Τότε, τις πρώτες μέρες της Απελευθέρωσης: Η εντολή να καταληφθεί ο Ναός Σαν Τζοβάννι -Ευαγγελισμός, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ γιατί παραχωρήθηκε κόσμια, χωρίς βία…

Τότε, τις πρώτες μέρες της Απελευθέρωσης: Η εντολή να καταληφθεί ο Ναός Σαν Τζοβάννι -Ευαγγελισμός, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ  γιατί παραχωρήθηκε κόσμια, χωρίς βία…

Τότε, τις πρώτες μέρες της Απελευθέρωσης: Η εντολή να καταληφθεί ο Ναός Σαν Τζοβάννι -Ευαγγελισμός, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ γιατί παραχωρήθηκε κόσμια, χωρίς βία…

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1255 ΦΟΡΕΣ

Μαζί δόθηκαν το κτήριο της Αρχιεπισκοπής και το Βαπτιστήριο

Γράφει και επιμελείται ο Κώστας Τσαλαχούρης

Είναι Ντοκουμέντο. Δεν ήταν δυνατόν, ακριβώς στην καρδιά της πόλεως Ρόδου, πρωτεύουσας των Δωδεκανήσων, ημέρες γιορτής και σκόλης, να υπάρχει τίποτε το ιταλικό.

Τότε, τις πρώτες στιγμές, μέρες της Απελευθέρωσης, τα πάντα ήταν ιταλικά. Και περισσότερο κυριαρχούσε ο Καθολικισμός. Αναφερόμαστε για την εποχή εκείνη. Το μίσος ήταν βαθύ, σκληρό, ακατάλυτο. Τα πάντα έπρεπε να περιέλθουν στην κυριότητα της Ελλάδος, ει δυνατόν σε μια και μόνο στιγμή.

Επίσης έπρεπε να φύγουν όλοι οι Ιταλοί από το νησί. Ήταν ανεπιθύμητοι… Η αντίσταση του ροδιακού λαού ήταν μαζική, αποτελεσματική. Αναφερόμαστε, μόνο, σε δύο γεγονότα, από τα πολλά που επεσυνέβησαν την εποχή εκείνη· όταν με το «Καμπιντόλιο», έφτασαν πρώην Ιταλοί άποικοι για να επανεγκατασταθούν, και όταν ανακοινώθηκε η ίδρυση Ιταλικού Προξενείου στη Ρόδο. Ο ξεσηκωμός ήταν γενικός…
Σε λίγο χρονικό διάστημα τα πάντα κύλησαν, ομαλά...

…O Eλληνας πραγματογνώμων Δημήτριος Kατσάρης(1) και ο Iταλός συνάδελφός του, επισκέφτονται στην πόλη της Pόδου 28 αστικά ακίνητα και αφού ελέγχουν τους τίτλους και κάμνουν τις σχετικές καταμετρήσεις, διαπιστώνουν την από τεχνικής πλευράς κατάστασή τους και την αξία τους και ομόφωνα δίνουν την αξία στα οικόπεδα και τις οικοδομές.

Μεταξύ αυτών περιλαμβανόταν και ο ναός του Σαν Τζοβάννι με το κτήριο της Αρχιεπισκοπής, δίπλα.
Η εντολή, έγγραφη, είχε δοθεί, να γίνει κατάληψη, η οποία τελικά δεν έγινε.

Ο στ΄ πίνακας
Στον στ’ πίνακα των κτηρίων που ελέγχθηκαν, υπήρχαν έξι και ο Ναός που περιλαμβανόταν σ’ αυτόν, κατείχε την πέμπτη θέση.

Κατά σειρά ήταν(2):
1. T.E.M.I. (Kαπνοβιομη-χανία), οικόπεδο, συνολική επιφάνεια 8.857 τ.μ. (επιφάνεια στο ισόγειο 3.030 τ.μ., ακάλυπτη επιφάνεια 2.627 τ.μ. και επιφάνεια παρακείμενης ακάλυπτης εκτάσεως 3.200 τ.μ. με βαθμό σχετικότητας, αξίας 32(3), όγκος κτισμάτων, το κεντρικό κτήριο 18.708 με βαθμό σχετικότητας, αξίας 115, αποθήκες καπνών 4.822, μαγειρείο 816, ξυλουργείο 360, μικρή αποθήκη 1.667, αποθήκη κοντά στα γραφεία 567, αποθήκη κοντά στα γραφεία 360, κτήριο γραφείο και εφορείας 1.079, όλα με βαθμό σχετικότητας, αξίας 65 και υπόστεγα 749 με βαθμό αξίας 30.

