Σταθερή τουριστική αξία με πολλαπλά ωφέλη για τη Ρόδο, το καζίνο

Ίσως ποτέ, δεν είχαμε καταλάβει την ουσιαστική σημασία της ύπαρξης ενός καζίνο στον τουριστικό προορισμό μας. Το ζήτημα είναι, ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τουρισμό της Ρόδου,  φορείς, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι και γενικά η κοινωνία, εδώ και χρόνια, διαμαρτύρεται για το ότι, οι τουρίστες μας είναι χαμηλής οικονομικής στάθμης, και λόγω του ότι, επιλέγουν διακοπές all inclusive,  η αγορά μας, έχασε την αίγλη και τα κέρδη που είχε.

Ποια είναι λοιπόν η απάντηση στο εύλογο ερώτημα «τι χρειάζεται η Ρόδος, ώστε να αλλάξει το σκηνικό του προορισμού; Μία και μοναδική: η Ρόδος, χρειάζεται attractions τέτοιες, που να κάνουν τη διαφορά στον τουρισμό, με διαφορετική θεματολογία από αυτήν του μαζικού. Δε μπορώ να γνωρίζω ποιες ήταν ακριβώς οι συμφωνίες με την τότε δημοτική αρχή και την εταιρεία που τότε ανέλαβε τη λειτουργία του καζίνο και δεν επιθυμώ να εμπλακώ, περιγράφοντας τις κόντρες που ακολούθησαν. Αυτό που γνωρίζω και αυτό που ένοιωσα ως πολίτης αυτού του τόπου, είναι η αναβάθμιση του τουριστικού – και όχι μόνο – προϊόντος και η συμβολή στην αγορά, από τότε που λειτούργησε η επιχείρηση. Και σε ότι αφορά στο καζίνο, εκτιμώ ότι εμείς οι υπόλοιποι, εξαντλήσαμε όλη μας την ανοησία.

Διότι, όταν υπάρχουν διαφορές με μια τέτοια εταιρεία, ο κάθε απλός νους, εκτιμά ότι θα καθίσουν σε ένα τραπέζι, εταιρεία και φορείς και θα καταλήξουν κάπου. Παρακολουθήσαμε επί σειρά ετών, τίτλους εφημερίδων και συνεντεύξεις τοπικών ΜΜΕ με όλη αυτή τη διαμάχη χωρίς τέλος, που είχε ως αποτέλεσμα τη διάδοση της εντύπωσης, ότι,  οι ροδίτες αρνούνται κάθε τι που θα άλλαζε το τουριστικό, οικονομικό και αισθητικό τοπίο προς το καλύτερο.  Αποτρεπτικό για τον τουρισμό, σε μια περίοδο που ο ανταγωνισμός, είναι τεράστιος, σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τελικά ξέρουμε τι θέλουμε; Έχουμε καταλάβει τι σημαίνει τουρισμός στην κοσμηματοθήκη της Δωδεκανήσου που λέγεται Ρόδος; Έχουμε καταλάβει, ότι προωθούμε, συντηρούμε και βασίζουμε τον τουρισμό, στην κάθε καντίνα, που απλώνεται σε κάθε αξιόλογη παραλία και που κάθε χρόνο η ανακαίνιση της αυτοσχέδιας  κατασκευής, κοστίζει μόνο μερικές χαρτόκουτες ή και μερικά μέτρα μουσαμά; Βέβαια, υπό την ανοχή της εκάστοτε δημοτικής αρχής, που κάθε χρόνο συμφωνεί, σε αυτές τις παράγκες και τα στημένα αίσχη – όχι όλα – που υποβαθμίζουν σοβαρά το νησί και τον επισκέπτη.

Και το «έγκλημα» συνεχίζεται, αφού σε μερικές παραλίες, καταργούμε αυθαίρετα, ακόμα και το ιστορικό όνομα και καθιερώνουμε το… δικό μας… Συνεχίζουμε δε,  να απορούμε, γιατί δεν έρχεται ο «οικονομημένος» τουρίστας, αντιδρώντας παρόλα αυτά, σε κάθε τι καινούριο που θα λειτουργούσε ως πόλος έλξης.

Παρακολουθώ εδώ και χρόνια τη συμπεριφορά της εταιρείας του καζίνο. Η εξωστρέφεια, είναι η διάθεση που έδειξε από την αρχή, εκτιμώντας παράλληλα, πως, η άψογη φιλοξενία, η συνεργασία με πολίτες και φορείς και  οι κοινωνικές παροχές, αποτελούν must κάθε μεγάλου επενδυτή που δραστηριοποιείται εδώ.

