Γ. ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ: Φέτος δε θα έχουμε οσμές από τα αντλιοστάσια
Rodiaki NewsRoom
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1244 ΦΟΡΕΣ
Εμείς όμως κρατάμε μικρό καλάθι
Τα Οικολογικά Ροδιακά έχουν ασχοληθεί τέσσερις τουλάχιστον φορές τα τελευταία δύο χρόνια (Φεβρουάριος και Αύγουστος 2011, Ιούλιος και Δεκέμβριος του 2012) με τα θέματα αποχέτευσης του νησιού της Ρόδου. Έχουμε καταγράψει την κατάσταση των Βιολογικών Σταθμών, των δικτύων αλλά και τα μεγάλα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την κακή λειτουργία των αντλιοστασίων από τα οποία αναδύονται δυσάρεστες οσμές καθ όλη τη διάρκεια του έτους αλλά ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες όταν τα φορτία είναι μεγάλα. Ήδη και φέτος οι πρώτες οσμές άρχισαν να γίνονται αντιληπτές.
Επισκεφτήκαμε προχθές το αναπληρωτή διευθυντή της ΔΕΥΑΡ Γ. Υψηλάντη για μια γενική ενημέρωση πάνω στα διάφορα τεχνικά θέματα. Ο κ. Υψηλάντης μας διαβεβαίωσε ότι με την εγκατάσταση τεσσάρων φίλτρων αξίας 60.000 που πρόσφατα αγοράστηκαν και θα τοποθετηθούν στα τέσσερα μεγάλα αντλιοστάσια σε Ιαλυσό και Καλλιθέα, το πρόβλημα δε θα υπάρχει φέτος. Από την άλλη πλευρά μικρότερα φίλτρα θα τοποθετηθούν στα υπόλοιπα αντλιοστάσια για να βοηθήσουν κι αυτά να περιοριστεί το πρόβλημα των οσμών.
Εμείς βέβαια θα περιμένουμε να δούμε πραγματικά να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες και να σταματάει το πρόβλημα για να πειστούμε για του λόγου το αληθές. Παρακάτω παρουσιάζουμε τα υπόλοιπα σημεία της συζήτησης που είχαμε με τον κ. Υψηλάντη την Τρίτη 14/5/2013.
Το θέμα του ΒΙΟΚΑ στο Βόδι
Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του ΒΙΟΚΑ στο Βόδι, έργο προϋπολογισμού πάνω από 35 εκατομμυρίων ευρώ με έξι υποέργα. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τέλος της η διαδικασία ανάδειξης αναδόχου για το ένα υποέργο που αφορά τη μελέτη της επέκτασης των εγκαταστάσεων στο Βόδι.
Από τους έξι μελετητές έχουν μείνει πέντε και οι οικονομικές προσφορές θα ανοιχτούν την επόμενη Δευτέρα. Αρχές Ιουνίου αναμένεται να αναδειχτεί ο τελικός ανάδοχος και η μελέτη με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις θα έχει ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο οπότε και θα ξεκινήσει η διαδικασία δημοπράτησης της κατασκευής που είναι το δεύτερο υποέργο.
Αναλόγως πιεστικές είναι και οι προθεσμίες για τα υπόλοιπα 4 υποέργα που αφορούν τη μελέτη των δικτύων Κολυμπίων, την κατασκευή των ίδιων δικτύων, την κατασκευή του αγωγού Αρχάγγελος Βόδι (τα τεύχη βρίσκονται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για έλεγχο) και την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου για ολόκληρο το έργο.
Ορατός πάντως είναι ανά πάσα στιγμή ο κίνδυνος απένταξης του έργου είτε στο σύνολο του είτε μερικώς. Αυτό γιατί υπάρχει overbooking 270% στα έργα του συγκεκριμένου άξονα στο πρόγραμμα ΕΠΠΕΡΑΑ ενώ 150 έργα σε όλη την Ελλάδα έχουν ήδη απενταχθεί. Επομένως οποιαδήποτε αφορμή μπορεί να οδηγήσει κι αυτό το έργο στην ίδια μοίρα.
