Mαριέττα Παπαβασιλείου:  “Δεν μας πτοούν τα δύσκολα”

Της
Ρούλας Κωνσταντοπούλου
από το tourismtoday.gr

 

Πολιτισμός, αθλητισμός, γαστρονομία είναι το τρίπτυχο που στηρίζονται οι τουριστικές δράσεις της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Ένα τρίπτυχο που φαίνεται να είναι το κλειδί για την ανάπτυξη του τουρισμού σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, ενώ στις προτεραιότητες της Περιφέρειας είναι και η επέκταση του δικτύου των αεροπορικών συνδέσεων στο Νότιο Αιγαίο.

“Στόχος μας είναι να αναπτύξουμε στρατηγικές συνεργασίες που θα εξασφαλίσουν μία κάποια «αυτονομία» στο τουριστικό μας προϊόν, επισημαίνει στο tourismtoday η Μαριέττα Παπαβασιλείου, Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Νοτίου Αιγαίου.
Κύριο μέλημά μας είναι η επέκταση της τουριστικής σεζόν. Όλες μας οι δράσεις στοχεύουν εκεί ακριβώς. Πιστεύω ότι τουλάχιστον η Ρόδος, η Σαντορίνη αλλά και η Κως με τη Μύκονο μπορούν να αποτελέσουν προορισμούς 365 ημερών.
Πιστεύουμε στις δυνατότητες των νησιών μας και εργαζόμαστε μεθοδικά να τις αναδείξουμε. Βλέπουμε πάντα τη μεγάλη εικόνα χωρίς να στεκόμαστε στα εμπόδια, στις όποιες αντιξοότητες. Είναι χρέος όλων όσων ασχολούνται με τον τουρισμό να προβάλλουν την καλή του εικόνα και να μην βάζουν τρικλοποδιές σε όσες φιλότιμες προσπάθειες γίνονται.”

Η Μαριέττα Παπαβασιλείου, υπογραμμίζει στο tourismtoday πως “ο τουρισμός απαιτεί όραμα, ομοψυχία, σκληρή και μεθοδική δουλειά. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί πεδίο πολιτικών αντιπαραθέσεων. Πρέπει να πιστέψουμε πρώτα εμείς οι ίδιοι στις απεριόριστες δυνατότητες του ελληνικού τουρισμού για να τον οδηγήσουμε όσο πιο ψηλά γίνεται.”
Το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι τα όπλα για προβολή ενός από τους ελκυστικότερους τουριστικά προορισμούς της χώρας μας.
“Το εγχείρημα της προβολής μίας πολυνησιακής Περιφέρειας, όπως είναι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, τονίζει η κ. Παπαβασιλείου.

Η Περιφερειακή μας Αρχή έχει όμως αποδείξει ότι δεν την πτοούν τα δύσκολα. Με τα κατάλληλα εργαλεία, τις συνέργειες και την απαιτούμενη τεχνογνωσία, την οποία έχουμε πλέον αποκτήσει, μπορούμε να κάνουμε θαύματα και ήδη έχουμε να παρουσιάσουμε σημαντικά επιτεύγματα. Άλλωστε οι προορισμοί του Νοτίου από μόνοι τους αποτελούν πολλά, ξεχωριστά θαύματα από μόνοι τους.”

Όπως υπογραμμίζει στο tourismtoday “διανύουμε τον τρίτο χρόνο εφαρμογής της ψηφιακής μας καμπάνιας με τίτλο “Aegean Like No Other” που έχουμε εκπονήσει σε συνεργασία με τον ΣΕΤΕ και την Marketing Greece.
Βασικός μας στόχος είναι να προσφέρουμε ίσες ευκαιρίες προβολής από το μεγαλύτερο έως το πιο μικρό νησί της Περιφέρειάς μας. Και πράγματι, το ψηφιακό αποτύπωμα του Νοτίου Αιγαίου είναι πλέον ισχυρό. Έχουν συμβάλει σε αυτό οι φιλοξενίες δημοσιογράφων και bloggers, η προβολή μέσω των social media, οι διαφημίσεις στα in flight magazines και μια σειρά άλλων ενεργειών.
Πλέον στοχεύουμε στην αναβάθμιση του portal της ψηφιακής καμπάνιας με την παραγωγή νέου περιεχομένου. Στα σχέδιά μας είναι και η προβολή στα ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ.”