Στόχος, σύμφωνα με τις κατά καιρούς δηλώσεις του Προέδρου και Γεν. Διευθυντή  κ. Enrico Aidan, να συμβάλουν στο να γίνει η Ρόδος ηγέτιδα στην παροχή υψηλών προδιαγραφών, με τον τουρισμό να διαπρέπει, να στηρίξουν την απασχόληση, συμπαρασύροντας προς την ανάπτυξη και άλλους  τομείς της ντόπιας οικονομίας.

Προσπάθησαν να πείσουν, ότι το όραμα είναι εφικτό και μπορεί να υλοποιηθεί, εφόσον θα γινόταν αποδεκτό από την πλειοψηφία των συμπολιτών μας. Πώς να συνηγορήσουν όμως οι συμπολίτες μας, όταν με πηχυαίους τίτλους, το καζίνο, υπήρξε πάντα θέμα διαφωνιών, όπου ο κάθε «σοφός» - και έχουμε πολλούς από δαύτους – έβγαζε τα προσωπικά του κόμπλεξ; Αυτά τα περίφημα 20 δις, θα τα κερδίζαμε πολλαπλώς με συνεννόηση και συνεργασία.

Το καζίνο, παραμένει μια μεγάλη Ακαδημία, ένα πολύτιμο σχολείο κατάρτισης  για τους εργαζόμενους, ένας φωτεινός φάρος της φιλοξενίας και του τουρισμού, σε περίοδο, που η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα, έχει πάρει την κατιούσα τα τελευταία χρόνια. Και τα στελέχη του, έχουν δίκιο να αισθάνονται ικανοποιημένα, καθώς μέσα στην κρίση των πάντων, παραμένουν εμπνευστές της τουριστικής παιδείας και αρωγοί της ενότητας του τουριστικού κλάδου.

Κατέθεσαν πολλές φορές σχέδια ανάπτυξης της Ρόδου. Κατέθεσαν – όπως θυμόμαστε – μελέτη κατασκευής και διαμόρφωσης της νέας μαρίνας και του περιβάλλοντος χώρου.  Μεγαλεπήβολο σχέδιο, που θα άλλαζε  ριζικά την όψη της ανατολικής πλευράς της Ρόδου. Η άρνηση ήρθε πολύ γρήγορα και χωρίς σκέψη. Και το μεγάλο ΓΙΑΤΙ;;; βασάνισε το νου, κάθε φυσιολογικού ροδίτη.

Κατέθεσαν επίσης προτάσεις για την αναβάθμιση του τουρισμού, με συμμετοχή των ιδίων,  πιστεύοντας ότι, η Ρόδος, προσφέρεται για ετήσια τουριστική δραστηριότητα και όχι μόνο για απασχόληση ολίγων μηνών. Και έκανε θεαματικό ξεκίνημα, προσελκύοντας λάτρεις του καζίνο από διάφορες χώρες, για όλο το χρόνο, που ξοδεύουν αρκετά στην αγορά. Μπορούμε να πούμε, ότι  μέχρι και σήμερα, η Ρόδος, οφείλει την αύξηση επισκεπτών συγκεκριμένων χωρών π.χ. Ισραήλ, κλπ αποκλειστικά στο καζίνο.

Όλο αυτό, χρειάζεται προστασία. Από την πολιτεία, από τους φορείς, από εμάς τους ντόπιους. Αντί αυτού, όλα τα προηγούμενα χρόνια, το καταδικάζαμε διότι δε μπορέσαμε να το φτάσουμε. Λίγοι σώφρονες κατάλαβαν τι σημαίνει η ύπαρξη καζίνο σε έναν τόπο.

