ΒΑΣΕΙΣ 2014: Αύξηση ή πτώση;

ΒΑΣΕΙΣ 2014: Αύξηση ή πτώση;

ΒΑΣΕΙΣ 2014: Αύξηση ή πτώση;

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 22099 ΦΟΡΕΣ

Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την ανακοίνωση των βάσεων των σχολών, η αγωνία των υποψηφίων και των γονέων τους είναι αυξημένη

Την Δευτέρα 14 Ιουλίου ολοκληρώθηκε η διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής των Μηχανογραφικών Δελτίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας Μηχανογραφικά κατέθεσαν 105.000 μαθητές που διεκδικούν μία από τις 70.305 θέσεις (46.736 ΑΕΙ και 23.570 ΤΕΙ).

Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την ανακοίνωση των βάσεων των σχολών, η αγωνία των υποψηφίων και των γονέων τους είναι αυξημένη αφού από τις βάσεις κρίνεται σε σημαντικό βαθμό το μάλλον των παιδιών.

Κάθε προσπάθεια εκτίμησης των βάσεων είναι επικίνδυνη διότι η πορεία τους είναι ένα πρόβλημα με πολλές παραμέτρους. Αυτή τη στιγμή θα ήταν πολύ εύκολο κανείς να προβεί σε μία πρόβλεψη της κίνησης των βάσεων αφού στη χώρα που ζούμε αυτό δε κοστίζει τίποτα. Αφού η βασεολογία πουλάει μπορώ λοιπόν στις αρχές του μήνα να προβλέπω ότι θα έχουμε πτώση των βάσεων, ενώ στα μέσα του ίδιου μήνα να μιλάω για άνοδο, χωρίς ουσιαστικά να έχει αλλάξει κάτι από τα δεδομένα του προβλήματος που προσεγγίζω.

Η αλήθεια είναι πως μια πρόβλεψη σήμερα που έχει ολοκληρωθεί η κατάθεση των Μηχανογραφικών δεν έχει τόσο μεγάλη αξία σε σχέση με μία πρόβλεψη την χρονική στιγμή κατά την έναρξη της διαδικασίας υποβολής τους. Βέβαια τότε, εκτός από το ενδεχόμενο να εκτεθεί κάποιος, που απ’ ότι φαίνεται αυτό θυσιάζεται στον απώτερο στόχο, κινδυνεύει να επηρεάσει σε ορισμένο βαθμό και τις επιλογές των υποψηφίων, φαινόμενο διόλου ασήμαντο!

Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα αποτελέσματα των εκτιμήσεων διαψεύδονται περίτρανα εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων! Είναι λογικό να διαψεύδονται αφού όπως έχει προαναφερθεί το θέμα της κίνησης των βάσεων είναι ιδιαίτερα σύνθετο. Οι εκτιμητές βέβαια παρ’ όλα αυτά συνεχίζουν τις εκτιμήσεις τους όπως είδαμε πρόσφατα και στα Exit Polls των εκλογών! Μεγάλες εταιρίες δημοσκοπήσεων με έμπειρους αναλυτές στην στατιστική επεξεργασία δεδομένων και με μία σειρά δημοσκοπήσεων σε πολύ μεγάλα δείγματα, εντούτοις δεν μπόρεσαν να προσεγγίσουν το εκλογικό αποτέλεσμα.

Παρακάτω θα παρουσιάσουμε τα πραγματικά στοιχεία από το Υπουργείο Παιδείας που συνδιαμορφώνουν την κίνηση των βάσεων. Η πορεία των βάσεων επηρεάζεται από τους εξής παράγοντες:
  1. Τις θέσεις ανά σχολή
  2. Τις επιδόσεις των μαθητών
  3. Τις προτιμήσεις των υποψηφίων
Μια ακόμα παράμετρος που προστέθηκε φέτος είναι η κατάργηση των βάσεων εισαγωγής και η αλλαγή στις μετεγγραφές των πολυτέκνων, των τριτέκνων και αυτών που υπάγονται στα κοινωνικά κριτήρια.

  • Θέσεις ανά Σχολή
Είναι ο μόνος αντικειμενικός και μετρήσιμος παράγοντας που έχουμε αυτή τη στιγμή. Όταν είναι περισσότερες οι θέσεις για μία σχολή τότε ο παράγοντας αυτός συμπιέζει τη βάση της σχολής προς τα κάτω. Οι φετινοί υποψήφιοι διεκδικούν στα πιο πολλά τμήματα περισσότερες θέσεις σε σχέση με πέρυσι.

