Αθάνατες ιστορίες του Μεσοπολέμου: Παραλήρημα για το γάμο Τάσου-Αζζά  και πλάθονται απίθανες ιστορίες…

Παρουσίαση: Κώστας Τσαλαχούρης

Στις ελληνικές εφημερίδες το παραλήρημα για το γάμο Τάσου Χαραλάμπη-Αζζά  συνεχίζεται με δημοσιεύσεις που εγγίζουν τα όρια του ντελίριο, και όλα αυτά για την αύξηση της κυκλοφορίας τους, του τιράζ.

Γράφουν λοιπόν ότι «διαδόθηκε ευρύτατα ότι ένας νεαρός Ιταλός, επέμενε να ενοικιάσει ένα διαμέρισμα  δίπλα από το διαμέρισμα της ολοφυρομένης αδελφής, της νυν κυρίας Χαραλάμπους. Επλήρωνε έλεγε η διάδοση, όσο κι όσο, δια να επιτύχει αυτήν την ενοικίαση.

Η διεύθυνση του «Ακροπόλ» ερωτηθείσα διέψευσε ότι συνέβη παρόμοιο επεισόδιον. Παρά ταύτα οι ευφάνταστοι επέμειναν ότι ο ανυποχώρητος ενοικιαστής του «Ακροπόλ» Ιταλός ήταν και αυτός βαλτός δια να ξεμυαλίσει την Ρατζιχά(1).

Έτσι, προσθέτουν, οι δύο μελαψές πριγκήπισσες θα βρίσκονται υπό την ιταλικήν επιρροήν, και ένας Θεός ξέρει τι μπορεί να γίνει αργότερα. Επάνω κάτω οι ευφάνταστοι ονειρεύονται εις το εγγύς μέλλον τον γόητα Τάσο, πρόσχημα ιταλικών διεκδικήσεων επί των πλουσίων εις πετρελαιοφόρα στρώματα εδαφών του Ιράκ(2).

»Όλα γίνονται σ’ αυτόν τον κόσμο και τα καλύτερα παραμύθια από την πατρίδα της Αζζά έχουν ξεφουρνισθεί…».  
 

Το Ξενοδοχείο «Ακροπόλ» την εποχή του Μεσοπολέμου
Το Ξενοδοχείο «Ακροπόλ» την εποχή του Μεσοπολέμου


Ας μας επιτρέψει ο αγαπητός αναγνώστης να κάνουμε μια μικρή παρένθεση, να ξεφύγουμε από τα γεγονότα, και να ζήσουμε το σήμερα, ακούγοντας από τον αλησμόνητο Μάνο Χατζιδάκι, τον Κεμάλ και έχοντας μπροστά στο κομπιούτερ, τα χαρτιά, τα έγγραφα, τις  φωτό και διάφορα άλλα από την τρυφερή, τη ζηλευτή και αθώα αλλά με πάθος  ιστορία του νεαρού Ροδίτη Τάσου Χαραλάμπη, κι εδώ στο ερημητήριο του γράφοντα, του Ευβοϊκού, να χτίζεται αυτό που διαβάζετε, συναρπάζοντας κατά πρώτον τον ερευνητή, με τις λεπτομέρειες, με ένα έρωτα χωρίς όρια, ατέλειωτο, μεγάλο, πύρινο.
 

Το Βασιλικό Οικογενειακό Νεκροταφείο στο Adhamiya, Βαγδάτη (1960). Η πριγκίπισσα Αζζά ετάφη στην Ιορδανία.
Το Βασιλικό Οικογενειακό Νεκροταφείο στο Adhamiya, Βαγδάτη (1960). Η πριγκίπισσα Αζζά ετάφη στην Ιορδανία.


Ακούγοντας τον Κεμάλ, αγαπητέ αναγνώστη, τον Κεμάλ, μπορείς να πλάσεις τη δική σου ιστορία, όπως και να είναι.

Ελάτε, λοιπόν, να απολαύσουμε τον Μάνο Χατζιδάκι::
Ακούστε την ιστορία του Κεμάλ
ενός νεαρού πρίγκιπα, της Ανατολής
απόγονου του Σεβάχ του Θαλασσινού,
που νόμισε ότι μπορεί να αλλάξει τον κόσμο,
αλλά πικρές οι βουλές του Αλλάχ
και σκοτεινές οι ψυχές των ανθρώπων.

