Μια βαλίτσα γεμάτη παραμύθια ταξιδεύει στην Ευρώπη

ΒΕΡΟΛΙΝΟ  - ΤΙΝΓΚΛΕΦ (ΔΑΝΙΑ)  -  ΙΚΟΝΙΟ
Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ ΚΑ2 με βασική δράση τη στρατηγική σύμπραξη αποκλειστικά μεταξύ οκτώ διαφορετικών σχολείων, στο τριετές σχέδιο με τίτλο «Ein Koffer voller Märchen reist durch Europa», οι εκπαιδευτικοί του 1ου Πειραματικού Σχολείου Ρόδου συμμετείχαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2017-2018 σε τρεις Διακρατικές Συναντήσεις και εκπροσώπησαν το 1ο Πειραματικό Δ.Σ Ρόδου στο Βερολίνο στη Γερμανία, στο Tinglev στη Δανία και στο Ικόνιο στην Τουρκία. 

Στο σχέδιο αυτό συμμετέχουν οκτώ σχολεία από οκτώ διαφορετικές χώρες: 1) το Grüner Campus Malchow του Βερολίνου, το οποίο έχει αναλάβει το ρόλο συντονιστή του σχεδίου, 2) το Szkola Podstawowa Montessori Bona Ventura  από το Szczecin  της Πολωνίας, 3) το Izzet Bezirci Ilkokulu από το Ικόνιο της Τουρκίας, 4) το Ritaharju School από το Oulu της Φινλανδίας, 5) το Osnovna skola Janka Leskovara από την Pregrada της Κροατίας, 6) το Deutsche Schule Tingleff  από το Tinglev της Δανίας, 7) το Zakladna skola Andreja Kmeta από το Levice της Σλοβακίας και 8) το 1ο Πειραματικό Δ.Σ. Ρόδου. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, από 01/09/2017 έως και 31/08/2020 πρόκειται να αναπτυχθούν κοινές δράσεις στα οκτώ σχολεία που θα αφορούν τα παραμύθια των χωρών των εταίρων με κύριο άξονα το γερμανικό παραμύθι Χάνσελ και Γκρέτελ. 

Η 1η Διακρατική Συνάντηση εκπροσώπων από τα σχολεία που συμμετέχουν ως εταίροι στο σχέδιο « Ein Koffer voller Märchen reist durch Europa» πραγματοποιήθηκε στους χώρους του συντονιστικού σχολείου Grüner Campus Malchow του Βερολίνου από τις 20 έως τις 22 Νοεμβρίου 2017. Οι εκπαιδευτικοί, κ. Σιώπη Αλεξάνδρα καθηγήτρια Γαλλικών και η κ. Μηλιάδου Θεοδώρα καθηγήτρια Αγγλικών, εκπροσώπησαν το 1ο Πειραματικό Δ.Σ. Ρόδου. Βασικό στοιχείο της επίσκεψης των δύο εκπαιδευτικών στο γερμανικό σχολείο του Βερολίνου αποτέλεσε και η επαφή τόσο με την παιδαγωγική ομάδα του Grüner Campus Malchow,  όσο και με τους εκπαιδευτικούς που εκπροσωπούσαν τα υπόλοιπα σχολεία που συμμετέχουν ως εταίροι στο σχέδιο.

Την πρώτη μέρα 20/11/2017, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση εργασίας του σχεδίου, καθορίστηκαν τα θέματα ημερήσιας διάταξης και έγινε αναλυτική παρουσίαση σε Power Point του γερμανικού σχολείου, της οργάνωσης και των δραστηριοτήτων του από την κ. Angelika Tappe, εκπαιδευτικό του γερμανικού σχολείου. 

Στη συνέχεια, συζητήθηκαν θέματα ταξινόμησης και ορισμού καθηκόντων, σχεδιασμού κινήτρων, και ζητήματα που αφορούν τη διάχυση των παραδοτέων υλικών του προγράμματος. Ακολούθησε ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του γερμανικού σχολείου από τον Διευθυντή κ. Tobias Barthl  και περίπατος στο πάρκο, όπου στεγάζεται ο ζωολογικός κήπος που τόσο καλά συντηρεί το σχολείο και φιλοξενεί μεγάλη ποικιλία (περίπου 180) ζώων, που τα φροντίζουν οι μαθητές του. Εμφανής υπήρξε ο περιβαλλοντικός προσανατολισμός του σχολείου και ιδιαίτερα εντυπωσιακές οι αίθουσες των πρότζεκτ, όπου οι μαθητές εργάζονται ομαδικά και μαθαίνουν, χρησιμοποιώντας διαφορετικές προσεγγίσεις, μεθόδους και υλικά.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, εκπρόσωπος της Εθνικής Υπηρεσίας της Γερμανίας πραγματοποίησε ενημέρωση σχετικά με τις δυνατότητες που παρέχει το e-Twinning και την αξιοποίησή τους στην παρουσίαση των δραστηριοτήτων, αλλά και την επικοινωνία των μαθητών και των εκπαιδευτικών των συνεργαζόμενων σχολείων κατά τη διάρκεια του σχεδίου. Το workshop του e-Twinning διεξήχθη στο εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου.  