Σε μερικές μάλιστα περιπτώσεις υπάρχει θεαματική μεταβολή. Χαρακτηριστικό είναι το δεδομένο των υποψηφίων που διαγωνίστηκαν στο μάθημα του ΑΟΘ οι οποίοι είναι 16.108 ενώ οι θέσεις που διεκδικούν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι 13.140! Το γεγονός αυτό από μόνο του ωθεί τις βάσεις του 5ου Επιστημονικού Πεδίου προς τα κάτω. Δεν περνά επίσης απαρατήρητη και η μεγάλη – 50% – μείωση των θέσεων στην Ελληνική Αστυνομία φαινόμενο που πιέζει ανοδικά τις βάσεις των σχολών αυτών.

Ενδεικτικά αναφέρεται το ποσοστό μεταβολής των θέσεων σε ορισμένες σχολές ανά Επιστημονικό Πεδίο.
1o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ
2013

ΘΕΣΕΙΣ
2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ
1 ΝΟΜΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 18571 415 425 2,4% αύξηση
2 ΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 18400 365 375 2,7% αύξηση
3 ΝΟΜΙΚΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ 17914 400 400 0% αύξηση
4 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ 17794 125 150 20% αύξηση
5 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 17881 150 175 16,7% αύξηση
6 ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 16609 190 200 5,3% αύξηση

7
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
16199

210

225

7,1% αύξηση

8
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
14592

130

175

34,6% αύξηση

9
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
13366

160

225

40,6% αύξηση
10 ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ 17314 290 300 3,4% αύξηση
11 ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 17375 220 250 13,6% αύξηση

12
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
16714

120

150

25% αύξηση

13
ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
14952

155

125

19,4% μείωση

14
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
15558

130

150

15,4% αύξηση

15
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
12026

140

200

42,8% αύξηση




2o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ
1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 15331 260 300 15,9% αύξηση
2 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 15449 160 175 9,4% αύξηση
3 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 12993 260 325 25% αύξηση
4 ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 16171 190 225 18,4% αύξηση
5 ΦΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 15338 180 200 11,1% αύξηση
6 ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 13321 180 225 25% αύξηση
7 ΧΗΜΕΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ 16274 100 125 25% αύξηση
8 ΧΗΜΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 15540 150 175 16,7% αύξηση
9 ΧΗΜΕΙΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 14408 170 225 32,4% αύξηση
10 ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 13927 230 250 8,7% αύξηση
11 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 14926 190 225 18,4% αύξηση
12 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 15529 90 125 38,9% αύξηση
13 ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΑΘΗΝΑΣ 15744 130 125 11,6% μείωση

14
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
15235

140

150

7,1% αύξηση
15 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 16359 170 225 32,3% αύξηση

3o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ
1 ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ 17392 120 125 4,2% αύξηση
2 ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 17253 110 125 13,6% αύξηση

3
ΜΟΡΙΑΚΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
16626

100

150

50% αύξηση
4 ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 18916 170 175 2,9% αύξηση
5 ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 18680 190 200 5,7% αύξηση
6 ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ 18090 120 175 45,8% αύξηση
7 ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 18250 130 175 34,6% αύξηση
8 ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 17587 80 100 25% αύξηση
9 ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ 17308 70 100 42,8% αύξηση
10 ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 18039 90 100 11,1% αύξηση
11 ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 18000 80 100 25% αύξηση
12 ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 17874 110 125 13,6% αύξηση
13 ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 17801 90 125 38,8% αύξηση
14 ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΤΡΑΣ 17624 130 175 34,6% αύξηση
15 ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 15919 120 125 4,2% αύξηση






4o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ

1
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
18471

235

225

4,3% μείωση

2
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
17767

200

225

12,5% αύξηση

3
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΞΑΝΘΗΣ
16027

185

250

35,1% αύξηση
4 ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 17225 140 150 7,1% αύξηση
5 ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 16504 160 175 9,4% αύξηση
6 ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΞΑΝΘΗΣ 14305 160 225 40,6% αύξηση
7 ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 17296 145 150 3,4% αύξηση
8 ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 16421 105 125 19% αύξηση
9 ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 18176 120 125 4,2% αύξηση
10 ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 17508 100 125 25% αύξηση
11 ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΟΛΟΥ 16449 115 150 30,4% αύξηση
12 ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 14892 115 125 8,7% αύξηση

13
ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
14142

105

125

19% αύξηση
15 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 20193 125 150 20% αύξηση
16 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 19170 125 125 0% αύξηση
17 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΞΑΝΘΗΣ 15493 105 125 19% αύξηση
ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
18 ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (Σ.Σ.Ε.)-ΣΩΜΑΤΑ 17608 22 25 13,6% αύξηση
19 ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (Σ.Σ.Ε.)-ΟΠΛΑ 16105 180 181 0,6% αύξηση
5o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ
1 ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 16838 230 250 8,7% αύξηση
2 ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 16953
140