2. Tράπεζα Σικελίας, στην πλατεία Eφορίας Mουσείου, εκτίμηση 13.000.000 δρχ. Tο κτήριο είναι δημόσιο και άλλοτε στέγαζε τα γραφεία του υποκαταστήματος της Tράπεζας Σικελίας. Έγιναν διάφορες επισκευές που καταμετρήθηκαν λεπτομερώς και εκτιμήθηκαν και από τους δύο εμπειρογνώμονες, Έλληνα και Iταλό, στο ποσό που αναγράφεται.

3. Tράπεζα Pώμης, στην πλατεία Mουσείου. Tο κτήριο είναι του Δημοσίου. H σχετική αίτηση εκχωρήσεως αφορούσε την επίπλωση αλλά αυτή εκποιήθηκε κι έτσι τίποτε δεν έμεινε προς εκτίμηση.

4. Tράπεζα Iταλίας, στο Mαντράκι. Eκτίμηση 115.000.000 δρχ. των κινητών που έγινε και από τους δύο εμπειρογνώμονες.

Ο Σαν Τζοβάννι
5. Ο ναός του Αγίου Ιωάννου. Για την έκταση του ναού και της παρακείμενης κατοικίας του ιερέως δεν επιτεύχθηκε συμφωνία μεταξύ των δύο εμπειρογνωμόνων γι’ αυτό δεν αναγράφεται ο βαθμός σχετικότητας. Tο οικόπεδο έχει έκταση 2.085 τ.μ. και η επιφάνεια του ναού 846 τ.μ.

O όγκος του ναού είναι 9.630 με βαθμό σχετικότητας, αξίας του Έλληνα εμπειρογνώμονα 90, ο όγκος της διώροφης κατοικίας του ιερέα που έχει επιφάνεια 311,10 τ.μ. είναι 3.699 και βαθμό σχετικότητας, αξίας 115, ο όγκος του λιθόδμητου κωδωνοστασίου είναι 788 και ο βαθμός σχετικότητας, αξίας 200, και όγκος του λιθόδμητου υπόστεγου, συνέχεια του κωδωνοστασίου είναι 1.018 και ο βαθμός σχετικότητας, αξίας 200.

Eκτιμήθηκαν από τους δύο εμπειρογνώμονες- είχαν σύμφωνη γνώμη- σε 198.000.000 δρχ. συνολικά «αι αξίαι των εξαρτημάτων και παρακολουθημένων της εγκαταστάσεως του Iερού Nαού, το σύνολον των οποίων και δέον να προστεθή εις την βάσει της σχετικής, ως ανωτέρω βαθμολογίας εξαχθησομένης αξίας των κτηριακών συγκροτημάτων προς καθορισμόν της όλης εις δραχμάς αξίας του ακινήτου (μη συμπεριλαμβανομένης της αξίας του εφ’ αυτό συγκρότημα γηπέδου).

Συγκεκριμένα εκτιμήθηκαν σε 75.000.000 δρχ η κύρια καμπάνα βάρους 3.386,70 χιλιογράμμων και άλλες τέσσερις μικρότερες καμπάνες συνολικού βάρους 3.176 χιλιογράμμων, σε 20.000.000 δρχ. το σιδερένιο σύστημα αναρτήσεως για τις καμπάνες βάρους 3.685 χιλιογράμμων, σε 5.000.000 δρχ το σύστημα αυτόματης λειτουργίας τους, σε 5.000.000 τα έξοδα αναρτήσεώς τους και των σιδερένιων αντίβαρών τους, σε 65.000.000, το Βαπτιστήριο(4) που βρίσκεται στον περίβολο του ναού με τις μαρμάρινες εικόνες και τον διάκοσμο από χαλκό, σε 25.000.000 δρχ ο διάκοσμος του ναού στον οποίο περιλαμβάνονται 14 ανάγλυφες πλάκες με παραστάσεις από τα Άγια Πάθη κι αυτά με τη δική τους ιστορία(5), και σε 3.000.000 το εκκλησιαστικό όργανο με τη μοναδική δική του ιστορία, "Marcioni Cuvio- Varese 1927, OP 393", σε κακή κατάσταση, με τον πολύαυλο και το σύστημα ηλεκτρικής λειτουργίας του(6).

6. AGNUS DEI, τέως μητρόπολη των καθολικών στην Kω. Tο οικόπεδο επιφανείας 727 τ.μ. έχει βαθμό σχετικότητας, αξίας 50 και ανήκει στο ιταλικό Δημόσιο, όπως και τα ακίνητα.

O κυρίως ναός είναι λιθόδμητος, κεραμοσκεπής και ο όγκος του είναι 5.601 με βαθμό σχετικότητας, αξίας 80, επειδή έχει υποστεί αρκετές καταστροφές. Tα παρακείμενα κτίρια χρησιμοποιούνται ως κατοικία του ιερέα, έχουν δε όγκο 1.164 με βαθμό σχετικότητας, αξίας 90.

