Ξεκίνησε η καταγραφή  των οφειλών του Thomas Cook

Ερωτηματολόγιο στο οποίο κάθε ξενοδόχος θα αποτυπώσει το ύψος της οφειλής που προέρχεται από τον Thomas Cook στάλθηκε από νωρίς χτες το πρωί σε όλα τα ξενοδοχεία του νησιού της Ρόδου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ροδιακή» Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΞΕΕ) και Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου συνεργάστηκαν στενά και κινητοποιήθηκαν ώστε να μπορέσει να διαμορφωθεί όσο το δυνατόν συντομότερα η εικόνα για το συνολικό χρέος του Thomas Cook.

Είναι κάτι που ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, ζήτησε από την πρώτη στιγμή που σημειώθηκε αυτή η δυσάρεστη εξέλιξη, και έτσι κάθε περιοχή, φρόντισε σε συνεργασία με το ΞΕΕ να ενημερώσει σχετικά τα μέλη της.

Το ίδιο έπραξε και η ΕΞΡ και έτσι στις 8 χτες το πρωί ξεκίνησε να στέλνεται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στα ξενοδοχεία της δύναμής της, το ερωτηματολόγιο το οποίο περιλάμβανε εκτός από το ερώτημα για το ύψος της οφειλής και άλλες παραμέτρους του θέματος όπως για παράδειγμα, με ποιο τμήμα του οργανισμού είχαν συνεργασία, και σε ποιο ποσοστό επί του τζίρου ανέρχεται το χρέος.

Σημειώνεται ότι λόγω της σοβαρότητας του θέματος πολλοί ειδοποιήθηκαν και τηλεφωνικά ώστε να μην αγνοήσουν να συμπληρώσουν και να στείλουν το ερωτηματολόγιο καθώς ο υπουργός τουρισμού ζήτησε να έχει σήμερα τα στοιχεία για να κινηθεί άμεσα στη λήψη συγκεκριμένων μέτρων.    

Πάντως χτες ο κ. Θεοχάρης δήλωσε ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις,  το κόστος για τον ελληνικό τουρισμό από τη χρεοκοπία θα ξεπεράσει μακροπρόθεσμα τα 500 εκατ. ευρώ και μάλιστα έκανε γνωστό ότι υπάρχουν ακόμα και συμβόλαια επταετίας με κάποια ξενοδοχεία της χώρας μας.

Σύμφωνα με τον ίδιο αυτό που προσπαθεί το υπουργείο να βρει είναι το άμεσο κόστος που θα προκαλέσει προβλήματα καθώς σε βάθος χρόνου αυτοί μπορούν να αντιμετωπιστούν.

Κανένα πρόβλημα με τους πελάτες
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν έχει καταγραφεί κανένα πρόβλημα με τους πελάτες του Thomas Cook στη Ρόδο, καθώς όσοι βρέθηκαν για διακοπές στο νησί μας παραμένουν στα ξενοδοχεία τους μέχρι να οργανωθεί η επιστροφή τους στις πατρίδες τους.

Άλλωστε υπήρξε η παραίνεση της διοίκησης της ΕΞΡ προς όλους να δείξουν επαγγελματισμό και σύνεση και να συνεχίσουν τη φιλοξενία αυτών των ανθρώπων που βρέθηκαν ξαφνικά σε μία δυσάρεστη κατάσταση.

Σε τέτοιες ακριβώς καταστάσεις το τουριστικό προϊόν μας πρέπει να αποδεικνύει στην πράξη τη στήριξη και τη συμπαράστασή του, παρέχοντας ουσιαστική ελληνική φιλοξενία.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδας (ΣΕΤΚΕ), η οποία με ανακοίνωσή της καλεί τα μέλη της να δείξουν επαγγελματισμό απέναντι στους πελάτες του Thomas Cook, αναφέροντας τα εξής:

Η παύση λειτουργίας της εταιρείας Thomas Cook θα έχει πολύ σημαντικές επιπτώσεις στον ελληνικό Τουρισμό και σίγουρα θα επηρεάσει πολλές επιχειρήσεις του κλάδου μας.

