Η αύξηση των αφίξεων δεν σημαίνει βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των ξενοδοχείων

Βαθιά γνώση του Τουρισμού, με 25ετή θητεία στους μεγαλύτερους ξενοδοχειακούς ομίλους στη χώρα και στα πλέον “επώνυμα” ξενοδοχεία, όπως στα ξενοδοχεία του ομίλου Grecotel, του ομίλου Χατζηλαζάρου, στο Rodos Palace, και άριστη γνώση των αριθμών (οικονομολόγος γαρ), ο κ. Γιάννης Μισθός διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία του καλού συνομιλητή και πολλά ακόμη, που τον κατατάσσουν μεταξύ των πλέον ειδημόνων στον χώρο. Σε συνέντευξή του στο “ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ”, ο γενικός διευθυντής και διευθυντής Οικονομικών της Landa S.A., ιδιοκτήτριας των πολυτελών ξενοδοχείων  Amathus Beach Hotel και Elite Suites & SPA στη Ρόδο, αναλύει τα δεδομένα της φετινής τουριστικής σεζόν στο νησί, σύμφωνα με τα οποία καταγράφεται αύξηση των αφίξεων, η οποία, ωστόσοσ, δεν συνεπάγεται και βελτίωση των αποτελεσμάτων των ξενοδοχείων. Κι αυτό γιατί, όπως λέει, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 85%, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στο νησί δεν κατάφεραν να μετακυλήσουν τις αυξήσεις του Φ.Π.Α. στις τιμές τους.

Ποια είναι η εκτίμησή σας για το σύνολο της φετινής τουριστικής σεζόν στη Ρόδο και σε ποιο βαθμό οι τελευταίες εξελίξεις στην Τουρκία επιδρούν στον ροδιακό Τουρισμό;
Βασιζόμενοι στα μέχρι σήμερα στατιστικά στοιχεία αφίξεων του αεροδρομίου, βλέπουμε πως υπάρχει σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης, η οποία αγγίζει το 6%-7% μέχρι τον Ιούνιο και συνεχίζει αυξητικά και τους υπόλοιπους μήνες. Βέβαια, κανείς δεν γνωρίζει ή τουλάχιστον δεν μετρά τις διανυκτερεύσεις, ώστε να ξέρουμε αν η αύξηση αυτή συνοδεύεται με αντίστοιχη αύξηση των διανυκτερεύσεων.

Οι τελευταίες εξελίξεις στην Τουρκία συνέβαλαν, αλλά όχι σε σημαντικό βαθμό, στην αύξηση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής και, φυσικά, πιστεύω ότι θα συμβάλλουν αρνητικά στην προσέλευση Τούρκων πελατών, που είναι σημαντικοί πελάτες, δεδομένου ότι ξοδεύουν αρκετά στην αγορά της Ρόδου.

Πως διαμορώνονται οι κρατήσεις από τη ρωσική αγορά στο νησί και τι ευθύνεται που ο ρωσικός τουρισμός εφέτος δεν έκανε τη “διαφορά” στη χώρα μας;
Οι κρατήσεις της ρωσικής αγοράς, όπως είχαμε πει και παλαιότερα στη Μόσχα, είναι της τελευταίας στιγμής και εφέτος δείχνουν να έχουν επηρεαστεί αρκετά από το συνεχές μεταβαλλόμενο καθεστώς στην Τουρκία (διατάραξη των σχέσεων εξαιτίας της κατάρριψης του ρωσικού μαχητικού από την τουρκική πολεμική αεροπορία, αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος, με αποτέλεσμα οι πτήσεις  charter από τη Ρωσία να διακοπούν για 2-3 εβδομάδες).

Φυσικά, παράγοντες όπως η δυσκολία στην έκδοση βίζας η ισοτιμία ευρώ/ρούβλι, που παραμένει υψηλή, η χαμηλή τιμή του πετρελαίου, η οποία συντελεί στην ύφεση που παρατηρείται στη Ρωσία, επηρέασαν τα αναμενόμενο αποτελέσματα και δεν επιβεβαίωσαν τις αισιόδοξες προβλέψεις.

Πρέπει όμως όλοι μας να καταλάβουμε πως οι Ρώσοι, ανεξάρτητα από τα γεγονότα, θα συνεχίσουν να προτιμούν τον προορισμό Τουρκία. Για να γίνουμε, λοιπόν, πιο ανταγωνιστικός ως προορισμός και να πάρουμε μεγαλύτερο μερίδιο της ρωσικής αγοράς, πρέπει να κάνουμε αλλαγές και να πάρουμε αποφάσεις. Καταρχάς πρέπει να λύσουμε τα προβλήματα που σχετίζονται με την έκδοση θεώρησης εισόδου στη χώρα μας από τη ρωσική αγορά και με τις υποδομές, κυρίως τα αεροδρόμια, όπου παρατηρούνται δίωρες και τρίωρες καθυστερήσεις στις αφίξεις και αναχωρήσεις των Ρώσων ταξιδιωτών.

Πως διαμορφώνεται η κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο και ποιες πιστεύετε ότι θα είναι οι επιπτώσεις της αποχώρησης της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση στον ελληνικό, αλλά και στον ροδιακό τουρισμό;
Η κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζει να είναι αυξητική και να δείχνει ότι δεν έχει επηρεαστεί από το Brexit.
Αν σταθεροποιηθεί η ισοτιμία γύρω στο 1,20 δεν νομίζω ότι θα έχουμε σοβαρές απώλειες. Μας ανησυχούν όμως τελευταία κάποια περιστατικά πτωχεύσεων low cost tour operators, αλλά νομίζω πως αυτά είναι μεμονωμένα.
Πιστεύω πως οι Βρετανοί αγαπούν τα ελληνικά νησιά και κυρίως τη Ρόδο και θα συνεχίσουν να έχουν σημαντικό μερίδιο της αγοράς μας.

Πως μεταφράζεται η αυξημένη τουριστική κίνηση στη Ρόδο στα οικονομικά των ξενοδοχείων;
Δυστυχώς, οι αυξημένες διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, δεν έχουν τα ανάλογα θετικά αποτελέσματα στα οικονομικά μεγέθη, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 85% των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, πολύ απλά γιατί δεν μπόρεσαν τα ξενοδοχεία να μεταφέρουν τις διαδοχικές αυξήσεις του Φ.Π.Α. στις τιμές τους. Ξέρετε ότι υπογράφουμε συμβόλαια με ενσωματωμένους όλους τους φόρους: Φ.Π.Α, τέλη Παρεπιδημούντων;

Η αύξηση του Φ.Π.Α. και ταυτόχρονα των μειωμένων συντελεστών στα νησιά του Αιγαίου έφερε απώλεια εσόδων τουλάχιστον 8-9%. Από ένα μέσο Φ.Π.Α. στο πακέτο all inclusive 7,33% πήγαμε στο 16,09%. Από αυτό το ποσοστό κάποιοι μπόρεσαν να πάρουν αυξήσεις 3-4%, άρα στην καλύτερη περίπτωση είχαν απώλεια εσόδων 5-6%. Εκείνοι οι οποίοι ζήτησαν και πήραν μεγαλύτερες αυξήσεις, έκαναν και συνεχίζουν να κάνουν “αγώνα δρόμου”, δίνοντας προσφορές, για να γεμίσουν τα δωμάτιά τους.

Σε όλο αυτό προστίθεται η αύξηση των εργοδοτικών εισφορών, ο φόρος στο κρασί και στη μπύρα, ο διπλασιασμός του ΕΝΦΙΑ και ακόμη δεν ξέρουμε μέχρι τέλος του 2016 τι άλλο μπορεί να μας βρει αν δεν βγαίνουν τα νούμερα του Κρατικού Προϋπολογισμού. Επίσης, η αύξηση του All Inclusive, κυρίως λόγω της μεταφοράς παραδοσιακών πελατών αυτής της κατηγορίας από τις αγορές της Αιγύπτου και της Τουρκίας στη Ρόδο, μηδένισε τα έσοδα των extras στα ξενοδοχεία, αναγκάζοντας τα περισσότερα σε αλλαγή στρατηγικής με τη μετατροπή τους σε All Inclusive.

Στην αύξηση του Φ.Π.Α. και στην κατάργηση του μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. στα νησιά προγραμματίζεται να προστεθεί και το νέο τέλος διανυκτέρευσης. Ποιες κατά τη γνώμη σας θα είναι οι επιπτώσεις στην ξενοδοχειακή αγορά από αυτό τον νέο φόρο και τι πρέπει να γίνει προκειμένου η Ελλάδα να παραμείνει δυνατός “παίχτης” στην τουριστική “σκακιέρα” της Μεσογείου;
Όσο αφορά στο τέλος διανυκτέρευσης και αυτό έρχεται σαν κάτι επιπρόσθετο, που στην καλύτερη περίπτωση που δεν ενταχθεί στην τιμή πακέτου (δεν έχει βγει ακόμη διευκρινιστική εγκύκλιος και όλοι θεωρούν ότι θα το πληρώνει ο πελάτης με την άφιξή του στο ξενοδοχείο), θα επηρεάσει τις αφίξεις με απώλειες, τη μέση διαμονή με μείωση των ημερών παραμονής και την αύξηση διανυκτερεύσεων σε καταλύματα εκτός ξενοδοχείων, άρα θα επιφέρει μείωση διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία.

Αν καταφέρναμε να υιοθετήσουμε τις “καλές πρακτικές” προορισμών όπως η Ισπανία, διότι στην Ισπανία ανήκει και η Μαγιόρκα όπου ισχύει ειδικό φορολογικό καθεστώς, αν ενισχύαμε τα δυνατά μας σημεία, όπως είναι η φιλοξενία, η διατροφή, ο πολιτισμός, τότε πιστεύω θα είχαμε καλύτερα αποτελέσματα ως προορισμός.

Αρκετά βραβεία για το Amathus. Πως τα κερδίζετε και τι να περιμένουμε ακόμη;
Είναι τιμή και ιδιαίτερη χαρά να γινόμαστε αποδέκτες σημαντικών διακρίσεων κάθε χρόνο. Ευχαριστούμε τους πελάτες μας για αυτό και φυσικά το προσωπικό μας, διότι έχει πετύχει κάτι που μπορεί να φαίνεται απλό, αλλά ταυτόχρονα είναι και πολύ δύσκολο: να υπάρχει προσωπική σχέση με τον πελάτη.

Η σπουδαιότερη προσωπικότητα στα ξενοδοχεία Amathus είναι ο πελάτης και εκεί βρίσκεται και η ιδιαιτερότητα του επαγγέλματός μας, καθώς χρειάζεται προσοχή και λεπτομέρεια για να “χτιστεί” σε βάθος χρόνου ένα καλό όνομα. Σε αυτό δεν χωρούν πειραματισμοί.

 Οι ανάγκες του πελάτη αυξάνονται συνεχώς και γίνονται πιο προσωποποιημένες. Έτσι, λοιπόν, και σύμφωνα και με την πελατοκεντρική φιλοσοφία των ξενοδοχείων μας, ο κάθε ένας από εμάς θέτει ως προτεραιότητα συνεχή βελτίωση, με στόχο την εξύψωση των υπηρεσιών μας.

Ποια είναι τα τελευταία επενδυτικά σας σχέδια και τι προγραμματίζεται για το μέλλον;
Υπάρχουν κάποιες μη ανακοινώσιμες προς το παρόν εξελίξεις στην εταιρία, γι’ αυτό δεν μπορώ να αναφέρω πολλά πράγματα. Σίγουρα στις σκέψεις των μετόχων-επεδυτών είναι η ανακαίνιση του ξενοδοχείου και η ενδυνάμωση του μετοχικού σχήματος της εταιρίας, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις δυσκολίες των καιρών, σε ένα ασταθές, θα έλεγα, οικονομικό και τουριστικό περιβάλλον.