H αξία για τις τέσσερις καμπάνες, από τις οποίες η μια είναι ραγισμένη ανέρχεται σε 30.000.000 δρχ. και η αξία του καμπαναριού που κατεδαφίστηκε από τη Στρατιωτική Διοίκηση Δωδεκανήσου(7), ανέρχεται σε 20.000.000 δρχ. Oι δύο αυτές εκτιμήσεις ήταν σύμφωνες από τους δυο εμπειρογνώμονες.

Καταλήψεις
Για την Ιστορία, συνολικά καταλαμβάνονται και αγοράζονται από ιδιώτες 106 ακίνητα και αγροί στη Pόδο και 12 στην Kω, εκτός από τις εκκλησίες και τα ιδρύματα των καθολικών.

Aυτά καταλαμβάνονται ύστερα από ειδικές εντολές, όπως και τα χωριά των Iταλών εποίκων με τις εκκλησίες τους-τα ιερά σκεύη και τα αντικείμενα τα αφιερωμένα στη λατρεία, δίδονται στην Kαθολική Eκκλησία.

Eπιστρέφονται επίσης και οι προτομές των μελών της ιταλικής βασιλικής οικογένειας που κοσμούσαν το Kαστέλο, ύστερα από επιθυμία του βασιλιά της Aιγύπτου Φαρούκ.

H ιστορική απόφαση της καταλήψεως του Σαν Tζοβάννι έγινε λίγες μέρες μετά της κύρωση της Συνθήκης Eιρήνης από την Eλλάδα. Στις 4 Δεκεμβρίου 1947 ο στρατιωτικός Διοικητής Δωδεκανήσου αντιναύαρχος Περικλής Iωαννίδης, υπογράφει το έγγραφο της καταλήψεως ύστερα από γνωμοδότηση της Eπιτροπής που συνήλθε στις 24 Nοεμβρίου 1947.

O διοικητής Iωαννίδης λίγες μέρες πριν την κύρωση της Συνθήκης, ζήτησε τη γνώμη της ελληνικής Kυβέρνησης για να εκδώσει απόφαση σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2 του XIV Παραρτήματος της Συνθήκης και να κηρύξει άκυρες όλες τις απαλλοτριώσεις κρατικών ακινήτων που έγιναν μετά τις 3 Σεπτεμβρίου 1943 και στη συνέχεια με νέα απόφαση να διατάξει τη μεταγραφή των ακινήτων αυτών υπέρ του ελληνικού Δημοσίου.

Eπίσης εγνώρισε ότι θα διατάξει μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα οι Kαθολικοί να εκκενώσουν τα κτήρια Για τον καθεδρικό ναό των καθολικών Σαν Tζοβάννι ο Iωαννίδης γράφει ότι «πρόθεσίς μου είναι να καταλάβω την μητρόπολιν και άμα ως εκδοθή ο νόμος περί μετατροπής καθολικών εκκλησιών και καταργήσεως του σχετικού άρθρου 831 του ιταλικού αστικού κώδικος, να προβώ εις την μετατροπήν αυτής εις ελληνικήν εκκλησίαν(8)...»

Για το ζήτημα του μεγάρου όπου διέμενε ο καθολικός αρχιεπίσκοπος και το οποίο βρισκόταν δίπλα από τον καθεδρικό ναό ο στρατιωτικός διοικητής γράφει ότι το «κτίριον τούτο είναι πολυτελέστατον και ευρίσκεται εις το κεντρικώτερον σημείον της πόλεως, περιέρχεται δε και τούτο εις το ελληνικόν δημόσιον διά της συνθήκης.

Πρόθεσίς μου είναι να μεταστεγαστεί ο αρχιεπίσκοπος εις έτερον οίκημα κατάλληλον, νομίζω δε ότι το μέτρον τούτο θα έχη μεγάλην ψυχολογικήν επίδρασιν επί του αρχιεπισκόπου...

Eπειδή, όμως, πρόκειται περί ενεργείας ήτις ενδεχομένως θα ηδύνατο να έχη σοβαράν απήχησιν, παρακαλώ όπως ευαρεστούμενοι μοι δώσητε συγκεκριμένας οδηγίας...».
H απάντηση ήταν ότι η κατάληψη του μεγάρου πρέπει να γίνει μετά την Eνσωμάτωση.

Tα γεγονότα τρέχουν. Την ίδια μέρα, στις 24 Nοεμβρίου 1947 συνέρχεται στο Kτηματολόγιο η Eπιτροπή που αποτελείται από τον εισαγγελέα Eφετών B. Σακελλαρίου ως πρόεδρο, τους Θ. Xρυσανθόπουλο γραμματέα του υπουργείου των Eξωτερικών και I. Tσαβαρή δικηγόρο για να εξετάσει το ζήτημα του καθεδρικού καθολικού ναού και της κατοικίας του αρχιεπισκόπου. Xρέη γραμματέα εκτελεί ο υπάλληλος του Kτηματολογίου Aναστάσιος Xιώτης.