225

60,7% αύξηση
3 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 15570 320 350 9,4% αύξηση
4 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΘ 14084 310 325 4,8% αύξηση
5 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΜΑΚ 15469 230 275 19,6% αύξηση
6 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ 12014 230 300 30,4% αύξηση
7 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 12667 210 275 31% αύξηση
8 ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΘΗΝΑΣ 15830 250 275 10% αύξηση
9 ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΜΑΚ
14207

240

275

14,6% αύξηση
10 ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ 14708 140 175 25% αύξηση

11
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
15563

150

200

33,3% αύξηση
12 ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΣΠΑΡΤΗΣ 9307 120 150 25% αύξηση

13
ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ,ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΟΙΚΗΣ
14952

155

125

19,4% μείωση
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
14 ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ 16909 80 40 50% μείωση
15 ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΩΝ 14176 180 181 50% μείωση

  • Επιδόσεις των μαθητών
Ο παράγοντας αυτός είναι ο σημαντικότερος στη διαμόρφωση των βάσεων αφού η αποτύπωση του στις βάσεις είναι πολλαπλάσια σε σχέση με τους άλλους παράγοντες. Αυτό προέκυψε από μία διαδικασία δοκιμών στην διακύμανση των βάσεων ορισμένων σχολών και συγκεκριμένα φάνηκε ότι αύξηση της βάσης μιας σχολής κατά 500 – 700 μόρια προήλθε είτε με αύξηση των θέσεων κατά 20 – 30% είτε με αύξηση των επιδόσεων κατά 5%!

Είναι φανερό λοιπόν πόσο σημαντικός είναι ο παράγοντας της δυσκολίας των θεμάτων που ποσοτικοποιείται με τις επιδόσεις των μαθητών. Όμως οι επιδόσεις θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αν είχαμε τους βαθμούς πρόσβασης των μαθητών. Τα στατιστικά αποτελέσματα του Υπουργείου είναι ενδεικτικά χωρίς όμως να δίνουν συνολική εικόνα. Ένας μαθητής για παράδειγμα μπορεί να έχει χαμηλή επίδοση στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και να βρίσκεται στη κατηγορία 10 – 11,9 στα στατιστικά αποτελέσματα, ενώ να έχει γράψει πολύ καλά στα άλλα μαθήματα γεγονός που δεν μειώνει σημαντικά τον βαθμό πρόσβασής του.

Τα παραπάνω αναφέρθηκαν για να δείξουμε ότι είναι ιδιαίτερα επισφαλές να προβεί κάποιος σε εκτίμηση των βάσεων από τα στατιστικά του Υπουργείου. Σίγουρα βέβαια διαγράφεται μία τάση. Έτσι λοιπόν οι φετινές επιδόσεις των μαθητών είναι υψηλότερες σε σχέση με τις επιδόσεις του 2013 γεγονός που αυξάνει τις βάσεις. Παρακάτω ακολουθεί ένας πίνακας που δείχνει τις επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο. Συγκεκριμένα ασχοληθήκαμε με τον μέσο όρο (ΜΟ) του γραπτού βαθμού στα μαθήματα βαρύτητας του κάθε πεδίου. Ο ΜΟ αυτός αποτελεί περίπου το 50% των συνολικών μορίων εισαγωγής.
Επιστημονικό Πεδίο Μεταβολή του ΜΟ των μαθημάτων βαρύτητας
1ο 4 – 6% αύξηση
2ο 10 – 20% αύξηση
3ο 5 – 8% αύξηση
4ο 10 – 20% αύξηση
5ο 6 – 10% αύξηση

Έχουμε λοιπόν μέχρι στιγμής δύο παράγοντες που επιδρούν αντίρροπα στις βάσεις. Τις περισσότερες θέσεις που οδηγούν τις βάσεις προς τα κάτω και τις υψηλότερες επιδόσεις που τις πιέζουν προς τα πάνω. Επειδή όμως οι υψηλότερες επιδόσεις παίζουν σπουδαιότερο ρόλο στην πορεία των βάσεων το συνολικό πρόσημο είναι θετικό από αυτές τις δύο παραμέτρους.



