«Πώς θυμόμαστε το 1821;» - Το κτήριο της Ακαδημίας στην τοπική ιστορία της Ρόδου

«Πώς θυμόμαστε το 1821;» - Το κτήριο της Ακαδημίας στην τοπική ιστορία της Ρόδου

«Πώς θυμόμαστε το 1821;» - Το κτήριο της Ακαδημίας στην τοπική ιστορία της Ρόδου

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1653 ΦΟΡΕΣ

Το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου, πραγματοποιώντας διασχολικές συνεργασίες, έρευνες πεδίου, και υλοποιώντας καινοτόμες δράσεις, έθεσε τον εαυτό του σε αξιολόγηση, πιστοποιήθηκε ως Αειφόρο Σχολείο από το 2010 ενώ είναι επίσημο μέλος του Διεθνούς Δικτύου AspNet της UNESCO. Πάντα με ανήσυχο πνεύμα και ροπή προς την καινοτομία και τη δημιουργικότητα, συνεχίζει την πορεία καλών πρακτικών στις επάλξεις της εκπαίδευσης.

Το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου προέβη στην ακόλουθη ανακοίνωση περί των δράσεών του στο πλαίσιο της συμμετοχής του στην εκπαιδευτική δράση τοπικής ιστορίας του ΚΕΑΕ, καθώς και της συνεργασίας του με το Δημοτικό Σχολείο Κάσου. Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται:

«Οι αρχές της αειφορίας διαχέονται σε όλο του τον εκπαιδευτικό προγραμματισμό και σε όλες τις λειτουργίες του. Είναι ένα ζωντανό κύτταρο της ροδιακής κοινωνίας με την οποία βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία.

Α. ΕΡΕΥΝΑ ΠΕΔΙΟΥ
Σε αυτό το πλαίσιο συμμετείχε στην εκπαιδευτική-ερευνητική δράση τοπικής ιστορίας του Κέντρου Έρευνας για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες (ΚΕΑΕ), με τίτλο «Πώς θυμόμαστε το 1821;». Συγκεκριμένα το Ερευνητικό Πρόγραμμα «Η Ελληνική Επανάσταση του 1821: Ψηφιακό Αρχείο»
(https://www.rchumanities.gr/1821-ekpaideytikh-drash/) βασίζεται σε μία διαδικτυακή πλατφόρμα που συγκεντρώνει διαφορετικού τύπου αρχειακό υλικό (έγγραφα, έργα τέχνης, αρχεία ήχου) για όψεις της περιόδου της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.

Στόχος ήταν να μελετήσουν οι μαθητές/τριές μας «πώς θυμόμαστε» το παρελθόν και να εξοικειωθούν με τη δουλειά του ιστορικού, του ερευνητή και του αρχειονόμου. Ερεύνησαν, λοιπόν, ιστορικά μνημεία που αποτελούν ιστορικές πηγές (μνημεία και ηρώα, δρόμους, πλατείες, αντικείμενα τέχνης, κ.ά.) οι οποίες μαρτυρούν τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας της Ρόδου στην Επανάσταση του 1821.

Συνεργαστήκαμε με τον δήμο Ρόδου, τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, την Εφορεία Αρχαιοτήτων, την Κοσμητική Συλλογή Ρόδου, το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης δήμου Ρόδου, αλλά και με ιστορικούς, λαογράφους και ερευνητές της τοπικής μας ιστορίας. Παράλληλα, ανατρέχοντας στη σχετική βιβλιογραφία, εντοπίσαμε νέες πληροφορίες για τα παραπάνω μνημεία και για τα γεγονότα και τους ανθρώπους που συνδέονται με αυτά.

Όλα τα ευρήματα αναρτήθηκαν σε μία ειδική ψηφιακή πλατφόρμα:
https://1821.digitalarchive.gr/schools/.