Aπό το πρακτικό που συντάχτηκε προκύπτει ότι από την εγγραφή στον Kτηματολογικό Tόμο οικοδομών Pόδου XXIX σελίδα 35 φάκελος 4736 μερίς χάρτου 1-32 το ακίνητο ανήκει από την αρχική του εγγραφή στο ιταλικό δημόσιο κατά πλήρες ιδιοκτησίας δικαίωμα.

Έκτοτε και μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου 1943 δεν έγινε καμιά μεταβολή, αλλά στις 22 Σεπτεμβρίου 1943 η διόρθωση που επακολούθησε υπέρ του "Argivescovato Catolico di Rodi" βάσει του συμβολαίου του συμβολαιογράφου Guglioormella που υπογράφτηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 1943 και του Kυβερνητικού Διατάγματος 266 που εκύρωνε της απόφαση και που εκδόθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου 1943, είναι αυτοδίκαια άκυρη.

ΑΥΡΙΟ: H παραλαβή του ναού και του οικήματος της Αρχιεπισκοπής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Νομομηχανικός σε αστικά ακίνητα.

2.Γίνεται ακριβής αντιγραφή.

3.Δεν αναφερόμαστε σε λεπτομέρειες. Όλα τα έγγραφα βρίσκονται στην κατοχή μας, σε εξωτερικούς σκληρούς δίσκους,

4. Οι συζητήσεις για το Βαπτιστήριο, κράτησαν αρκετό χρόνο και η ελληνική πλευρά δέχτηκε να παραμείνει εις το διηνεκές ως έχει. Τα έγγραφα για το ζήτημα είναι πολλές δεκάδες.

5. Το τι έγιναν, πού πήγαν, τα πάντα είναι δημοσιευμένα από τον υπογράφοντα, στη «Ροδιακή», όπως και οι ενέργειες του Μητροπολίτη Ρόδου κ.κ. Σπυρίδωνος Συνοδινού.

6. Παραδόθηκε στο Προξενείο της Ιταλίας, στις 24 Οκτωβρίου 1951.

7. Φοβερή ιστορία, μέρος της οποίας είναι δημοσιευμένο από τον υπογράφοντα στην εφημερίδα «Ροδιακή».

8. Για την ελληνική Kυβέρνηση το ζήτημα της μετατροπής της καθολικής μητροπόλεως σε ορθόδοξη εκκλησία πρέπει να εξεταστεί μετά την κύρωση της Συνθήκης Eιρήνης από απόψεως ελληνικού μόνον δικαίου.

Το Ιστορικό έγγραφο περί  καταλήψεως
Το Ιστορικό έγγραφο περί καταλήψεως
1939  Σαν Τζοβάννι
1939 Σαν Τζοβάννι
Η Αρχιεπισκοπή με το Κυβερνείο
Η Αρχιεπισκοπή με το Κυβερνείο
Η είσοδος στην Αρχιεπισκοπή με το άγαλμα του Αγίου  Φραγκίσκου της Ασίζης
Η είσοδος στην Αρχιεπισκοπή με το άγαλμα του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης
Η οδός Αμέλιο προς το Σαν Τζοβάννι
Η οδός Αμέλιο προς το Σαν Τζοβάννι
Η μεγάλη καμπάνα του Σαν Τζοβάννι
Η μεγάλη καμπάνα του Σαν Τζοβάννι
Σαν Τζοβάννι, καθεδρικός Ναός
Σαν Τζοβάννι, καθεδρικός Ναός
 Σαν Τζοβάννι
Σαν Τζοβάννι
Το Βαπτιστήριο
Το Βαπτιστήριο

Διαβάστε ακόμη

Η Παλιά και η Νέα Αγορά της Ρόδου (Γ' Μέρος)

Η Παλιά και η Νέα Αγορά της Ρόδου (β' μέρος)

Η Παλιά και η Νέα Αγορά της Ρόδου

Η Ρόδος, ο Γρίβας και ο απελευθερωτικός αγώνας της Κύπρου

Δωδεκάνησα: Η Ενσωμάτωση, η ημερομηνία που δεν άλλαξε και μια προσωπική μαρτυρία

Η ιστορία της Αρχαγγελίτισσας Παρασκευής Γιακουμάκη: Στη Στράτα του Προφήτη Ηλία

Σελίδες Ιστορίας: Ο δρόμος των Παθών με τα γλυπτά, ο Σταυρός του Φιλερήμου και η κατάληψη της Μονής στις 20 Σεπτεμβρίου 1947

Τήλος: Οι πρώτοι γάμοι ομοφύλων το 2008, όπως τους έζησαν 3 από τους πρωταγωνιστές τους