Tourismtoday: Η νέα ταξιδιωτική τάση “ζήσε την εμπειρία σου” (βιωματικός, εναλλακτικός τουρισμός) έχει θέση στα νησιά μας;
“Πιστεύω πως ναι. Γι’ αυτό, μετά τις εξαιρετικές επιδόσεις του πλάνου τουριστικής προβολής της Περιφέρειάς μας, που τα τελευταία χρόνια έφερε περισσότερους από 150.000.000 ανθρώπους σε επαφή με τα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, μέσα από την πλέον πρωτοποριακή για τα τουριστικά πράγματα της χώρας, ψηφιακή καμπάνια, συνεχίζουμε με την υλοποίηση της δεύτερης φάσης του στρατηγικού μας πλάνου, που έχει σαν κεντρική ιδέα την εξειδίκευση και τον τουρισμό εμπειρίας.

Καθώς η πρώτη φάση της καμπάνιας κατόρθωσε να κάνει ευρύτερα γνωστό το νησιωτικό σύμπλεγμα του Νοτίου Αιγαίου, σαν ένα ενιαίο σύνολο ξεχωριστών και μοναδικών προορισμών, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που καθορίζουν την τουριστική ταυτότητα του καθενός, προχωρήσαμε στην ανάδειξη των μοναδικών εμπειριών που προσφέρουν τα νησιά, με το κεντρικό σύνθημα “Aegean Islands-Like No Other” να συνοδεύεται στο εξής από το σλόγκαν «Επιλέγω Νότιο Αιγαίο για κάθε στιγμή που είναι ξεχωριστή».
Εξειδικεύουμε ακόμη περισσότερο την ευρύτερη καμπάνια σε κάθε νησί ξεχωριστά. Συνδέουμε το τουριστικό προϊόν του Νοτίου Αιγαίου με τις λέξεις πολιτισμός, αθλητισμός, γαστρονομία και προχωράμε στο πλέγμα των δράσεων προβολής με νέο περιεχόμενο.
Διατηρούμε τη μοναδικότητα, το “Aegean Like No Other” ως το κεντρικό μας concept, αλλά εμβαθύνουμε περισσότερο, οδηγούμε το slogan στην κατεύθυνση του “Επιλέγω Νότιο Αιγαίο, για κάθε στιγμή που είναι ξεχωριστή”. Μεταφράζουμε την κάθε εμπειρία σε μία μοναδική στιγμή μέσα από κάποιες ιστορίες που στοχεύουν στο συναίσθημα.”

Tourismtoday: Μπορεί το Νότιο Αιγαίο να κερδίσει το “στοίχημα του τουρίστα της περιόδου Οκτωβρίου-Απριλίου” και αν ναι, σε ποια νησιά;

“Όπως γνωρίζετε η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συμμετέχει με τη Ρόδο στο πιλοτικό πρόγραμμα «Τουρισμός 365 ημέρες το χρόνο» από τη νέα σεζόν. Γίνεται μία προσπάθεια στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, να «ξεκλειδώσουμε» τον 12μηνο τουρισμό, καθώς η Ρόδος είναι από τα πλέον ώριμα νησιά που θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στην πρόκληση αυτή.
Προφανώς και δεν πρόκειται για μία απλή διαδικασία. Απαιτείται η συνεργασία όλων των φορέων και επιχειρηματικών κλάδων. Εάν όμως δοθούν και τα απαιτούμενα κίνητρα, είμαι βέβαιη ότι η έκβαση της προσπάθειας θα είναι θετική.