Γι αυτό και ο κ. Υψηλάντης δηλώνει ότι δεν πρέπει να δώσουμε επιχειρήματα για μερική ή ακόμα χειρότερη για ολοκληρωτική απένταξη, γεγονός που θα είχε τραγικές συνέπειες για το περιβάλλον του νησιού αλλά και για την επιχείρηση που θα πρέπει να αναλάβει το κόστος αρκετών δαπανών σε μια εποχή που τη βρίσκει σε κακή οικονομική κατάσταση.
Τα βοθρολύματα και η λυματολάσπη
Δυο ζητήματα που πρόκειται να μας απασχολήσουν πολύ το επόμενο διάστημα είναι τα βοθρολύματα που πάνε για επεξεργασία στις εγκαταστάσεις του ΒΙΟΚΑ και η λυματολάσπη που απορρίπτεται ανεξέλεγκτα στην ορεινή περιοχή Λούκα στα όρια των Δημοτικών Ενοτήτων Πεταλούδων και Καλλιθέας.
Οι εγκαταστάσεις του ΒΙΟΚΑ για τα βοθρολύματα δε λειτουργούν ικανοποιητικά με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνεται ο επιθυμητός βαθμός καθαρισμού και αυτά να αναμειγνύονται με τα υπόλοιπα λύματα που είναι πολύ περισσότερα ώστε να υπάρχουν μικρότερα ρυπαντικά φορτία στην έξοδο για τη θάλασσα πράγμα που βέβαια δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση. Να σημειώσουμε ότι οι εγκαταστάσεις αυτές κατασκευάστηκαν το 1990 και αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα να επισκευαστούν από τη ΔΕΥΑΡ.
Το πρόβλημα της λυματολάσπης φαίνεται να είναι πολύ πιο σοβαρό και απ ότι μπορείτε να δείτε κι από τις φωτογραφίες αυτή απορρίπτεται ανεξέλεγκτα και χωρίς καμιά επεξεργασία στην περιοχή Λούκα μαζί με μπάζα και άλλα σκουπίδια δημιουργώντας σοβαρά ερωτηματικά για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις αυτής της ενέργειας μια που η λυματολάσπη χωρίς επεξεργασία είναι πολύ πιθανό να περιέχει βαριά μέταλλα και άλλους ρυπαντές.
Το σχέδιο της ΔΕΥΑΡ προβλέπει μονάδα ηλιακής ξήρανσης σε ειδικό θερμοκήπιο που θα αφυδατώνει τους 16.000 (!) τόνους λυματολάσπης που παράγονται ετησίως μόνο από το ΒΙΟΚΑ στο Βόδι. Για την κατασκευή αυτής της εγκατάστασης θα απαιτηθεί χώρος περίπου 15 στρεμμάτων στο ΧΥΤΑ Β. Τριγώνου αλλά και οικονομικοί πόροι ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ.
Να θυμίσουμε ότι σε ρεπορτάζ της εφημερίδας Δημοκρατική (27/7/2012) αναφέρεται πώς ο κ. Υψηλάντης καταθέτοντας για το θέμα στην Αντεισαγγελέα Πλημμελειοδικών Α.Σ. Μέρη, δήλωσε πώς αφενός μεν η λυματολάσπη δεν είναι επικίνδυνη, αφετέρου ότι θα υποβαλλόταν το Δεκέμβρη του 2012 πρόταση στο ΠΕΠ για χρηματοδότηση του έργου της διαχείρισής της.
Επίσης η αντεισαγγελέας, σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, είχε αναθέσει τον εργαστηριακό έλεγχο της λυματολάσπης για να διαπιστωθεί η επικινδυνότητά της. Δέκα μήνες μετά δεν είναι καιρός να δημοσιοποιηθούν τα αποτελέσματα των ελέγχων αλλά και πιο είναι το σχέδιο της εταιρείας για το σοβαρό αυτό θέμα;
Στο ίδιο μήκος κύματος με τον αναπληρωτή διευθυντή κινήθηκε και η επιστολή του πρώην προέδρου της ΔΕΥΑΡ Π. Κυριακούλη στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου όταν η μειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου ζήτησε να συζητηθεί το θέμα στο σώμα.
