Ο εντυπωσιακός Επιτάφιος της Ι.Μ Ταξιαρχών Ρόδου

Pοδούλα Λουλουδάκη

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 4893 ΦΟΡΕΣ

Η κ. Μαρία Πάχου, κοντά τρεις δεκαετίες φτιάχνει τον Επιτάφιο της Ιεράς Μονής

Η κατανυκτική μυσταγωγία της περιφοράς του Επιταφίου θέλει κάθε χρόνο
την ετοιμασία της, κι υπάρχουν άνθρωποι που γεμίζει η ψυχή τους, κι αισθάνονται πιο βαθιά τη συμμετοχή τους στο Θείο Πάθος με το να συμβάλουν σ΄ αυτήν.

Η κ. Μαρία Πάχου, κοντά τρεις δεκαετίες φτιάχνει τον Επιτάφιο της Ι.Μ Ταξιάρχη, ενός από τους πιο ονομαστούς στο νησί της Ρόδου. Ο στολισμός του Επιταφίου
άλλωστε κρύβει πολύ δουλειά, απαιτεί τέχνη και χρειάζεται χέρια για
την προετοιμασία και το αποτέλεσμα που συχνά είναι εντυπωσιακό.

Υπάρχει πάντα μια ευγενής άμιλλα μεταξύ των ενοριών για ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Οι γυναίκες ξενυχτούν, τα λουλούδια μοσχοβολούν και οι πιστοί απλώνουν γρήγορα τα χέρια τους να πάρουν τα λουλούδια που είναι ευλογημένα. Στο σπίτι της κ. Πάχου τα στεφάνια, τα άλλα διακοσμητικά στοιχεία και τα νηστίσιμα γλυκά που θα προσφερθούν ήταν ήδη έτοιμα από το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής. Απέμενε να τοποθετηθούν τα λουλούδια ώστε στη 1 την νύχτα της Μεγάλης Πέμπτης, απόψε δηλαδή ο Επιτάφιος να μπει στην εκκλησία όπου θα βρίσκονται οι προσκυνητές.

ΕΡ. Πότε ξεκινήσατε να στολίζετε εσείς τον Επιτάφιο της εκκλησίας του Ταξιάρχη;
Πριν από 25 με 26 χρόνια, η κόρη μου η Χριστίνα ήταν μαθήτρια. Είμαστε γείτονες, πιστεύω πάρα πολύ στον Ταξιάρχη. Την πρώτη χρονιά το έκανα ως τάμα, είπα «θα τον στολίσω φέτος με ό,τι καλύτερο»! Ξεκίνησα να τον στολίζω μαζί με την κ. Ρένα Σπανού και τα επόμενα χρόνια ενώ δεν το είχαμε στο πρόγραμμα να τον ξαναστολίσουμε κάτι γινόταν και ο Ταξιάρχης το ήθελε! Έτσι από τότε μέχρι σήμερα έχουμε γίνει μια ομάδα, πάντα μαζί με την κ. Σπανού και συναντιόμαστε μέρες πριν για να το οργανώσουμε.

ΕΡ. Συνήθως από πότε ξεκινάτε να οργανώνεστε;
Εγώ ξεκινώ από τα Χριστούγεννα κιόλας λόγω του ότι υπάρχουν μέρες διακοπών και μπορώ ν΄ ασχοληθώ. Έτσι ανάλογα με τη σκέψη που έχουμε για το τι θα κάνουμε τη συγκεκριμένη χρονιά, προχωράμε.

ΕΡ. Κάθε χρονιά ο σχεδιασμός είναι διαφορετικός, στολίζετε αλλιώς τον Επιτάφιο;
Στεφάνια, άγγελοι, κασπό, πουλιά εναλλάσσονται. Πέρυσι για παράδειγμα τοποθετήσαμε στον τρούλο λουλούδια από ροζ οργαντίνα που φτιάξαμε μόνες μας. Ξεκινούμε τα Χριστούγεννα γιατί εκείνη την εποχή υπάρχουν τα υλικά που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ως βάση, και επειδή κάποια σχέδια είναι περίτεχνα χρειαζόμαστε πολύ χρόνο για να τα φτιάξουμε. Είναι ένας Επιτάφιος από τον οποίο περνάει όλη η Ρόδος για να προσκυνήσει.

ΕΡ. Πότε καταλήγετε τι ακριβώς θα κάνετε;
Στους τελευταίους Χαιρετισμούς συνήθως έχουμε καταλήξει τι λουλούδια θα χρησιμοποιήσουμε και ξεκινάμε την παραγγελία.

ΕΡ. Κάνετε όμως κι άλλες ετοιμασίες εσείς, προσφέρετε γλυκά, κερνάτε τον κόσμο…
Είναι Παρασκευή σήμερα που μιλάμε, κι έχουμε φτιάξει ήδη τα νηστίσιμα γλυκά από αμυγδαλόψιχα, μοσχοπούγκια και ξηρούς καρπούς που θα προσφέρουμε το βράδυ της Μ. Πέμπτης που ο Επιτάφιος είναι ήδη έτοιμος, στολισμένος.

