Σε προτεραιότητα για τη Ρόδο  η ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Θετικά είναι τα μηνύματα για την πορεία του θαλάσσιου τουρισμού στη Ρόδο το 2019 αφού αναμένεται μία μικρή αύξηση στις προσεγγίσεις, όπως ειπώθηκε κατά τη συνάντηση που είχε χθες ο Δήμαρχος κ. Φώτης Χατζηδιάκος με την Ένωση Εφοπλιστών και τόνισε σε δηλώσεις του ότι για τη Δημοτική Αρχή είναι πρώτη προτεραιότητα το θέμα της κρουαζιέρας.

 

Η αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών του λιμανιού της Ρόδου, κυριάρχησε στη συνάντηση αυτή στην οποία ο Δήμαρχος είχε συνεργασία με τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρων και Φορέα Ναυτιλίας κ. Θεόδωρο Κόντες, τουριστικούς πράκτορες και φορείς με στόχο βέβαια την προσέλκυση περισσότερων κρουαζιερόπλοιων στο νησί.


Η συνάντηση από όλες τις πλευρές χαρακτηρίστηκε «εποικοδομητική» και σ’ αυτήν εξετάστηκε η πορεία των έργων που εκτελούνται από το Λιμενικό Ταμείο για την ασφάλεια του λιμανιού, και οι αλλαγές στη νομοθεσία από το 2021 που αφορούν τους εντός και εκτός συνθήκης Σένγκεν επιβάτες.


Ο κ. Κόντες συνοδευόταν από τους κ.κ. Γιώργο Κουμπενά Γενικό Γραμματέα, Γεράσιμο Κανακάρη μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και  Αντώνη Καλούδη, Διευθυντή της Ένωσης.


Από πλευράς της Ρόδου συμμετείχαν, εκτός από τον Δήμαρχο, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου κ. Μιχάλης Χριστοδούλου, η Αντιδήμαρχος Τουρισμού κα Μαρίζα Χατζηλαζάρου, ο κεντρικός Λιμενάρχης, ο διευθυντής του Τελωνείου, εκπρόσωποι της Αστυνομικής Διεύθυνσης, υπηρεσιακοί παράγοντες και οι  τουριστικοί πράκτορες κ.κ. Τσαμπίκος Χατζημιχάλης και Παύλος  Γεωργιάδης.

 

Δηλώσεις
Σε δηλώσεις τους αμέσως μετά τη συνάντηση, όλοι τη χαρακτήρισαν εποικοδομητική. Καταρχήν, ενθαρρυντικό είναι ότι ο κ. Κόντες έκανε λόγο για αυξητική τάση στην κρουαζιέρα για το νησί της Ρόδου το 2019. Είπε, όμως, ότι έχουμε ακόμα μέλλον αφού πρέπει να σταματήσουμε τη γραφειοκρατία αλλά να έχουν και τη βοήθεια του Κράτους για να προχωρήσουν πραγματικά αυτά τα έργα τα οποία είναι πολύ σοβαρά για το νησί μας και όχι μόνο αφού η Ρόδος μπορεί να είναι ένα λιμάνι home-port για την κρουαζιέρα, για τον θαλάσσιο τουρισμό, όπως και για τα mega yacht που μπορεί να εδρεύουν εδώ και να κάνουν πολύ περισσότερα για την τοπική οικονομία σε όλα τα Δωδεκάνησα.


Ερωτηθείς, ο Πρόεδρος των εφοπλιστών είπε ακόμη ότι ήρθαν να δουν τι έχει γίνει από αυτά που είχαν θέσει κατά την προηγούμενη συνάντηση που είχαν. Σύμφωνα με τον ίδιο, λοιπόν, έχουν γίνει αρκετά αλλά υπάρχουν ορισμένοι κανονισμοί που θα εφαρμοστούν πολύ σύντομα, μέχρι το 2021, όπως είναι για τους non Sengen επιβάτες, η μεγέθυνση των πλοίων που είναι πλέον των 300 μέτρων με 3-4 χιλιάδες επιβάτες. Επίσης, χθες, κατέθεσαν και τις δικές τους ιδέες για την ανανέωση του masterplan του λιμανιού της Ρόδου.


Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος δήλωσε καταρχήν: «Βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία και ξεπερνάμε συνεχώς προβλήματα γραφειοκρατικά και άλλα προκειμένου το λιμάνι της Ρόδου να βρίσκεται ψηλά στην πυραμίδα προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων. Ευχόμαστε να σταματήσει να υπάρχει αστάθεια και γεγονότα στον ευρύτερο χώρο της ανατολικής Μεσογείου που επηρεάζουν άμεσα την κίνηση και τα δρομολόγια των κρουαζιερόπλοιων».