Οι υπόλοιποι ΒιοΚα
Για το Βιολογικό Καθαρισμό της Λίνδου ο οποίος στην ουσία δε λειτουργεί με αποτέλεσμα να μη γίνεται καμία επεξεργασία λυμάτων τα τελευταία χρόνια ο κ. Υψηλάντης μας ενημέρωσε ότι έχει κατατεθεί πρόταση στην πρόσκληση 53 του ΠΕΠ Ν. Αιγαίου ύψους 1 εκ για την προμήθεια και αντικατάσταση του εξοπλισμού.
Σε κάθε περίπτωση ακόμα και να προχωρήσει η πρόταση αυτή ο ΒΙΟΚΑ δε θα είναι έτοιμος πριν το καλοκαίρι του 2014 με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Μέχρι τότε τα λύματα θα πηγαίνουν στη θάλασσα ζωντανά. Ο ΒΙΟΚΑ Έμπωνα, σύμφωνα με το κ. Υψηλάντη, έχει επιδιορθωθεί και λειτουργεί με υπεδάφια διάθεση του νερού από τα επεξεργασμένα λύματα.
Ο ΒΙΟΚΑ Απολακκιάς ελπίζεται ότι θα λειτουργήσει τον Ιούνιο, όπως και αυτός του Ασκληπειού, ενώ αυτός του Γενναδίου θα λειτουργήσει στο τέλος του καλοκαιριού. Οι ΒΙΟΚΑ Μαριτσών και Θεολόγου σχεδιάζεται να καταργηθούν και να ενσωματωθούν με αυτούς της Κρεμαστής και Καμείρου αντίστοιχα.
Μεγάλες περιοχές χωρίς αποχέτευση
Μεγάλες περιοχές του νησιού παραμένουν όμως ακόμα χωρίς αποχέτευση ενώ θα μπορούσε να αρχίσει τουλάχιστον ο σχεδιασμός για την πλήρη κάλυψή τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Μεσαιωνική Πόλη και η τουριστική περιοχή Θεολόγου.
Για την πρώτη έχει εκτελεστεί η πρώτη και δεύτερη φάση των υπογείων δικτύων που κάλυψε το 57,65% της συνολικής της έκτασης (βλ. και αφιέρωμα στα Οικολογικά Ροδιακά στις 22 Φεβρουαρίου 2012). Παραμένει ωστόσο το υπόλοιπο κομμάτι που είναι αρκετά μεγάλο και δημιουργεί πολλά προβλήματα.
ʼποψη βέβαια της ΔΕΥΑΡ είναι ότι τη σχετική πρωτοβουλία για τα δίκτυα της Μεσαιωνικής Πόλης πρέπει να την πάρει ο Δήμος Ρόδου αφού μαζί με τα δίκτυα της ΔΕΥΑΡ πρέπει να υπογειοποιηθούν και τα υπόλοιπα δίκτυα όπως έγινε στις προηγούμενες δύο φάσεις του έργου.
Για τη δεύτερη περιοχή θα ήταν πολύ εύκολο να συνδεθούν οι ξενοδοχειακές μονάδες με το ΒΙΟΚΑ Δήμου Καμείρου που βρίσκεται δίπλα από τον ΑΗΣ Σορωνής της ΔΕΗ σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των δύο χιλιομέτρων.
Η αξία του περιβάλλοντος για την οικονομία
Η αξία του περιβάλλοντος ως καθοριστικού παράγοντα για την πορεία της οικονομίας της χώρας μας και ειδικότερα των τουριστικών περιοχών αναγνωρίζεται πλέον από τους πάντες. Είναι χαρακτηριστική η εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ι. Τεντέ για αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας και προστασία του περιβάλλοντος με ταυτόχρονη δίωξη των παραβατών ειδικά στις τουριστικές περιοχές (βλ. σελ. 11 εφ. Ροδιακή Τρίτης 14/05/2013).
Ο ίδιος μάλιστα ο πρωθυπουργός σε προχθεσινές του δηλώσεις τόνισε την τεράστια σημασία του περιβάλλοντος για τον τουρισμό και ζήτησε από τους δημάρχους αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους στο τουριστικό κύκλωμα φορείς να διαφυλάξουν το περιβάλλον και την εικόνα της χώρας στους επισκέπτες.