Παρότι το μέγεθος της ζημιάς είναι τεράστιο για πολλούς επιχειρηματίες τουριστικών καταλυμάτων, θα πρέπει όλοι μας να λειτουργήσουμε με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση των χιλιάδων τουριστών της Thomas Cook που είναι αυτή τη στιγμή στη χώρα μας, οι οποίοι επίσης βρίσκονται σε δυσμενή θέση.

Η Συνομοσπονδία καλεί τα μέλη της να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με επαγγελματισμό και σεβασμό απέναντι στους πελάτες-φιλοξενούμενούς τους, αναδεικνύοντας τον φιλόξενο χαρακτήρα των μικρών οικογενειακών τουριστικών καταλυμάτων».
 
Γ. Φλεβάρης: «Είμαστε κοντά σε αυτούς που δοκιμάζονται»
Μιλώντας για τη δυσάρεστη εξέλιξη της χρεοκοπίας ο αντιπεριφερειάρχης Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Γιάννης Φλεβάρης δήλωσε χτες στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου ότι είχε επικοινωνία με την πρόξενο της Αγγλίας στην περιοχή μας Ράνια Κοσιώρη κατά την οποία συζητήθηκε το θέμα της ομαλής επιστροφής των πελατών του οργανισμού στις πατρίδες τους.

Ειδικότερα μιλώντας για την ικανοποίηση του εμπορικού κόσμου, από την έγκριση του προγραμματισμού δράσεων για την προβολή των νησιών μας το έτος 2020 που έγινε από το περιφερειακό συμβούλιο, είπε μεταξύ άλλων ότι κατέρρευσε ένας τουριστικός κολοσσός ένας από τους Leaders της τουριστικής αγοράς, αλλά και αυτό το γεγονός έρχεται να επιβεβαιώσει ότι τα αντανακλαστικά της περιφέρειας είναι άμεσα.

«Η ροή επαναπατρισμού των Βρετανών αλλά και των άλλων τουριστών πελατών της Thomas Cook που έχουν εγκλωβιστεί γίνεται κανονικά. Ήδη είχα σήμερα μία επικοινωνία με την πρόξενο κ. Ράνια Κοσιώρη η οποία μου ανέφερε ότι σήμερα ξεκίνησαν πτήσεις από το αεροδρόμιο της Ρόδου και συγκεκριμένα δύο.

Χτες είχαμε τρεις πτήσεις από την Κω που έφυγαν γεμάτες, ενώ μία ακόμα πτήση από την Κω προγραμματίζεται να γίνει σήμερα» είπε ο κ. Φλεβάρης ενώ αναφερόμενος και στα όσα συζήτησε με τον πρόεδρο του επιμελητηρίου Γιάννη Πάππου για το ίδιο θέμα πρόσθεσε: «κατά την επικοινωνία μου με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Γιάννη Πάππου τονίστηκε ότι πρέπει να πρυτανεύσει η ψυχραιμία γιατί δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο, καθώς είχαμε διάφορα παρόμοια περιστατικά και σε άλλους τομείς δραστηριότητας.

Βεβαίως αφήνει πίσω του πληγές ανοιχτές που καταμετρούνται ακόμα. Αυτή τη στιγμή γίνεται καταγραφή και θα χρειαστεί σημαντικός χρόνος για να αποτυπωθεί η έκταση της ζημιάς και της βλάβης που προκάλεσε στον τουρισμό και την επιχειρηματικότητα.

Επίσης αφήνει ένα ανοιχτό ζήτημα για την επόμενη τουριστική σεζόν γιατί δεν είναι μόνο η ζημιά που είναι μετρήσιμη και θα αποτυπωθεί, είναι και η τουριστική ροή προς τα νησιά μας. Πρέπει να ληφθούν μέτρα επούλωσης από τη γενική κυβέρνηση. Εμείς είμαστε κοντά στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που δοκιμάζονται και από τη δική μας πλευρά θα είμαστε στην πρώτη γραμμή».

Εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις
Οι επιπτώσεις στον ελληνικό τουρισμό από την κατάρρευση του βρετανικού ταξιδιωτικού ομίλου Thomas Cook δεν βρίσκονται σε ιδιαίτερο κίνδυνο για την φετινή σεζόν, καθώς η χρονική στιγμή συμπίπτει με το τέλος της περιόδου αιχμής του καλοκαιριού.

Ωστόσο, η επίδραση που θα υπάρξει στην ελληνική τουριστική αγορά κατά την επόμενη τουριστική σεζόν θα εξαρτηθεί κατά πολύ από τις εταιρείες που θα εξαγοράσουν το μερίδιο του Thomas Cook, και εάν η πολιτική που θα ακολουθήσουν επηρεάσει το capacity προς την Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά τα ποσά που οφείλει η εταιρία προς τους ξενοδόχους για τη φετινή σεζόν, ένα σημαντικό κομμάτι παραμένει ακάλυπτο και η διαδικασία για τις αποζημιώσεις αναμένεται να διαρκέσει για μεγάλο διάστημα.

«Δεν κρούουμε τον κώδωνα κινδύνου για τη φετινή σεζόν τουλάχιστον, αλλά θα πρέπει να διασφαλίσουμε ως Ελλάδα την επιστροφή των τουριστών στην πατρίδα τους, είτε πρόκειται για Βρετανούς, Γερμανούς (που είναι κατά πολλοί περισσότεροι από τους πρώτους) ή Σκανδιναβούς, που έχουν αγοράσει πακέτα Thomas Cook.

Υπάρχει η διαβεβαίωση από το υπουργείο Τουρισμού ότι αυτό θα γίνει και, όπως αναφέρουν όλοι οι tour operators της Βρετανίας που έχουν αγοράσει πτήσεις με την Thomas Cook, δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τον επαναπατρισμό των Βρετανών» δήλωσε η υπεύθυνη του γραφείου του ΕΟΤ στη Βρετανία, Έμυ Αναγνωστοπούλου, μιλώντας στο ΑΜΕ-ΜΠΕ.

Μέχρι στιγμής, ανέφερε, δεν υπάρχει ενημέρωση για ακυρώσεις πακέτων προς την Ελλάδα, αφού tour operators που είχαν αγοράσει πτήσεις του Tomas Cook για να δημιουργήσουν ένα τουριστικό πακέτο δεν έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα.

«Η Sunvil, μία από τις σημαντικές tour operators, λέει πως έχει μέχρι τις 6 Οκτωβρίου όλα τα πακέτα και τις πτήσεις διασφαλισμένα» εξήγησε η κ. Αναγνωστοπούλου, γιατί η διαμονή είναι εξασφαλισμένη από τους tour operators και μόνο οι πτήσεις ήταν του Thomas Cook, αλλά και αυτές επιχειρείται να διασφαλιστούν από τα τουριστικά γραφεία, που αναζητούν άλλη εταιρεία για να ταξιδέψουν οι πελάτες τους, είτε προς είτε από την Ελλάδα.

Σε ό,τι αφορά το θέμα των αποζημιώσεων της εταιρείας προς ξενοδοχεία και υπαλλήλους της στην Ελλάδα, οι βρετανικές αρχές διαβεβαιώνουν ότι θα καταβληθούν προσπάθειες για την αποπληρωμή τους. Αναφερόμενη στο θέμα, η κ. Αναγνωστοπούλου σχολίασε ότι μέχρι στιγμής υπάρχουν οφειλές από τη φετινή σεζόν που δεν έχουν πληρωθεί και η διαδικασία αποπληρωμής αποτελεί μία μακροπρόθεσμη διαδικασία.