  • Προτιμήσεις υποψηφίων

Οι προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ένας αστάθμητος παράγοντας που δεν επιδέχεται αναλυτική προσέγγιση. Είναι σίγουρο όμως ότι τα μεγάλα αστικά κέντρα συγκεντρώνουν τα τελευταία χρόνια μεγαλύτερο ποσοστό από τις προτιμήσεις των υποψηφίων αφού η κακή οικονομική συγκυρία της χώρας μας δεν επιτρέπει στους μαθητές να δηλώνουν σχολές μακρυά από τον τόπο διαμονής τους. Οι προτιμήσεις βέβαια των υποψηφίων επηρεάζονται και από τα μόρια που έχουν συγκεντρώσει και αφού οι επιδόσεις τους φέτος είναι υψηλότερες, συνεπώς και οι προτιμήσεις τους συγκεντρώνονται σε υψηλότερα επίπεδα.

  • Μετεγγραφές (Πολύτεκνοι, Τρίτεκνοι, Κοινωνικά κριτήρια)
Φέτος έχουμε κατάργηση των ειδικών βάσεων εισαγωγής των πολυτέκνων και των τριτέκνων. Έτσι 11.503 θέσεις σε όλα τα τμήματα της χώρας ενσωματώθηκαν στη γενική σειρά. Αυτή η αλλαγή ζημιώνει σημαντικά τους πολύτεκνους και τους τρίτεκνους. Αυτό φαίνεται έντονα στις σχολές που δεν έχουν αντίστοιχα τμήματα. Έτσι για παράδειγμα το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ είχε το 2013 βάση 15.212 στη γενική σειρά, ενώ η βάση των πολυτέκνων ήταν 13.609, δηλαδή αν ήσουν πολύτεκνος περνούσες με 1.603 μόρια λιγότερα και στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο της Αθήνας οι πολύτεκνοι περνούσαν με 819 μόρια λιγότερα.

Τις σχολές αυτές φέτος μπορούν να τις προσεγγίσουν μόνο με τη βάση της γενικής σειράς. Το Υπουργείο για να αντισταθμίσει τη ζημία αυτή δίνει ως αντίδωρο την αυτόματη μετεγγραφή εφόσον περάσουν σε αντίστοιχο τμήμα. Και αυτό βέβαια από κοινωνικής πλευράς δεν είναι απόλυτα δίκαιο αφού είναι πιθανό ένας πολύτεκνος να έχει την οικονομική δυνατότητα να στηρίξει τις σπουδές του παιδιού του μακρυά από τον τόπο διαμονής του, ενώ μία οικογένεια με ένα παιδί να δυσκολεύεται οικονομικά και να μην μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο. Ωστόσο η πλειονότητα των πολύτεκνων οικογενειών χρειάζεται γενικά στήριξη την οποία η πολιτεία παρέχει με το σταγονόμετρο.

Ως προς τις βάσεις τώρα η φετινή αλλαγή στον τρόπο μετεγγραφών δίνει το δικαίωμα στους πολύτεκνους και στους τρίτεκνους να δηλώσουν τις σχολές του κέντρου και όλες τις αντίστοιχες τους στην περιφέρεια. Οπότε οι βάσεις των τμημάτων αυτών της περιφέρειας ωθούνται προς τα πάνω από τη κατηγορία αυτή παρά το γεγονός ότι οι εν λόγω φοιτητές δεν θα φοιτήσουν ποτέ στο συγκεκριμένο τμήμα!

Συνολικά
Από τα παραπάνω γίνεται πλέον κατανοητό πόσο δύσκολο είναι να γίνει αναλυτική εκτίμηση βάσεων ανά τμήμα. Η γενικότερη πορεία τους είναι ανοδική και η άνοδος αναμένεται να είναι εντονότερη στα τμήματα μεσαίας βαθμολογίας ενώ μικρότερης έκτασης άνοδος αναμένεται στα υψηλόβαθμα τμήματα. Εξαίρεση αποτελεί η πλειονότητα των σχολών του 5ου Επιστημονικού Πεδίου λόγω της σημαντικής μείωσης του αριθμού των εισακτέων. Επίσης στις εξαιρέσεις εντάσσονται και τα τμήματα Αγγλικής, Αρχιτεκτόνων και τα τμήματα Μουσικών Σπουδών λόγω των χαμηλότερων επιδόσεων στα ειδικά μαθήματα σε σχέση με πέρυσι.