Το σημαντικό είναι ότι δε μείναμε σε μία απλή και επίπεδη περιγραφή των αντικειμένων. Λειτουργώντας δημιουργικά, συνδέσαμε πρόσωπα και γεγονότα και προχωρήσαμε σε δραστηριότητες έκφρασης και παραγωγικού σχεδιασμού:
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: https://drive.google.com/file/d/1MqLZVftc9Of5sXdwlFfXQXw36pOXje_7/view

ΣΟΥΚΙΟΥΡΜΠΕΗΣ: https://padlet.com/ko1spira/vp2vzubd5p9j292s

Ο ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ https://drive.google.com/file/d/1cegGANTXBXLWKiE5qxNoJFCD8pAEGFke/view?usp=sharing

ΟΘΩΜΑΝΙΚΑ ΟΠΛΑ https://drive.google.com/file/d/1zqRDJDLYn6k5Ojd2Z9RHVC4DaqtvnheK/view

Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑ https://drive.google.com/file/d/1PlWXa7sYV1oJacLCmxJl8a-ywWZU4WIj/view

Επιπλέον, δημιουργήθηκε ένα παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας θέσης με την πλατφόρμα TaleBlazer, με τίτλο «Κρυμμένα μυστικά και ιστορικά πρόσωπα στην Ακαδημία». Το παιχνίδι «ανοίγει» και «τρέχει» στον προαύλιο χώρο της Ακαδημίας, καθώς εκεί βρισκόταν το σαράι του Σουκιούρμπεη, του Τούρκου Διοικητή της Ρόδου, την εποχή της Επανάστασης. Εκπαιδευτικοί και μαθητές φαντάστηκαν ότι μέσα και γύρω απ’ αυτό κινούνταν τα πρόσωπα και διαδραματίζονταν τα γεγονότα της εποχής.

Β. ΔΙΑΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Η έρευνα δεν θα μπορούσε να περιοριστεί στα στενά γεωγραφικά πλαίσια της Ρόδου – και πώς θα μπορούσε άλλωστε να αποτελέσουν τα πλαίσια αυτά περιορισμό για ένα σχολείο καινοτομίας και πρωτοπορίας;

Υπό αυτό το πρίσμα οι εκπαιδευτικοί Κώστα Σπυριδούλα και Λιβανίου Ευαγγελία μαζί με τους μαθητές τους, επέκτειναν την έρευνά τους και στα γεγονότα της Ηρωικής Νήσου της Κάσου, διερευνώντας τα γεγονότα του Ολοκαυτώματος της Κάσου, με την τόσο σημαντική και καθοριστική συμμετοχή στον Αγώνα για Απελευθέρωση των Ελλήνων από τον οθωμανικό ζυγό.

Εισέπραξαν θαυμάσιες ιστορικές γνώσεις, όπως το γεγονός ότι ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος είχε ως ορμητήριο το λιμάνι της Ρόδου, απ’ όπου και ξεκίνησε για την τραγική επίθεση στην Κάσο.

Στο πλαίσιο της διασχολικής συνεργασίας: επικοινωνήσαμε μάλιστα και ανταλλάξαμε πληροφορίες και εμπειρίες με το Δημοτικό Σχολείο Κάσου. Οι μαθητές/τριές μας γνώρισαν το Ολοκαύτωμα της Κάσου, ερευνώντας ιστορικές πηγές και ταξίδεψαν σ’ εκείνη την εποχή με την καταπληκτική αφήγηση του Κάσιου συγγραφέα-δημοσιογράφου Μηνά Βιντιάδη!

Η συνεργασία των δύο σχολείων έκλεισε με τη συνοδεία λύρας, λαούτου και μαντινάδων…
Το 2o Πειραματικό έχει ήδη δώσει το ιστορικό του αποτύπωμα!
Συγχαρητήρια στις εκπαιδευτικούς!»

Διαβάστε ακόμη

«Περιβαλλοντική» χρονοκάψουλα στο Π.ΕΠΑ.Λ. Ρόδου

Το 4ο ΓΕ.Λ. Ρόδου στην Εναρκτήρια Συνάντηση του Erasmus KA220 “Digital for Active Education”

«Γνωριμία με τις Πρώτες Βοήθειες» - Ενημερωτική εκστρατεία στα δημοτικά σχολεία από τους Διασώστες Ρόδου

Το έθιμο «Λαζαράκια» από το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου

Η συγγραφέας Μαρία Παπαγιάννη στα Εκπαιδευτήρια «Ροδίων Παιδεία»

Εκπαιδευτική εκδρομή στη Βόρεια Ελλάδα πραγματοποίησε το 5ο Γυμνάσιο Ρόδου

Με 14 παιδιά η Anosis Robotics Academy στην 3η Ολυμπιάδα αθλητικής Ρομποτικής στην Κρήτη

Συμμετοχή του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Ρόδου στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Τοπικής Ιστορίας στην Πάτρα