ΕΡ. Από ποια ώρα της Μεγάλης Πέμπτης ο Επιτάφιος βρίσκεται στην εκκλησία;
Γύρω στη 1 τη νύχτα, σε μια ατμόσφαιρα κατανυκτική όπου οι πιστοί τον περιμένουν ήδη. Τελειώνοντας τα 12 Ευαγγέλια οι πιστοί περνούν από το σημείο που τον στολίζουμε και έχουν ήδη μια εικόνα σε ποιο σημείο βρίσκεται η διαδικασία. Όλοι περνούν από εμάς. Γύρω στη 1 μετά τα μεσάνυχτα ο Επιτάφιος μεταφέρεται στην εκκλησία και οι στιγμές εκείνες είναι πολύ συγκινητικές. Γύρω στις 3 τα ξημερώματα επισκέπτεται την εκκλησία η Χορωδία του Δήμου και ψέλνει ύμνους, παρουσία των πιστών εκ των οποίων αρκετοί μένουν μέχρι το πρωί αφού ο Επιτάφιος δεν μένει ποτέ μόνος του, ενώ ύμνους ψέλνει και η χορωδία των Καλυμνίων.

ΕΡ. Είναι πολύς ο κόσμος που αυτές της ημέρες εκκλησιάζεται στην εκκλησία του Ταξιάρχη;
Είναι πάρα πολύς γιατί είναι τα μνήματα και ακόμα κι αν δεν περάσουν όλο το χρόνο εκείνη την ημέρα έρχονται για να τα φροντίσουν.

ΕΡ. Ξέρω ότι δίνετε και ένα άλλο γλύκισμα αυτή τη νύχτα, το ασουρέ. Πως φτιάχνεται το ασουρέ;
Με σιτάρι βρασμένο, αλεύρι, σουσάμι, κουκουνάρι, καρύδια, ρόδι, αμύγδαλα, σταφίδες, δυόσμο και κανέλα. Το βάζουμε σε μπολ, είναι αυτό που λέμε «κολλυβό- ζουμο». Παραγγέλλουμε και άρτους και κόβουμε. Τα προσφέρουμε όλα αυτά για να μπορέσουν οι πιστοί να κρατηθούν ξύπνιοι όλη τη νύχτα.

ΕΡ. Ιδιαίτερες είναι όμως οι στιγμές και το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής που γίνεται η περιφορά του Επιταφίου πάνω από τα μνήματα!
Ο Επιτάφιος του Ταξιάρχη τα τελευταία χρόνια δεν βγαίνει έξω από το προαύλιο της εκκλησίας γιατί δεν υπάρχουν πια πολλά κατοικήσιμα σπίτι τριγύρω. Επομένως η περιφορά του γίνεται μέσα στο Κοιμητήριο όπου ο καθένας που έχει το νεκρό του εκεί περιμένει με αναμμένα τα θυμιατά, τα κεριά, τα φαναράκια ενώ ο κόσμος ακολουθεί. Είναι ιδιαίτερες στιγμές αυτές που μόνο στο Κοιμητήριο του Ταξιάρχη συναντάς.

ΕΡ. Μετά το πέρας παρατηρείται κι εδώ το φαινόμενο ο κόσμος να τραβάει γρήγορα τα λουλούδια από τον Επιτάφιο για να τα πάει στο σπίτι του ως ευλογημένα;
Δυστυχώς έχουμε τέτοια φαινόμενα βιασύνης παρά τις παρακλήσεις του παπά.

ΕΡ. Έχετε σκεφτεί ότι ξοδεύετε πολλά χρήματα έτσι τα οποία θα μπορούσαν ίσως να πάνε σε άλλους σκοπούς; Τι θα λέγατε σ΄ αυτούς που θα σας έκαναν αυτή την παρατήρηση;
Αυτό που θα απαντούσα είναι ότι τα χρήματα αυτά είναι προσωπικά, δεν είναι ούτε από το παγκάρι της εκκλησίας, ούτε από τη Μητρόπολη ούτε από το Δήμο. Όσο για το αν θα μπορούσαν να διατεθούν για κάτι άλλο τα χρήματα αυτά και όχι για το στολισμό, αυτοί που μας γνωρίζουν ξέρουν τη λειτουργία μας γενικότερα.

ΕΡ. Θα μας αποκαλύψετε τώρα από τι λουλούδια και ποιος ακριβώς θα είναι ο στολισμός απόψε του ονομαστού Επιταφίου της Εκκλησίας του Ταξιάρχη;
Φέτος όπως και πέρυσι θα έχουμε τριαντάφυλλα λευκά και ροζ. Πέρυσι όλος ο Επιτάφιος είχε στολιστεί με ροζ τριαντάφυλλα.

Διαβάστε ακόμη

Ελευθερία Βασιλειάδη - Άθενα: "Τα προβλήματα των μηχανικών βρίσκονται πέρα και πάνω από τα κόμματα"

Ιάκωβος Γρύλλης: Το ΤΕΕ Δωδεκανήσου χρειάζεται ένα νέο ξεκίνημα

Χατζής (πρόεδρος ΠΟΞ): Ποιότητα δεν σημαίνει μόνο τετράστερα ή πεντάστερα ξενοδοχεία

Δήμαρχος Μεγίστης: «Έχουμε ανάγκη για έναν τουλάχιστον γιατρό γενικής ιατρικής»

Βάιος Καλοπήτας: «Εμείς παλεύουμε για το νησί μας κι εκείνοι παλεύουν για τις καρέκλες τους»

Ο 89χρονος Ροδίτης που έχει 6 παιδιά, 66 εγγόνια και δισέγγονα

Γιάννης Παππάς: «Οι Eυρωεκλογές δεν είναι επίδειξη επαναστατικής γυμναστικής»

Νίκος Παντελής: Ο κωμικός από τη Ρόδο, είναι το πιο «φρέσκο» πρόσωπο της ελληνικής stand-up σκηνής