Άλλωστε, χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Σαντορίνης. Η προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια βρίσκει μεγάλη απήχηση, καθώς αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των ξενοδοχείων και καταλυμάτων που λειτουργούν συνεχόμενα. Το παράδειγμα του κλάδου της φιλοξενίας ακολουθούν και οι άλλοι κλάδοι και βλέπουμε σήμερα τη Σαντορίνη να επεκτείνει με σταθερά βήματα τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Οπωσδήποτε δεν μπορούμε να περιμένουμε θαύματα από τη μία μέρα στην άλλη.
Εάν όμως δουλέψουμε συστηματικά πάνω στο στόχο και καταφέρουμε να πείσουμε τους διεθνείς τουριστικούς οργανισμούς, τότε πιστεύω ότι μπορούμε να ελπίζουμε στον 12μηνο τουρισμό.

Το ζητούμενο είναι να έχουμε αεροπορικές συνδέσεις πέραν της καθιερωμένης περιόδου. Όταν γίνει αυτό, όλη η τουριστική αγορά θα συμμετέχει ενεργά στην επέκταση της διάρκειας της σεζόν.”

Tourismtoday: Τα μεγάλα event στηρίζουν τον τουρισμό. Είναι μέσα στα πλάνα σας διεθνή συνέδρια ή άλλου είδους οργανώσεις;

“Τα μεγάλα event ενισχύουν τη φήμη του προορισμού, του χαρίζουν προστιθέμενη αξία. Προσελκύουν ένα κοινό με εξειδικευμένα ενδιαφέροντα, το οποίο υπό διαφορετικές συνθήκες μπορεί να μην επέλεγε ποτέ τον εκάστοτε προορισμό.
Μιλώντας εκ πείρας, σας διαβεβαιώνω ότι οι μεγάλες εκδηλώσεις ενδυναμώνουν το τουριστικό προϊόν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Διεθνής Μαραθώνιος της Ρόδου, η μεγαλύτερη αθλητική διοργάνωση στο Νότιο Αιγαίο που έφθασε να προσελκύει δρομείς από 38 χώρες του κόσμου.

Λόγω του Μαραθωνίου, κάποιοι τουρ οπερέιτορς αποφάσισαν να ξεκινήσουν νωρίτερα τις πτήσεις προς τη Ρόδο το 2019.
Σας αναφέρω τον Διεθνή Μαραθώνιο Ρόδου ως το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το αθλητικό καλεντάρι του Νοτίου Αιγαίου περιλαμβάνει μία σειρά σημαντικών αθλητικών γεγονότων που προσελκύουν το παγκόσμιο ενδιαφέρον.

Το ευχάριστο είναι ότι οι νησιωτικές κοινωνίες συνειδητοποιούν τη σημαντική επίδραση των αθλητικών διοργανώσεων στην ανάπτυξη του τόπου τους. Όταν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου πήρε μέρος για πρώτη φορά στην εξειδικευμένη έκθεση Ergo Marathon Expo στην Αθήνα, είχε μαζί της μόλις τέσσερις αγώνες. Το 2017 φιλοξενήθηκαν στο περίπτερό μας δρομικοί 19 αγώνες και αυτή τη φορά εκτιμούμε ότι θα είναι περισσότεροι από 20.
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στηρίζει τις μεγάλες αθλητικές εκδηλώσεις, ενώ αποτελεί βασικό μας στόχο η διοργάνωση σημαντικών πολιτιστικών event. Θέτοντας την εξωστρέφεια ως βασική μας αρχή, χαρίζουμε στα νησιά μας την αναπτυξιακή προοπτική όπως τους αξίζει”.
 

Tourismtoday: Αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους: Πανάκεια ή εξάρτηση;
“Οι προγραμματισμένες πτήσεις σε συνδυασμό με τις πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, θα βοηθήσουν τα νησιά να μην εξαρτώνται μόνο από τους τουρ οπερέιτορς και τα τσάρτερ. Ένα από τα τρωτά σημεία της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, είναι ότι βασίζεται σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα στους τουρ οπερέιτορς. Στόχος της Περιφερειακής μας Αρχής είναι να αναπτύξει στρατηγικές συνεργασίες που θα εξασφαλίσουν μία κάποια «αυτονομία» στο τουριστικό μας προϊόν.

