Μείωση οδικών ατυχημάτων σε Ελλάδα και ΕΕ

Του Φίλιππου Ζάχαρη 
zachfil64@gmail.com

Τα οδικά ατυχήματα εξακολουθούν, παρά την ολοένα και περισσότερη μείωσή τους, να αποτελούν σημαντικό παράγοντα απώλειας ανθρώπινων ζωών.

Τα νέα στοιχεία της Κομισιόν είναι πολύ χρήσιμα για τον σχεδιασμό περαιτέρω ασφαλέστερων δρόμων που θα συμβάλλουν σε ολοένα και λιγότερες ανθρώπινες απώλειες, προσφέροντας παράλληλα άνετα και ευχάριστα ταξίδια. Εντούτοις το πρόβλημα δεν έχει λυθεί ακόμη στο σύνολό του.  Σύμφωνα με τις προκαταρκτικές στατιστικές του 2017 για την οδική ασφάλεια που δημοσίευσε πριν από λίγες ημέρες η Κομισιόν, σημειώθηκε, για το δεύτερο κατά σειρά έτος, μείωση κατά περίπου 2 % του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.

Στοιχεία για την Ελλάδα – μείωση θανάτων
Στην Ελλάδα, το 2017 παρατηρείται μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 10% σε σχέση με το 2016, ποσοστό που μεταφράζεται σε μείωση κατά 41% σε σχέση με το 2010. Θα έλεγε κανείς ότι μία από τις αιτίες της μείωσης των θανατηφόρων δυστυχημάτων είναι και ο εκσυγχρονισμός του οδικού δικτύου της χώρας που εν πολλοίς οφείλεται και στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.  Για παράδειγμα, το Ταμείο Συνοχής επένδυσε 293 εκατ. ευρώ στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρας – Πύργου στη Δυτική Ελλάδα. 

Ο νέος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος εντάσσεται στο διευρωπαϊκό δίκτυο, θα προσφέρει μεγαλύτερη ταχύτητα και ασφάλεια.  

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κομισιόν,  το έργο περιλαμβάνει και όλες τις απαραίτητες υποδομές που συνδέονται με αυτό, όπως είναι οι γέφυρες και οι υπόγειες διαβάσεις, καθώς και παράλληλα έργα κατασκευής ή βελτίωσης 130 χλμ. χωματόδρομων που διευκολύνουν την πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο από κατοικημένες ή αγροτικές περιοχές. 

Αυτή είναι και η τελευταία είδηση για τις οδικές παρεμβάσεις και ευρωπαϊκές  χρηματοδοτήσεις οδικών έργων στην Ελλάδα. Ας δούμε τώρα τα στοιχεία για τις απώλειες σε ανθρώπινες ζωές εντός του 2017 στους οδικούς άξονες της Ευρώπης. 

Μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα συνολικά στην ΕΕ
Το 2017 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ 25.300 άνθρωποι, ήτοι 300 λιγότεροι από ό,τι το 2016 (-2 %) και 6 200 λιγότεροι από ό,τι το 2010 (-20 %). Παρόλο που η τάση αυτή είναι ενθαρρυντική, η επίτευξη του στόχου της ΕΕ για τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά το ήμισυ μεταξύ του 2010 και του 2020 θα αποτελέσει πλέον μεγάλη πρόκληση.

Επιπλέον, εκτιμάται ότι άλλοι 135 000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου ποσοστού ευάλωτων χρηστών: πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.  

Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα πλήττουν όχι μόνο τα ίδια τα θύματα αλλά και την κοινωνία συνολικά, με εκτιμώμενο κοινωνικοοικονομικό κόστος που ανέρχεται σε 120 δισ. ευρώ ετησίως.

Πιο ασφαλές το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο
Με μέσο όρο 49 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων, το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο παρέμεινε μακράν το ασφαλέστερο στον κόσμο το 2017. Εντός της ΕΕ, η Σουηδία (25 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), οι Κάτω Χώρες (31) και η Δανία (32) ανέφεραν τα καλύτερα στοιχεία για το 2017.

Σε σύγκριση με το 2016, η Εσθονία και η Σλοβενία ανέφεραν τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων, με -32 % και -20 % αντίστοιχα. Επιπλέον, η διαφορά επιδόσεων μεταξύ των κρατών μελών μειώθηκε ακόμη περισσότερο το 2017, με καταγεγραμμένα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων υψηλότερα από 80 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων μόνο σε δύο κράτη μέλη (Ρουμανία και Βουλγαρία).