Ορατόριο για τον Πολιούχο της Ρόδου

Ο ποιητής Δημήτρης Ι. Μπρούχος, πρόκειται να παρουσιάσει στη Ρόδο, το φθινόπωρο, σε παγκόσμια πρώτη, το έργο του με τίτλο:
«ΓΙΑ ΜΙΑ ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΨΥΧΗ…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ο ΥΔΡΑΙΟΣ:
ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΣ»
Πρόκειται για ένα από τα κορυφαία έργα του διακεκριμένου και πολυβραβευμένου σύγχρονου Έλληνα δημιουργού, σε ποίηση και μουσική σύνθεση του ιδίου.
Συμπληρώνοντας φέτος αισίως, μια διαδρομή 40 χρόνων γόνιμης και παραγωγικής παρουσίας και προσφοράς στα Γράμματα, την Τέχνη και τον Πολιτισμό, ο ποιητής εγκαινιάζει τον νέο κύκλο της δημιουργικής του πορείας, «δωρίζοντας» στο νησί μας ένα έργο αξιώσεων,  το ορατόριό του για μια σημαντική Μορφή της Ορθόδοξης Χριστιανικής μας Πίστης, τον πολιούχο μας Άγιο Κωνσταντίνο τον Νέομάρτυρα τον Υδραίο.
Άριες ( μονωδίες), καθώς και μέρη αφήγησης (απαγγελίας) και χορωδιακά, αποδίδουν σε λόγο έμμετρο και ομοιοκατάληκτο, την επίγεια διαδρομή του Αγίου, από τα χρόνια της νεότητάς του στην Ύδρα, μέχρι τον ερχομό του στο νησί της Ρόδου για την αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης και όσα  ακολούθησαν μέχρι το Μαρτυρικό του τέλος.
Ο λόγος διαπλέκεται αρμονικά με το μέλος, όπου το δυτικό συναντά το ανατολικο-βυζαντινό, δημιουργώντας κλίμα μέθεξης και μυσταγωγίας.
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, αυτή τη φορά για τις ανάγκες της προετοιμασίας της παρουσίασης του έργου, ο ποιητής βρισκόμενος στο νησί μας, μίλησε στη «Ροδιακή».

Kύριε Μπρούχο, 40  χρόνια παρέα με την Ποίηση, παρέα με λέξεις, στίχους, συναισθήματα, σ’ έναν κόσμο που μοιάζει «χωρίς αισθήματα»;
Τα αισθήματα τα αντλούμε κυρίως από μέσα μας. Από τον «άλλον» εαυτό μας. Αυτόν που δεν παραμυθιάζεται, που δεν εξαγοράζεται, που δεν εκχωρείται, που δεν εκποιείται, παρά κρατάει την περπατησιά του «ορθόπλωρη». Που πάει να πει, κρατώντας μέσα του κερί αναμμένο αρχές, αξίες κι ό,τι άλλο πολύτιμο. Αυτό το πολύτιμο, προσωπικά, το κράτησα, το έθρεψα και το υπηρέτησα όσο πιο πιστά μπόρεσα κι άντεξα μέσα στις πολλές αντιξοότητες. Κι αυτό δεν ήταν άλλο από την Ποίηση.

Εικοσιπέντε ποιητικά βιβλία, λιμπρέττα για όπερες, ορατόρια, καντάτες, ραψωδίες αλλά και στίχοι τραγουδιών. Πού συναντιούνται όλες αυτές οι εκφάνσεις του Λόγου;
Μα, φυσικά στην Αλήθεια. Τη Μία και Μόνη. Την Αλήθεια της καρδιάς. Σε όλα μου τα έργα, κυριαρχεί το βίωμα. Βιωματική, είναι η ενασχόλησή μου με το Λόγο. Πολύ περισσότερο όταν αυτός καλείται να μετουσιώσει σε μήνυμα ένα ιστορικό γεγονός ή ένα συναξάρι. Όταν ταίριαξα τις πρώτες μου λέξεις στο χαρτί   (παιδί ήμουν ακόμα) το ένιωσα βαθιά μέσα μου σαν ανάγκη. Λίγο-λίγο, μέρα με τη μέρα, χρόνο με το χρόνο, η ανάγκη γινόταν όλο και πιο επιτακτική, μέχρι που κάποια στιγμή συνειδητοποίησα ότι αυτή η ανάγκη δεν ήταν άλλο από «αποστολή». Πιστεύω πως ο κάθε άνθρωπος έχει την αποστολή του και καλείται να την αναζητήσει, να την ανακαλύψει και να την υπηρετήσει με συνέπεια, με συνέχεια και με ευγνωμοσύνη.