Η Διεύθυνση Τουρισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου βρίσκεται σε επαφή με το τμήμα Εμπορικής Ανάπτυξης της Fraport προκειμένου να οδηγηθούμε σε ένα νέο δίκτυο αεροπορικών συνδέσεων των προορισμών του Νοτίου Αιγαίου με το εξωτερικό. Απώτερος στόχος είναι οι B2C πωλήσεις των πτήσεων.
Με τη Ryanair, βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις ώστε να διαφημίσουμε το Νότιο Αιγαίο μέσα από τα περιοδικά και τα διάφορα δίκτυα της εταιρείας με στόχο την αύξηση της ζήτησης των νησιών μας και την προσέλκυση νέων πτήσεων στα τέσσερα διεθνή αεροδρόμια της Ρόδου, της Κω, της Μυκόνου και της Σαντορίνης.

Μιλάμε για μία δύσκολη εταιρεία με πολύ σφιχτό προγραμματισμό. Οι συζητήσεις μας βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και πιστεύω ότι θα καταλήξουμε στο προσδοκώμενο πλαίσιο συνεργασίας.
Βέβαια δεν συζητάμε μόνο με τη Ryanair, αλλά και με άλλες αεροπορικές εταιρείες με στόχο πάντα την επέκταση του δικτύου των αεροπορικών συνδέσεων στο Νότιο Αιγαίο”.
Tourismtoday: Και οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις αποτελούν επίσης βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης και της επιμήκυνσης.

“Η ευθύνη για τις λειτουργικές και επενδυτικές ανάγκες των λιμένων ανήκει στα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία.
Παρόλα αυτά, η Περιφερειακή μας Αρχή, ήδη από την ανάληψη των καθηκόντων της έθεσε ως στρατηγικό στόχο την ανάπτυξη υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο, ένα έργο πνοής για την πολυνησιακή μας περιφέρεια. Μιλάμε για 26 υδατοδρόμια σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.

Ήδη ο Περιφερειάρχης, κ. Γιώργος Χατζημάρκος έχει προβεί στην υπογραφή Προγραμματικών Συμβάσεων με τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία Μυκόνου και Θήρας, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία μελέτης, κατασκευής, αδειοδότησης και λειτουργίας των υδατοδρομίων στα συγκεκριμένα νησιά και η διαδικασία συνεχίζεται δυναμικά”
Tourismtoday: Ως ξενοδόχος ποια είναι τα προβλήματα του κλάδου στην περιοχή σας;
“Τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος στη Ρόδο, δεν διαφέρουν πολύ από αυτά που αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία σε πανελλήνιο επίπεδο.
Το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα δεν είναι άλλο από την υπέρμετρη και δυσβάστακτη φορολόγηση διά έμμεσων φόρων, όπως ο ΦΠΑ και ο φόρος διανυκτέρευσης. Σε συνδυασμό με την ελλιπή χρηματοδότηση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων από το τραπεζικό σύστημα, δημιουργούνται ασφυκτικές καταστάσεις.

Πολλές είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν αντέχουν αυτή την έντονη πίεση και βλέπουμε ξενοδοχεία να βγαίνουν στο σφυρί εν μία νυκτί ή να αλλάζουν χέρια. Δυστυχώς, είναι πλέον ακατόρθωτο για ένα σημαντικό ποσοστό των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων να αντεπεξέλθουν σε όλα τα βάρη που προστίθενται κάθε φορά. Ο ξενοδοχειακός στίβος γίνεται ολοένα πιο δύσκολος και ιδιαίτερα για τους μικρομεσαίους. Εάν δεν ενισχυθεί η ρευστότητα των επιχειρήσεων, θα γίνουν έρμαια των ξένων επενδυτών πόσο δε μάλλον όταν οι επενδυτές είναι οι βασικοί τους πελάτες, δηλαδή οι τουρ οπερέιτορς.”