Κ. Καλιουδάκης: «Θετικές οι αφίξεις, προβληματισμός για τα έσοδα»

Νέος άνθρωπος, µε µια «φρέσκια» οπτική, ο Κωνσταντίνος Καλιουδάκης, ο οποίος έχει αναλάβει εδώ και λίγους µήνες την προεδρία της εταιρίας Δ.ΚΑΛΙΟΥΔΑΚΗΣ – Μ.ΡΟΔΙΤΗΣ Α.Ε., που έχει υπό την «οµπρέλα» της τα πολυτελή και πολυβραβευµένα Lindos Mare και Lindos Blu, στη Ρόδο, σε συνέντευξή του στο «Χρήμα και Τουρισμός» αναλύει τα δεδοµένα της φετινής τουριστικής σεζόν και µιλάει για την απόφασή του να συµµετάσχει στα συνδικαλιστικά του κλάδου.

Σύµφωνα µε τον ίδιο, οι αφίξεις στη Ρόδο κινούνται ανοδικά, σε σχέση µε πέρσι, ωστόσο, η αύξηση των early booking που παρατηρήθηκε φέτος δεν απέδωσε τις αντίστοιχες αυξήσεις σε επίπεδο εσόδων, ενώ µεγάλο «αγκάθι» αποτελεί η υπερφορολόγηση και η ολοένα αυξανόµενη «δέσµευση» της ξενοδοχειακής ρευστότητας µέσω των µέτρων που εφαρµόζονται.

Αναφερόµενος στη συµµετοχή του στις εκλογές του Ξ.Ε.Ε., υπογραµµίζει ότι ο βασικός λόγος που τον ώθησε σε αυτή του την απόφαση είναι οι προκλήσεις που καλείται να αντιµετωπίσει ο ξενοδοχειακός κλάδος στη χώρα µας τα επόµενα χρόνια.

Πώς εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν στη Ρόδο, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων και πως διαμορφώνονται οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία του ομίλου σας;
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, οι αφίξεις στη Ρόδο, στο πρώτο 5μηνο του έτους, κινούνται ανοδικά σε σχέση με πέρυσι, με προοπτική διατήρησης αυτής της αυξητικής τάσης για όλη την τρέχουσα σεζόν. Ωστόσο, η αύξηση των early booking που παρατηρήθηκε φέτος δεν απέδωσε τις αντίστοιχες αυξήσεις σε επίπεδο εσόδων. Η ίδια τάση παρατηρείται και στις κρατήσεις των ξενοδοχείων της εταιρίας μας.

Ποιο, κατά τη γνώμη σας, είναι το χαρακτηριστικό της φετινής τουριστικής σεζόν και ποιες είναι οι προοπτικές της Ρόδου, αλλά και της Ελλάδας συνολικά στον τουρισμό;
Ως κύριο χαρακτηριστικό της φετινής σεζόν θεωρώ πως είναι η εδραίωση της εμπιστοσύνης των κύριων Ευρωπαϊκών και διεθνών αγορών προς την Ελλάδα έπειτα από την κακή περσινή συγκυρία (προσφυγικό, έξαρση τρομοκρατίας στην Ευρώπη, κ.λπ.). Ένα επιπλέον σημαντικό χαρακτηριστικό αποτελεί η «κεφαλαιοποίηση» της συντονισμένης προσπάθειας προώθησης του Εθνικού Τουριστικού προϊόντος, καθώς έχουν αρχίσει ήδη να γίνονται ορατά τα πρώτα αποτελέσματα των κοινών δράσεων διαχείρισης και των συνεργειών από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Αν για το ελληνικό τουριστικό προϊόν ακολουθηθεί ένα ενιαίο στρατηγικό πλάνο με κοινά αποδεκτή στόχευση και προσήλωση στην επίτευξή του, τότε τα οφέλη, τόσο για τη Ρόδο, όσο και για την Ελλάδα συνολικά, θα είναι πολλαπλά.

Ποια είναι τα οφέλη από τη νέα αύξηση των αφίξεων  στα οικονομικά αποτελέσματα των ξενοδοχείων;
Η αύξηση των αφίξεων είναι σαφώς θετική εξέλιξη και πρέπει να αποτελεί πάντοτε στόχο του κάθε προορισμού κατά τον σχεδιασμό των επόμενων ετών, καθώς οι αυξημένες πληρότητες οδηγούν σε αύξηση των εσόδων και δυνητικά στην αύξηση της ρευστότητας των επιχειρήσεων. Ωστόσο, οι συνεχείς μεταβολές του φορολογικού καθεστώτος προς το δυσμενέστερο, η είσοδος στην αγορά νέων «παικτών» από την οικονομία του διαμοιρασμού και η αύξηση των κλινών μέσω νέων επενδύσεων δεν συνεπάγονται την αναλογική αύξηση των εσόδων για τον ξενοδόχο και την επιχείρηση μεμονωμένα.