Αξιοσημείωτο πάντως είναι το φαινόμενο του υπερβολικά μεγάλου χρόνου επεξεργασίας των Μηχανογραφικών Δελτίων και εξαγωγής των τελικών βάσεων. Η Τουρκία με 2.000.000 υποψηφίους και η Κίνα με 9.500.000 υποψηφίους έχουν αποτελέσματα σε 10 μέρες ενώ η χώρα μας με μόνο 105.000 Μηχανογραφικά χρειάζεται περίπου ενάμιση μήνα για να βγάλει τις βάσεις! Βέβαια το άλλοθι του Υπουργείου είναι οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τις Στρατιωτικές Σχολές – ΤΕΦΑΑ – Αστυνομικές Σχολές.

Θα μπορούσε το Υπουργείο να ζητήσει τη διενέργεια των προκαταρτικών εξετάσεων σε κάποια άλλη χρονική στιγμή (π.χ. τη 2η βδομάδα του Πάσχα) και να μην καθυστερεί τόσο πολύ την εξαγωγή των αποτελεσμάτων. Αν ο φοιτητής μέχρι τα τέλη του Ιουλίου γνώριζε τη σχολή που θα περνούσε θα ολοκληρωνόταν μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου η διαδικασία των μετεγγραφών και 1 Οκτωβρίου που αρχίζει επισήμως το Ακαδημαϊκό έτος να ήταν όλα έτοιμα. Όχι όπως πέρυσι που οι μετεγγραφές έκλεισαν στα τέλη του Ιανουαρίου και χάθηκε το εξάμηνο των πρωτοετών φοιτητών.

Ένα τελευταίο θέμα που δεν πρέπει να μείνει ασχολίαστο και παρατηρείται κάθε χρόνο κατά τη διαδικασία συμπλήρωσης των Μηχανογραφικών δελτίων, είναι η έλλειψη από τους μαθητές και τους γονείς τους εναλλακτικού σχεδίου. Μια μεγάλη μερίδα υποψηφίων είναι αγκιστρωμένοι σε μια βασική επιθυμία και όταν τα μόριά τους δεν επαρκούν για την επίτευξη αυτού του στόχου τότε, δεν υπάρχει ουσιαστικά δεύτερη ή τρίτη επιλογή και η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού γίνεται μια τυπική διαδικασία.

Εδώ γίνεται ολοφάνερη η παντελής απουσία επαγγελματικού προσανατολισμού από τα σχολεία μας.

Ένα από τα ενδεχόμενα που δεν γνωρίζουν αρκετοί υποψήφιοι είναι οι κατατακτήριες εξετάσεις. Οι κατατακτήριες εξετάσεις διενεργούνται τους τελευταίους μήνες κάθε έτους από πολλές σχολές και δίνουν την δυνατότητα εισαγωγής στις εν λόγω σχολές, σε πτυχιούχους άλλων συναφών και μη, σχολών.

Πολλοί επίσης από τους μαθητές παρά τις χαμηλές τους επιδόσεις είχαν πολύ περισσότερες δυνατότητες που δεν αξιοποιήθηκαν λόγω κακής προετοιμασίας, άγχους και άλλων παραγόντων. Αυτοί οι μαθητές δεν πρέπει να αποκλείουν το ενδεχόμενο να ξαναδώσουν, αφού η προϊστορία μάς λέει ότι 9 στους 10 μαθητές που ξαναδίνουν πετυχαίνουν υψηλότερες βαθμολογίες που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν και τα 3000 – 4000 μόρια! Άλλωστε από αυτούς που προσπαθούν ορισμένοι δεν πετυχαίνουν, ενώ από αυτούς που δεν προσπαθούν δεν πετυχαίνει κανείς!

* Γράφει ο Χρήστος Ατλάσης
Καθηγητής Χημείας στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης
MSc Διδακτικής Φυσικών Επιστημών

Διαβάστε ακόμη

Χρήστος Γιαννούτσος: Τελικά ψηφίζουμε στις Ευρωεκλογές με κριτήριο την πολιτική ή το lifestyle;

Ηλίας Καραβόλιας: Το αφανές κόστος του δυνητικού

Θεόδωρος Παπανδρέου: Διορθωτικές παρεμβάσεις στο Αναλυτικό και Ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου

Γιατί να ψηφίσουμε στις Ευρωπαϊκές εκλογές του 2024;

Στην Ηλιούπολη για τα μπαράζ ανόδου ο ΠΑΟΚ Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Παγκόσμια ημέρα βιβλίου

Δρ. Μελίνα Φιλήμονος - Τσοποτού: Τα νησιά, τα μουσεία και οι φύλακες

Σπύρος Συρόπουλος: "Δωριέας: Ο αρχιτέκτονας του πολιτικού μεγαλείου μιας διαχρονικής πόλης"