Ακόμη, δεν έκρυψε τη χαρά του για τα νέα που μετέφερε ο κ. Κόντες, ότι θα έχουμε μία σχετική αύξηση το 2019 στην κρουαζιέρα αλλά με προοπτικές καλύτερες για τα επόμενα χρόνια.  Και είπε, στη συνέχεια:  «Η Ρόδος είναι ένας από τους δημοφιλείς προορισμούς της κρουαζιέρας, οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου δεν έχουν- δυστυχώς θα πω-αλλάξει τόσο, ευελπιστούμε όμως ότι σύντομα θα έχουμε ένα διαφορετικό τοπίο και ένα διαφορετικό οδικό χάρτη όσον αφορά την κρουαζιέρα στη Μεσόγειο».


Εκείνο που τους απασχόλησε έντονα είναι αφενός μεν οι υποδομές αφετέρου η νέα νομοθεσία σύμφωνα με την οποία μέχρι το 2021 θα υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση των επιβατών Σένγκεν, non Σένγκεν κτλ.


Έτσι, στις προτεραιότητες του Λιμενικού Ταμείου και της Δημοτικής Αρχής είναι η αναβάθμιση των υποδομών και στο τουριστικό λιμάνι αλλά και η επικαιροποίηση του master plan του 2009 που δεν προχώρησε και το έχουν ξεπεράσει πια οι συγκυρίες, ώστε, όπως είπε ο κ. Χατζηδιάκος, να μην μας ξεπεράσουν για ακόμα μία φορά και οι προοπτικές των μεγάλων κρουαζιεροπλοίων που θα πρέπει να προσεγγίσουν τη Ρόδο.


Επίσης, σύμφωνα με τον Δήμαρχο, το συμπέρασμα που εξήχθη από τη χθεσινή συνάντηση-και τους ικανοποιεί ιδιαίτερα-είναι αυτή η σχέση συνεργασίας που υπάρχει ανάμεσα στο Δήμο και το Λιμενικό Ταμείο με τις τοπικές υπηρεσίες, την Ένωση Εφοπλιστών κτλ. ώστε να μπορέσουν να προωθήσουν κάποια θέματα που κολλάνε στις γνωστές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Ως παράδειγμα ανέφερε ότι θα μπορούσε το τουριστικό λιμάνι να έχει πιο σύγχρονες υποδομές και δεν είναι θέμα πόρων αφού θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει υποδομές και το Λιμενικό Ταμείο, δεν μπορεί όμως να το κάνει όταν ιδιοκτησιακά ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών. Θα εξετάσουν, λοιπόν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ποιο είναι αυτό που πρέπει να προχωρήσουν άμεσα, ούτως ώστε να προλάβουμε τις ευνοϊκές για την κρουαζιέρα συγκυρίες, έτσι όπως διαμορφώνονται για το 2020 και το 2021, μια και τα λιμάνια τη Ρόδου και του Ηρακλείου είναι αυτά που μπορούν να δεχθούν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια στη νοτιοανατολική Μεσόγειο για τις non  Σένγκεν προσεγγίσεις.  «Εμείς βάζουμε σε πρώτη προτεραιότητα το θέμα της κρουαζιέρας», δήλωσε ο κ. Χατζηδιάκος.


Στο σημείο αυτό, μάλιστα, θέλησε να τονίσει ότι δεν είναι μόνο το θέμα του νερού για τα κρουαζιερόπλοια, λέγοντας ότι θα το έδιναν ακόμα και δωρεάν μετά από δύο χρόνια αν τυχόν πέσει στα 7Λ από το φράγμα. Ο σημαντικότερος παράγοντας για τον ίδιο είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις, τα βιομετρικά στοιχεία, ο εξοπλισμός που θέλει η Αστυνομία, ένα σωστό κτήριο αναμονής των επισκεπτών, θέματα όμως που περνούν από το Υπουργείο Οικονομικών, την αρχαιολογική υπηρεσία, το ΥΕΝ για τις διάφορες εγκρίσεις κτλ.


