Νεκτ. Σαντορινιός: «Βυθίζουν» το Μεταφορικό Ισοδύναμο αγνοώντας τους νησιώτες

Τρεις μήνες δεν καταβάλλουν το Μεταφορικό Ισοδύναμο στους νησιώτες επίτηδες ή από ανικανότητα, το Καλοκαίρι δεν εφάρμοσαν την κατάργηση ΕΝΦΙΑ σε νησιά ως 100 κατοίκων με κόστος 2,5 εκατ. ευρώ, αλλά χάρισαν 100 εκατ. ευρώ στις περιουσίες άνω των 500.000 ευρώ, στη νησιωτική πολιτική πέρα από ευχές και κορώνες δεν έχουμε δει τίποτα, είπε ο τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός «Στο Κόκκινο» και τον Νίκο Σβέρκο.

Ο κ. Σαντορινιός αναφέρθηκε εκτενώς στη μη καταβολή των προβλεπόμενων για τους δικαιούχους του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τους νησιώτες το τελευταίο τρίμηνο, τονίζοντας ότι αυτό δημιουργεί δύο ερωτήματα: «Το κάνει αυτό η κυβέρνηση για να το απαξιώσει;

Αν όχι, τα χρήματα υπάρχουν, πρέπει να γίνουν διοικητικές πράξεις για να μεταφερθούν στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και κατόπιν να αποδοθούν στους δικαιούχους. Μήπως υπάρχει κωλυσιεργία;», για ένα μέτρο που δεν ψήφισαν, όπως θύμισε.

«Οι νησιώτες ήδη έχουν αρχίσει να ανησυχούν», συνέχισε, αναφερόμενος στις επαφές που έχει ο ίδιος και άλλοι βουλευτές της νησιωτικής Ελλάδας με τους πολίτες, τόσο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο όσο και για άλλα μέτρα νησιωτικής πολιτικής που είχε ψηφίσει και προωθούσε προς εφαρμογή η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ στα νησιά άνω των 1.000 κατοίκων, δημοσιονομικού κόστους μόλις 2,5 εκατ. ευρώ.

«Χάρισαν 100 εκατ. ευρώ στις περιουσίες άνω των 500.000 ευρώ … αυτό δεν το έκαναν αποδεκτό. Υπάρχει έλλειμμα στη νησιωτική πολιτική, το μόνο που ακούμε είναι ευχές και κορώνες, αλλά δεν έχουμε δει τίποτα».

Στην αρχή της συνέντευξης, ο ίδιος αναφέρθηκε στην «κυνική» παραδοχή του υπουργού Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη για τις επαναπροωθήσεις προσφύγων από το Λιμενικό επί πρωθυπουργίας Σαμαρά στην κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ (που μεταξύ άλλων οδήγησαν την Ελλάδα στο σκαμνί του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για το ναυάγιο με τους 12 νεκρούς στο Φαρμακονήσι τον Ιανουάριο του 2014), που ήταν ταυτόχρονα, όπως είπε, «απρόσμενη, διευκρίνισε ότι κυβερνήσεις πριν τον ΣΥΡΙΖΑ προχώρησαν σε παράνομες, ενάντια στο Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας, επαναπροωθήσεις … που πολλές φορές κόστισαν τη ζωή σε πρόσφυγες…

Πρέπει να απαντήσουν αυτοί που είχαν την ευθύνη στις προηγούμενες κυβερνήσεις και ιδιαίτερα στην κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, όπου είδαμε και τα περισσότερα περιστατικά».

Χαρακτήρισε πάντως θετικό ότι ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε ότι το Λιμενικό δεν θα κάνει pushbacks συνεχίζοντας την ορθή πρακτική που ακολουθήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, καθώς «η ακροδεξιά πτέρυγα της ΝΔ και η πιο σκληρή το επιθυμεί», κάτι που φαίνεται και στην «αστεία» ιδέα του πλωτού φράχτη, που «κατ’ αρχάς είναι ενάντια στο Διεθνές Δίκαιο και στο Δίκαιο της Θάλασσας».

Το θέμα του πλωτού φράχτη «είναι τόσο γελοίο», όπως είπε χαρακτηριστικά, για μία σειρά από παράγοντες:
- οικονομικός: εάν για 2,7 χλμ. χρειάζεσαι 500.000 ευρώ, για 800 χλμ. της οριογραμμής που ενδιαφέρει, από Σαμοθράκη ως Καστελόριζο, είναι γύρω στο 1,1 δισ. ευρώ

- συνθηκών καιρού: δεν μπορούν να λειτουργήσουν αυτά τα φράγματα σε συνθήκες χειρότερες των 3-4 μποφόρ, δηλαδή στην πλειονότητα των περιπτώσεων

- ναυσιπλοΐας: στην περιοχή διέρχονται μεγάλα και μικρά πλοία, όχι μόνο κατά μήκος αλλά και κάθετα, συνδέοντας τα ελληνικά νησιά με τα παράλια της Τουρκίας. «Τι θα έχουμε, θυρωρό να ανοιγοκλείνει το φράγμα; Είναι αστεία αυτά τα πράγματα…»

- πρόκλησης ατυχημάτων/δυστυχημάτων: Για μικρά σκάφη μπορεί να προκληθεί κίνδυνος για τη ζωή των επιβαινόντων, για μεγάλα εμπορικά ή και δεξαμενόπλοια να υπάρξουν ζημιές στα πλοία ή/και να καταστραφεί το φράγμα

- έρευνας και διάσωσης: με το φράγμα παρόν, σε περίπτωση ατυχήματος με κίνδυνο για ζωή, πώς θα παρέμβει το ελληνικό Λιμενικό; Θα αφεθεί το Λιμενικό της Τουρκίας να κάνει αυτό τη διάσωση, με προφανή κίνδυνο για εθνικά ζητήματα στην έρευνα και διάσωση;