Η δημιουργία σας εκτείνεται σε όλα τα είδη του έμμετρου λόγου. Με αποκορύφωμα τα τελευταία χρόνια την απόδοση θεματικών έργων, όπως λόγου χάρη το ορατόριό σας για τον Απόστολο Παύλο, τη ραψωδία σας για τον Χαλασμό της Νάουσας, το ορατόριο για τον Άγιο Λουκά τον Ιατρό, το ηρωϊκό σας ορατόριο για τον Αθανάσιο Διάκο και άλλα, για να φτάσουμε και στο επίμαχο, που αφορά στη Μορφή του πολιούχου μας, Αγίου Κωνσταντίνου του Νεομάρτυρα, του Υδραίου, που πρόκειται να παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρώτη στο νησί μας. Μιλήστε μας λίγο γι’ αυτό…
Το συγκεκριμένο έργο, αποτελεί το τελευταίο «δείγμα γραφής»  μου στη θεματική εργογραφία. Και σαν «στερνοπαίδι» μου, του έχω ιδιαίτερη αδυναμία. Η επαφή μου με τον Άγιο ξεκίνησε όταν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης σας κ. κ. Κύριλλος, προ καιρού, στο πλαίσιο ενός αφιερώματος στην ταπεινότητά μου, που διοργάνωσε το Διεθνές Κέντρο Συγγραφέων και Μεταφραστών του Δ.Ο.Π.Α.Ρ., το οποίο φιλοξενήθηκε στον Ιερό Καθεδρικό Ναό του Ευαγγελισμού, με την ευγενική παραχώρησή του από τον ίδιο, μου «σύστησε» τον Άγιο, τροφοδοτώντας με ταυτόχρονα με υλικό για την πληρέστερη γνωριμία μου μαζί του. Θα μπορούσαν όλα να είχαν τελειώσει εκεί. Όμως μελετώντας την πορεία της ζωής του και ψάχνοντας όλο και πιο βαθιά, μπήκα μέσα στην ανθρώπινη φύση του, περπάτησα μαζί του, ένιωσα τα συναισθήματά του και τόσο με συνεπήρε, που άρχισα να αποτυπώνω σε στίχους το διάβα του από τούτο τον κόσμο. Θεωρώ ότι είναι ένας πολύ «ανθρώπινος» Άγιος, που ακουμπά θαρρείς σε μια διαχρονική καθημερινότητα, που αγγίζει ίσως τον καθένα. Μαρτύρησε για την πίστη του και ομολόγησε Χριστό, μετά από μια περιπλάνηση στα μονοπάτια των αδυναμιών και των ψευδαισθήσεων.

Συνηθίζετε τελευταία να μελοποιείτε ο ίδιος τα έργα σας. Πώς προέκυψε αυτή η ενασχόληση;
Δεν προέκυψε τελευταία. Θα έλεγα μάλιστα ότι είναι εξίσου παλιά με το γράψιμο. Τους πρώτους μου στίχους που με έβγαλαν στο φως, τους είχα επενδύσει μουσικά ο ίδιος, χωρίς να έχω ιδιαίτερες μουσικές γνώσεις. Είχα όμως… «ψυχή» που πάει να πει πως ήξερα που ήθελα να πάει το πράγμα. Στη διάρκεια βέβαια  των 40 χρόνων μου, ευτύχησα να συνεργαστώ με σπουδαίους συνθέτες, που μου έκαναν την τιμή να «ντύσουν» τα έργα μου μοναδικά.
Ήρθε όμως μια στιγμή, σχεδόν απρόβλεπτα, η ταυτόχρονη δημιουργία στίχου και μουσικής, κυρίως στη θεματική μου εργογραφία και σε κάποιες ωδές και ύμνους. Ακούγοντας το αποτέλεσμα, λέω ότι δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς…