Υπάρχει ο σχεδιασμός, η εμπειρία-συνέχισε ο Δήμαρχος-η βοήθεια από την Ένωση Εφοπλιστών με τις εικόνες που έχουν από άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια. Όταν όμως δεν επιτρέπουν να εγκαταστήσει το Λιμενικό Ταμείο μία φυσούνα για τους επισκέπτες του κρουαζιερόπλοιου όταν βρέχει, δεν είναι θέμα του Λιμενικό Ταμείο. Το συμπέρασμα, όμως που βγήκε χθες κατά τον ίδιο είναι ότι όλα αυτά θα τα παλέψουν όλοι μαζί.


Ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου εξέφρασε και εκείνος την ικανοποίησή του και είπε ότι, λόγω της έναρξης της σεζόν, άρχισαν να προσεγγίζουν τα κρουζιερόπλοια στο λιμάνι της Ρόδου, και βάσει των στατιστικών στοιχείων που έχουν και οι ίδιοι θα έχουμε περίπου 25 επιπλέον προσεγγίσεις και πιστεύουν ότι και τα επόμενα χρόνια θα έχουμε μία περαιτέρω αύξηση όσον αφορά το θαλάσσιο τουρισμό.


Στη συνέχεια, ο κ. Χριστοδούλου αναφέρθηκε στο φιλόδοξο σχέδιο για την αναβάθμιση της ασφάλειας των λιμανιών της Ρόδου, της Ακαντιάς, του τουριστικού και της Κολώνας, για το οποίο και ενημέρωσαν χθες την Ένωση Εφοπλιτών. Μάλιστα αύριο, Παρασκευή, έχει προγραμματιστεί μία σύσκεψη με την ανάδοχο Εταιρεία και όλους τους φορείς που εμπλέκονται με τα λιμάνια ούτως ώστε να ενημερωθούν πριν ξεκινήσει το έργο. Αυτό, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, θα βοηθήσει κατά πολύ στην αναβάθμιση και την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας γιατί, όπως είπε, πρωταρχικός σκοπός και στόχος όλων είναι η ασφάλεια, και των επισκεπτών μας αλλά και αυτών οι οποίοι δραστηριοποιούνται και εργάζονται μέσα στις λιμενικές εγκαταστάσεις. Ακόμη, ενημέρωσαν ότι έχουν υποβάλει πρόταση για το θέμα του master plan του λιμανιού στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ώστε να επικαιροποιηθεί αφού ξεκίνησε από το 1995 και υπεγράφη το 2009. Ωστόσο, αυτά που προβλέπει και με τις σημερινές εγκαταστάσεις και συνθήκες είναι απαρχαιωμένα, ειδικά όταν έρχονται υπερσύγχρονα πλοία.


Έχουν κάνει πρόταση για χρηματοδότηση της επικαιροποίησης του master plan με 190 χιλιάδες ευρώ περίπου και ευελπιστούν ότι θα μπορέσουν να το αξιοποιήσουν για  όλα αυτά που αναδείχθηκαν κατά τη χθεσινή συνάντηση.

 

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ

Η αντιπροσωπεία είχε επίσης συνάντηση και με τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκο.
Ο Περιφερειάρχης, απευθυνόμενος στα μέλη της Ένωσης, δήλωσε πως αυτός ο εξαιρετικά σημαντικός κλάδος της εθνικής οικονομίας, για να αποδώσει σύμφωνα με τις δυνατότητές του, απαιτεί τη διαμόρφωση ενός νέου κανονιστικού, διοικητικού και νομικού πλαισίου λειτουργίας και πως η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εξαντλεί κάθε δυνατότητα εξεύρεσης πόρων, τους οποίους διαθέτει για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών στα νησιά της.


Ειδικότερα, ο κ. Χατζημάρκος δήλωσε:
«Η κατάσταση των λιμανιών του Νοτίου Αιγαίου εξακολουθεί να είναι σε ένα μη ικανοποιητικό επίπεδο, με την Περιφέρεια από την πλευρά της να στηρίζει χρηματοδοτικά τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, που είναι οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές των λιμανιών.


Η ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων παραμένει επιτακτική και οφείλουν όλοι να συνδράμουν ούτως ώστε αυτοί οι εξαιρετικά σημαντικοί Οργανισμοί για τη ζωή των νησιών να γίνουν πιο παραγωγικοί και πιο αποτελεσματικοί, προς όφελος της τοπικής και της εθνικής οικονομίας.


Η βασική δουλειά της Περιφέρειας, που είναι η εξεύρεση και διάθεση πόρων απαραίτητων για την αναβάθμιση των υποδομών, υλοποιείται επιτυχώς».