Στης Ανατολής τα μέρη μια φορά
 και ένα καιρό
ήταν άδειο το κεμέρι(3),
 μουχλιασμένο το νερό
στη Μοσούλη, τη Βασόρα,
 στην παλιά τη χουρμαδιά
πικραμένα κλαίνε τώρα της ερήμου
 τα παιδιά.

Κι ένας νέος από σόι και γενιά βασιλική
αγροικάει το μοιρολόι και τραβάει κατά εκεί,
τον κοιτάν οι Βεδουίνοι με ματιά λυπητερή
κι όρκο στον Αλλάχ τους δίνει,
πως θ’ αλλάξουν οι καιροί.

Σαν ακούσαν οι αρχόντοι του
παιδιού την αφοβιά
ξεκινάν με λύκου δόντι και
 με λιονταριού προβιά
απ’ τον Τίγρη στον Ευφράτη,
 απ’ τη γη στον ουρανό
κυνηγάν τον αποστάτη να τον πιάσουν
ζωντανό
τ’ αστέρι τους κρατούσε συντροφιά.

Σ’ ένα μήνα σ’ ένα χρόνο βλέπουν μπρος τους τον Αλλάχ
που από τον ψηλό του θρόνο λέει στον άμυαλο Σεβάχ:
«νικημένο μου ξεφτέρι δεν αλλάζουν
 οι καιροί…
Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος
 δε θα αλλάξει ποτέ.
Καληνύχτα...».
Κλείνει η παρένθεση.
 

Εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ», Σάββατο 30 Μαΐου 1936
Εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ», Σάββατο 30 Μαΐου 1936


Η ειδησεογραφία τρέχει με ταχύτητα φωτός και όλες οι εφημερίδες του κόσμου, έχουν στραμμένη την προσοχή τους στην ελληνική πρωτεύουσα και ειδικά εκεί όπου διαμένει το ζεύγος Χαραλάμπη.

Η άφιξη του Μεγάλου Αυλάρχη του βασιλιά του Ιράκ, στην Αθήνα, δημιουργεί μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Μετά, η αναχώρηση του ζεύγους στη Ρόδο. Ακολουθεί η αναχώρηση του Αυλάρχη και της αδελφής της Αζζά. Τότε πλάθονται ιστορίες ατέλειωτες, απίθανες, και γράφονται στο δημοσιογραφικό χαρτί.

Στην εφημερίδα «Le Petit Parisien(3)», δημοσιεύεται η πληροφορία ότι οι οπαδοί του Μωάμεθ, απειλούν με θάνατο την πριγκίπισσα του Ιράκ που παντρεύτηκε ένα θυρωρό Έλληνα. Αυτός είναι και ο τίτλος του εκτενούς ρεπορτάζ(5), του ανταποκριτή της εφημερίδας Κωνσταντίνου Κουκίδη, που το συνοδεύει και φωτογραφία του ζεύγους, εξερχόμενο του ξενοδοχείου, όπου διέμενε. Ο υπότιτλος του κειμένου γράφει ότι «θέλουν επίσης να εξολοθρεύσουν το σύζυγο, ως υπεύθυνο της αποστασίας».

Γράφουν λοιπόν οι ρεπόρτερ του ελεύθερου ρεπορτάζ του Μεσοπολέμου, ότι «υπάρχει φόβος, μήπως η Αζζά και ο αγαπημένος της ξεπαστρευτούν από τους φανατικούς συμπατριώτες της.  
Στην Βαγδάτη, στην Μοσούλη και στην Βασόρα, δεν χωρατεύουν με τέτοιου είδους τολμήματα.

Οι γυναίκες εξακολουθούν να είνε κλεισμένες στα σπίτια τους, να κυκλοφορούν έξω σπανίως με τσαρτσάφια(6), από σπίτι σε σπίτι και την μορφή τους, δεν την βλέπουν παρά μόνον οι άνδρες τους και οι αδελφοί τους.  Ο αποθανών Φεϋζάλ και ο σημερινός βασιλεύς Γαζή ο Α΄ απεπειράθησαν να κάμουν κάποια ελαφρά μίμηση των καινοτομιών του Κεμάλ(7). Υποχώρησαν, όμως, γρήγορα προ της παρουσιασθείσης εξεγέρσεως την οποίαν ενσάρκωσε η τρομερή πατριωτική οργάνωσις «Αχντ».