«Η εταιρία έχει πει ότι οι πληρωμές θα γίνουν σταδιακά και θα πάρει κάποιο χρόνο, θα υπάρξουν και κάποιες δικανικές αποφάσεις, ίσως χρειαστεί να καλυφθούν από το βρετανικό κράτος. Είναι πολύ νωρίς ακόμη για τέτοιες αποφάσεις» είπε.

Ποιοι επωφελούνται από την κατάρρευση τους Thomas Cook
Σύμφωνα με τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης, ήδη υπάρχει ενδιαφέρον για την εξαγορά του Thomas Cook. Αν και όλα παραμένουν ακόμη ρευστά ως προς το θέμα της πώλησης της εταιρείας, ωστόσο ήδη υπάρχουν από τις πρώτες ώρες επωφελούμενοι από την κατάρρευσή της.

Οι μέχρι σήμερα ανταγωνιστές της μακροβιότερης τουριστικής επιχείρησης στη Βρετανία βλέπουν ώθηση στα δικά τους επιχειρηματικά κέρδη. Ήδη από χθες  το πρωί η Tui είδε τις μετοχές της να αυξάνονται περισσότερο από 6% στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου (FTSE 100 Index), ενώ η αεροπορική EasyJet είδε κέρδη 5% (FTSE 250 Index).

Σύμφωνα πάντως με την κ. Αναγνωστοπούλου, ο ελληνικός τουρισμός για το επόμενο διάστημα θα εξαρτηθεί κυρίως από την αντικατάσταση του πτητικού έργου του Thomas Cook και από τη μείωση ή όχι του capacity. «Θεωρώ ότι δεν θα έχουμε πολλές επιπτώσεις.

Αντίθετα, εάν εξαγοραστούν από κάποιες εταιρείες που αναμένεται, θεωρώ ότι θα διατηρηθεί το έργο προς την Ελλάδα» σχολίασε. Ο Thomas Cook είχε κλείσει το 2018 περίπου τρία εκατομμύρια πακέτα για την Ελλάδα, αλλά φέτος ο αριθμός αυτός ήταν πολύ μικρότερος. Τα πακέτα αυτά δεν προέρχονταν μόνο από τη Βρετανία, αλλά και από άλλες χώρες όπου διατηρούσε γραφεία η εταιρεία, όπως Γερμανία, Γαλλία, Αυστρία, Ιταλία.

Brexit ή λάθος στρατηγική διαχείριση
Μπορεί η αβεβαιότητα του Brexit να έπαιξε ρόλο στο τέλος της εταιρείας, ωστόσο, η Thomas Cook αντιμετώπιζε και άλλα προβλήματα, προσπαθώντας να ανταπεξέλθει στις αλλαγές που επήλθαν στην αγορά του τουρισμού τόσο από τις κρατήσεις μέσω διαδικτύου όσο και από την αύξηση των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους.

Ειδικοί σύμβουλοι στην αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων εκτίμησαν με σχόλιά τους στα βρετανικά μέσα ενημέρωσης ότι σίγουρα μία σειρά παραγόντων συνέβαλαν στην κατάρρευση της Thomas Cook, όπως το Brexit και οι ηλεκτρονικές κρατήσεις, ωστόσο, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η στρατηγική διαχείρισης της εταιρίας.

Συνεργάτης μίας από τις μεγαλύτερες βρετανικές εταιρίες συμβούλων επιχειρήσεων, της Begbies Traynor, υποστήριξε ότι εγείρονται ερωτηματικά για την στρατηγική της διοίκησης, καθώς παρόμοιες αντιξοότητες αντιμετώπισαν και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις, όπως η Tui, αλλά τελικά ανέπτυξαν ένα περισσότερο ανταγωνιστικό προϊόν.

Οι σύμβουλοι υπέδειξαν εξάλλου ως αρνητικό το γεγονός ότι το μοντέλο της Thomas Cook βασίζονταν «στο πρότυπο των ταξιδιωτικών γραφείων σε κεντρικές οδούς χωρίς ιδιαίτερα εντυπωσιακές προσφορές στο διαδίκτυο».