Η υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου είναι γεγονός, ενώ δεδομένη θεωρείται η εφαρμογή του νέου φόρου διανυκτέρευσης. Ποιες αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του νέου φόρου στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις;
Αναμφίβολα πρόκειται για δυσμενή εξέλιξη για το σύνολο του κλάδου. Τα απομακρυσμένα νησιά του Αιγαίου και ειδικότερα τα Δωδεκάνησα, εκτός από την υπερφορολόγηση των τελευταίων ετών, τη διαφαινόμενη επιβολή του τέλους διανυκτέρευσης, καλούνται να αντιμετωπίσουν επιπρόσθετα και τις επιπτώσεις από την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ.
Το μειωμένο καθεστώς ΦΠΑ αντιστάθμιζε, ως ένα βαθμό, τα αυξημένα κόστη που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και οι πολίτες των απομακρυσμένων νησιών. Όπως έχει ήδη τονισθεί από πολλούς φορείς του τουριστικού τομέα, οι ενέργειες αυτές πλήττουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών ξενοδοχείων σε διεθνές επίπεδο. Δυστυχώς, έχει αποδειχθεί από μελέτες ότι οι συνέπειες όλων των παραπάνω μέτρων δεν πλήττουν μόνο τον ξενοδοχειακό κλάδο, αλλά μπορούν μακροπρόθεσμα να προκαλέσουν αρνητικές επιπτώσεις και στο παραγόμενο εθνικό προϊόν. Η ολοένα αυξανόμενη «δέσμευση» της ξενοδοχειακής ρευστότητας μέσω των μέτρων που εφαρμόζονται αποστερεί από τον υγιέστερο κλάδο της Οικονομίας τη δυνατότητα περαιτέρω επενδύσεων, δημιουργεί κλίμα αβεβαιότητας και αναπόφευκτα μειώνει την επενδυτική εμπιστοσύνη. Επομένως, πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι ο πρόχειρος σχεδιασμός τέτοιων μέτρων θα έχει, στην καλύτερη περίπτωση, μόνο βραχυπρόθεσμο όφελος, εις βάρος της μακροπρόθεσμης αναπτυξιακής πορείας της χώρας.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται τα συμβόλαια που υπογράφονται με τους tour operators;
Εάν λάβουμε ως δεδομένα τη γεωπολιτική σταθερότητα στην περιοχή, την πολιτική ομαλότητα εντός της Ελλάδος και την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των κύριων αγορών, η επόμενη σεζόν θα εξελιχθεί ομαλά με δυνατότητα περαιτέρω αύξησης των αφίξεων. Γενικά οι συγκυρίες είναι καλές για τη διεκδίκηση αυξήσεων που δεν υπολείπονται του 4%-5% και ανάλογα με τη δυναμική του κάθε προϊόντος και την αγορά στην οποία απευθύνεται, η αύξηση μπορεί να κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα. Φυσικά, το ύψος των early booking, τυχόν προσφορές, καθώς και ο τρόπος εφαρμογής του τέλους διανυκτέρευσης ενδέχεται να περιορίσουν σημαντικά τα αντίστοιχα έσοδα.

Συνεχείς βραβεύσεις και επιτυχημένη πορεία, χαρακτηρίζουν την πορεία των ξενοδοχείων σας. Ποιο είναι το «μυστικό»; Γιατί οι πελάτες επιλέγουν τα ξενοδοχεία σας;
Η επίμονη προσπάθεια για την παροχή βέλτιστων υπηρεσιών και η διαμόρφωση μιας ξεχωριστής εμπειρίας για τον επισκέπτη αποτελούν τον βασικό άξονα λειτουργίας των ξενοδοχείων μας.
Πρόκειται για μία συνεχή πρόκληση, η οποία ξεκινάει από τη σύλληψη του προσδοκώμενου ποιοτικού αποτελέσματος και  ακολουθείται από τον σχεδιασμό των κατάλληλων υποδομών, την επιλογή των ανθρώπων που θα ασπαστούν και θα γίνουν συνεχιστές της ενδοεπιχειρησιακής κουλτούρας, πάντα με γνώμονα τη δημιουργία των καλύτερων εντυπώσεων προς τον επισκέπτη.
Οι εντυπώσεις και οι αξιολογήσεις των νέων πελατών μας καθώς και η ικανοποίηση του πλήθους των επαναλαμβανόμενων πελατών, μας δημιουργεί σιγουριά πως κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η είδηση της συμμετοχής σας στις εκλογές του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος για πρώτη φορά. Πώς το αποφασίσατε και ποιες είναι οι φιλοδοξίες σας; Πώς θα μπορέσετε να συμβάλετε από τη θέση αυτή;
Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο ξενοδοχειακός κλάδος στη χώρα μας τα επόμενα έτη, σε συνδυασμό με τη στήριξη και την εμπιστοσύνη που έχω λάβει από τη συμμετοχή μου στην Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, με ώθησαν στο να λάβω την απόφαση συμμετοχής στις Εκλογές του Ξ.Ε.Ε..
Ο Τουρισμός αποτελεί τον πλέον δυναμικό και εξωστρεφή κλάδο για την ενίσχυση της Οικονομίας, της απασχόλησης και της επαναφοράς της Ελλάδος σε τροχιά ανάπτυξης. Το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας πρέπει να διαδραματίσει τον καθοριστικότερο ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο ως επίσημος φορέας στήριξης και μελέτης των ξενοδοχείων πρέπει να συμβάλει και να υποδείξει τρόπους επίτευξης των στόχων αυτών. Η συμμετοχή μου μέσω του Ξ.Ε.Ε. στην επίτευξη των παραπάνω στόχων θα ήταν ιδιαίτερη τιμή, αλλά και ευθύνη.