Οι ιδέες και οι στόχοι, από τότε που το καζίνο περιήλθε στη σημερινή εταιρεία, έχουν ένα όνομα: Enrico Aidan. Ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση. Αγέρωχος, παρά τα πυρά, αφού τα καρποφόρα δένδρα συνηθίζουμε να πετροβολούμε… Διότι αντιλήφθηκε νωρίς, το ότι ο τουρισμός θα σταματήσει να βασίζεται στα φυσικά και καιρικά μας πλεονεκτήματα, ή και στις καταστροφικές απώλειες ανταγωνιστικών χωρών, που ούτως ή άλλως καθιστούν ένα προορισμό επιτυχημένο.
Η εξωστρέφεια, δεν έλειψε ποτέ από την ιδιοσυγκρασία και τον επαγγελματισμό του κ. Aidan. Όπως επίσης, και το ότι ο ρόλος ενός καζίνο, δεν περιορίζεται στην πράσινη τσόχα και στα παίγνια, αλλά μπορεί να είναι πολλαπλός και ωφέλιμος.  Και βεβαίως, αποδίδει μέγιστο μέρος της επιτυχίας του στους επί σειρά ετών, στενούς συνεργάτες του.  

Όλη αυτή η εξωστρεφής νοοτροπία και η διάθεση – δυστυχώς – ΔΕΝ κεφαλαιοποιήθηκε από παράγοντες και μη, του τόπου αυτού. Με αποτέλεσμα, ο τουρισμός να βιώνει επαναλαμβανόμενες μιζέριες. Και πάντα να επικρατεί η σύγχυση με τον αριθμό αφίξεων και τον τρόπο μέτρησης των τουριστών, που δίνει πλασματική εικόνα για τα τουριστικά μεγέθη. Διότι τα οικονομικά μεγέθη, απέχουν παρασάγγας, όταν πρόκειται για μαζικό, σε σχέση με τον τουρισμό VIP επισκεπτών. Και παρά την αύξηση των αριθμών ατόμων, οι επιχειρηματίες περιγράφουν και φέτος ένα δύσκολο περιβάλλον για την αγορά.

Εκτιμήσαμε το ότι, το καζίνο συμβάλει τα μέγιστα στη βελτίωση της τοπικής οικονομίας; Όχι τόσο, όσο αναλογεί στο μέγεθος του αποτελέσματος.
Ο Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής της Καζίνο Ρόδου Α.Ε. συνειδητά λάτρης της Ρόδου,  κ. Enrico Aidan παραχώρησε συνέντευξη στο www.readfree.gr στο πλαίσιο της συμβολής του καζίνο στον τουρισμό και τον πολιτισμό, τονίζοντας ότι, πάντα υπάρχουν περιθώρια για συνεργασίες σε τοπικό επίπεδο, για το καλό του τόπου μας.

Κε Aidan, επειδή ο τουρισμός είναι ευαίσθητο προϊόν με πολλές παραμέτρους, κατά πόσον εκτιμάτε ότι το καζίνο, έχει συμβάλει στην τουριστική ανάπτυξη της Ρόδου, ως attraction;
Tα στατιστικά στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια η αύξηση των επισκεπτών από το Ισραήλ κατά την καλοκαιρινή αλλά κυρίως κατά την χειμερινή περίοδο οφείλεται στην πολύ επιτυχημένη στρατηγική marketing που ακολουθεί το Καζίνο της Ρόδου. Επίσης, σημειώνουμε κάποια σχετική επιτυχία και με τις αγορές της Τουρκίας και της Ιταλίας  για τους ίδιους λόγους. Όσον αφορά, δε, την καλοκαιρινή περίοδο ειδικότερα, καταφέρνουμε να προσελκύσουμε επισκέπτες που επιλέγουν το Καζίνο 2 – 3 φορές κατά τη διάρκεια της διαμονής τους.

Γυρίζοντας το βλέμμα στο παρελθόν, ως πολίτης της Ρόδου, οφείλω να παρατηρήσω, ότι, το καζίνο, δεν έτυχε της δέουσας προσοχής από πολλούς φορείς, παρόλο που προσέφερε αρκετά στην τοπική κοινωνία. Κατά πόσο το έχετε εισπράξει αυτό; Εκτιμάτε ότι έχει αποκατασταθεί;
Πράγματι αυτή είναι η αλήθεια, παρόλο που ακόμα και κατά την περίοδο της κρίσης αποδίδουμε στην τοπική κοινότητα το 2% των εσόδων μας, που μεταφράζεται σε πάνω από μισό εκατομμύριο ευρώ το χρόνο, ενώ κατά την περίοδο πριν την κρίση αποδίδαμε πάνω από ένα εκατομμύριο το χρόνο. Γενικά δεν είχαμε πολύ φιλικές σχέσεις με τους τοπικούς φορείς, εντούτοις τα τελευταία χρόνια οι σχέσεις μας βελτιώνονται.