Πώς νομίζετε ότι «εισπράττει» ο κόσμος και ιδιαίτερα οι νέοι, ένα έργο που μιλάει για τη ζωή ενός Αγίου ή για ένα ιστορικό γεγονός που φαίνεται ξέθωρο στους πολύχρωμους και πολύβοους καιρούς μας;
Αναμφιβόλως ζούμε στην εποχή του ρυθμού και του κρότου περισσότερο, παρά της μελωδίας και της εσωτερικότητας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουν τη θέση τους και τα «διαφορετικά» είδη. Διαλέγω και αντλώ τα θέματά μου από στιγμές και πρόσωπα που θεωρώ ότι μεταφέρουν ένα μήνυμα ή ένα δίδαγμα. Αδιακρίτως.
Για εμάς τους Έλληνες και Χριστιανορθόδοξους, η ιστορία μας είναι λειμώνας, από όπου μπορεί ο καθένας να αντλήσει «αφθονία καρπού». Κάθε είδος έχει το κοινό του. Προσωπικά, επιχειρώ να το προσεγγίσω με λόγο γλαφυρό και ρέοντα, επιλέγοντας τη ρίμα για την αμεσότερη κατανόηση του κειμένου και πιο ελαφρά μουσικά μοτίβα από την πλούσια μουσική μας παράδοση και κληρονομιά. Διαπιστώνω ότι όλο και πιο πολύ ο κόσμος ανταποκρίνεται και συναισθηματικά συμμετέχει.

Για πότε προγραμματίζετε την παρουσίαση του ορατορίου σας για τον πολιούχο μας και με ποια σύνθεση από πλευράς συντελεστών;
Σε γενικές γραμμές αυτό που μπορώ να ανακοινώσω εγώ, είναι το προσεχές φθινόπωρο. Έχουμε συμφωνήσει με τον διοργανωτή φορέα, να κάνει αυτός την πρώτη επίσημη ανακοίνωση με σχετικό δελτίο τύπου. Όσο για τους συντελεστές, αυτοί προέρχονται από το επιτελείο των στενών συνεργατών μου, που υποστηρίζουν επάξια παρόμοια έργα μου. Θέλω να πιστεύω ότι αυτό μου το έργο, θα μιλήσει στις καρδιές των συμπολιτών σας Ροδίων, κυρίως γιατί τους φέρνει κοντά στον «δικό» τους Άγιο, τον άνθρωπο, τον φίλο, που έζησε μια απολύτως ανθρώπινη ζωή, που επαναπροσδιορίστηκε, που ταπεινώθηκε και που μαρτύρησε, για να κερδίσει, τελικά, την ψυχή του.
Αισθάνομαι πραγματικά πλούσιος, που αξιώθηκα να αποδώσω σαν απλός εργάτης το έργο μου.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ
Ο λόγος που προτείνεται το συγκεκριμένο έργο, είναι διότι  συμβάλλει στην ενίσχυση του θρησκευτικού φρονήματος και της ευσέβειας, καθώς και στην καλύτερη (συναισθηματικά) κατανόησητης Αγίας Μορφής εν προκειμένω του προσφιλεστάτου στο ευλαβές εκκλησίασμα Αγίου Κωνσταντίνου του Νεομάρτυρος, του Υδραίου και των εξαγομένων διδαγμάτων από το παράδειγμα του βίου του, σε μια εποχή όπου ο άνθρωπος αποξενώνεται από τον άνθρωπο και απομακρύνεται από το Θεό, ταλανίζεται από την αμαρτία, ασπάζεται την ιδιοτέλεια, υποκύπτει στους ποικίλους πειρασμούς, αγνοεί την υπομονή  και η νεολαία πελαγοδρομεί, χειμαζόμενη από την άσκοπη περιπλάνηση στην αμφισβήτηση και τις καθοδηγούμενες περισπάσεις.