Μέσα εις αυτούς τους αναχρονιστικούς κανόνες ζούσαν και οι αδελφές του σημερινού βασιλέως του Ιράκ, και γι’ αυτό ο ωραίος Δωδεκανήσιος, επιχειρήσας να επικοινωνήσει με την αγαπημένη του στην Βαγδάτη, απέτυχε. Τώρα η Αζζά προσέβαλε όλη αυτή τη φανατική πίστη, πέταξε το φερετζέ, πρόδωσε το Κοράνι και πήρε για άνδρα, έναν άπιστο.
Τώρα, δύο πράγματα πρέπει να γίνουν κατά τις «ιερές παραδόσεις της πατρίδας της». Ή να την απαγάγουν και να την μεταφέρουν στο Ιράκ, όπου θα υποστεί τον δια του λιθοβολισμού θάνατον.

Ή κάποια νύχτα μια μαύρη σκιά να διολισθήσει στο παράθυρο ή στην γωνιά του δρόμου της Αζζά και ένα κοφτερό μαχαίρι να λάμψει στο σκοτάδι. Και κοινή αναγνώριση είναι, ότι το μαχαίρι των Ιρακινών, πετιέται και δεν λαθεύει από απόσταση δέκα μέτρων!
Γι’ αυτό ήτο φουρτουνιασμένο το ευάρμοστο ζεύγος ως που να φύγει από την Αθήνα και να
βρεθεί σε ασφαλέστερα, όπως νομίζει, μέρη.

Αλλά ο φανατισμός των «Αχντ», λένε οι καλώς πληροφορημένοι, θα καταδιώξει την ερωτόληπτη πριγκιπέσσα όπου να σταθεί!.. Ερωτευμένη, τρελή ή σχιζοφρενής, όπως την θέλει το περιβάλλον της και προ παντός η ολοφυρομένη αδελφή της Ρατζιχά, πρέπει να υποστεί τους άγριους ιερούς νόμους της πατρίδος της.

»Χαρακτηριστική της προσβολής που έκαμε η τριανταπεντάρα(8) Αζζά στα έθιμα της πατρίδας της(9) είναι και η απελπισία που κατέχονται, τόσον η αδελφή της, όσον και ο γραμματέας της Βίκτωρ Μπαχασύ. Εκδηλώνει ο ατυχής Βίκτωρ φόβους και για την δική του τύχη, κατόπιν του εγχειρήματος, της πριγκιπέσσας. Υπηρετεί δέκα χρόνια και κατά το διάστημα αυτό, δύο-τρεις φορές είχε δει τις σιλουέτες των πριγκιπισσών. Μόνον πίσω από τα γιασμάκια(10) τους, τις έβλεπε και υποκλινόταν, προ αυτών, βαθυσεβάστως. 

Όταν ο σημερινός βασιλιάς Γαζή(11) ο Α΄ ενυμφεύθη με μία εκ των εξαδελφών του, την Αλιγιά, η τρελή Αζζά, ζήτησε επιμόνως από τον αδελφό της να της επιτρέψει ένα ταξίδι στην Ευρώπη. Νεωτεριστής ο αδελφός της, της το επέτρεψε. Εμπιστεύτηκε  και τις δυό του αδελφές εις τον κ. Μπαχασύ και τους έδωσε ως ακολουθία τρεις Αραποπούλες(12)…».

ΜΕΘΑΥΡΙΟ: Το ζεύγος Χαραλάμπη διαψεύδει κατηγορηματικά τα του χωρισμού
 

Η γαλλική εφημερίδα «Petit Parisien» 7η σελίδα
Η γαλλική εφημερίδα «Petit Parisien» 7η σελίδα

 

Από τις λεηλασίες των ανακτόρων στη Βαγδάτη, μετά το στρατιωτικό  πραξικόπημα του 1958
Από τις λεηλασίες των ανακτόρων στη Βαγδάτη, μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1958