Την Τρίτη 21/11/2017, δεύτερη μέρα εργασιών στο χώρο του σχολείου, έγιναν παρουσιάσεις των σχολείων εταίρων, ανταλλαγή αναμνηστικών δώρων και συζητήθηκαν οργανωτικά ζητήματα που αφορούσαν τον ακριβή προσδιορισμό βάσει ημερολογίου των επόμενων Διακρατικών Συναντήσεων και των Δραστηριοτήτων Μάθησης και Επιμόρφωσης. 

Καθορίστηκαν οι κοινές δράσεις όλων των σχολείων μέχρι την επόμενη Διακρατική (ενημέρωση των μαθητών, των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, δημιουργία χώρου για το σχέδιο Erasmus+ σε κάθε σχολείο, ανάθεση εργασιών σε όλους τους εταίρους πάνω στο γερμανικό παραμύθι "Hansel and Gretel", με διαφορετικό τρόπο παρουσίασης από κάθε χώρα (Γερμανία: Θέατρο, Ελλάδα: Κόμικ, Τουρκία: Βίντεο, Σλοβακία: Θέατρο, Πολωνία: Βιβλιοπαρουσίαση, Κροατία: Ταινία, Δανία: Ραδιοφωνική παρουσίαση) για τη  «βαλίτσα» που θα γεμίσει με τα παραδοσιακά παραμύθια κάθε χώρας.  Οι παρουσιάσεις και οι εργασίες κάθε χώρας θα αναρτώνται στο e-Twinning σε τακτά χρονικά διαστήματα, οι συναντήσεις θα αποτυπώνονται ψηφιακά με τη δημιουργία βίντεο και ημερολογίου του σχεδίου, με φωτογραφικό υλικό. 

Το μεσημέρι, έγινε περιήγηση στους χώρους του σχολικού συγκροτήματος και παρουσίαση ενός πρότζεκτ με θέμα τον «Χρόνο» από τους μαθητές και εκπαιδευτικούς της έκτης τάξης του γερμανικού σχολείου. Αυτός ο τρόπος εκμάθησης είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στα παιδιά, επειδή τους παρέχει πολλές δυνατότητες, ελευθερία δράσης, χρησιμοποίηση πολλών διαφορετικών υλικών, ελεύθερη σκέψη και δημιουργικό πειραματισμό.

Νωρίς το απόγευμα, μετά τη λήξη των εργασιών στο χώρο του σχολείου, ακολούθησε ομαδική ξενάγηση από τους εκπροσώπους του γερμανικού σχολείου στα αξιοθέατα στο κέντρο του Βερολίνου, στην Alexandrplatz, περίπατος στον Τηλεοπτικό Πύργο, το Ρολόι του Κόσμου, την ιστορική συνοικία του Αγίου Νικολάου και βόλτα με τουριστικό καραβάκι στο ποτάμι. 

Στο τέλος της ημέρας, μετά από μικρή περιήγηση στον Καθεδρικό Ναό του Βερολίνου και τα μουσεία, διοργανώθηκε αποχαιρετιστήρια βραδιά σε εστιατόριο της περιοχής Hackische Höfe ,στο κέντρο της πόλης και δόθηκε το «ραντεβού» για την επόμενη Διακρατική Συνάντηση στο Tiglev της Δανίας.

Την τελευταία ημέρα, Τετάρτη 22/11/2017 η ελληνική αποστολή είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί με προκαθορισμένο ραντεβού το κτίριο του Ράιχσταγκ, ένα από τα ιστορικά μνημεία του Βερολίνου και σύμβολο της χώρας, όπου στεγάζεται σήμερα το Γερμανικό Κοινοβούλιο και στη συνέχεια το East Side Gallery, στο τείχος του Βερολίνου.

Στο πλαίσιο της ολιγοήμερης αυτής επίσκεψης στο Βερολίνο, η ελληνική αποστολή συναντήθηκε με ιδιαίτερη χαρά με τον συντοπίτη μας και Συντονιστή Εκπαίδευσης στην Ελληνική Πρεσβεία στο Βερολίνο κ. Εμμανουήλ Σοφό, ο οποίος της επιφύλαξε εγκάρδια υποδοχή.