις on line κρατήσεων, που πληρώνει κάποιος πελάτης για λογαριασμό άλλου πελάτη και όταν ο διαμένων δεν είναι ο κάτοχος της πιστωτικής κάρτας.

5. Στις περιπτώσεις off line κρατήσεων, όταν το ξενοδοχείο πρέπει να λάβει προκαταβολή ή προεξόφληση για κράτηση με πιστωτική κάρτα.

6. Στις περιπτώσεις off line κρατήσεων, όταν πρέπει το ξενοδοχείο να λάβει προκαταβολή ή προεξόφληση για κράτηση με πιστωτική κάρτα και πληρώνει το λογαριασμό εταιρεία ή άλλο άτομο εκτός του διαμένοντος.

7. Στις περιπτώσεις off line κρατήσεων και αν ο πελάτης δεν εμφανισθεί στο ξενοδοχείο (non show) και πρέπει να γίνει χρέωση ακυρωτικών στην πιστωτική κάρτα που έχει δοθεί ως εγγύηση.

Συνοψίζοντας από τα παραπάνω προκύπτει ότι τόσο στις on line, όσο και στις off line κρατήσεις τα ξενοδοχεία:

1. Δεν θα μπορούν να χρεώνουν σε περίπτωση ακύρωσης ή μη εμφάνισης (non show), καθώς δεν θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν την κάρτα ή κάποιο από τα απαιτούμενα στοιχεία, αφού δεν θα έχουν την φυσική παρουσία του πελάτη.

2. Επίσης το ίδιο πρόβλημα προκύπτει και στις περιπτώσεις που πληρώνει κάποιος άλλος (για παράδειγμα η εταιρεία στην οποία ο διαμένων εργάζεται) για λογαριασμό του διαμένοντα.

3. Δεν θα έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν την εγκυρότητα των καρτών και να παίρνουν προκαταβολές με τη διαδικασία της προέγκρισης. Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας προκειμένου επιλυθούν τα παραπάνω πρακτικά προβλήματα που προκύπτουν στη καθημερινή λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων από την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας.