Το οπτικοακουστικό μοντέλο του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου

Πτυχιακή εργασία για το Εθνικό Θέατρο Ρόδου πραγματοποίησε ο συμπολίτης μας και φοιτητής της αρχιτεκτονικής σχολής του πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Άγγελος- Ευθύμιος Χατζατόγλου, με θέμα "Η εξερεύνηση  ενός μνημείου- Εθνικό Θέατρο Ρόδου".

Ο κ. Χατζατόγλου, μέσα από την έρευνα που πραγματοποίησε, καταγράφει το οπτικοακουστικό μοντέλο του θεάτρου, ενώ παράλληλα δημιούργησε και ντοκιμαντέρ με την παρουσίαση του ίδιου του κτηρίου.
To ντοκιμαντέρ πέρα από την παρουσίαση του κτηρίου, προωθεί επιπλέον στοιχεία κατανόησης, όπως για παράδειγμα την αρχική συνθετική ιδέα, τη διαδικασία δηλαδή που ακολουθεί κάθε αρχιτέκτονας μέχρι να φτάσει στο τελικό αποτέλεσμα, εμπλουτίζοντας μάλιστα τη σκέψη του θεατή με εργαλεία κατανόησης, όπως μακέτες, σχέδια, φωτογραφίες, βίντεο animation. Αντίστοιχα όπως κάθε κτίριο έχει πολλαπλές θεματικές ως προς την ιστορικότητά του, και τις λειτουργίες που φιλοξενεί έτσι και ο τρόπος σκηνοθεσίας, ο τρόπος λήψης των πλάνων και τα ηχητικά περιβάλλοντα διαμορφώνονται και δομούνται με διαφορετικό τρόπο για κάθε κτίριο.

Το Εθνικό Θέατρο Ρόδου, όπως θα έπρεπε να είναιΤο Εθνικό Θέατρο Ρόδου, όπως θα έπρεπε να είναι


Ακόμη, στη διάρκεια της εκπόνησης της πτυχιακής, αναζητήθηκαν και μελετήθηκαν οι σύγχρονες μορφές οπτικοακουστικών μέσων που εντοπίζονται σε κτήρια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό ενώ ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σειρά ντοκιμαντέρ «Architectures» (Αρχιτεκτονική), δημιουργία των Ρίτζαρντ Κόπανς (Richard Copans) και Στάν Νιούμαν (Stan Neumann)  μιας παραγωγής του γαλλογερμανικού τηλεοπτικού καναλιού ARTE.

Στο κλειστό πλέον σήμερα Εθνικό Θέατρο (το οποίο απο το 2008 κατασκευάζεται εκ νέου), αναδεικνύονται τα βασικά στοιχεία της ιστορικής πορείας του κτηρίου αλλά και τις αρχές της σύγχρονης ανακαινιστικής μελέτης. Το χθες, το σήμερα και το αύριο του κτηρίου αποτελούν τα βασικά στοιχεία της διάρθωσης του ντοκιμαντέρ.

Η σημερινή μορφή του Εθνικού ΘεάτρουΗ σημερινή μορφή του Εθνικού Θεάτρου


Η εργασία του κ. Χατζατόγλου χωρίζεται σε τρία μέρη:
Στο πρώτο μέρος γίνεται αναφορά σε σύγχρονα παραδείγματα οπτικοακουστικών πορτραίτων κτηρίων, σε διεθνή και ελληνικό επίπεδο. Παρατίθενται συγκεκριμένα παραδείγματα και αναλύεται η σειρά Architectures καθώς αποτελεί το πλέον χαρακτηριστικό και πλήρες παράδειγμα δημιουργίας μιας μονογραφίας κτηρίου.
Στο δεύτερο μέρος αναλύεται χρονικά η πορεία του Εθνικού Θεάτρου της Ρόδου. Παρουσιάζεται η οργάνωση του θεάτρου κατά την Ιταλική περίοδο και η εξέλιξή του τα επόμενα χρόνια μέχρι την παύση της λειτουργίας του. Αποτυπώνεται η γεωμετρία του χώρου, όπως την συνέλαβαν οι Ιταλοί μηχανικοί, με τις επιρροές από τη Φασιστική Ιταλική αρχιτεκτονική αλλά και την τοπική αρχιτεκτονική του νησιού. Παράλληλα, περιγράφονται οι χώροι της σκηνής, της πλατείας και οι βοηθητικοί χώροι. Εν συνεχεία παρουσιάζονται τα στοιχεία από την ιστορική εξέλιξη της μορφής και της χρήσης του κτηρίου, μετά την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα έως τη σύγχρονη εποχή και την παύση της λειτουργίας του.
Ο κ. Χατζατόγλου, μέσα από την πτυχιακή αυτή εργασία εκφράζει και την επιθυμία- προσδοκία, να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης του κτηρίου, και η επαναλειτουργία του, και να αποκτήσει ξανά την αίγλη του παρελθόντος.

Το εσωτερικό του θεάτρου, όπως θα διαμορφωθείΤο εσωτερικό του θεάτρου, όπως θα διαμορφωθεί


Το βίντεο που μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει μέσα απο το youtube και τη σελίδα της Ροδιακής, είναι ενδεικτικό της έρευνας που πραγματοποιήθηκε απο τον φοιτητή της αρχιτεκτονικής σχολής, ενώ μάλιστα ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποτελεί τόσο η συνέντευξη του κ. Κυριάκου Μάγου από τη διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης και μνημείων αλλά και η παρουσίαση του Εθνικού Θεάτρου όχι μόνο για το πώς λειτουργούσε παλιότερα αλλά και για τη σημερινή του κατάσταση και για το πώς το οραματίζονται μετά την ολοκλήρωση των έργων.

Η ιστορική αναδρομή, η μελέτη και η σύγκριση με θέατρα αντίστοιχου βεληνεκούς αλλά και η παρουσίαση του περιβόητου πλάνου ολοκλήρωσης του Εθνικού Θεάτρου, αποτελεί μια ομολογουμένως αξιόλογη προσέγγιση απο τον συμπολίτη μας κ. Χατζατόγλου.

Να σημειωθεί πως ο επιβλέπων καθηγητής της πτυχιακής είναι ο κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου, ενώ η πτυχιακή εργασία απέσπασε πολύ καλές κριτικές και από το τμήμα αρχιτεκτόνων Βόλου.

Δείτε την πτυχιακή εδώ