Ρόδος: Γυναικεία παραδοσιακή φορεσιά Μασάρων

Ρόδος: Γυναικεία παραδοσιακή φορεσιά Μασάρων

Ρόδος: Γυναικεία παραδοσιακή φορεσιά Μασάρων

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1015 ΦΟΡΕΣ

Η Δωδεκάνησος φοράει τα παραδοσιακά της

Eπιμέλεια - φωτογράφηση Μιχάλης Μαννάκης

Email: mannakis.m@gmail.com

Με τη στήριξη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου (Τμήμα Πολιτισμού)


Η γυναικεία παραδοσιακή φορεσιά των Μασάρων δε φοριέται εδώ και πολλά χρόνια, οι πληροφορίες που υπάρχουν προέρχονται, από αφηγήσεις ηλικιωμένων κατοίκων του χωριού, από πρώην και νυν μέλη του πολιτιστικού συλλόγου και κυρίως από φωτογραφικό υλικό όπως απεικονίζονται στις εικόνες 1 και 2 που μας δείχνουν αντίστοιχα την επίσημη και καθημερινή φορεσιά.


Άλλες πληροφορίες δε μπορούμε προς το παρών τουλάχιστον να αντλήσουμε μια και δεν έχει εντοπιστεί καμία φορεσιά ολοκληρωμένη, εκτός από κάποια τμήματα αυτής τα οποία είναι όλα αυθεντικά και βρίσκονται στην αίθουσα του πολιτιστικού συλλόγου, τα οποία και παρουσιάζουμε εικ 3 βελούδινο σακάκι σε μπορντό απόχρωση χρυσοκεντημένο, εικ4 βελούδινο σακάκι σε μαύρη απόχρωση και τα δύο για τις επίσημες ημέρες, εικ 5 το μπορκί συνήθως σε πολύχρωμες αποχρώσεις, για τις καθημερινές ημέρες εικ 6 & 7 καθημερινές φορεσιές.

Περιγραφή φορεσιάς
Εσωτερικά στην πάνω πλευρά του σώματος κατάσαρκα φοριέται ένα πουκάμισο τα μπρος πίσω δηλαδή το κούμπωμα είναι στην πίσω πλευρά για να καλύπτεται μπροστά το στήθος, σε διάφορα χρώματα και μακριά μανίκια. Από κάτω φοριέται η βράκα με μήκος έως το καλάμι με λάστιχο στην άκρη και διακοσμημένη με δαντέλα στην κάτω πλευρά, από χασέ ή κάποτο σε λευκή πάντα απόχρωση.

Εξωτερικά από πάνω φοριέται το κυρίως πουκάμισο με μακριά μανίκια και μήκος έως την μέση ανοιχτό μπροστά στο στήθος και διακοσμημένο με πιέτες, πάντα λευκό για τις καθημερινές και εκρού για τις επίσημες ημέρες γνωστό ως «τραχηλιά».

Από κάτω φοριέται το μισοφούστανο σε διάφορα χρώματα για τις καθημερινές ημέρες και σε λευκό για τις επίσημες με μήκος λίγο πιο πάνω από την εξωτερική φούστα. Εξωτερικά φοριέται το φουστάνι «αμοσχαρίτης» με μήκος λίγο πιο κοντό από την βράκα για να φαίνεται η διακόσμηση της, αμάνικο με μεγάλο άνοιγμα μπροστά στο στήθος για να φαίνεται η διακόσμηση από το πουκάμισο, με ένα κουμπί στην μία πλευρά του ανοίγματος για να κλείνει με την άλλη πλευρά με ένα κορδονάκι. Φέρει σούρα στην μέση που δημιουργούν κάθετες πιέτες. Ύφασμα καρό ή πουά σε σκούρες αποχρώσεις για τις καθημερινές και γυαλιστερό για τις επίσημες «κρεψατέ».

Στο κεφάλι εσωτερικά φοριέται το σκουφομάντηλο για να καλύπτει τα μαλλιά, αμέσως μετά για τις γιορτές το «τσεμπέρι» κλαδωτό σε διάφορα χρώματα ενώ για τις καθημερινές σε καφέ απόχρωση και εξωτερικά το μαντίλι απλό λευκό για τις καθημερινές και το Καλύμνικου τύπου για τις γιορτές. Για υποδήματα φορούσαν τα γνωστά «ποήματα», τα γνωστά στιβάνια από το γειτονικό χωριό Αρχάγγελο σε εκρού απόχρωση για τις γιορτές και σε μαύρο για τις καθημερινές, ενώ για τις δουλειές του σπιτιού χαμηλά παπούτσια ή και παντόφλες.


Κοσμήματα χρησιμοποιούσαν στις γιορτές όσες είχαν και στο στόλισμα τις νύφης με τον κουτελίτη στο μέτωπο και τις γνωστές αρμαθιές από φλουριά στο στήθος.

Να σημειώσουμε ότι οι φορεσιές ραβόταν αρχικά στο χέρι με αγοραστά υφάσματα και αργότερα στην μηχανή.


Ο πολιτιστικός σύλλογος στο παρελθόν χρησιμοποιούσε τις φορεσιές στην εικ8 ενώ σήμερα χρησιμοποιεί τις φορεσιές που απεικονίζονται στις εικ9&10 ενώ στην εικ 11 βλέπουμε συνδυασμό αυθεντικής φούστας με σύγχρονο πουκάμισο.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΞΩΡΑΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΑΣΑΡΩΝ «ΤΟ ΚΑΜΜΥΡΙ»
Παναγιώτης Μαστρωσαββάκης
Μαριέττα Γιακουμάκη
Βασιλεία Μπαφίτη
Σεβαστή Μανιά
Σπανού Φλώρα
Κατερίνα Πετρίδη

Διαβάστε ακόμη

Η Παλιά και η Νέα Αγορά της Ρόδου (Γ' Μέρος)

Η Παλιά και η Νέα Αγορά της Ρόδου (β' μέρος)

Η Παλιά και η Νέα Αγορά της Ρόδου

Η Ρόδος, ο Γρίβας και ο απελευθερωτικός αγώνας της Κύπρου

Δωδεκάνησα: Η Ενσωμάτωση, η ημερομηνία που δεν άλλαξε και μια προσωπική μαρτυρία

Η ιστορία της Αρχαγγελίτισσας Παρασκευής Γιακουμάκη: Στη Στράτα του Προφήτη Ηλία

Σελίδες Ιστορίας: Ο δρόμος των Παθών με τα γλυπτά, ο Σταυρός του Φιλερήμου και η κατάληψη της Μονής στις 20 Σεπτεμβρίου 1947

Τήλος: Οι πρώτοι γάμοι ομοφύλων το 2008, όπως τους έζησαν 3 από τους πρωταγωνιστές τους