Υπάρχει περιθώριο συνεργασίας ακόμα ωστόσο με τους σημερινούς φορείς; Οι φωνές των πολιτών για συνεργασίες, προκειμένου η Ρόδος να ξεπεράσει αλώβητη (όσο το δυνατόν) την κρίση, είναι πολλές!
Φυσικά και υπάρχει περιθώριο για συνεργασία με τους φορείς. Είναι κάτι το οποίο σχεδιάζουμε και ελπίζουμε σύντομα να επιτύχουμε μία εποικοδομητική σχέση.

Σε ποιες αγορές, στοχεύει το καζίνο και με ποιες ενέργειες προσπαθεί να τις προσεγγίσει;
Κυρίως οι αγορές που στοχεύουμε είναι αυτές των γειτονικών χωρών, όπως το Ισραήλ, η Τουρκία, ο Λίβανος, η Ιταλία και η Κύπρος, ενώ προσπαθούμε να επεκταθούμε και στη Ρωσία. Η στρατηγική που ακολουθούμε είναι η πολύ προσεκτική και εστιασμένη επιλογή από την Ομάδα Marketing, παικτών στις διάφορες χώρες και η προσέγγισή τους με τη δημιουργία ελκυστικών πακέτων φιλοξενίας διαφόρων κατηγοριών.

Κάθε καλοκαίρι, προσκαλείτε ομάδες καλλιτεχνών και οι εκδηλώσεις στο καζίνο είναι ονομαστές. Επειδή ο Αύγουστος θεωρείται η καρδιά του καλοκαιριού, τι έχετε προγραμματίσει;
Τον Αύγουστο θα κορυφωθούν οι εκδηλώσεις μας με μία μεγάλη συναυλία του μεγάλου συνθέτη και βιρτουόζου του μπουζουκιού Θανάση Πολυκανδριώτη με τους αδελφούς Διονυσίου στις 12/8, ενώ στις 14/8 διοργανώνουμε το διάσημο Ιταλικό φεστιβάλ “Ferragosto” (Φεραγκόστο) με 2 πολύ γνωστούς Ιταλούς καλλιτέχνες. Τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου (4-8) διοργανώνουμε ένα αυθεντικό φεστιβάλ Μαροκινής μουσικής, χορών και γαστρονομίας, κυρίως για την τοπική αγορά.

Πάντως, εσείς προσωπικά, παραμένετε λάτρης της Ρόδου…
Ασφαλώς! Η οικογένειά μου κι εγώ αισθανόμαστε σαν στο σπίτι μας στη Ρόδο, και απολαμβάνουμε κάθε λεπτό που περνάμε εδώ…

Γνωρίζουμε ότι το καζίνο της Ρόδου, λειτουργεί ως μια σπουδαία σχολή για τα τουριστικά δεδομένα. Και επειδή στην αμιγή τουριστική εκπαίδευση της Ελλάδος άλλαξαν πολλά (όχι προς το καλύτερο) ποια είναι η άποψή σας για την εκπαίδευση στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά στον τουρισμό;
Στο Καζίνο της Ρόδου επενδύουμε χρήμα και χρόνο στην ομαδική εκπαίδευση των εργαζομένων των διαφόρων τμημάτων μας, γιατί πιστεύουμε ότι η ψυχή κάθε εταιρίας είναι η ομάδα. Γι’ αυτό προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε ότι η ομάδα μας λαμβάνει την καλύτερη πρακτική εξάσκηση με στόχο την παροχή του καλύτερου δυνατού service στους νέους αλλά και τους επαναλαμβανόμενους πελάτες μας. Το ποσοστό επαναλαμβανόμενων πελατών μας ξεπερνάει το 70%, γεγονός που αποδεικνύει ότι όσοι μας επιλέγουν απολαμβάνουν την παραμονή τους στους χώρους μας πολλές φορές κατά την επίσκεψή τους.

Γενικά πιστεύω ότι σε πολλούς άλλους τομείς υπάρχει περιθώριο βελτίωσης, όπως για παράδειγμα οι υπηρεσίες στο Αεροδρόμιο και σε άλλες περιοχές. Όμως ύστερα από τόσα χρόνια στη Ρόδο έχω την αίσθηση ότι έχει σημειωθεί πρόοδος σε αρκετά σημεία και ελπίζω ότι στο μέλλον η πρόοδος αυτή θα επεκταθεί και σε όλο το νησί.